כותרות TheMarker >
    ';

    פרטי קהילה

    מדע וטכנולוגיה

    הקהילה עוסקת בהיסטוריה של המדע והטכנולוגיה. הדרך בה המדע התפתח, חיזויים לעתיד. כמו כן, תערוכות של וידאו וסטילס מהתחומים הנושקים לתחום המדע והטכנולוגיה. הסתכלות על המושג של טכנולוגיות במבט הרחב שלו, דרך העינים הקיימות המודדות את נושא ואת נושא ההשלכות של ההתפתחות לטוב ולרע.

    בריאות ומדע

    פורום

    טכנולוגיה

    פורום שסוקר את התפתחויות הטכנולוגיה, נותן מבט קדימה תשקיפי על ההתפתחויות האמורות לתפוס תאוצה בשנים הקרובות.

    חברים בקהילה (1465)

    שטוטית
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    רובינזוןקרוזו
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    תנועת כמוך
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    lastdor
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    חנה וייס
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    . ארז .
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אמיר לשם
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    rebosher
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    משה ,
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אריאל דר
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    בבון טון של טכנולוגיה והבריף הירוק

    29/1/08 15:42
    9
    דרג את התוכן:
    2008-01-29 15:46:11
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    רציתי להציף כתבה ישנה / לדעתי עדיין בלי מיצוי של הפוטמציאל הקיים והגלום בה

     

    מקווה שהטרנד הרגעי הזה של הירוק בכל התחומים לא יפסק

    ויהפוך מטרנד לדרך חיים .

     

    טכנולוגיה חדשה תאפשר ייצור "דלק ירוק" מאצות
    מאת עפרי אילני

    העלייה הדרמטית במחירי הנפט בשנים האחרונות הצליחה במקום שבו ארגוני איכות הסביבה נכשלו: היא שיכנעה חברות רבות בעולם לחפש אחר מקורות אנרגיה חלופיים לנפט. אחת החלופות הזולות, שכבר הפכה למסחרית, היא ייצור דלק מגידולים חקלאיים שונים, בעיקר מתירס. אלא שהעלייה בביקוש לתירס גרמה לעלייה משמעותית במחירו, ואוכלוסיות במדינות עניות כבר מתקשות להשיג אותו. ייתכן כי הפתרון לבעיה נמצא בטכנולוגיה חדשה, שאותה חשפה השבוע החברה הישראלית "סימביוטיק". הטכנולוגיה מאפשרת הפקה בקנה מידה מסחרי של דלק ממקור מפתיע, שלא ידלדל את מקורות המזון העולמיים: אצות ים.

    המודל החדשני, שאותו הציגה החברה בכנס הבינלאומי לביו-טכנולוגיה ימית שנפתח ביום ראשון באילת, מאפשר גידול תעשייתי של אצות ים תוך שימוש בפחמן דו-חמצני הנפלט מתחנות כוח. במקום שהגז המזהם - אחד האחראים המרכזיים לאפקט החממה - ייפלט לאטמוספרה, הוא מועבר לאחר סינון לבריכה ומזין אצות מיקרוסקופיות שמהן מופק הדלק הביולוגי. לדברי המפתחים, ניתן לייצר ליטר של דלק מכחמישה ק"ג של אצות.

    הטכנולוגיה פותחה בחווה הניסויית של חברת "סימביוטיק", שהוקמה לפני שלוש שנים בשטח תחנת הכוח של אשקלון בתמיכת חברת החשמל. בריכות האצות ממוקמות כמאה מטרים מארובות התחנה, וממולאות במי הים המשמשים לקירור הטורבינות. באופן טבעי, האצות בהן נעשה שימוש מצויות בים התיכון בריכוז דליל, אך בזכות תוספת הפחמן שהן מקבלות, הן גדלות בבריכות בריכוז גבוה פי מיליון ויותר.

    בשבוע שעבר הגישה החברה בקשה בארה"ב לאישור פטנט על הטכנולוגיה, שנשמרה עד כה בסוד.

    "בספרות המדעית כתוב שאי אפשר לגדל אצות ים תוך שימוש בפחמן דו-חמצני מתחנות כוח, בגלל הכמות הגדולה של מזהמים שנפלטים מהארובות", אומר אמנון בכר, מנהל חברת סימביוטיק. "אבל כנראה מי שכתב את זה לא יודע איך לגדל אצות. גילינו שאצות יכולות לגדול על פחמן שנפלט מתחנות כוח, ואפילו הרבה יותר טוב מבמפעלים שקיימים היום. אנחנו מקבלים פחמן דו-חמצני חינם, ותחנת הכוח פולטת פחות זיהום".

    המנהל המדעי של החברה, הרמן וייס, מסביר כי השימוש בפחמן דו-חמצני שנפלט כפסולת מתחנות כוח מפחית את עלות הייצור באופן קיצוני, לכחצי דולר לקילו אצות. כיום, עלות גידול האצות גבוהה מאוד בשל מחירו הגבוה של הגז, החיוני לתהליך הפוטוסינתזה של האצות. "בנוסף, אנחנו תורמים להפחתת ההתחממות העולמית: מאות טונות של פחמן הופכות לאצות, במקום לזהם את האוויר", אומר וייס.

    "ייצור ביו-אנרגיה בתחנות כוח הוא פרויקט ייחודי מאוד", מציין הפרופ' עמי בן אמוץ מהמכון לחקר ימים ואגמים, נשיא הכנס שנערך באילת, "זאת פריצת דרך בתחום הביו-אנרגיה, שהוא אחד התחומים הטכנולוגיים ה'חמים' ביותר היום".

    הייעוד המקורי של המפעל באשקלון היה ייצור תוספי מזון כמו "אומגה 3", במחירים נמוכים. הרעיון לנסות לייצר דלק מהאצות עלה לפני כשנה וחצי, בעקבות העלייה במחירי הנפט וצמיחת תעשיית האתנול.

    "הבנו שיש לנו יכולת לייצר חומר אורגני בכמויות גדולות. לעומת שדה תירס, למשל, שמניב פעם או פעמיים בשנה, אנחנו מסוגלים לגדל כמות דומה של חומר אורגני כל שבוע, על אותו שטח", אומר וייס. את תרכיז האצות המופק באשקלון שולחת סימביוטיק לחברת "גרינפיול" בארה"ב, שהצליחה לייצר ממנו שני סוגים של דלק צמחי - ביו-אתנול וביו-דיזל (ראו תיבה).

    כמויות הדלק המופקות בבריכות באשקלון אינן מסחריות: גודל החווה הוא דונם אחד בלבד, וכדי לגדל כמויות משמעותיות של אצות לצורך הפקת אנרגיה, יש צורך בשטח של אלפי דונמים. לדברי וייס, הקמת חווה כזו אינה מעשית בישראל, אך היא אפשרית במדינות בעלות שטח גדול יותר.

    עם זאת, בסוף השנה מתכוונת החברה להקים חווה מסחרית בגודל בינוני ליד תחנת הכוח באשקלון, עם בריכות ששטחן כמאה דונם, לצורך ייצור תוספי מזון.

    "כל המרכיבים של האצה הם שימושיים", מוסיף וייס, "מהחלבון אפשר לייצר מזון לחיות ולבני אדם, מהפחממות מפיקים ביו-אתנול, ומהשומן ביו-דיזל". לדבריו, "בים יש כ-400 אלף מינים שונים של אצות. כיום מגדלים באופן מסחרי רק 12 מינים. אנחנו רק מתחילים לחשוב מה האנושות יכולה לעשות עם המגוון הזה".

    כך זה עובד

    1 חברת "סימביוטיק" הצליחה לגדל אצות ים תוך שימוש בפחמן דו-חמצני

    2 השימוש בפחמן הנפלט מתחנות כוח מפחית את הזיהום

    3 כעת יהיה ניתן לייצר מהאצות כמויות מסחריות של תחליפי דלק

     

     

    פורסם בהארץ

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "בבון טון של טכנולוגיה והבריף הירוק "

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   



    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "בבון טון של טכנולוגיה והבריף הירוק "

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה