כותרות TheMarker >
    ';

    פרטי קהילה

    יהדות

    ~* אין להעלות תוכן שאינו שייך במישרין לנושא בו הקהילה עוסקת. ~*אין לעקוף זאת ע"י "התאמת" תוכן הדיון (בעזרת כותרת, מס' שורות, ציטוט וכו') ~* נושאים פוליטיים - יעלו אך ורק בקהילת אקטואליה! ~* יוצאים מהכלל הם דיונים הקשורים למשל בהחלטת ממשלה לגבי תחום מסויים  בו עוסקת הקהילה במיישרין. ( בקהילת יהדות רק בנושאי דת! ).

    חברה וקהילה

    פורום

    קבלה

    הכתובת הדמרקרית לענייני קבלה.

    חברים בקהילה (1357)

    יוהידן
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    א.A
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    bonbonyetta
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    איימי האחת
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    zin7
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    צבי קירשטיין
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    איציק אביב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אמיר ניצן
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שטוטית
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    רובינזוןקרוזו
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    סודות וגילויים קבליים בפרשה / דרורית סן

    15/10/13 09:47
    0
    דרג את התוכן:
    2017-07-07 11:32:24
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    [ יצירות אמנות, דרורית סן, אמנות יהודית עכשווית, סולם עיטורי חלונות, ויטראג, עקדה, אוהל שרה, גירוש הגר, הכנסת אורחים, מונטאיזם, קבלה יהודית, אשת לוט, התעלות רוחנית, פמיניזם ]

                          ``````ארבע`` - ציור, ציורים, ציירים - יצירות אומנות ישראלית  

      דרורית San שטסל / ניסיונות כטיפוס בסולם ערכי-קבלי.

     

     

    תורת הקבלה רואה תהליכים באופן פנימי ולכן מדגישה

    שהקב"ה שולח לאדם כל הזמן ניסיונות בהתאם ליכולותיו ודרגותיו

    כי זאת היא דרך היעילה לאפשר לאדם להצליח להתעלות בקדושה. 


    הביטוי "לך לך" בפרשנות קבלית משמעותו;

    לך אל תוך עצמך

    לך ועשה את התיקון הזה של העלייה, של ההתנסות.

    אפילו אם עד עכשיו היית כביכול מתוקן במידה שלמה

    בכל זאת עכשיו אתה צריך להוסיף לעלות עוד מדרגה

    לעשות מאמץ אדיר ולטפס  לשלב הבא... ולזה הבא אחריו,

    לעקוד (לתפוס) את מידת הגבורה שנקראת 'יצחק'

    וללכת אתה יחדיו למקום הכי גבוה בקדושה - הר המוריה

    כי רק כך תוכיח לעולם את הכוח העצמתי האינסופי של נתינה. 

    אברהם כאיש חסד אדם שכולו נתינה לעולם סביבו.

    יום אחרי ברית מילה כשהוא עדין נאנק מכאבים

    הוא יושב מחוץ לאוהל ומחכה להזדמנות לארח,

    אברהם הוא טיפוס מעניק שכל הזמן רוצה להשפיע ברוחניות

    ולהעשיר ולכוון לאמונה במונתאיזם, לתת לסביבתו בגשמיות,

    האוהל שלו תמיד פתוח לכל הכיוונים,

    הוא כל הזמן בדרגה עליונה של חסד,

    אמונה מוחלטת שה' ישלח לו אורחים. 

    יסודות מהקבלה חלחלו לתוך שפע היצירות האמנותיות


    וכל אמן ואמן נוגע בפן קבלי פרשני משלו שמעשיר את השיח


    כביטוי של השפעה קבלית ישירה או עקיפה.

     

    יש אינסוף תיאורים אמנותיים כביטויים פסדו-פסיכולגיים כיצד 

    אברהם בשיא שעות החום היוקד יושב ממתין בפתח אוהלו.

     

    המדרשים מספרים שהקב"ה הוציא חמה מנרתיקה כדי

    שלא יהיו סביב האוהל של אברהם עוברי אורח שצריך לארח

    כשהוא נח מניתוח כירוגי - ברית מילה כואב בגלל גילו המופלג.

    אך כשראה ה' שאברהם מצטער שאין לו את מי לארח

    שלח את המלאכים. 

     

    מדהים איך הוא מקבל בחום את האורחים המופיעים מולו בהפתעה

    ומלמדנו כיצד יש לארח ברוחב יד אפילו זרים (בלי לדעת שאלו מלאכים).

    יועצים וקאטג'נגים עינייני נישואין מתפעלים ממבחן הזוגיות

    בעבודת אירוח בצוות אפילו ששרה הצנועה נותרת באוהל שלה מאחור

    כשאברהם מגייס את שרה לעזרתו והם יחד מארחים את האורחים בנדיבות.

     

    האם זה אכן מהווה דוגמא ומופת להכנסת אורחים ולקבלת פני זרים גמורים

    או אולי בעצם רק שלב ראשוני בניסיון לקרבם לאמונה באל אחד

    האג'נדה החדשנית שאברהם מנסה להפיץ ברחבי העולם הקדום?

     

    ''

     

    ''

     

     

    שמיעת הבשורה הנהדרת על לידה צפויה

    מתבטא ביצירות אמנות המתארות את 

    השמחה על פניה של שרה,

    האור הקורן מתוכה והממלא את דמותה הלא צעירה

    לשמע הבשורה הטובה

    שמחה מהולה בתימהון - לזוג המבוגר בקרוב יקרה הבלתי יאמן:

    שרה בת ה90 תלד בן! בן שיתחיל את השושלת של עם ישראל.

     

    ''

     

    ''

     

    שרה, צוחקת - "וַתִּצְחַק שָׂרָה בְּקִרְבָּהּ לֵאמֹר:

     

    אַחֲרֵי בְלֹתִי הָיְתָה לִּי עֶדְנָה" 

     

    ''

     

     

     

    אברהם אבינו הוא לא רק המאמין המונותאיסטי הראשון

     

    הוא גם הפמיניסט הראשון והג'נטלמן

     

    המושלם שפועל לפי הכלל של 'לידי פרסט' "וַיֵּט אָהֳלֹה" (בר' יב, ח),

     

    פירשו חז"ל: "אהלה כתיב מלמד שנטע אוהל שרה תחילה ורק אחר כך נטע אוהלו".

     

     

    `ארעיות`  `ארעיות`  `ארעיות`

     

                               דרורית סן / אוהל שרה

     

     

    נח קיבל את הבשורה הרעה על השמדת העולם

     

    באדישות ומעין בהשלמה פטליסטית

     

    אבל,  אברהם נלחם ומתווכח בלהט

     

    כמי שחושב שבני אדם יכולים לשנות את הגורל

     

    ולתקן עיוותים ואפילו לשנות החלטות של הקב"ה בכבודו וביצמו.

     

    ''

                  שרה קרנז / הפכתי לנציב מלח?

     

    מחיקת העיר - אש וגופרית יורדים מהשמים על העיר סדום ועמורה

     

    ''

     

    ''

     

     

    ''

     

     

     

    שפע יצירות מוקדשות לאשת לוט

    כאיזה סוג מרדנית או של סמל לקורבן הנשי

    אשת לוט לא מתאפקת ולמרות האיסור, 

    "וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ מֵאַחֲרָיו; וַתְּהִי נְצִיב מֶלַח".

     

     

     

     

    והנה נולד הבן - "ויִּקְרָא אַבְרָהָם אֶת שֶׁם בְּנוֹ הַנּוֹלַד לוֹ,

     

    אֲשֶׁר יָלְדָה לּוֹ שָׂרָה - יִצְחק.

     

    לזכר צחוקה של שרה המתקשה להאמין.

     

     

    המסע אל הר המוריה לעקדת יצחק מלא סודות קבליים

     

    ''

     

    הקבלה מעניקה משמעויות לתעלומה של האל מנסה את אמונתו של אברהם

    ופוקד עליו לעשות את הדבר הנורא מכל,

    ללכת עם בנו אל הר המוריה:

    "קַח-נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ, אֶת יִצְחָק,

    וְלֶךְ-לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה;

    וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים, אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיך"


    סיפור כה מחריד ולא אנושי אנטי מוסרי ומנגד לערכי היהדות

    כיצד אברהם מציית ומתחיל להתכונן בפועל להקריב את בנו?


    למעשה זהו אחד מהסיפורים שהשפיעו כל כך הרבה על האנושות,

    על המוסר בכלל, על הפילוסופיה, על האמנות,

    על התרבות היהודית והישראלית

    אז מה סיפור עקדת יצחק בראי הקבלה?

     

     

    ''

     

    ''

     

     

     

    ''

     

     

     

    ''

     

    ''

     

     ''

    אבל פן שהיה בעצמו אב שכול חש הזדהות עמוקה עם

    קורבן הבן של אברהם

    סמל עקדת יצחק הפך למיתוס ציוני המקדש את

    הקרבת הבנים למען הקמת המדינה והגנה עליה.

     

    עיני הילד דומעותי לפי המדרש דמעות המלכים

    חדרו לעיניו ושרפו... (ולכן יצחק היה כמעט עיוור - כבד רואי)

    אך, אצל פן הילד כבר הוקרב על המזבח

    הסכין נותרה מיותמת בצד

    וכל שנותר לאב לעשות זה לגעת בפעם האחרונה בבן האהוב

    ללטף ולנשק את פניו שגוון המוות האפרפר כבר פשט בהם.

     

    ''

     

                                    עקדת יצחק בפרשנות קבלית-אמנותית

     

    כשהסכין כבר מונפת מעל צווארו של יצחק עוצר אותו מלאך ה'

    ואומר לאברהם שלא יפגע חלילה וחס בבנו

    אלא יקריב לעולה על המזבח את האיל הנאחז בסבך

     

     

     

    אברהם עמד בניסיון הקשה והוכיח את נאמנותו הגמורה לאלוקים.

     

    ה' מברך אותו שבזכות אמונתו ירבו צאצאיו כחול אשר על שפת הים.

     

    עקידת יצחק וברית בין הבתרים

     

    חלונות ויטראז' מטירת קרדיף אשר בווילס / השתקפות העקדה גם באמנות נוצרית

    החלון הימני מציג את עקידת יצחק והשמאלי את ברית בין הבתרים. 

     

    פיסול ישראלי / פסל ברונזה של עקדת יצחק - היד על הכתף כתיאור סמלי של האל.

     

    ''

     

     

     

    ההיבט הקבלי

    לגבי מזבח? לגבי קורבן? 
    לכאורה מנהג פגני - לוקחים בהמה ומעלים אותה לקב"ה .
    אבל לפי הקבלה יש להסתכל על הדברים במהות של הפנימיות
    להבין שלמעשה באופן סמלי - הקורבן זה האני העצמי 
    את עצמי אני צריך להקריב,

    חלקים מסוימים שבי שאני צריך להקריב - לוותר עליהם
    לתקן את הפגמים ובעיקר להסיר את המחסומים
    כדי לאפשר לקרני האור לחדור אל נשמתי.
    וע"י כך להתחבר לאור,
    לתורה, למצוות, לעשייה, לנתינה.

    להרחבה:

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "סודות וגילויים קבליים בפרשה / דרורית סן"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    15/10/13 19:20
    0
    דרג את התוכן:
    2014-11-13 22:56:19
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

     

    אברהם ויצחק הופכים בקבלה מדמויות למושגים מופשטים
    אישיותם ומידותיהם הסגוליות הם בסיס העומד מאחורי מידות קבליות - הספירות
    אברהם = אהבה - מידת החסד,
    ויראה - מידת הגבורה המתגלמת ביצחק
    כששניהם הולכים למעשה העקדה הנוראי כאחד בלב שלם,
    השיתוף מחזק את כוח הקדושה ומאפשר להם לעמוד בניסיון.
    http://cafe.themarker.com/image/3002742/
                   דרורית סן / תרין כנפין
    בזוהר הקדוש נקראות המידות אהבה ויראה, 'תריין כנפין' - שתי כנפיים,
    שהרי אי אפשר לציפור לעוף רק עם כנף אחת,
    שהרי אז תוכל אולי לעוף רק בסיבובים סביב עצמה,
    כמו שבוודאי קורה הרבה פעמים כשמנסים לעשות לבד,
    כי כדי לעוף צריך תמיד את שתי הכנפיים,
    בכל ניסיון,
    בכל תפילה
    ובכל פעולה שאנו עושים - משתלבים בהרמוניה חסד וגבורה, אהבה ויראה.
    לא צריך להיות קבליסטים מהזן התימהוני-הזוי כדי להתחבר לרעיונות קבליים.
    לכל אחד יש נגיעה לנושא זהויות - ישראלית, יהודית, אוניברסלית וכד'
    חיבור לתרבות ולזהות יהודית באמצעות עיון בנושאים העולים מפרשת שבוע
    מתוך גישה של רענון נושאי ליבה השחוקים מזוויות חדשות
    מתוך רצון לעורר דיון ציבורי אינטלקטואלי במורשת התרבותית
    ובהשלכותיה על זהות הלאומית...
    סיעור מוחות בתערוכה בקינג ג'ורג' 105 ת"א
    'אולי תהיינה סוכריות' / דרורית סן  - כולם מוזמנים להגיב, לשתף, לשטוף לבקר...
    http://cafe.themarker.com/image/3151389/

    --
    דרורית סן Drorit Sahn Stosel
    יעוץ, תכנון וביצוע אמנות יהודית רב תחומית



    20/10/13 07:07
    0
    דרג את התוכן:
    2014-11-13 23:31:33
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    הגר מככבת כדמות מלאה מסתורין 

    וחוזרת ומוזכרת גם בפרשת 'חיי שרה'

     

    אמנים בכל הדורות מאד אהבו

    לצייר את דמותה של הגר - הדחויה המנודה

    כי מדובר בסיטואציה ציורית רוויות רגשות.

     

    לכל אמן דימוי משלו לדמות השפחה

    ששרה איננה רוצה עוד בקרבתה

    ובקרבת בנה ליד יצחק ולכן משלחת אותה אל המדבר

     

    ''

             יאן ויקטורס, גירוש הגר וישמעאל, 1650   


    אין בטקסט התנ"כי כל אזכור לברכה של אברהם לישמעאל

    אבל היות שאברהם מבורך ומברך זאת תוספת הגיונית

    שמאירה את ראש הנער בלי לגעת בו.

    ידו הקפוצה של אברהם מול היד המושטת של הנער

    מסמלת את האיפוק שאברהם כופה על עצמו

    במעמד קשה זה.

     

     

     

    ''

      עוד צייר הולנדי נותן פרשנות משלו לגירוש


    ''

     

    הציונות הפכה את הגר לסמל אוריינטלי של האישה

    עם כד המים במדבר


    גם אברהם זכה לפרשנות ציונית וקיבל מראה דומה לחוזה המדינה - הרצל
    ''
                             אנתוני דובובסקי, אברהם, 1992    

     לעומת התייחסות אל הגר כקורבן  
    התנועה הפמיניסטית מציגה את הגר כדמות חזקה הקוראת תיגר,
    כפי שמראה עבודתה של מיקי גולט (Mickey Gault) 
      
                                                                                                          
                       ''
      
    החוצפה וקריאת התיגר של הגר נראית בברור בפרופיל, בגבה המקושת לאחור,
    אך פניה מגלות את הטרגדיה.
    עיני החרק של הילד אומרות אימה, הפרופיל שלו משדר דחיפות.
    אין כאן אף אחד מפרטי הסיפור – חסרים הבית, המשפחה, המים והלחם.
    הפסל האדום מרמז על מדבר לוהט ועל רגשות עזים.
    האג'נדה של גולט איננה הניסיון של אברהם אלא מבחנה של הגר.

     

     

              

     

     

    הקבלה מייחסת לדמותה של הגר   נקודות תורפה עם נקודות זכות.

    נקודת זכות ראשונית - הדמות הראשונה הבוכה בתורה היא הָגָר שפחת שרה.

    לדמעות יש ביהדות בכלל ובחסידות הנשענת על תורת הקבלה בפרט

    כוח לפרוץ שערי שמים.


    הגר תועה במדבר עם ישמעאל בנה,

    וכשהוא נוטה למות היא יושבת מנגד "וַתִּשָּׂא אֶת קֹלָהּ וַתֵּבְךְּ".

    נקודת התורפה - האם במצב כזה אמא יכולה להשליך את בנה

    ופשוט לשבת ולבכות בכי של חדלון ויאוש?

     

    נראה, אם כן, שכמו הרבה מושגים בתורה הנהפכים משלילה ולחיוב וההפך

    כך גם הבכי שמופיעה כאן פעם ראשונה

    דווקא בהקשר שלילי. - מבט ביקורתי ליכולות ההורות של הגר חסרת האונים.


    זאת בניגוד גמור לבכי של יוסף במפגש עם אחיו בנימין -

    שהוא בכי של גילוי הסוד.

    הבכי והחדווה הנמצאים יחד בלב, שילובם מביא לרובד נשגב,

    עמוק יותר. ברגעים של שמחה גדולה פורצות לפתע הדמעות

    זהו סוג של בכי כאשר הלב אינו יכול להכיל את גודל השעה,

    כשמשהו גדול ומפעים מתגלה, נחשף סוד שפותח את ערוצי ההבנה לתגליות

    כל-כך טובות ויפות שפשוט בא לבכות...

    האם ניתן לומר שהבכי הזה הוא כמעין צירוף של שמחה עם געגוע,

    או אולי מעין עצב נסתר על הריחוק הארוך מאותו יופי טהור?

    הבכי הזה מגיע מהמקום הכי פנימי של הנפש,

    מעומק "היחידה שבנפש".

     

    מה הסיבה לריבוי ציורים של הגר

    דווקא בתקופת הבארוק?

    אולי מכיוון שאמני התקופה

    אהבו לתאר סיפורים אנושיים עם מטרה

    להפתיע ולרגש את הצופה.

     

    מעניין שבמיוחד הולנדים קלווניסטיים מהזרם הפרוטסטנטי

    הזדהו עם סיפורי התנ"ך וראו בהם

    השתקפות של חייהם. בניגוד לתפיסה הקתולית

    שראתה בסיפורי הברית הישנה רק פרומו מטרים

    לברית החדשה. הם ייחסו לסיפורי המקרא קדושה עצמית

    ומצאו בכל סיפור עדות להשגחת האל.

     

    היסטורית - שתי היצירות של אמנים הולנדים ויקטורס ומטסו

    צויירו בשנת 1648 בערך שנתיים לאחר חתימה

    על הסכם וסטפליה בין ספרד להולנד.

    ספרד הקתולית השנואה הסירה את הכיבוש מהולנד.

    זרם התפרצות השמחה ההולנדי כלל

    ניתוץ כנסיות קתוליות וחגיגות בעלות משמעויות

    אלגוריות.

    כך פרשת גירוש הגר קיבל משמעויות סמליות

    בעלות היבטים לאומיים ודתיים.

    הגר, שעוזבת את בית אדוניה

    מסמלת את הכנסייה החדשה שיוצאת לחופשי

    מעול הכנסייה הקתולית - הספרדית.

     

    גם יהודים אנוסים

    ממוצא פורטוגלי שחזרו לחיק היהדות

    הזדהו עם גירוש הגר הכפוי והאכזרי

    והעניקו לו משמעות לאומית-היסטורית יהודית מקורית משלהם.

     

    האנוסים העשירים הם מזמיני תמונות בנושא הגר

    מכיוון שהושפעו בעיקר מהתרבות הנוצרית

    לא ממש הכירו היטב את המוסרות היהודיות

    ולכן נוצר אצלם הבלבול בהזדהות עם דמות של הנוכריה  - הגר

    ולא עם שרה אם האומה היהודית.

    הם בחרו בכך כסיפור מכונן של דחייה, בדידות ופרידה כואבת

    חוויות שחשו על בשרם...

     

    `פתח `פתח `פתח

     

        דרורית סן / התעמקות במקורות למניעת טעיות


    --
    דרורית סן Drorit Sahn Stosel
    יעוץ, תכנון וביצוע אמנות יהודית רב תחומית



    22/10/13 13:21
    0
    דרג את התוכן:
    2016-09-01 15:39:14
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    אשת לוט זכתה להמון אינטרפרטציות אמנותיות

     

    אבל הנה אחת מהזן הבלתי שגרתי ואולי פרובוקטיבי

     

    של אמן גרמני בן זמננו  אנסלם קיפר

     

    אחת מהדמויות הבולטות ביותר מבין האמנים

     

    בתנועה הנאו-אקספרסיוניסטית בגרמניה. 

     

     

    מדובר ביצירה עצומה גדולת ממדים 192/164ס"מ


    וכבדת משקל - תרתי משמע.


    שם היצירה; 'אשת לוט' או בגרמנית 'Lut's Frau' 

     

    אשת לוט

     

    תוצאת תמונה עבור ‪'Lot's Frau‬‏

     

    מונצחת באמצעות מעין פסי רכבת

    שנותרו בעולם ריק מכל - אין בני אדם וגם

    אין רכבות ואפילו לא צמחיה ובע"ח.

    אדמה חרוכה לאחר תהליך השמדה אכזרי

    ומאד יסודי.

     

    קיפר תיעד את תהליך היצירה

    המאד אינטנסיבי ורב פעלים והפעולות

    בו אדני פלדה של פסי רכבת

    עוברים כל מיני תהליכים פיסקליים וכימיים

    ובסוף מכבש עצום מימדים

    מוחץ את הכול ומשטיח את הריתוכים

    לפלטות המתחברות לנוף קודר ומובילות לשום מקום...

     

    היצירה נרכשה ע"י מוזיאון אמריקאי (לא יהודי)

     

    הטענות נגד קיפר

    שהוא ערך כאן באופן עקיף השוואה

    בין מצב החטאים בסדום 

    למצב החטאים של יהדות אירופה לפני השואה

    - מצב שחייב השמדה?

     

    ברור שקיפר בקי דיו במסרים התנ"כיים

    בשביל להתעלם מהשוואה מצמררת שכזאת.

     

    כלומר יש בעבודה זאת מסר אנטישמי גלוי

    שקיפר בהחלט לא מנסה להסוות או להסתיר.


    זה לא הפריע למוזיאון ת"א להזמין ממנו יצירת ענק

    מוזיאון ת"א החדש העניק לקיפר

    מרחב יצירתי מאד נדיב  

     

    מתוך המיצב "שבירת כלים" 2011

     

    מתוך המיצב

     

    עבודותיו העצומות של קיפר

    נמכרות ברחבי העולם במיליוני דולרים,

    כולל יצירת 'אשת לוט' מפסי רכבת

    ששוקלים קרוב לטון

    אבל, אנסלם קיפר טוען שהוא לא מתעניין במחירים

    ורק מחפש תמיד איך להשתפר

    ולהשתכלל בהבעה היתירתית

    כי הוא מאמין בכוחה התרפויטי של האמנות... 

     

     

    ''

     

    גם סיגלית לנדאו יצרה  מיצב 'אשת לוט' משלה

     

    גושי מלח נהפכים לאובייקט אחד,

    זכר לנציב המלח שנהפכה לו אשת לוט 

    שהעזה להישיר פנים לזוועה....


    --
    דרורית סן Drorit Sahn Stosel
    יעוץ, תכנון וביצוע אמנות יהודית רב תחומית



    23/10/13 17:28
    0
    דרג את התוכן:
    2014-11-14 11:38:31
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

        דרורית סן /  גמלים ובארות כמקדמי המפגש בין יצחק לרבקה

     

    מפגש תנ

     

     

    בפרשת השבוע חיי שרה מוזכרת בפעם הראשונה בתנ"ך המילה אהבה

     

    מיסטיקנים מתייחסים אל יצחק כגיבור טרגי 

     

    אדם שעבר טראומה קשה בנעוריו בשעת העקדה.

    פרשנות חז"ל המסבירים שעיניו של יצחק נתעוורו כתוצאה מדמעות המלאכים

    שבכו מצער  בשעת העקדה - תיאורים שכאלו מוסיפים נפך לדמות אומללות.

    דמעותיהם של המלאכים, מסבירים חז"ל, הן תמצית של מלח שמימי צורב,

    שנשרו מעיני המלכים לתוך עיניו של יצחק הפתוחות לעבר אביו הרכון מעליו עם הסכין,, 

    שם בין ערובות עיניו הדמעות ההן נשארו חרוטות ומעמיקות למשך כל חייו עד שהתעוור.

     

    כמובן שלפי דעות אחרות יצחק היה עיוור  רק באופן סמלי כביטוי המתאר התעלמות

    למעשי בנו עשו. האהבה כלפיו סנוורה אותו - כי 'אהבה מתקלקלת את השורה'

    ואותה אהבה מסנוורת ומטשטשת לא אפשרה לו להתבונן כראוי במציאות סביבו

     

    וכמובן יש את המדרש הקבלי שעשן עבודה זרה של נשותיו של עשו

    שהיו עובדות אלילים ולא מבנות חרן - הוא שגרם לעיוורונו של יצחק.

     

    המקובלים כמעין פסיכואנליטיקאים של התאולוגיה והתרבות היהודית

    מנתחים לעומק ויורדים לשורשם של כל אחד מהסמלים העמוקים של המקרא,

    וחושפים את תהומותיו  ומשמעויותיו הנסתרות בכלים של תורת הקבלה

    וכך הם יודעים להעניק משמעויות לכל אחד מסוגי העיוורון


    --
    דרורית סן Drorit Sahn Stosel
    יעוץ, תכנון וביצוע אמנות יהודית רב תחומית



    2/11/13 21:31
    0
    דרג את התוכן:
    2013-11-11 06:46:26
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    ''

     

    ''

     

     

     גם בפרשת תולדות חושפת בפנינו תורת הקבלה

    לגווניה - הסברים ויסודות סמויים ורעיונות מפתיעים

     

    אנו נוברים ברזי הקבלה בעיקר

    כשיש לנו שאלות בלתי פתורות

    פרשת התיכמונים של רבקה מעלה המון שאלות לדיון.

    האם השגת המטרה - ברכת האב מצדיקה שימוש

    באמצעי מרמה ושקרים?

     

    האמירה המקיווליסטית

    "המטרה מקדשת את האמצעים"

    מבטאת תפיסה שגרמה הרבה מן הרוע שידע העולם.

     

    אבל אין אפשרות לחמוק מהכרעה של בחירה הולמת.

    תמיד תעמדנה מולנו מטרות

    חשובות ונצטרך לבחור את האמצעים ההולמים.

    במישור הלאומי - הדילמה סביב הפגיעה בחפים מפשע

    כתוצאת לוואי להשגת מטרה

    חיה ובועטת בשיח הישראלי - האם הצורך שלנו להגן על עצמנו

    גם כאשר אנו יודעים שההגנה כרוכה בפגיעה בחפים מפשע,

    בין אצלנו ובין בשורות אויבינו.


    רבקה כאימא מודאגת ויעקב כאיש תם יושב אוהלים

    צריכים להחליט האם ואיך - לרמות או לא

    כדי להשיג ברכות לעתיד עם ישראל?

    לפי הגישה הפמיניסטית הכל נובע מבעיות תקשורת

    שנגרמו כתוצאה מפערים בייחוס בין יצחק ורבקה.

    יצחק גדל בבית אריסטוקראטי של אברהם ושרה

    ואילו רבקה גדלה בבית של עובדי אלילים ולכן

    לאורך כל חיי נישואיהם היא לא העזה

    ליזום ולנהל עם יצחק שיחה

    עניינית של שווים  

    מה היא לא יכלה לאורך שנים להפנות את

    תשומת לב בעלה להתנהגות הפסולה של עשיו?

     

    אילו רבקה הייתה עוברת תהליך העצמה ממשי

    והופכת מנערה ביישנית לאשה אסרטיבית

    אז לא הייתה לרבקה כל בעייה

    לשוחח עם יצחק ולהאיר את עיניו לגבי מצבו המוסרי

    המדורדר של עשיו

    כך שבוודאי יצחק היה נמנע בעצמו

    מלהעניק לעשו את ברכת הבכורה.

    כלומר בגלל שהקשר הזוגי הלקוי בין רבקה ליצחק

    ועקב בעיות תקשורת קשות שנבעו מרגשי נחיתות של רבקה 

    הסתבכו כל העניינים...


    רבקה הבלתי בשלה לעימות ישיר עם בעלה

    נאלצת לנקוט בדרכים שהיא מכירה מבית אביה

    וכך להיות היוזמת של תרגילים בלתי כשרים


    כשרבקה שומעת שיצחק מתכנן להעניק את ברכתו

    וברכת הירושה של הארץ לבנם הבכור עשו.

    היא פשוט לא מכירה דרך ישירה מעשית לטפל בבעיה -

    במקום ליזום שיחה נוקבת היא רגילה לדרך התיחמון.

    לכן היא בוחרת בדרך העקומה -

    מעודדת את יעקב להתחפש לעשו

    ולרמות את אביו כדי לקחת לעצמו את הברכות.


    אשמח לשמוע מה דעתכם על

    התנהגותה הבעייתית של רבקה בסיפור?

    האם יעקב פועל נכון כאשר הוא משתף פעולה עם עצת אמו,

    או אולי היה עדיף לוותר על הברכות

    למרות חשיבותן העצומה לעתיד עם ישראל?


    לספר הזוהר פרשנות ייחודית.

    חלק גדול מן הסבל שסבל יעקב בחייו נבע כעונש על גנבת הברכות.

    כשם שרימה יעקב את אביו על ידי שעטה על ידו ועל צווארו שער עזים

    כדי שיצחק ימשש אותו ויחשוב אותו לעשו

    בדיוק כך רימוהו בניו כשטבלו את כתונת יוסף בדמו של שעיר עזים.

    יעקב נענש מידה כנגד מידה על לקיחת הברכות במרמה,

     

    אז לכאורה ישנה מכאן הוכחה לכך שהוא לא פעל כשורה?

    אבל לפי הזוהר יעקב עשה את מה שהיה עליו לעשות,

    ואף אלוהים עצמו הסכים למעשהו וקיים את הברכות.


    כלומר גם כאשר נאלץ אדם לעשות פעולה מוצדקת,

    עדיין עליו לשאת באחריות למעשיו ולא להתעלם מן ההשלכות של מעשיו.

    אדם חייב לחיות את מורכבותה של המציאות – אחריותו למעשיו

    והמחיר שהוא משלם עליהם.

    ההכרה במחיר ובחובה לקחת אחריות עלולה להרתיע

    אך השלמה עם המחיר וחוסר התעלמות מן האחריות -

    היא הדרך הנכונה והמוסרית.

     

    הלקח - מי שמרמה מרמים אותו

    מדוע התורה מדגישה את עונשו של יעקב על מעשיו המוצדקים?

    האם התורה רצתה שנבין

    שאנו נדרשים לשלם מחיר על הבחירות המוסריות שלנו,

    אף המוצדקות שבהן?

    אולי כאשר אדם נדרש לשלם בגין מעשיו הוא יתאמץ לחפש חלופות,

    וגם כאשר יגיע למסקנה שאין מנוס ושומה עליו לפעול בדרך פוגענית,

    הוא ישקיע מחשבה ומשאבים כדי לצמצם ככל הניתן את הנזק,

    ואולי אף למצוא דרך לפצות עליו.

    אולי כך מתפתח אדם פתוח יותר לשמוע דעות אחרות.

    כי כשכל צד מודע למחיר של הדרך שלו ולא רק לתועלת שבה,

     כל השיח הציבורי הופך לפחות ארסי ופוגע ברגשות...


    ההתנהגות במרמה בחיק המשפחה היא חרב פיפיות,

    בבחינת "מעשה אבות סימן לבנים".

    הדור הצעיר לומד מן המבוגרים

    שאפשר לשקר ולרמות

    ובסופו של דבר עלול גם הוא לבחור ברמאות ובשקר.

    אווירת הרמייה יוצרת חשדנות וחוסר ישירות,

    שרק הולכים ומתחזקים בדור בניו של יעקב.

     

    לדעת הזוהר יעקב נענש לא היה בגלל ששיקר

    ולא בגלל הגנבה – "בָּא אָחִיךָ בְּמִרְמָה וַיִּקַּח בִּרְכָתֶךָ".

    אלא בגלל הפגיעה הרגשית שפגע באביו

    – "וַיֶחֶרַד יִצְחָק חֲרָדָה גְּדֹלָה עַד מְאֹד".

     

    הזוהר מגלה לנו סוד - בגלל החרדה שגרם יעקב לאביו,

    נענש יעקב בעונש של העלמות יוסף

    בנו האהוב מחייו לתקופה ארוכה

    גם הוא כאביו חש חרדה נוראה בשעה שאמרו לו בניו שיוסף נעדר

    וכשהראו לו את כתונת הפסים של יוסף

    מגואלת בדם ואמרו "זֹאת מָצָאנוּ" 

     

    ברוח דומה מבאר הזוהר את סיבת מותה של רחל.

    כאשר יעקב בורח מלבן יחד עם משפחתו,

    גונבת רחל מאביה את התרפים - הצלמים לעבודת האלילים.

    לבן רודף אחרי יעקב ומשפחתו ודורש מהם את התרפים בחזרה.

    יעקב, שלא ידע שרחל היא שגנבה אותם,

    בטוח בחפותו ואומר ללבן שאם אחד מבני ביתו גנב את התרפים "לֹא יִחְיֶה"

    האם בכך הוא גוזר שלא ביודעין עונש מוות על אשתו הכה אהובה?

     

    לכאורה מותה בטרם עת של רחל הוא תוצאה של קללת יעקב,

    אולם הזוהר מדגיש שרחל נענשה

    דווקא על כך שפגעה ברגשותיו של אביה:
    ואף על פי שרחל עשתה זאת למטרה חיובית - כדי לעקור מאביה עבודה זרה,

    נענשה שלא זכתה לגדל את בנימין אלא מתה בלדתו

    משום שציערה את אביה, 
    הזוהר עקבי בגישתו:

    גם פגיעה ברגשותיו של עובד עבודה זרה כלבן הרשע

    גוררת אחריה עונש חמור.


    בדומה ליעקב שנענש על גנבת הברכות וכך ציער את אביו הצדיק,

    גם רחל נענשה על גנבה שגרמה לצער לאביה הרשע

    והכל בעצם במטרה לחנך אותנו לגלות רגישות למצוקות הזולת

     

    ''

     

    ''

     


    --
    דרורית סן Drorit Sahn Stosel
    יעוץ, תכנון וביצוע אמנות יהודית רב תחומית



    13/11/14 22:49
    0
    דרג את התוכן:
    2014-11-14 11:48:59
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    אז בואו נסכם מה היה לנו כאן לאורך ולרוחב הנושא;

     

    http://cafe.themarker.com/image/3165945/

     

              דרורית סן / מטאפורה של עליה מעלה מעלה כטיפוס בסולמות.

     

                          ``````ארבע`` - ציור, ציורים, ציירים - יצירות אומנות ישראלית  

      דרורית San שטסל / ניסיונות כמעין טיפוס בשלבי סולם קבלי.

     

    התחלנו בסוד איך בפרשת חיי שרה  היא דווקא הולכת לעולמה - מתה מצער.

     

    בחנו את המדרשים מתורת הסוד המוסיפים מידע שלא קיים בטקסט של התורה

     

    האגדות המספרות שמותה נבע מבשורה רעה על עקדת יצחק ע"י בעלה אברהם.

     

     

    השווינו לתגובתה של  שרה כאשר זוכתה לקבל בשורה טובה באמצעות

     

    מסע של שלוש דמויות שלא מן העולם הזה.

     

    שליחים של הקב"ה - שלושה מלאכים מהשמים שבאים

     

    לבשר לבני תמותה בשורות - כאן שרה לא מאמינה מיד לנאמר לה...

     

     

    קלטנו שההפתעות בפרשה מחייבות סיוע מתחום הפרשנות הקבלית

     

    כזאת שתחשוף גם את הרזים הנסתרים במעמקים

     

    הסמויים מהעין בעיון שטחי.

     

     

     פגשנו בחסרונות המלאכים שלא כמו בני אנוש בעיקר מהזן הנשי שמסוגלות בו זמנית

     

    לעשות המון פעולות...

     

    אין למלאכים את המסוגלות לבצע יותר משליחות אחת בודדת.

     

    לכן מלאך אחד נשלח להביא מרפא ומזור לאברהם שכואב את הניתוח

     

    הכירורגי - ברית מילה בגילו המופלג.

     

    המלאך השני להודיע על ההיריון הצפוי.

     

    והשלישי סיפר על התכנון האלוקי להשמיד את סדום. 


     

    לפי תורת הקבלה

    הקב"ה שולח לאדם כל הזמן ניסיונות

    כי זאת הדרך לאפשר לו התעלות בקדושה. 


    הניסיון הראשון של הזוג אברהם ושרה היה
    הביטוי "לך לך" בפרשנות קבלית משמעותו
    לך אל תוך עצמך
    ועשה את התיקון הזה של העלייה, של ההתנסות.
    אפילו אם כביכול עד עכשיו היית מתוקן במידה שלמה
    עכשיו אתה צריך להוסיף לעלות ולהגיע לעוד מדרגה גבוהה יותר
    תמיד צריך לעשות מאמץ אדיר ולטפס  לשלב הבא והבא אחריו,
    הניסיון האחרון מתוך העשרה הוא העקדה
    שאותו אברהם איננו משתף עם רעייתו היקרה שרה

    לעקוד (לתפוס) את מידת הגבורה שנקראת 'יצחק'
    וללכת אתה יחדיו למקום הכי גבוה בקדושה - הר המוריה
    כי רק כך תוכיח לעולם את הכוח אינסופי של נתינה. 

    איך יתכן שאברהם איש חסד אדם שכולו נתינה לעולם סביבו.
    שאפילו יום אחרי ברית מילה כשהוא עדין נאנק מכאבים
    הוא יושב מחוץ לאוהל ומחכה להזדמנות לארח,
    יסתיר מהאם האוהבת של הילד מה נצטווה לעשות?

    אברהם הוא טיפוס מעניק שכל הזמן רוצה להשפיע ברוחניות
    ובמקביל גם להעניק, לתת לסביבתו בגשמיות,
    האוהל שלו תמיד פתוח לכל הכיוונים,
    הוא כל הזמן בדרגה עליונה של חסד,
    מתוך אמונה מוחלטת שה' ישלח לו אורחים. 

    יסודות מהקבלה חלחלו לתוך שפע היצירות האמנותיות

    וכל אמן נוגע בפן קבלי פרשני משלו

    כביטוי של השפעה ישירה או עקיפה מתורת הקבלה.

     

    יש אינסוף תיאורים אמנותיים ופסדו-פסיכולגיים כיצד 

    אברהם בשיא שעות החום יושב ממתין בפתח אוהלו

    נח מניתוח כירוגי - ברית מילה כואב במיוחד בגלל גילו המופלג

     

    איך הוא מקבל בחום את האורחים המופיעים מולו בהפתעה

    ומלמד אותנו כיצד יש לארח ברוחב יד אפילו זרים (בלי לדעת שאלו מלאכים).

    יועצי-נישואין וקוטג'ים מתפעלים ממבחן הזוגיות בעבודת האירוח בצוותא

    כשאברהם מגייס את שרה לעזרתו והם מארחים את האורחים בנדיבות.

     

    האם זה אכן מהווה דוגמא ומופת להכנסת אורחים ולקבלת פני זרים גמורים?

    או אולי רק תרגיל גיוס - שלב ראשוני בניסיון לקרבם לאמונה באל אחד

    אג'נדה חדשנית שאברהם מנסה להפיץ?

     

    ''

     

    ''

     

     

    הניגוד בין הצער לשמע הבשורה הרעה לעומת השמחה

    בחלק המשמח  - שמיעת הבשורה הנהדרת על לידה צפויה

    מתבטא ביצירות אמנות

    חלקן המתארות את 

    השמחה הקורנת מאושר על פניה של שרה,

    שפע האור הקורן מתוכה ממלא את דמותה הלא צעירה

    לשמע הבשורה הטובה ביופי, רך והדר.

    השמחה מהולה בתימהון - לזוג המבוגר בקרוב יקרה הבלתי יאמן:

    שרה בת ה90 תהפוך לאם תלד בן! בן שיתחיל את השושלת של עם ישראל.

     

    ''

     

    ''

     

    שרה, צוחקת - "וַתִּצְחַק שָׂרָה בְּקִרְבָּהּ לֵאמֹר:

     

    אַחֲרֵי בְלֹתִי הָיְתָה לִּי עֶדְנָה" 

     

    ''

    ''

     

     

    אברהם אבינו הוא לא רק המאמין המונותאיסטי הראשון הוא גם הפמיניסט הראשון והג'נטלמן

     

    המושלם שפועל לפי הכלל של 'לידי פרסט' "וַיֵּט אָהֳלֹה" (בר' יב, ח),

     

    פירשו חז"ל: "אהלה כתיב מלמד שנטע אוהל שרה תחילה ורק אחר כך נטע אוהלו".

     

     

    `ארעיות`  `ארעיות`  `ארעיות`

     

                               דרורית סן / אוהל שרה

     

    שרה הרי כבר יודעת שלא כל בשורה רעה מתקיימת במלואה

     

    כי היא הרי הייתה נוכחת בתגובת אברהם נוכח הבשורה הרעה

     

    של מלאכים בדרך להרוס את סדום בשליחות אלוהים:

     

    בגלל שסדום היא עיר של חטא ורוע שאין לה תקנה מלבד השמדה.

     

    היא ראתה כיצד אברהם בעלה לא מקבל את הדין

     

    ופוצח בוויכוח - האף תיספה צדיק עם רשע? - כיצד יתכן להרוג צדיק עם רשע? 

     

    ובוודאי הבינה שבעלה מנהל משא ומתן לגבי מספר הצדיקים שיכולים להציל את העיר

     

    "אוּלַי יֵשׁ חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר?" 

     

     

    המשמעויות הקבליות של המשא ומתן בין אלוקים לאברהם

     

    על מספר הצדיקים שיכולים להציל את עירם הרעה ניתן

     

    לכימות בנוסחה מתמטית... אז למה שרה לא מנסה להתווכח

     

    לשמע הבשורה הרעה על גורלו הצפוי של בנה הצדיק?

     

    הוויכוח מול האל מעיד על בטחון ועל חוש צדק מפותח

    למרות שבסופו של דבר אפילו עשרה צדיקים לא נמצאו בעיר.

    ..

    בעוד שנח קיבל את הבשורה הרעה על השמדת העולם

     

    באדישות ומעין בהשלמה פטליסטית-  בניגוד לאברהם

     

    שחושב שבני אדם יכולים לשנות את הגורל ולתקן עיוותים.

     

     

    חזרנו להציץ בדימוי התרבותי-אמנותי של אשת לוט המרדנית

     

    אשת לוט ההופכת לנציב מלח מככבת בהמון יצירות אמנות

     

    ''

                  שרה קרנז / הפכתי לנציב מלח?

     

    מחיקת העיר - אש וגופרית יורדים מהשמים על העיר סדום ועמורה

     

    ''

     

    ''

     

     

    ''

     

    ''

     

     

    אשת לוט לא מתאפקת ולמרות האיסור, "וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ מֵאַחֲרָיו; וַתְּהִי נְצִיב מֶלַח".

     

    ''

     

     

    הפוך על הפוך - "ויִּקְרָא אַבְרָהָם אֶת שֶׁם בְּנוֹ הַנּוֹלַד לוֹ, אֲשֶׁר יָלְדָה לּוֹ שָׂרָה - יִצְחק.

     

    לזכר צחוקה של שרה המתקשה להאמין שאכן זה יתכן.

     

    אז לבשרה הטובה היא התקשתה להאמין וצחקה בגיחוך לחוסר ההיתכנות

     

    ודווקא לבשורה הכל-כך אכזרית שאפילו איננה נכונה - היא מיד מאמינה

     

    וליבה איננו עומד בקבלת הבשורה המרה...

     

     

    המסע הכי מלא סודות קבליים אל הר המוריה לעקדת יצחק

     

    מורכב ממספר חלקים

     

    ''

     

    הקבלה מעניקה משמעויות לתעלומה של האל

    המנסה את אמונתו של אברהם

    ופוקד עליו לעשות את הדבר הנורא מכל,

    ללכת עם בנו אל לעקדה בהר המוריה:

    "קַח-נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ, אֶת יִצְחָק,

    וְלֶךְ-לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה;

    וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים, אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיך"


    זהו הרי סיפור כה מחריד, לא אנושי, אנטי מוסרי ומנוגד לערכי היהדות

    כיצד יתכן שאברהם האב האוהב מציית ומתחיל להתכונן להקריב את בנו.


    למעשה זהו אחד הסיפורים המכוננים שהשפיעה המון המון על האנושות,

    על ערכי המוסר, על הפילוסופיה, על האמנות,

    על מושגי התרבות והתאולוגיה

    מה ההשפעה של הסיפור הטעון על האמנות

    שהרבתה לבטא ביצירה את  סיפור עקדת יצחק?

     

     

    ''

     

    ''

     

     

     

    ''

     

     

     

    ''

     

    ''

     

     ''

     

    אבל פן שהיה בעצמו אב שכול חש הזדהות עמוקה עם

    קורבן הבן של אברהם ונתן לסיפור טוויסט שהפך למוטו ציוני

     

    במיתוס של הציונות העקדה הפכה לסמל לבנים שנהרגו בצעירתם

    למצב בו אהבות והאמהות נאלצו לבכות על קברם בחוסר אונים

    כאן, האב כן מקריב את הבן והבן לא ניצל באמצעות יד האל...

     

    עיני הילד דומעות כי לפי המדרש המפורסם דמעות המלכים

    חדרו לעיניו ושרפו... (ולכן יצחק היה עיוור או כבד רואי בהמשך)

    אך, אצל פן הילד כבר הוקרב על המזבח הסכין נותרה מיותמת בצד

    וכל שנותר לאב לעשטת זה לגעת בפעם האחרונה בבן האהוב

    ללטף ולנשק את פניו שגוון המוות האפרפר כבר פשט בהם.

     

    ''

     

    באמנות היהודית הקלאסית אין כמובן הקרבה בדיוק כמו במקרא.

    כשהסכין כבר מונפת מעל צווארו של יצחק עוצר אותו מלאך ה'

    ואומר לאברהם שלא יפגע חלילה וחס בבנו

    אלא יקריב את האיל הנאחז בסבך

     

     

     

    אברהם עמד בניסיון הקשה והוכיח את נאמנותו הגמורה לאלוקים.

     

    ה' מברך אותו שבזכות אמונתו ירבו צאצאיו כחול אשר על שפת הים.

     

    עקידת יצחק וברית בין הבתרים

     

    כמובן שגם האמנות הנצרית מרבה להתעסק בנושא עקדת יצחק.

    חלונות ויטראז' מטירת קרדיף אשר בווילס.

    החלון הימני מציג את עקידת יצחק והשמאלי את ברית בין הבתרים. 

    האל זוכה לדמות אנוש בניגוד לאמנים יהודיים מהזרם האורתודקסי

    המקפידים להשאיר את האל כמופשט חסר גוף ופנים.

     

    באמנות הישראלית העכשווית יש שילוב בין השפעה של אמנות נוצרית

    לזו היהודית בייצוג האל לדוגמא:

    פסל ברונזה של עקדת יצחק - היד על הכתף כתיאור סמלי של האל.

     

    ''

     

     

     

    בואו נבדוק את ההיבט הקבלי של המונחים הבסיסיים 
    למה צריך בכלל מזבח?
    מה זה קורבן? 

    לכאורה מנהג פגאני - לוקחים בהמה ומעלים אותה כקורבן לקב"ה?
    הקבלה מסבירה שהבהמה היא רק סמל, מעין תחליף סימבולי
    בעל אמירה הכי חזקה, כזאת שאמורה להיות  מזעזעת את פנים הנפש...
    מדובר בשינוי המהות, במבדק של הפנימיות - לחשוב כאילו הקורבן זה אני
    למעשה בפועל כאילו את עצמי אני הייתי צריך להקריב,

    יש חלקים מסוימים שבתוכי - בי עצמי שאני צריך להקריב - לוותר עליהם
    להסיר אותם,  לפתוח את  המחסומים כדי לאפשר לקרני האור הטובות
    לחדור אל נשמתי.
    להתחבר לאור, לתורה, למצוות, לעשייה, לנתינה.

    הרב"ש, בנו של בעל הסולם, אומר
    שאנחנו באמת לא בדרגה של אברהם.
    והניסיונות שלנו הם הרבה יותר פשוטים
    אבל לכל אחד יש מקום שעדיין לא תיקן,
    צריך לעשות עבודה כדי להתעלות ולעלות בסולם.

    הרמח"ל בעקבות הקבלה אומר שהאדם לא יודע להחליט
    את מה הוא עוזב ואת מה הוא משאיר ומצרף לתכונותיו,
    הוא לפעמים לא יודע להבחין בין האיל לבין יצחק
    אבל ברגע שהוא מוכן לעקוד באופן מטפורי  
    את ה'יצחק' שבו - אז האיל שנשלח מה' מתגלה לפניו.
    ''
     א.מ. ליליין, ברית אברהם, 1908       

    לזוויות מבט נוספות ולהרחבה:


    --
    דרורית סן Drorit Sahn Stosel
    יעוץ, תכנון וביצוע אמנות יהודית רב תחומית



    15/1/15 16:19
    0
    דרג את התוכן:
    2015-01-15 16:43:15
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    מכות מצרים מלאות בסודות נסתרים

    שמדרשי חז"ל מגלים לנו טפח או טפחיים

    על הנסים במכת הברד בדיון לפרשת וארא

    כוח עליון?

     

    גם הפסקת מכת הברד נעשתה באופן נסי ופלאי,

    כדרשת חז"ל שהיה ברד שנתלה באוויר בדרכו לארץ

    ברגע שה' גזר להפסיק את הברד.


    תורת הקבלה מכנה זאת - בחינת אמר מלכא עקר טורא

    – גילוי מלכות ה' המוחלטת בגזרותיו הפלאיות.

     

    ''

     

               דרורית סן / סיפור יציאת מצרים באפליקציות

     

            ''

     

                 ''


                         דרורית סן / שירת הים

     

     

    בפרשת וארא מוזכרות גם

    ארבעת לשונות של גאולה

    ואף הלשון החמישית – "והבאתי"

    לפי הקבלה אלו  הבטחות החסד לישראל

     

    מסגרת הרקע לכל מה שיעבור על ישראל בתורה,

    עד הכניסה לארץ

    שבה מתגלה החסד האלוקי שאופף את המאורעות

     

     לשונות הגאולה הן כנגד ה החסדים המתפשטים להאיר במציאות.

    הפסוק 

    "וידבר ה' אל משה ואל אהרן

    ויצום אל בני ישראל ואל פרעה מלך מצרים

    להוציא את בני ישראל מארץ מצרים"

    זה המבוא לכל מאורעות יציאת מצרים שיתחוללו בהמשך.

     

    http://cafe.themarker.com/image/3186847/

     

           דרורית סן / זכוכית


    --
    דרורית סן Drorit Sahn Stosel
    יעוץ, תכנון וביצוע אמנות יהודית רב תחומית



    7/7/17 11:32
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2017-07-07 11:32:24
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    התמונה של ‏דרורית סן‏.
    דרורית סן / אתונו של בלעם
    חז"לנו ייחסו לבלעם כוחות אמתיים של נבואה
    ואפילו ערכו השוואה בינו לבין משה גדול הנביאים בישראל 
    אז איך יתכן שבלעם המכשף הדגול איננו רואה ממטר
    את מה שאתונו (ממשפחת החמורים) מסוגלת לחוש ?

    --
    דרורית סן Drorit Sahn Stosel
    יעוץ, תכנון וביצוע אמנות יהודית רב תחומית





    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "סודות וגילויים קבליים בפרשה / דרורית סן"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה