כותרות TheMarker >
    ';

    פרטי קהילה

    אקטואליה

    קהילת אקטואליה - המקום לדון בענייני היום, בארץ ובעולם. פוליטיקה, כלכלה, חברה, דעות והגות. אנא שמרו אל התבטאות נאותה!

    אקטואליה

    חברים בקהילה (5578)

    .Josefin
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    עו"ד ועוד
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    Einbar - blog
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    יוהידן
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    rayshc
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שיח אחר
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    kimchid
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    רז פורטון
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אחר40
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    זהות יהודית פרק י': הלב

    23/1/16 11:03
    0
    דרג את התוכן:
    2016-01-23 11:05:36
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: חנה וייס 2016-01-23 08:52:27

    צטט: יוהידן 2016-01-23 08:16:28

     

    1.גם אצל כמה מבעלי החיים יש רמה כזאת או אחרת של מוסר,ומכאן שמוסר איננו מה שמיחד את בני האדם.

    גם כל עניניהם הנפשיים וגם בינתם איננה מה שמיחדת אותם משאר בעלי החיים,מכיון שעניניהם הנפשיים חויותיהם ומושגיהם כולם, הינם מתוך העולם הנחוה,מציאות, טבע- תקראי לזה איך שתקראי, גם לבעלי חיים ישנה מידה מכל אלה וזה לא מה שמיחד את האדם.

    לעומת זאת, אין שום סיבה טבעית הגיונית לוגית מדעית לקיים מצוה מן התורה, מכיון שאיננה בכלל בתוך שום קונטקסט של יחסי גומלין כלשיהם, בין האלוהים לבין האדם ,או בין האדם לבין הטבע.[לא רק שקיום מצוה מן התורה  [מפני שאלוהים ציוה ]איננה ענין טבעי, היא מתנגדת לגמרי לטבע האנושי ולטבע בכלל ].

    ומאחר וקיום מצוה כזאת  שהמניע שלה הוא רק מפני שאלוהים ציוה {ולא משום סיבה אחרת ]איננה נהוגה בקרב שום בעל חיים מלבד האדם, הרי שהעובדה הזאת היא היחידה, המבדילה בין בני האדם לבין שאר היצורים, זוהי כוונתו של הרשב י.

    2.אני לא חושב שכבודה מבינה על מה היא שחה.

    3.להקל על כל בני האדם בלא קשר לשאלה מי הם  [אם המאמא טרזה או היטלר ], איננה חמלה, היא האכזריות שאין למעלה ממנה, התפרקות טוטאלית מכל ערך אנושי.

    על יתר דברייך אגיב בהמשך..

     

    1. כולם צריכים מוסר. ישנם כמה בעלי חיים שעולים על כמה "בני אדם" בעניין המוסר. כולם ממש זקוקים למוסר. 

    לבני אדם יש אינטליגציה הרבה יותר גבוהה מבע''ח. לכל בעלי החיים יש תודעה די מוגבלת עקב המצב הפיזי שלהם. בעלי חיים לא יכולים לשנות את תודעתם במצב הזה, הם לא יכולים ללמוד ולהבין ולהפנים את הנושאים שאנחנו מדברים עליהם ולא יכולים לנתח מבחינה אנליטית (מדיטציה אנליטית) ולא יכולים לפתח ריכוז חד נקודתי (מדיטציית ריכוז). 

     

    טרם קראתי:

    למה לקיים מצוות

    למה צריך לקיים מצוות

    למה חשוב לקיים מצוות

     

    זה שאתה לא מבין את הלוגיקה לגבי קיום מצוות זה לא אומר שאין לוגיקה. 

    כל דבר קיים באופן של יחסי גומלין, אין תופעה מורכבת ביקום שלא קיימת באופן של יחסי גומלין, של תלות הדדית בגורמים נוספים, שלא קיימת באופן יחסי בהיסמכות על תנאים וסיבות רבים. 

    המצוות לא מתנגדות את הטבע האנושי. הטבע הבסיסי של האדם טוב ביסודו, אלטרואיסטי ביסודו וקיום המצוות סותר את הנטייה האנוכית של האדם שנוגדת את הטבע הבסיסי שלו. 

    אין סתירה בין מה שאתה מסביר שהרשבי''י אמר ומה שהסברתי בתגובה הקודמת, על ייחודיותו של האדם. רק לאדם יש אפשרות לעבוד ולשנות את תודעתו. אבל זה שרק יהודים משנים את תודעתם, דהיינו מקיימים מצוות. כל אומות העולם עושות את זה בדרכן -- למעט מי שחסר לו מוסר. 

     

    2. זכותך לחשוב מה שאתה רוצה, כי "ככה אני החלטתי". 

    כאמור, זה לא אומר שיש להחלטה או למחשבה הזאת אמת כלשהי או בסיס לוגי. 

    הסברתי את הנושא, זה הנושא העמוק ביותר בבודהיסטים שבודהיסטים רבים לא מבינים בכלל או של לא מבינים דיו. ההיכרות עם נושא הריקות דורשת הרבה מאוד הכנה ותרגול במשך שנים. 

    ההסבר נמצא כאן ואופן התרגול מוסבר, והנושא, לעניות דעתי ועל פי דעת הרב זלמן שחטר-שלומי, כשר למהדרין. תובנת הריקות היא מדע ולא דת, כי זאת אמת אולטימטיבית מדעית לגבי אופן קיום המציאות, לגבי אופן קיום התופעות כולל הריקות עצמה. כל התופעות כולן ריקות מקיום עצמאי. 

     

    3. לרצות להקל על סבל זה אכזריות? אני רופאה, יוהידן. כל חיי אני מקלה על סבל של אנשים. נראה לי שאתה קצת מבולבל. אולי לא ישנת מספיק אמש? חמלה היא ההפך מאכזריות, כמו שאהבה היא ההפך משינאה, סבלנות היא ההפך מכעס, אי אלימות היא ההפך מאלימות, קטן הוא ההפך מגדול...

    1.בני אדם הרבה יותר אכזריים מבעלי חיים, דוקא משום שיש בכוחם להתאים את תודעתם המוסרית למציאות חייהם, ולהגבלות שהמציאות יוצרת {להתחכם }.  אבל, העולם הוא אותו עולם.  זה לא שיש בימינו יותר מוסריים משהיו לפני 2000 שנים, זה רק תנאי החיים משתנים כמו הצרכים.  התפתחות טכנולוגית, איננה התפתחות ערכית, והעולם לא צועד מהעבדות אל הגאולה, אלא שיש תמיד מי ששואפים ועושים למען גאולה לשיטתם.

    2. היאחזות בדבר  כלשהו מפני התןעלת[איכות הגילגול }, היא היאחזות המתחיבת מן הלוגיקה. 

    3.חמלה לשם החמלה, היא אכזריות שאין למעלה ממנה.

    מי שאיננו כועס על הדבר הנכון בזמן הנכון, איננו אדם מוסרי.  דן


    --
    רוח חרישית.
    23/1/16 11:13
    0
    דרג את התוכן:
    2016-01-23 11:15:53
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: חנה וייס 2016-01-23 09:21:18

    מתוך כיפה - שאל את הרב -- למה לקיים מצוות?

     

    "אפשר לקיים מצוות מפחד- יראת עונש. אפשר לקיים את המצוות על מנת לקבל שכר, ואפשר לקיים אותן ממקום שמבין שזה אמת. זו עבודה פנימית שלנו, לקיים פשוט (אולי לא כ"כ פשוט) כי זה רצון ה´."

     

    "יסוד החסידות ושורש העבודה התמימה הוא שיתברר ויתאמת אצל האדם מה חובתו בעולמו ולמה צריך שישים מבטו ומגמתו בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו...." (מסילת ישרים פרק א, ר´ משה חיים לוצאטו).

    אדם איננו מבין מה היא אמת ערכית או אמונית. אדם רק יכול להביא עצמו במאמץ  לרצות  לראות בה אמת  ערכית או אמונית כלשהי, על ידי קיום מצוה מעשית {וכל מילה כאן מדודה  ושקולה היטב}.

    יש מי שמביאים עצמם לרצות לראות בתורת ישראל כאמת, וישנם מי שרוצים ומתאמצים לראות בדברי הבודהא אמת צרופה.

    כמו כן, ישנם מי שמתאמצים לערוך כל מיני טרנספורמציות בינדתיות, כדי שיתאפשר להם לחיות בשלום עם הדילמות שכל דת מציבה בחייהם. 

    אז לוקחים תרנגול מסכן ,מנפנפים מעל הראש כמנהג עובדי הכוכבים, ומכריזין שזוהי יהדות. 

    כמו כן מצטטים קצת מדברי הרב שכטר, בתיבול של מנהגי עכו "ם שהשתרשו בעם ישראל, ואומריפ "הנה לך. אתה רואה ? זאת היהדות ולא מה שאתה אומר ".  החל מימי ירבעם בן נבט אשר הציב את פרי הנחושת במקדש שבממלכה הצפונית, וכלה בחנה וייס. דן


    --
    רוח חרישית.
    23/1/16 16:59
    0
    דרג את התוכן:
    2016-01-23 17:09:24
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: יוהידן 2016-01-23 10:54:41

    צטט: חנה וייס 2016-01-23 01:12:55

    צטט: יוהידן 2016-01-22 14:48:44

     

     

     

    1.ישנם כאלה שלא יודעים שהם עבדים,ומסתפקים במה שיש להם,לחם בצל ומים. האם המוסר שלך אוסר עלייך לגלות להם שהם עבדים?.האם איננו מחייב אותך ללמד אותם על האפשרויות שנשללות מהם ? אם כך,את תלמידה טובה של הבודהא.

    2.אין בכלל כאן שאלת הרשאה,ואני שולל כל הוכחה מדעית לקיומו של אלוהים [מונותאיזם]. אז על מה את מדברת ?.

    זה הרי אתם שכל הזמן מחפשים הוכחות ואמת לוגית,כדי לבסס את אמונתכם. החלפת אתי תפקידים ?

    3.אין בחיי אדם,שום אמת אבסולוטית[וזה כולל נוסחא מדעית].

    4. תחליטי. אם שוללת אחיזה בכל אוביקט ,אחיזה ברייקות אף היא אחיזה.

    5.קשקוש מקושקש,עבודת אלילים ממש. דן

     

    1. חשוב לתרגל וללמד מוסר. כל אדם זקוק למוסר ולחמלה. 

     

    2. בדתות המונותיאסיטיות דברי המורים הם "תורה מסיני" שאסור לאתגר בשאלות ובתהיות -- למרות שבפועל זה לא כך כי הפלפול התלמודי מעודד דיון וויכוח, בדיקה ותהיה. הבודהיזם הוא יותר מדע מדת -- לאמונה יש תפקיד חשוב, אבל האמונה דומה לאמונה של אדם שהולך לרופא. אדם מאמין שהתרופה תעזור לו ולכן הוא נוטל אותה לגופו. ללא האמונה הבסיסית הזאת, אדם לא ייקח מרשם רופא, לא יינסה אותו על עצמו. דברי הבודהה נמשלים למרשם רופא, הבודהה נמשל לרופא. כשאדם מנסה ומיישם בעצמו, הדבר דומה לאדם שנוטל תרופה ומגלה בעצמו אם היא אפקטיבית עבורו. 

    אפשר פשוט להניח לנושא הדוקטרינות השונות -- הן שונות וככה הן. פשוט לקבל אותן כעובדות. המשותף בין כל הדתות הוא החשוב ביותר: מוסר, חמלה, אהבת הזולת, נדיבות, סבלנות וכו'

     

    3. ביהדות האמת האבסולוטית נקראת "אלוהים". בבודהיזם יש שתי אמיתות נכונות בו זמנית, האמת היחסית והאמת האולטימטיבית. האמת היחסית מתארת את אופן הקיום מצד היֵש או היֵשות או הקיום: קשרי גומלין על בסיס סיבות ותנאים, תלות הדדית. האמת האולטימטיבית מתארת את המציאות מצד האַיִן, העדר קיום עצמאי ובלתי תלוי מצידו הוא ומטבע עצמו. 

     

    4. מדיטה על ארעיות משחררת מהיקשרות, מאחיזה חזקה בעצמי ובאובייקטים. מדיטה על מוות, על ריקות מקיום עצמאי, כל אלה הן תרופות נגד להיקשרות, לאחיזה חזקה בעצמי ובתופעות. הדרך הרוחנית עושה שימוש בהיקשרות למושא חיובי כדי לחולל שחרור ממושאים שליליים. 

     

    5. "ככה, כי אני החלטתי". נכון? עלייה לרגל למקומות קדושים בכלל עוזרת לטהר קארמה שלילית. (ביהדות יש מילים אחרות.) תסתכל על הכותל. אלה לא אבנים? הדלאי לאמה מציע שעליות לרגל משותפות בינדתיות יכולות לקרב בין אנשים מאמינים מדתות שונות. ביקרתי בקברי קדושים מוסלמים ובקברי קדושים דרוזים ובקברי צדיקים ובקברים (סטופות) של לאמות טיבטים, כמו הדלאי לאמות והפנצ'ן לאמות. ביקרתי בכנסיית הקבר ובחדר עצמות הנזירים בסנטה קטרינה. 

     

    1. אני לא יודע מה זה מוסר [אני מכיר רק את השאיפה למוסר ] ,ואין בין חמלה לשם החמלה דבר וחצי דבר, עם השאיפה למוסר, מכיון שאין בה שום התחבטות ערכית [ כבר אמרנו ].

    2. ולכן אני אמרתי  שתפישת היהדות  שלי, מחשיבה רק את הישות הטרנצנדנטית , ואיננה מחשיבה את האדם ותועלותיו.

    וברגע שהיהודי חושב כמו בודהיסט על תועלותיו ועל העזרה שאלוהים יעזור לו, סוטה מן הדרך העיקרית ,ומתחיל לייגע עצמו לריק.

    3.אני לא יודע מה פירוש המילים  "אמת אבסולוטית ", ואין בכלל בחיי האדם אמת סופית.

    אינני מגדיר בכלל את האלוהים,כי הוא לא החבר שלי מהמילואים  .  אני יכול להגדיר רק מה שקשור בי ולא באלוהים.  ובכל מה שקשור בי , אז אני רוצה  שהתורה היא אמת.

    4.זו היא היאחזות במות, היא היאחזות לכל דבר וענין.

    5. אני לא אמרתי, שעבודת אלילים איננה מטהרת לדעתם של עובדי האליל.

    מה שאני אומר הוא, שהיהודי צריך לטהר עצמו מעבודת האלילים המטהרת, מפני שאלוהים ציוה.

     הליכה והשתטחות על קברים איננה מנהג יהודי, הוא מנהג אלילי מסופוטמי, שהחל להשתרש בעם ישראל מלפני 2000 שנים בערך.  

    ישעיהו ס "ה =  "הָעָם הַמַּכְעִיסִים אוֹתִי עַל פָּנַי תָּמִיד זֹבְחִים בַּגַּנּוֹת וּמְקַטְּרִים עַל הַלְּבֵנִים.  הַיֹּשְׁבִים בַּקְּבָרִים וּבַנְּצוּרִים יָלִינוּ הָאֹכְלִים בְּשַׂר הַחֲזִיר ופרק [וּמְרַק] פִּגֻּלִים כְּלֵיהֶם.דן

     

    1. כבר ברור לי שאתה לא יודע מהו מוסר... 

    מוסר הוא אי פגיעה בזולת.

    (בזולת = בשום זולת, במינימום בשום אדם אחר ומומלץ גם לא לפגוע בשום ייצור אחר.)

    ישנם יהודים, תודה לאל, שגם יודעים מהו מוסר. (מסילת ישרים, למשל. זהות יהודית פרק ה': מוסר אוניברסלי)

    הבודהיסטים מסבירים מוסר באופן הזה:

     

    שלושה של הגוף:

    לא להרוג אף אחד, אפילו לא ייתוש או זבוב או מקק -- לא "השאיפה לא להרוג" אלא ממש לא להרוג, מתוך נדר ונחישות שכשאתה נתקל בהזדמנות אתה דואג להציל את חיי היצור הזה ולא הורג אותו. זאת מניעה מפגיעה בזולת כלשהו דרך הרג. באופן דומה, כל השאר: לא לגנוב ולא לקחת דברים לא שלך, לא לקיים יחסי מין פוגעניים כולל בגידה

     

    ארבעה של דיבור:

    לא לשקר; לא לדבר דיבור שמסית ושמפלג; לא לדבר דיבור פוגעני וקשה, כמו הבעת בוז; לא לדבר דיבור סרק, דיבור חסר משמעות, לא לרכל נכלל כאן

     

    שלושה של התודעה: 

    לא לחמוד, לא לכונן כוונה לפגוע בזולת, לא להיאחז בתפיסות מוטעות (אין גלגולים, אין הארה וכו')

     

    הגדר מסביב והטיהור של המצבור השלילי שלנו כולל את פיתוח הסגולות, התכונות החיוביות ההפוכות:

    -- להציל חיים, לתרגל נדיבות (לתת צדקה), לשמור נדרים (נידה, נדרי נזירות, נאמנות לבן/בת הזוג)

    -- לדבר אמת, לדבר דיבור מפייס ומאחה שמשכין שלום ופותר קונפליקטים, לדבר דיבור נעים וטוב לב (או לשתוק, לכל הפחות), לדבר דיבור בעל משמעות.

    -- לשמוח בשמחת הזולת, לכונן כוונה כנה וטובה לעוזר לכל זולת, לפתח תפיסות נכונות (גלגולים קיימים, הארה היא אפשרית וכו')

     

    2. אלוהים לא זקוק לתחנונים ולתפילות של האדם. אלוהים הוא מושלם. 

    מוטב להגדיר את האלוהים ולהפסיק לשפוט ולדון את חברך מהמילואים. 

     

    3. לפי היהדות, התורה היא אמת והתורה היא ל''ב והתורה כולה היא אהבה וחמלה. משמע שאמת = לב = אהבה וחמלה. 

    ניתן לתפוס אמת אבסולוטית -- אבל לא ביום אחד. 

    ---

    מהו טבע ה"אני"? איך הוא נראה לנו? כשלא ממציאים או כשלא מייצרים תפיסה מלאכותית כלשהי בתודעתנו, האם נראה של"אני" שלנו יש זהות נפרדת מהתודעה ומהגוף שלנו? אבל אם נחפש אותו, האם נוכל למצוא אותו? למשל, מישהו מאשים אותנו, "גנבת את זה," או "הרסת את הדבר הזה," ואנחנו חשים, "לא עשיתי את זה." באותו רגע, איך ה"אני" נראה? האם הוא נראה מוצק? האם דבר מוצק, יציב וחזק כלשהו מופיע לתודעתנו כשאנחנו חושבים או אומרים, "לא עשיתי את זה"?

     

    ה"אני" הזה -- שהוא לכאורה מוצק, מוחשי ועצמאי, קיים מצדו-הוא, מיוסד מכוח עצמו -- שמופיע ברגע כזה, למעשה לא קיים בכלל, והיעדר הקיום המסוים הזה הוא המשמעות של העדר-עצמיות. ללא ניתוח וחקירה, "אני" מוסכם, כמו, "אני רוצה כך וכך," או "אני הולך לעשות כך וכך," הוא תקף, אבל היעדר הקיום של "אני" עצמאי שפועל מכוח עצמו הוא היעדר-העצמיות של האדם. היעדר-העצמיות הזאת היא מה שמוצאים כשמנסים לחפש את ה"אני" באופן אנליטי.

     

    היעדר קיום עצמאי של ה"אני" הוא אמת מוחלטת, אמת סופית. ה"אני" שמופיע למודעות מוסכמת לא אנליטית, הוא "אני" שקיים באופן תלוי ושמשמש כבסיס של המוסכמות של הפעולה, הפועל וכך הלאה; הוא אמת מוסכמת. כשמנתחים את אופן הקיום של ה"אני" או את הסטטוס של ה"אני", מתברר שלמרות שנראה שהוא קיים בעצם טבעו, הוא לא קיים באופן כזה, בדומה מאוד לתעתוע. 

     

    מתוך מדיטציה על ריקות לפי הדלאי לאמה

     

    4. מדיטציה על נושאים שונים היא לא היאחזות בהם; היא כוללת ניתוח ולאחר מכן, מיקוד חד-נקודתי בתובנה כלשהי, באמת כלשהי, לגבי מושא הניתוח האנליטי. המוות הוא נתון. גם ביהדות חושבים מהרהרים ומודטים על המוות: מעפר באת ואל עפר תשוב. 

     

    5. טיהור קארמה שלילית, טיהור של מצבור חטאים, הוא עניין טכני, עובדתי, זה לא עניין של "אני מאמין שזה ככה לכן זה ככה". זאת לא אגדת ילדים, זה לא הארי פוטר. זה עניין מאוד מאוד חשוב, להבין שהדבר אפשרי ולהבין מה צריכים לעשות על מנת להגיע לתוצאה הזאת. לכן תורת היהודים יקרת ערך. לכן קמה מדינת ישראל, כדי להיות מקום בטוח למסורת יקרת ערך הזאת שעזרה ועוזרת למאות ולאלפי אנשים לטהר את נשמתם ולהסיר את ערלת ליבם. 

     

    באופן דומה, "עבודת אלילים" היא לא עבודת אלילים כי "ככה אני החלטתי". עבודת אלילים היא עבודה שמגבירה את האחיזה העצמית, שמעבה את ערלת הלב, שמקשה את הלב כלב פרעה, ועבודה רוחנית (ביהודית: עבודת ה') מחלישה אחיזה עצמית ומדללת ומפוררת ומסירה את ערלת הלב. לכן גם הבודהיזם וגם ההינדואיזם וגם היהדות הם לא "עבודת אלילים". הקפיטליזם החזירי, תורת איין ראנד, אלה דוגמאות של עבודת אלילים (ללא מרכאות) בימינו. 

     

    מנהג שהשתרש ביהדות לפני 2000 שנה, מתקופת התנאים, נראה לי מנהג יהודי.

     

    תראה, לא יודעת מה הטריד את ישעיהו אבל זה נראה לי די דומה למה שהטריד את ישוע... שלא מחברים את המנהגים ואת המעשים ללב. 

     

    למשל, לשמור כשרות עם שני מטבחים כולל שני מדיחים, לערוף ראשים של מיליוני תרנגולות ובהמות שסובלים ייסורים, לעלות לקבר של רוצח המונים, כשילדים גוועים מרעב באפריקה או כשעשרה מיליון פליטים מגיעים לחופי אירופה, זה נראה לי הימל געשריי -- צעקה לשמיים. 

     

    "היקשרות לאוכל היא היקשרות נוראית"


    --
    הדרך לשלום עוברת דרך הלב.
    "כל דבר שמרכך את הלב."
    חיים משמעותיים הם חיים של עזרה כנה וטובה לכל זולת.
    דיאלוג הוא הדרך לשלום.
    גישת דרך האמצע
    http://cafe.themarker.com/topic/3125731
    מודל בריאות ציבור למיגור ולריפוי אלימות
    http://cafe.themarker.com/topic/3123249/
    23/1/16 17:26
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2016-01-23 17:26:16
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: יוהידן 2016-01-23 11:05:36

    צטט: חנה וייס 2016-01-23 08:52:27

    צטט: יוהידן 2016-01-23 08:16:28

     

    1.גם אצל כמה מבעלי החיים יש רמה כזאת או אחרת של מוסר,ומכאן שמוסר איננו מה שמיחד את בני האדם.

    גם כל עניניהם הנפשיים וגם בינתם איננה מה שמיחדת אותם משאר בעלי החיים,מכיון שעניניהם הנפשיים חויותיהם ומושגיהם כולם, הינם מתוך העולם הנחוה,מציאות, טבע- תקראי לזה איך שתקראי, גם לבעלי חיים ישנה מידה מכל אלה וזה לא מה שמיחד את האדם.

    לעומת זאת, אין שום סיבה טבעית הגיונית לוגית מדעית לקיים מצוה מן התורה, מכיון שאיננה בכלל בתוך שום קונטקסט של יחסי גומלין כלשיהם, בין האלוהים לבין האדם ,או בין האדם לבין הטבע.[לא רק שקיום מצוה מן התורה  [מפני שאלוהים ציוה ]איננה ענין טבעי, היא מתנגדת לגמרי לטבע האנושי ולטבע בכלל ].

    ומאחר וקיום מצוה כזאת  שהמניע שלה הוא רק מפני שאלוהים ציוה {ולא משום סיבה אחרת ]איננה נהוגה בקרב שום בעל חיים מלבד האדם, הרי שהעובדה הזאת היא היחידה, המבדילה בין בני האדם לבין שאר היצורים, זוהי כוונתו של הרשב י.

    2.אני לא חושב שכבודה מבינה על מה היא שחה.

    3.להקל על כל בני האדם בלא קשר לשאלה מי הם  [אם המאמא טרזה או היטלר ], איננה חמלה, היא האכזריות שאין למעלה ממנה, התפרקות טוטאלית מכל ערך אנושי.

    על יתר דברייך אגיב בהמשך..

     

    1. כולם צריכים מוסר. ישנם כמה בעלי חיים שעולים על כמה "בני אדם" בעניין המוסר. כולם ממש זקוקים למוסר. 

    לבני אדם יש אינטליגציה הרבה יותר גבוהה מבע''ח. לכל בעלי החיים יש תודעה די מוגבלת עקב המצב הפיזי שלהם. בעלי חיים לא יכולים לשנות את תודעתם במצב הזה, הם לא יכולים ללמוד ולהבין ולהפנים את הנושאים שאנחנו מדברים עליהם ולא יכולים לנתח מבחינה אנליטית (מדיטציה אנליטית) ולא יכולים לפתח ריכוז חד נקודתי (מדיטציית ריכוז). 

     

    טרם קראתי:

    למה לקיים מצוות

    למה צריך לקיים מצוות

    למה חשוב לקיים מצוות

     

    זה שאתה לא מבין את הלוגיקה לגבי קיום מצוות זה לא אומר שאין לוגיקה. 

    כל דבר קיים באופן של יחסי גומלין, אין תופעה מורכבת ביקום שלא קיימת באופן של יחסי גומלין, של תלות הדדית בגורמים נוספים, שלא קיימת באופן יחסי בהיסמכות על תנאים וסיבות רבים. 

    המצוות לא מתנגדות את הטבע האנושי. הטבע הבסיסי של האדם טוב ביסודו, אלטרואיסטי ביסודו וקיום המצוות סותר את הנטייה האנוכית של האדם שנוגדת את הטבע הבסיסי שלו. 

    אין סתירה בין מה שאתה מסביר שהרשבי''י אמר ומה שהסברתי בתגובה הקודמת, על ייחודיותו של האדם. רק לאדם יש אפשרות לעבוד ולשנות את תודעתו. אבל זה שרק יהודים משנים את תודעתם, דהיינו מקיימים מצוות. כל אומות העולם עושות את זה בדרכן -- למעט מי שחסר לו מוסר. 

     

    2. זכותך לחשוב מה שאתה רוצה, כי "ככה אני החלטתי". 

    כאמור, זה לא אומר שיש להחלטה או למחשבה הזאת אמת כלשהי או בסיס לוגי. 

    הסברתי את הנושא, זה הנושא העמוק ביותר בבודהיסטים שבודהיסטים רבים לא מבינים בכלל או של לא מבינים דיו. ההיכרות עם נושא הריקות דורשת הרבה מאוד הכנה ותרגול במשך שנים. 

    ההסבר נמצא כאן ואופן התרגול מוסבר, והנושא, לעניות דעתי ועל פי דעת הרב זלמן שחטר-שלומי, כשר למהדרין. תובנת הריקות היא מדע ולא דת, כי זאת אמת אולטימטיבית מדעית לגבי אופן קיום המציאות, לגבי אופן קיום התופעות כולל הריקות עצמה. כל התופעות כולן ריקות מקיום עצמאי. 

     

    3. לרצות להקל על סבל זה אכזריות? אני רופאה, יוהידן. כל חיי אני מקלה על סבל של אנשים. נראה לי שאתה קצת מבולבל. אולי לא ישנת מספיק אמש? חמלה היא ההפך מאכזריות, כמו שאהבה היא ההפך משינאה, סבלנות היא ההפך מכעס, אי אלימות היא ההפך מאלימות, קטן הוא ההפך מגדול...

    1.בני אדם הרבה יותר אכזריים מבעלי חיים, דוקא משום שיש בכוחם להתאים את תודעתם המוסרית למציאות חייהם, ולהגבלות שהמציאות יוצרת {להתחכם }.  אבל, העולם הוא אותו עולם.  זה לא שיש בימינו יותר מוסריים משהיו לפני 2000 שנים, זה רק תנאי החיים משתנים כמו הצרכים.  התפתחות טכנולוגית, איננה התפתחות ערכית, והעולם לא צועד מהעבדות אל הגאולה, אלא שיש תמיד מי ששואפים ועושים למען גאולה לשיטתם.

    2. היאחזות בדבר  כלשהו מפני התןעלת[איכות הגילגול }, היא היאחזות המתחיבת מן הלוגיקה. 

    3.חמלה לשם החמלה, היא אכזריות שאין למעלה ממנה.

    4. מי שאיננו כועס על הדבר הנכון בזמן הנכון, איננו אדם מוסרי.  דן

     

    1. אני מסכימה שבני אדם, חלקם, הרבה יותר אכזריים מבע''ח. לא עקב היכולת "להתאים את תודעתם המוסרית למציאות חייהם" אלא עקב חוסר מוסריותם. הטכנוגוליה שמתפתחת מתוך אינטרסים אנוכיים והרסניים מאפשרת לאדם הלא מוסרי לחולל הרבה יותר נזק מבעבר. לכן, כל כך חשוב שנדע להשתמש ולתפעל נכון את הטכנולוגיה של הלב, של התודעה העוצמתית שלנו. 

     

    2. היאחזות והיקשרות למושאים חיוביים, כמו במוסר ובאהבה ובחמלה לכל בעלי התודעה, מרפאה היאחזות והיקשרות בכלל. אנחנו צריכים לעבוד עם התודעה שיש לנו. אנחנו לא מתחילים מתודעה מוארת. לכן, חייבים לעבוד עם הדפקטים שיש לנו על מנת לחולל את השינוי הנדרש והרצוי. אם מבינים שהיאחזות, שהיקשרות, היא בעיה, זה כבר מצויין, חצי דרך לפיתרון. רק אדם מואר לחלוטין משוחרר מהיקשרות. בינתיים אנחנו לא שם. 

     

    3. חמלה היא למען כל הייצורים כולם ללא יוצא מן הכלל. חמלה היא הרצון העז והטהור שכל הייצורים כולם יהיו משוחררים מסבל. מה זה "חמלה לשם חמלה"? משהו שאתה המצאת? אז תגדיר בבקשה... 

     

    4. כעס לא תורם לפעולה האפקטיבית שלנו לפתור את אי הצדק או את חוסר המוסריות. תודעה שלווה היא אפקטיבית יותר ומציאותית יותר ויכולה לפתור בעיות באופן שקול ונבון וטוב יותר. מדיטציה מפחיתה פחד ואיבה. איבה = כעס. תודעת כעס היא תודעה שממשיגה אחר באופן שלילי כך שהרצון הוא להרחיק או להשמיד את מושא הכעס, גם ואפילו כשהתודעה שלווה, ללא צעקות ולא נסערת מרגש חזק. לכן, לא מספיק למדוט באופן חד-נקודתי -- צריכים גם לפתח לב חם. 

     


    --
    הדרך לשלום עוברת דרך הלב.
    "כל דבר שמרכך את הלב."
    חיים משמעותיים הם חיים של עזרה כנה וטובה לכל זולת.
    דיאלוג הוא הדרך לשלום.
    גישת דרך האמצע
    http://cafe.themarker.com/topic/3125731
    מודל בריאות ציבור למיגור ולריפוי אלימות
    http://cafe.themarker.com/topic/3123249/
    23/1/16 17:45
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2016-01-23 17:45:04
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: יוהידן 2016-01-23 11:15:53

    צטט: חנה וייס 2016-01-23 09:21:18

    מתוך כיפה - שאל את הרב -- למה לקיים מצוות?

     

    "אפשר לקיים מצוות מפחד- יראת עונש. אפשר לקיים את המצוות על מנת לקבל שכר, ואפשר לקיים אותן ממקום שמבין שזה אמת. זו עבודה פנימית שלנו, לקיים פשוט (אולי לא כ"כ פשוט) כי זה רצון ה´."

     

    "יסוד החסידות ושורש העבודה התמימה הוא שיתברר ויתאמת אצל האדם מה חובתו בעולמו ולמה צריך שישים מבטו ומגמתו בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו...." (מסילת ישרים פרק א, ר´ משה חיים לוצאטו).

    אדם איננו מבין מה היא אמת ערכית או אמונית. אדם רק יכול להביא עצמו במאמץ  לרצות  לראות בה אמת  ערכית או אמונית כלשהי, על ידי קיום מצוה מעשית {וכל מילה כאן מדודה  ושקולה היטב}.

    יש מי שמביאים עצמם לרצות לראות בתורת ישראל כאמת, וישנם מי שרוצים ומתאמצים לראות בדברי הבודהא אמת צרופה.

    כמו כן, ישנם מי שמתאמצים לערוך כל מיני טרנספורמציות בינדתיות, כדי שיתאפשר להם לחיות בשלום עם הדילמות שכל דת מציבה בחייהם. 

    אז לוקחים תרנגול מסכן ,מנפנפים מעל הראש כמנהג עובדי הכוכבים, ומכריזין שזוהי יהדות. 

    כמו כן מצטטים קצת מדברי הרב שכטר, בתיבול של מנהגי עכו "ם שהשתרשו בעם ישראל, ואומריפ "הנה לך. אתה רואה ? זאת היהדות ולא מה שאתה אומר ".  החל מימי ירבעם בן נבט אשר הציב את פרי הנחושת במקדש שבממלכה הצפונית, וכלה בחנה וייס. דן

     

    לא נעים... אתה קצת מזכיר לי דואר אישי שאני מקבלת מיהודי חרדי אחד: "שתשרפי בגיהנום" "עד שלא תחזרי לתורת ישראל..." (יש לי גם חברים חרדים וממש לא כל החרדים חושבים או מתבטאים בצורה כזאת; יש להם כבוד לזולת ודרך ארץ.)

     

    הבנה בינדתית היא ממש ערך חשוב כדי להביא שלום עולמי ולהפסיק רצח עָם והרג על רקע דת, על רקע מנהגים שונים ותפיסות פילוסופיות ודוקטרינות שונות. חשוב לכבד את הדתות השונות, חשוב שחילונים גם ילמדו לכבד את הדתות השונות, ודתיים מכל הסוגים גם צריכים לכבד דרך שנראית להם דרך-לא-דרך של חילונים, ביקיני, חוטיני, העדר מגדר או מגדר גמיש וכו'. כל עוד לא הורגים אף אחד ועושים אהבה שמרככת את הלב, זה צריך להיתפס כדבר מבורך ונסבל. לאור עוצמת התאוות, אי אפשר לצפות שכולם יהפכו לנזירים או לצדיקים גמורים מחר...

     

    אם נוכל גם ללמוד לא רק לכבד ולסבול, אלא ממש להעריך את הדתות השונות כדרכים שונות וטובות לפתח לב רך ואוהב וחומל, זה יהיה עוד יותר טוב.


    --
    הדרך לשלום עוברת דרך הלב.
    "כל דבר שמרכך את הלב."
    חיים משמעותיים הם חיים של עזרה כנה וטובה לכל זולת.
    דיאלוג הוא הדרך לשלום.
    גישת דרך האמצע
    http://cafe.themarker.com/topic/3125731
    מודל בריאות ציבור למיגור ולריפוי אלימות
    http://cafe.themarker.com/topic/3123249/
    23/1/16 17:57
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2016-01-23 17:57:28
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    הבזק מיוחד מניו יורק לכבוד ד. (דודי) צמרת: 

    יורד הרבה מאוד שלג, ירד כל הלילה ועדיין יורד שלג. 

     

    ''


    --
    הדרך לשלום עוברת דרך הלב.
    "כל דבר שמרכך את הלב."
    חיים משמעותיים הם חיים של עזרה כנה וטובה לכל זולת.
    דיאלוג הוא הדרך לשלום.
    גישת דרך האמצע
    http://cafe.themarker.com/topic/3125731
    מודל בריאות ציבור למיגור ולריפוי אלימות
    http://cafe.themarker.com/topic/3123249/
    23/1/16 20:12
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2016-01-23 20:12:46
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: חנה וייס 2016-01-23 17:45:04

    צטט: יוהידן 2016-01-23 11:15:53

    צטט: חנה וייס 2016-01-23 09:21:18

    מתוך כיפה - שאל את הרב -- למה לקיים מצוות?

     

    "אפשר לקיים מצוות מפחד- יראת עונש. אפשר לקיים את המצוות על מנת לקבל שכר, ואפשר לקיים אותן ממקום שמבין שזה אמת. זו עבודה פנימית שלנו, לקיים פשוט (אולי לא כ"כ פשוט) כי זה רצון ה´."

     

    "יסוד החסידות ושורש העבודה התמימה הוא שיתברר ויתאמת אצל האדם מה חובתו בעולמו ולמה צריך שישים מבטו ומגמתו בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו...." (מסילת ישרים פרק א, ר´ משה חיים לוצאטו).

    אדם איננו מבין מה היא אמת ערכית או אמונית. אדם רק יכול להביא עצמו במאמץ  לרצות  לראות בה אמת  ערכית או אמונית כלשהי, על ידי קיום מצוה מעשית {וכל מילה כאן מדודה  ושקולה היטב}.

    יש מי שמביאים עצמם לרצות לראות בתורת ישראל כאמת, וישנם מי שרוצים ומתאמצים לראות בדברי הבודהא אמת צרופה.

    כמו כן, ישנם מי שמתאמצים לערוך כל מיני טרנספורמציות בינדתיות, כדי שיתאפשר להם לחיות בשלום עם הדילמות שכל דת מציבה בחייהם. 

    אז לוקחים תרנגול מסכן ,מנפנפים מעל הראש כמנהג עובדי הכוכבים, ומכריזין שזוהי יהדות. 

    כמו כן מצטטים קצת מדברי הרב שכטר, בתיבול של מנהגי עכו "ם שהשתרשו בעם ישראל, ואומריפ "הנה לך. אתה רואה ? זאת היהדות ולא מה שאתה אומר ".  החל מימי ירבעם בן נבט אשר הציב את פרי הנחושת במקדש שבממלכה הצפונית, וכלה בחנה וייס. דן

     

    לא נעים... אתה קצת מזכיר לי דואר אישי שאני מקבלת מיהודי חרדי אחד: "שתשרפי בגיהנום" "עד שלא תחזרי לתורת ישראל..." (יש לי גם חברים חרדים וממש לא כל החרדים חושבים או מתבטאים בצורה כזאת; יש להם כבוד לזולת ודרך ארץ.)

     

    הבנה בינדתית היא ממש ערך חשוב כדי להביא שלום עולמי ולהפסיק רצח עָם והרג על רקע דת, על רקע מנהגים שונים ותפיסות פילוסופיות ודוקטרינות שונות. חשוב לכבד את הדתות השונות, חשוב שחילונים גם ילמדו לכבד את הדתות השונות, ודתיים מכל הסוגים גם צריכים לכבד דרך שנראית להם דרך-לא-דרך של חילונים, ביקיני, חוטיני, העדר מגדר או מגדר גמיש וכו'. כל עוד לא הורגים אף אחד ועושים אהבה שמרככת את הלב, זה צריך להיתפס כדבר מבורך ונסבל. לאור עוצמת התאוות, אי אפשר לצפות שכולם יהפכו לנזירים או לצדיקים גמורים מחר...

     

    אם נוכל גם ללמוד לא רק לכבד ולסבול, אלא ממש להעריך את הדתות השונות כדרכים שונות וטובות לפתח לב רך ואוהב וחומל, זה יהיה עוד יותר טוב.

     

     

     כאן מסתימת שיחתנו.  דן


    --
    רוח חרישית.
    23/1/16 23:47
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2016-01-23 23:47:41
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    נ.ב. דן כתב: "יש מי שמביאים עצמם לרצות לראות בתורת ישראל כאמת, וישנם מי שרוצים ומתאמצים לראות בדברי הבודהא אמת צרופה." 

     

    המטרה של דת היא להתקרב לאמת ולגלות את האמת בעצמך ואדם לוקח תורה כלשהי בתור הנחה עובדת וכל עוד היא עובדת בשבילו היא טובה. 

     

    הבודהה ממש לא אמר להתאמץ לראות את דבריו כאמת צרופה. הוא אמר לבדוק אם דבריו נכונים ולבדוק אם הם אמת ואם נמצא שהם לא אמת, לזרוק אותם. 

     

    הדלאי לאמה אומר שדת היא כמו תרופה. התרופה של אחד היא הרעל של אחר. לכן, אסור לשפוט אחר ושכל אחד ילך בדרכו מתוך כבוד לזולתו. אנחנו חיים בעולם פלורליסטי, רב-דתי ורב-תרבותי. המטרה של כל הדתות היא לרכך את הלב וגם לא חייבים דת כדי לרכך את הלב ולפתוח את הלב ולהרחיב את הלב למען כולם.

     

    אבל דת, עם התמיכה החברתית לעיסוק רוחני, תורמת מאוד לאנשים שבוחרים בדרך הזאת. התפתחות רוחנית סותרת את הריצה אחר יעדים גשמיים ארציים כמו כסף, תהילה, עמדה ואושר ארעי, כמיהה לנעים ולשבחים ובריחה מהלא נעים, מאובדן, מביקורת ומהכפשה. 

     

    "דאגות ארציות (worldly concerns) – דאגות העולם הזה, שמונה עמדות הנוטות לשלוט בחיינו בדרך כלל: השתוקקות לארבעה מצבים – תשבחות, הצלחה, עושר, תהילה; שאיפה להימנע מארבעה מצבים – עלבונות, כישלון, עוני, אי-הכרה בערכנו." ~מתוך מילון מונחים ואישים של ידידי הדהרמה

     

     



    --
    הדרך לשלום עוברת דרך הלב.
    "כל דבר שמרכך את הלב."
    חיים משמעותיים הם חיים של עזרה כנה וטובה לכל זולת.
    דיאלוג הוא הדרך לשלום.
    גישת דרך האמצע
    http://cafe.themarker.com/topic/3125731
    מודל בריאות ציבור למיגור ולריפוי אלימות
    http://cafe.themarker.com/topic/3123249/
    24/1/16 11:41
    0
    דרג את התוכן:
    2016-03-02 17:37:57
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    אסביר את זה בצורה אחרת.

     

    המשגת "אויב" היא ערלת הלב שעלינו להסיר. הרגל של המשגת אויב, של תפיסה חזקה של "הם ואנחנו", הוא לא הרגל תודעתי טוב. אדם שרגיל להמשיג "אויב" מוצא אויבים בכל מקום: הערבים הם אויבים, המוסלמים הם אויבים, הבודהיסטים הם אויבים, נשים הן אויבים, שמאלנים הם אויבים, אנשים שפועלים בשיתוף עם "אויבים" למען שלום ודו-קיום ופיתרון וסיום לסכסוך הם אויבים -- פשוט רגילים לראות, לתפוס, לתייג "אויבים" בכל מקום. המשגת "אויב" היא לא הרגל תודעתי טוב.

     

    איך משנים הרגל תודעתי כזה? קודם כול, צריכים לזהות שהוא בעייתי משהו. כמשזהים שהמשגת "אויב" היא פשוט הרגל תודעתי ותו לא, הרגל תודעתי שמשליך "אויב" על מושא ולא תפיסה שתואמת את המציאות, אפשר להתחיל במודע ובאופן מושקע לשנות הרגל תודעתי זה. 

     

    מתחילים לתת לאנשים להנות מחמת הספק ולהבין שאדם אותו אנחנו מתייגים "אויב" מחזיק אצלו חצי מפתח לפיתרון הבעיה. רק כשמחברים את שני חלקי המפתח, ניתן לפתור את הבעיה. אני ואתה זה אותו הדבר, אין הבדלים, כולנו בני אדם אותו הדבר. 

     

    תודעה של התבצרות, של בדלנות, היא תודעה שממשיגה "אויב" באופן חזק מאוד, תודעה שחשה איום מכל עבר, זאת לא תודעה חומלת, לא תודעה שרצה לקראת כאב וסבל. רק תודעה שרצה לקראת כאב וסבל מתוך רצון אמיתי להקל יכולה לשחרר אותנו מהפלונטר שלנו, מחוסר שביעות הרצון התמידי שלנו, מהציניות, מהבוז ומהיהירות שלנו. אין מוצא אחר. זאת אמת אוניברסלית, שכל דתות העולם הבינו ומלמדות ושהיום גם המדע מאשר ומלמד. 

     

    לכן, על כל אחד מאיתנו להתאמץ ולהשתדל לפתח תודעה חומלת, להרחיב את החמלה הטבעית שלנו ממעגל "אני ושלי" צר לחמלה אוניברסלית לכל זולת, לכל אדם, ולהפיל את חומות הלב. 

     

    הפלת חומות הלב, הסרת ערלת הלב, היא הפיתרון למצוקת חוסר הביטחון שלנו. חוסר ביטחון בונה חומות והפלתן בונה ביטחון עצמי אמיתי. 

     

    כל הדברים הלא טובים שנמצאים בנו, הרגשות והדעות העוכרים שלנו, השיפוטיות שלנו, המשגת "איוב" שהיא העוינות והאיבה שלנו, נוכל בסופו של דבר לעקור מהלב באופן מושלם. 


    --
    הדרך לשלום עוברת דרך הלב.
    "כל דבר שמרכך את הלב."
    חיים משמעותיים הם חיים של עזרה כנה וטובה לכל זולת.
    דיאלוג הוא הדרך לשלום.
    גישת דרך האמצע
    http://cafe.themarker.com/topic/3125731
    מודל בריאות ציבור למיגור ולריפוי אלימות
    http://cafe.themarker.com/topic/3123249/


    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "זהות יהודית פרק י': הלב"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה