כותרות TheMarker >
    ';

    פרטי קהילה

    אקטואליה

    קהילת אקטואליה - המקום לדון בענייני היום, בארץ ובעולם. פוליטיקה, כלכלה, חברה, דעות והגות. אנא שמרו אל התבטאות נאותה!

    אקטואליה

    חברים בקהילה (5576)

    רkקל
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שיח אחר
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ד. צמרת
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    סיכון מחושב:)
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    דיןחממי
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ברכה והצלחה !
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    rayshc
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    לולה של היום
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    נחרצה
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    n1free
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    chenisimo
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    זהות יהודית פרק ז': חמלה

    23/5/15 22:09
    0
    דרג את התוכן:
    2015-06-22 19:28:29
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    [ חמלה, יהדות, אמפתיה, השתתפות בצער, רחמים, הבנה בינדתית, זהות יהודית, מוסר, אחריות אוניברסלית, שלום עולמי ]


    חמלה

    ג'יי ליטווין


    ''


     

    רחמים, השתתפות בצער, אמפתיה, חמלה. מקבלים אחד מכל אלה בזמנים שונים כשנמצאים במצוקה. אלה התגובות שמתעוררות מהסבל שלנו במפגש עם אחרים. וכל אחת מהן מביאה הרגשה אחרת כשמקבלים אותה. לכל אחת יש אפקט אחר על אלה שסובלים כשהם שרויים באמצע משבר נפשי או פיזי. 

     

    מתוך ארבעתן, לחמלה יש איכות ייחודית, איכות כל כך שונה מהשאר שהיא מרמזת על תכונה רוחנית מסוימת וגם על תכונה רגשית. אולי מהסיבה הזאת לעתים קרובות טקסטים רוחניים/דתיים מציינים שהיא סגולה שיש לחפשה או לפתחה. 

     

    מקבל החמלה חש את עליונותה באופן מיידי. בניגוד לרחמים, אין לה התנשאות. בניגוד לאמפתיה, היא אינה דורשת חוויה דומה בעבר או בהווה מצידו של הנותן. ובעוד השתתפות בצער היא סגולה נפלאה, היא מרמזת על פחות ספונטניות וגיוון מחמלה; למשל, באופן רגיל לא היינו משייכים צחוק או קלות דעת עם השתתפות בצער. בהשתתפות בצער קיים גם מרחק מסוים או הפרדה מסוימת -- אחד משתתף בצערו של השני. זאת איכות מאוד נפלאה, אבל עדיין, השתתפות בצער נמצאת ברמה שונה מהחמלה. 

     

    בעוד השתתפות בצער היא תגובה רגישה לצרה או לקושי, חמלה היא דרך חיים. 

     

    המילון נותן את השורשים הבאים לחמלה באנגלית - compassion

    com -- עם, יחד עם; pati -- לסבול, לסבול עם. 

     

    אבל ישנה הגדרה נוספת, הגדרה שלא מגבילה את החמלה לתגובה לסבל אלא מגדירה אותה כתגובה לחיים עצמם, מה שהופך אותה לאיכות שאדם יכול לחיות איתה בכל מצב, עם כל אדם, ולא רק עם אדם שנמצא במצוקה. 

     

    חמלה -- com-passion

    com -- עם, ביחד עם

    passion -- תשוקה (רגש חזק, התלהבות)

    להיות עם אדם אחר מתוך רגש חזק ומתוך התלהבות. 

     

    אם כך, חמלה לא דורשת עצבות, צער או אפילו את הרצון לעזור, למרות שהיא יכולה להכיל את כל הדברים האלה. משמעה פשוט נוכחות מלאה בהווה עם מישהו, לא משנה מהן נסיבות חייו או חייה. חמלה עוצרת שיפוטיות ומקבלת את כל הנסיבות באופן שווה, מקבלת כל רגע בתור רגע של החיים שיש לחיות אותו במלואו. כל הרגשות וההתנהגויות האפשריים שאנחנו מסוגלים להם גלומים בתוך כל רגע, בתוך כל מצב.  

     

    לכן, חמלה מגיעה ללא דעה מוקדמת. אין לה שום עמדות. אין לה פנים מיוחדות או נימת קול מיוחדת. היא לא מוגבלת על ידי כללי התנהגות, גינונים, ציפיות, למרות שהיא אולי מונחית על ידי כל הדברים האלה. 

     

    חמלה מוכנה לפגוש אחרים בכל מקום בו הם נמצאים, מתוך ההכרה שהנסיבות או האתגרים איתם הם מתמודדים עכשיו הם חלק מחייהם לא פחות מכל חלק אחר מחייהם. 

    חמלה יכולה לצחוק או לבכות, להתבדח או להשתתף בצער, להיות סקרן וחקרני, פטפטן או שקט. 

    חמלה לא פוחדת להיות נוכחת באופן מלא, מלאת תקווה או קלילה. החמלה לא מפנה עורף. היא לעולם לא פוחדת לראות יופי או למצוא הומור או לחלוק לב שבור. 

     

    חמלה לא מכילה שום רחמים מפני שהיא לא שופטת נסיבת חיים אחת של החיים בתור טובה יותר או רעה יותר מהנסיבה הבאה, מפני שהיא באה ממקום בו כל הדברים באים מידי אלוקים, ומוגשים לנו כדי שנחיה אותם עד תומם. 

     

    חמלה לא מוגבלת ב"כללים" כי היא מכירה ביחודיות של כל רגע ושל כל אדם. כשחמלה פותחת את הדלת לביקור חולים, אין לה מושג מה עומד לפניה ולכן היא מוכנה לספונטניות, לבלתי צפוי -- בין אם מהמטופל או מעצמה. 

     

    חמלה יוצרת את התוצאה שלה עצמה. כשהיא באינטראקציה עם אחר, קורה דבר חדש, מכיוון שהחמלה מוכנה להיכנע לכל מה שקורה עכשיו, כי היא תמיד מודעת לאחר. 

     

    חמלה היא איכות רוחנית שנכתב עליה הרבה אבל נדיר למצוא אותה בגוף אדם. כי להיות בעל חמלה משמעו לקבל כל מצב בחיים באופן מלא. וקשה מאוד להגשים את זה. לכן, אלה שהם בעלי חמלה הם בדרך כלל אלה שיש להם ניסיון מאוד מגוון ושעסקו בחקר עצמי בחייהם שלהם עצמם. הם סבלו, הם התמודדו עם הדמונים הפנימיים שלהם עצמם. הם הכירו ונפגשו עם מגוון כל כך רחב של אנשים ונגעו באנושיות של כל אחד מהם בכל כך הרבה מצבים שהם כבר לא שופטים ודוחים, לא אדם ולא מצב. הם הגיעו לתובנה שהחיים מביאים מה שהם מביאים ושכל אחד מאיתנו הוא כולנו. החקר העצמי שלהם חשף את הדמונים הנוראים ביותר שלהם, כך שכאשר הם רואים את הדמון באחר הם יכולים להגיד שלום. 

     

    וזה מה שהחמלה עושה: היא פשוט אומרת שלום, בטוב לב, בחן ובחסד. ומהסיבה הזאת החמלה אף פעם לא מהווה מעמסה לאדם אליו היא מכוונת. החמלה תמיד רצויה. היא מסירה מהחולה או מהאדם השכול את הצורך לטפל באורח. היא מסירה ממי שמרגיש מעמסה את המעמסה הנוספת של להיות מקור מעמסה לאחר. כי חמלה פשוט באה להגיד שלום, להיות רֵעַ  בכל מצב שמתעורר. חמלה באה פשוט להקשיב או לצחוק, ללוות את כל מה שקורה ללא ציפיה וללא הצורך לעשות את הדברים טובים יותר. כי חמלה מאמינה שהדברים הם כפי שהם צריכים להיות ומאמינה שניתן לחלוק כל מצב. לכן, חמלה, כשהיא נכנסת, בדרך כלל מגרשת את הבדידות ואם לא, היא מלווה את האדם הבודד בבדידותו. 

     

    החמלה יכולה לשבת בשתיקה עם האדם הגוסס, או עם האישה היולדת, ולהתפעל באופן שווה מהנס המתחולל. חמלה יכולה לחלוק לסבל, לקבל כאב בתור חלק מהחיים. חמלה יכולה לזנק לפעולה, כשפעולה מתבקשת ורצויה. חמלה יכולה לתת לעני או לרפא את החולה, ללא התנשאות או שיפוטיות או חוסר כבוד. 

     

    ואם כל האיכויות האלו של החמלה נראות אלוהיות, זה מפני שהן כאלה. והתקווה היחידה שהאיכות הזאת אי פעם תיקרא האיכות שלך-עצמך היא לזכור שנבראנו בצלם אלוקים. 

     

    ואם אתה בר מזל מספיק להיות בנוכחותה של חמלה, בקושי תבחין בה, היא נראית כל כך טבעית -- טבעית כמו הנוכחות הנסתרת של אלוקים, ניתן להבחין בה רק אם תסתכל. 


     ---

    ג'יי ליטווין נולד בשיקגו בשנת 1944. הוא עלה ארצה בשנת 1933 כדי להתנדב כאיש קשר רפואי בתכנית ילדי צ'רנוביל של חב''ד ומילא תפקדי מרכזי בהטסת ילדים מהאיזורים הנגועים של איזור צ'רנוביל; הוא גם יסד וניהל את תכנית "קורבנות טרור" של חב''ד בישראל. ג'יי נפטר באפריל 2004, לאחר מאבק נועז בלימפומה שאינה הודג'קינס שנמשך ארבע שנים. הותיר את אשתו, שרון ואת שבעת ילדיהם. הוא נהג לתרום בתכיפות לאתר של חב''ד

     

    הציור מאת הצייר החרדי זלמן קליינמן. 

     

    ---

    התרגום על ידי חנה וייס עם רשות של חב''ד.

    למקור באנגלית: 

    http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/160887/jewish/Compassion.htm

     

    My heartfelt thanks to Chabad for permission to translate this beautiful article by Jay Litwin.

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "זהות יהודית פרק ז': חמלה"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    23/5/15 22:34
    0
    דרג את התוכן:
    2015-05-23 22:38:26
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    חמלה איננה המצאה של יהודים,איננה רכושם,ואיננה בשום אופן סימן היכר  לזהותם הדתית .

    היהודי מקים מצוות לא מפני שחומל או לא חומל,אלא מפני הסיבה היחידה שהיא:  " מפני שאלוהים ציוה ". דן


    --
    רוח חרישית.
    https://www.youtube.com/channel/UC7NY1rfOZXjV0RfkvTS1bJA
    24/5/15 00:41
    1
    דרג את התוכן:
    2015-05-24 02:02:51
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    דן, בזכות פרח לב הזהב אנחנו מככבים היום באקטואליה. חושבת שהקפצת דיונים סתם היא אסורה על פי התקנון. ידוע לך משהו על הקפצת דיונים סתם על פי התקנון? סה''כ הקפיץ לי 8 דיונים ו-2 שלך. 

     

    מהדף הראשי של אקטואליה, נכון לעכשיו פלוס מינוס 17:30 בחוף המזרחי של ארה''ב: 

     

    ''

     

    ''

     

    דיונים מוקפצים על ידי פרח לב הזהב ב"דעות והגות":

     

    ''

     

    דיונים שפרח הקפיץ ב"נושאים חברתיים":

     

    ''

     

    תודה, אס. אתה עוזר לי לקדם חמלה וחוכמה והבנה בינדתית ומוסר חילוני על בסיס מדע ואחריות אוניברסלית ואהבת הזולת ושלום עולמי בחברה הדואבת שלנו שמתייסרת כבר 2000 שנה. לא סבלנו מספיק? 


    --
    הדרך לשלום עוברת דרך הלב.
    מומלץ ליצור מרחב תודעתי. "כל דבר שמרכך את הלב."
    חיים משמעותיים הם חיים של עזרה כנה וטובה לכל זולת.
    דיאלוג הוא הדרך לשלום.
    גישת דרך האמצע
    http://cafe.themarker.com/topic/3125731
    מודל בריאות ציבור למיגור ולריפוי אלימות
    http://cafe.themarker.com/topic/3123249/
    24/5/15 01:06
    0
    דרג את התוכן:
    2015-05-24 01:20:20
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: יוהידן 2015-05-23 22:38:26

    חמלה איננה המצאה של יהודים,איננה רכושם,ואיננה בשום אופן סימן היכר  לזהותם הדתית .

    היהודי מקים מצוות לא מפני שחומל או לא חומל,אלא מפני הסיבה היחידה שהיא:  " מפני שאלוהים ציוה ". דן

     

    תודה לאל, לאף אחד אין בלעדיות על החמלה. כנ''ל מוסר, אהבת הזולת, נדיבות, סבלנות ושאר הסגולות שכולנו (אני מקווה) משתדלים לטפח ולפתח. לכל דת יש מנהגים ודוקטרינות ומטאפיזיקה שמתקשרים לכל הדברים האלה והמנהגים, הדוקטרינות והמטאפיזיקה הם הדברים הייחודיים של כל דת ודת, וכל דרך דתית היא ייחודית ויקרת ערך כי כל דת ודת עוזרת ועזרה למיליוני בני אדם להיות אנשים טובים יותר.

     

    כפי שניתן להבין מהמאמר המקסים (בעיניי) של ליטווין על חמלה, קשה לפתח חמלה ואנחנו מתקדמים לאט לאט. זה יכול לקחת כמה תקופות חיים (גלגולים) כדי לפתח חמלה כפי שליטווין מתאר. האלטרנטיבה -- חמדנות אגוצנטרית, כעס ועמדות ורגשות עוכרים -- לא נעימה, כך כשאפילו לזהות חמלה אצל מישהו זה כבר דבר מצויין. לפתח רצון לפתח חמלה זה מצויין. אנחנו צריכים להיות מאוד חומלים עם עצמנו, להיות מאוד שמחים בדיוק עם מה שיש לנו כרגע, על כל מגבלותינו. כל אדם חומל עשה את אותה כברת דרך בדיוק, התחיל עם תודעה עכורה והתפתח אט אט. המצוות הן תרגול תודעתי מצויין: מברכים בכל מצב, בין אם "בא לנו" או "לא בא לנו" עכשיו. מצוות הן תרגול מצויין של קבלה ושל נוכחות ותשומת לב בהווה ושל סיפוק בכל רגע ושל שמחה. יש הרבה מאוד טוב בתרגול של מצוות (בקיום מצוות). היהדות היא יופי של דת. 

    כל עוד עושים את הדברים בלב שלם ובתום לב ועם כוונה טובה וכנה, יש תועלת. הכוונה מאוד חשובה.

    נושא הכוונה כל כך חשוב שהוא מוזכר בתפילת שמע שאומרים פעמיים ביום ומודגש מאוד: בכל לבבך, בכל נפשך ובכל מאודך. (כל התפילות והברכות והמצוות הן כינון של כוונה כנה וטובה וטהורה. שאדון ס''ט לא יתפוס אותי במילה.)


    --
    הדרך לשלום עוברת דרך הלב.
    מומלץ ליצור מרחב תודעתי. "כל דבר שמרכך את הלב."
    חיים משמעותיים הם חיים של עזרה כנה וטובה לכל זולת.
    דיאלוג הוא הדרך לשלום.
    גישת דרך האמצע
    http://cafe.themarker.com/topic/3125731
    מודל בריאות ציבור למיגור ולריפוי אלימות
    http://cafe.themarker.com/topic/3123249/
    24/5/15 01:10
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2015-05-24 01:10:11
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    נכון שהתמונה מקסימה? 


    --
    הדרך לשלום עוברת דרך הלב.
    מומלץ ליצור מרחב תודעתי. "כל דבר שמרכך את הלב."
    חיים משמעותיים הם חיים של עזרה כנה וטובה לכל זולת.
    דיאלוג הוא הדרך לשלום.
    גישת דרך האמצע
    http://cafe.themarker.com/topic/3125731
    מודל בריאות ציבור למיגור ולריפוי אלימות
    http://cafe.themarker.com/topic/3123249/
    24/5/15 07:49
    2
    דרג את התוכן:
    2015-05-24 07:54:16
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    חנה קחי טיפ חינם מחז"ל "כל המוסיף גורע" נראה לך שמישהו כאן קורא את מלחמת החפירות שלך? מדוע שלא תסכמי את כל תרגילי החמלה במשפטי חנה/טיבט

    תרגול חמלה 1 - "AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA"

    תרגול חמלה 2 - "BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB"


    --
    נת**הו משקיע בחצי קרחת חצי חודש, אז מה הוא מסוגל לעשות בשביל המדינה? אה?
    24/5/15 09:22
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2015-05-24 09:22:18
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    אההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההה !!

     

    חנה, חני, חנושקה, חנל'ה, בחיאת חנה, כמה פרקים יש ?


    --
    עת שערי רצון להיפתח
    24/5/15 09:25
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2015-05-24 09:25:31
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: חנה וייס 2015-05-24 01:10:11

    נכון שהתמונה מקסימה? 

    האמת ? התמונה דומה לתמצית הכולל  דבש, סוכר, ממרח תמרים, סילאן, סירופ גלוקוז, והכל בריכוזים עצומים.

    תמונה מעוררת חמלה כלפי הצייר !

    פשוט בא להקיא.


    --
    עת שערי רצון להיפתח
    24/5/15 13:50
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2015-05-24 13:50:36
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    למה להקיא...? לאכול כמה שיותר. אני עם תאבון גדול.

    --
    לא מפחד מהמוות - רק מפחד שלא אזכור כלום, כמו שלא זכרתי מה היה לפני שנולדתי
    24/5/15 17:43
    0
    דרג את התוכן:
    2015-05-24 17:54:08
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: ד. צמרת 2015-05-24 07:54:16

    חנה קחי טיפ חינם מחז"ל "כל המוסיף גורע" נראה לך שמישהו כאן קורא את מלחמת החפירות שלך? מדוע שלא תסכמי את כל תרגילי החמלה במשפטי חנה/טיבט

    תרגול חמלה 1 - "AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA"

    תרגול חמלה 2 - "BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB"

     

    אתה באמת רוצה לדעת מדוע? 

    כי התודעה משתנה מאוד מאוד מאוד מאוד לאט.

    היא משולה:

    - לגומה שנוצרת מטפטוף איטי של מים על סלע

    - לצניר בצוק שנוצר מרפרוף של כנפיים של ציפוריים חולפות כשהן יוצאות מהקן בבוקר וחוזרות בערב

    - לשיוף מוט ברזל עם נוצה עד לעובי של מחט

    להרחיב את מעגל חמלתנו

     

    אם מיישמים תרגול חמלה א' תרגול חמלה ב' מדי יום בבית, שני סוגי תרגילים זה מספיק. 

    אבל אם רק נתקלים ברעיון החמלה בקפה אחת ל-, פעמיים זה לא מספיק;

    צריכים די הרבה. 


    --
    הדרך לשלום עוברת דרך הלב.
    מומלץ ליצור מרחב תודעתי. "כל דבר שמרכך את הלב."
    חיים משמעותיים הם חיים של עזרה כנה וטובה לכל זולת.
    דיאלוג הוא הדרך לשלום.
    גישת דרך האמצע
    http://cafe.themarker.com/topic/3125731
    מודל בריאות ציבור למיגור ולריפוי אלימות
    http://cafe.themarker.com/topic/3123249/
    24/5/15 17:47
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2015-05-24 17:47:14
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: yaakov. 2015-05-24 09:25:31

    צטט: חנה וייס 2015-05-24 01:10:11

    נכון שהתמונה מקסימה? 

    האמת ? התמונה דומה לתמצית הכולל  דבש, סוכר, ממרח תמרים, סילאן, סירופ גלוקוז, והכל בריכוזים עצומים.

    תמונה מעוררת חמלה כלפי הצייר !

    פשוט בא להקיא.

     

    שאלת קיטבג. אסור היה לי לשאול. הטעות שלי. סליחה. 


    --
    הדרך לשלום עוברת דרך הלב.
    מומלץ ליצור מרחב תודעתי. "כל דבר שמרכך את הלב."
    חיים משמעותיים הם חיים של עזרה כנה וטובה לכל זולת.
    דיאלוג הוא הדרך לשלום.
    גישת דרך האמצע
    http://cafe.themarker.com/topic/3125731
    מודל בריאות ציבור למיגור ולריפוי אלימות
    http://cafe.themarker.com/topic/3123249/
    24/5/15 19:09
    0
    דרג את התוכן:
    2015-05-24 19:21:31
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: חנה וייס 2015-05-24 01:20:20

    צטט: יוהידן 2015-05-23 22:38:26

    חמלה איננה המצאה של יהודים,איננה רכושם,ואיננה בשום אופן סימן היכר  לזהותם הדתית .

    היהודי מקים מצוות לא מפני שחומל או לא חומל,אלא מפני הסיבה היחידה שהיא:  " מפני שאלוהים ציוה ". דן

     

    .תודה לאל, לאף אחד אין בלעדיות על החמלה. כנ''ל מוסר, אהבת הזולת, נדיבות, סבלנות ושאר הסגולות שכולנו (אני מקווה) משתדלים לטפח ולפתח. לכל דת יש מנהגים ודוקטרינות ומטאפיזיקה שמתקשרים לכל הדברים האלה והמנהגים, הדוקטרינות והמטאפיזיקה הם הדברים הייחודיים של כל דת ודת, וכל דרך דתית היא ייחודית ויקרת ערך כי כל דת ודת עוזרת ועזרה למיליוני בני אדם להיות אנשים טובים יותר.

     

    .כפי שניתן להבין מהמאמר המקסים (בעיניי) של ליטווין על חמלה, קשה לפתח חמלה ואנחנו מתקדמים לאט לאט. זה יכול לקחת כמה תקופות חיים (גלגולים) כדי לפתח חמלה כפי שליטווין מתאר. האלטרנטיבה -- חמדנות אגוצנטרית, כעס ועמדות ורגשות עוכרים -- לא נעימה, כך כשאפילו לזהות חמלה אצל מישהו זה כבר דבר מצויין. לפתח רצון לפתח חמלה זה מצויין. אנחנו צריכים להיות מאוד חומלים עם עצמנו, להיות מאוד שמחים בדיוק עם מה שיש לנו כרגע, על כל מגבלותינו. כל אדם חומל עשה את אותה כברת דרך בדיוק, התחיל עם תודעה עכורה והתפתח אט אט. המצוות הן תרגול תודעתי מצויין: מברכים בכל מצב, בין אם "בא לנו" או "לא בא לנו" עכשיו. מצוות הן תרגול מצויין של קבלה ושל נוכחות ותשומת לב בהווה ושל סיפוק בכל רגע ושל שמחה. יש הרבה מאוד טוב בתרגול של מצוות (בקיום מצוות). היהדות היא יופי של דת. 

    כל עוד עושים את הדברים בלב שלם ובתום לב ועם כוונה טובה וכנה, יש תועלת. הכוונה מאוד חשובה.

    נושא הכוונה כל כך חשוב שהוא מוזכר בתפילת שמע שאומרים פעמיים ביום ומודגש מאוד: בכל לבבך, בכל נפשך ובכל מאודך. (כל התפילות והברכות והמצוות הן כינון של כוונה כנה וטובה וטהורה. שאדון ס''ט לא יתפוס אותי במילה.)

    1. כשאת אומרת מטאפיסיקה למה מתכוונת ? את מוכנה להסביר לי את המונח הזה ? אני שואל,כי אני לא מבין מה קשר יש בין מטאפיסיקה,לבין תורת ישראל..

    2.אני לא יודע מה זה מוסר,אני מכיר רק את השאיפה למוסר. 

    3,.האם ליהדות יש דוקטרינה תיאולוגית אחידה ?לא ידעתי.[היהדות שלי ,איננה אותה היהדות של הרב לייטמן].

    4.חמלה כשלעצמה,יכולה לבוא בסתירה חזיתית מול השאיפה למוסר ומול הדרישה התורתית. מכל מקום,יהדות איננה בודהיזם,ולכן איננה רואה בחמלה מטרה .

    5.היהדות הקלאסית שוללת כל כונה,מלבד כוונת האדם להכין ליבו ומעשיו,כדי שיהיה ראוי לעמוד מול קונו.

    לעומת זאת בימינו  ,החל להיות נפוץ המנהג האלילי,ליחד יחודים ולצרף הברות ואותיות במאגיה סימפטטית,כדי  להשפיע על המלאכים,ולהכריח את השמים וכל צבאם להוריד שפע לעולם.

    על זה אמר איוב : "הינהק פרא עלי דשא,אם יגעה שור על בלילו ",זה כשישנם מי שנוערין נעירת חמור.דן


    --
    רוח חרישית.
    https://www.youtube.com/channel/UC7NY1rfOZXjV0RfkvTS1bJA
    24/5/15 20:37
    0
    דרג את התוכן:
    2015-05-24 21:49:06
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: יוהידן 2015-05-24 19:21:31

    צטט: חנה וייס 2015-05-24 01:20:20

    צטט: יוהידן 2015-05-23 22:38:26

    חמלה איננה המצאה של יהודים,איננה רכושם,ואיננה בשום אופן סימן היכר  לזהותם הדתית .

    היהודי מקים מצוות לא מפני שחומל או לא חומל,אלא מפני הסיבה היחידה שהיא:  " מפני שאלוהים ציוה ". דן

     

    .תודה לאל, לאף אחד אין בלעדיות על החמלה. כנ''ל מוסר, אהבת הזולת, נדיבות, סבלנות ושאר הסגולות שכולנו (אני מקווה) משתדלים לטפח ולפתח. לכל דת יש מנהגים ודוקטרינות ומטאפיזיקה שמתקשרים לכל הדברים האלה והמנהגים, הדוקטרינות והמטאפיזיקה הם הדברים הייחודיים של כל דת ודת, וכל דרך דתית היא ייחודית ויקרת ערך כי כל דת ודת עוזרת ועזרה למיליוני בני אדם להיות אנשים טובים יותר.

     

    .כפי שניתן להבין מהמאמר המקסים (בעיניי) של ליטווין על חמלה, קשה לפתח חמלה ואנחנו מתקדמים לאט לאט. זה יכול לקחת כמה תקופות חיים (גלגולים) כדי לפתח חמלה כפי שליטווין מתאר. האלטרנטיבה -- חמדנות אגוצנטרית, כעס ועמדות ורגשות עוכרים -- לא נעימה, כך כשאפילו לזהות חמלה אצל מישהו זה כבר דבר מצויין. לפתח רצון לפתח חמלה זה מצויין. אנחנו צריכים להיות מאוד חומלים עם עצמנו, להיות מאוד שמחים בדיוק עם מה שיש לנו כרגע, על כל מגבלותינו. כל אדם חומל עשה את אותה כברת דרך בדיוק, התחיל עם תודעה עכורה והתפתח אט אט. המצוות הן תרגול תודעתי מצויין: מברכים בכל מצב, בין אם "בא לנו" או "לא בא לנו" עכשיו. מצוות הן תרגול מצויין של קבלה ושל נוכחות ותשומת לב בהווה ושל סיפוק בכל רגע ושל שמחה. יש הרבה מאוד טוב בתרגול של מצוות (בקיום מצוות). היהדות היא יופי של דת. 

    כל עוד עושים את הדברים בלב שלם ובתום לב ועם כוונה טובה וכנה, יש תועלת. הכוונה מאוד חשובה.

    נושא הכוונה כל כך חשוב שהוא מוזכר בתפילת שמע שאומרים פעמיים ביום ומודגש מאוד: בכל לבבך, בכל נפשך ובכל מאודך. (כל התפילות והברכות והמצוות הן כינון של כוונה כנה וטובה וטהורה. שאדון ס''ט לא יתפוס אותי במילה.)

    1. כשאת אומרת מטאפיסיקה למה מתכוונת ? את מוכנה להסביר לי את המונח הזה ? אני שואל,כי אני לא מבין מה קשר יש בין מטאפיסיקה,לבין תורת ישראל..

    2.אני לא יודע מה זה מוסר,אני מכיר רק את השאיפה למוסר. 

    3,.האם ליהדות יש דוקטרינה תיאולוגית אחידה ?לא ידעתי.[היהדות שלי ,איננה אותה היהדות של הרב לייטמן].

    4.חמלה כשלעצמה,יכולה לבוא בסתירה חזיתית מול השאיפה למוסר ומול הדרישה התורתית. מכל מקום,יהדות איננה בודהיזם,ולכן איננה רואה בחמלה מטרה .

    5.היהדות הקלאסית שוללת כל כונה,מלבד כוונת האדם להכין ליבו ומעשיו,כדי שיהיה ראוי לעמוד מול קונו.

    לעומת זאת בימינו  ,החל להיות נפוץ המנהג האלילי,ליחד יחודים ולצרף הברות ואותיות במאגיה סימפטטית,כדי  להשפיע על המלאכים,ולהכריח את השמים וכל צבאם להוריד שפע לעולם.

    על זה אמר איוב : "הינהק פרא עלי דשא,אם יגעה שור על בלילו ",זה כשישנם מי שנוערין נעירת חמור.דן

     

    1. זה מונח שלקחתי מהדלאי לאמה, מהספר שלו על דתות: "דוקטרינות ומטאפיזיקה". 

    אלוהים - לא אלוהים, ריקות, גלגולים, חיי נצח... הדוקטרינות שונות מדת לדת. אם אתה לא אוהב 'מטאפיזיקה', תדלג. 

     

    מוויקיפדיה: 

    מטאפיזיקה (מיווניתμετά (מֵטַא) "מעבר", φυσικά "פיזיקה", "אודות הטבע") היא ענף של הפילוסופיה העוסק בהסבר טבעם של המציאות, הקיום והעולם. מקור המונח בספרו של אריסטו, שנקרא "מטאפיזיקה" משום שפורסם בהמשך לספרו הקודם, "פיזיקה". 

    לאחרונה נעשה שימוש חופשי יותר במונח מטאפיזיקה במובן של "דברים שהם מעל לעולם הגשמי".

     

    סוף הציטוט. הייתי מעדיפה "מעבר" במקום "מעל". "מעבר" הוא בפנים, לא בשמיים "מעל".

     

    2. אוי באמת. רק אל תהרוג אף אחד. בסדר? 

     

    3. אני לא מומחית לתיאולוגיה יהדות, וכפי שאמרת, יש כל מיני סוגים של יהודים. בובר יהודי לשיטתך? אלברט איינשטיין? 

     

    4. סימן טובעדני, יהודי חרדי, חולק איתך וכתב: 

    "התורה, תורתינו הקדושה היא כולה חמלה!!!" יהודים חרדים הם יהודים לשיטתך? 

    אני באמת אוהבת את הגישה של רוג'ר קמנץ, לראות ביהדות דת מאוד פלורליסטית, עם מקום לכולם. 

     

    5. כמובן, כוונת האדם. מי מכונן כוונות? בני אדם מכוננים כוונות. 

    ביהדות יש מלאכים. להבנתי, אלה תודעות מוארות שעוזרות לנו להגשים את מלוא הפונטציאל שלנו; גמר התיקון הוא בהחלט מטרה ביהדות. יהודי שואף לשלמות ומקפיד על מעשיו ועל דיבורו על מחשבותיו. (אמור, לפחות.)

     

    מלאך, מלאכים:

     

    שרפים:

    ישעיהו פרק ו

    • פסוק ב: שְׂרָפִים עֹמְדִים מִמַּעַל לוֹ, שֵׁשׁ כְּנָפַיִם שֵׁשׁ כְּנָפַיִם לְאֶחָד:  בִּשְׁתַּיִם יְכַסֶּה פָנָיו, וּבִשְׁתַּיִם יְכַסֶּה רַגְלָיו--וּבִשְׁתַּיִם יְעוֹפֵף. 

     

    כרובים:

    התקבלו 10 תוצאות בהן הביטוי "כרובים" מופיע 22 פעמים:


    מלכים א פרק ו

    • פסוק כ"ג: וַיַּעַשׂ בַּדְּבִיר, שְׁנֵי כְרוּבִים עֲצֵי-שָׁמֶן:  עֶשֶׂר אַמּוֹת, קוֹמָתוֹ. 
    • פסוק כ"ט: וְאֵת כָּל-קִירוֹת הַבַּיִת מֵסַב קָלַע, פִּתּוּחֵי מִקְלְעוֹת כְּרוּבִים וְתִמֹרֹת, וּפְטוּרֵי, צִצִּים--מִלִּפְנִים, וְלַחִיצוֹן. 
    • פסוק ל"ב: וּשְׁתֵּי, דַּלְתוֹת עֲצֵי-שֶׁמֶן, וְקָלַע עֲלֵיהֶם מִקְלְעוֹת כְּרוּבִים וְתִמֹרֹת וּפְטוּרֵי צִצִּים, וְצִפָּה זָהָב; וַיָּרֶד עַל-הַכְּרוּבִים וְעַל-הַתִּמֹרוֹת, אֶת-הַזָּהָב. 
    • פסוק ל"ה: וְקָלַע כְּרוּבִים וְתִמֹרוֹת, וּפְטֻרֵי צִצִּים; וְצִפָּה זָהָב, מְיֻשָּׁר עַל-הַמְּחֻקֶּה. 

    מלכים א פרק ז

    • פסוק ל"ו: וַיְפַתַּח עַל-הַלֻּחֹת, יְדֹתֶיהָ, וְעַל ומסגרתיה (מִסְגְּרֹתֶיהָ), כְּרוּבִים אֲרָיוֹת וְתִמֹרֹת--כְּמַעַר-אִישׁ וְלֹיוֹת, סָבִיב. 

    יחזקאל פרק י

    • פסוק כ: הִיא הַחַיָּה, אֲשֶׁר רָאִיתִי תַּחַת אֱלֹהֵי-יִשְׂרָאֵל--בִּנְהַר-כְּבָר; וָאֵדַע, כִּי כְרוּבִים הֵמָּה. 

    יחזקאל פרק מא

    • פסוק י"ח: וְעָשׂוּי כְּרוּבִים, וְתִמֹרִים; וְתִמֹרָה בֵּין-כְּרוּב לִכְרוּב, וּשְׁנַיִם פָּנִים לַכְּרוּב. 
    • פסוק כ"ה: וַעֲשׂוּיָה אֲלֵיהֶן אֶל-דַּלְתוֹת הַהֵיכָל, כְּרוּבִים וְתִמֹרִים, כַּאֲשֶׁר עֲשׂוּיִם, לַקִּירוֹת; וְעָב עֵץ אֶל-פְּנֵי הָאוּלָם, מֵהַחוּץ. 

    דברי הימים ב פרק ג

    • פסוק ז: וַיְחַף אֶת-הַבַּיִת הַקֹּרוֹת הַסִּפִּים, וְקִירוֹתָיו וְדַלְתוֹתָיו--זָהָב; וּפִתַּח כְּרוּבִים, עַל-הַקִּירוֹת.  {ס} 
    • פסוק י: וַיַּעַשׂ בְּבֵית-קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, כְּרוּבִים שְׁנַיִם--מַעֲשֵׂה, צַעֲצֻעִים; וַיְצַפּוּ אֹתָם, זָהָב. 

     

    זה בטוח לא מה שהתכוון איוב. בדקתי פירוש רש''י, ליתר ביטחון.

     

    ''

     

    "כלומר וכי לחינם אני צועק והלא בהמה שוטה אינה נוהקת בזמן שיש לה דשא וכן שור לא יגעה אלא אם כן אין לו בליל תבואה." 

    ''

     

    רש''י, מאנגלית: ז''א, האם אני צועק סתם? אפילו בהמה טיפשה לא גוערת כשיש לה אוכל, גם שור לא גועה אלא אם חסר לו מזון.


    --
    הדרך לשלום עוברת דרך הלב.
    מומלץ ליצור מרחב תודעתי. "כל דבר שמרכך את הלב."
    חיים משמעותיים הם חיים של עזרה כנה וטובה לכל זולת.
    דיאלוג הוא הדרך לשלום.
    גישת דרך האמצע
    http://cafe.themarker.com/topic/3125731
    מודל בריאות ציבור למיגור ולריפוי אלימות
    http://cafe.themarker.com/topic/3123249/


    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "זהות יהודית פרק ז': חמלה"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה