כותרות TheMarker >
    ';

    פרטי קהילה

    אוטיזם

    "ה'מי' אינו זה או אחר, לא ההם עצמם, לא כמה אנשים ולא הקבוצה הכוללת של כולם. ה'מי' הוא הסתמי, ה'הם'''

    חברה וקהילה

    חברים בקהילה (190)

    איציק אביב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ashorer
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ארנה א
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    איימי האחת
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    sari10
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    הקו א-ל התקווה
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שטוטית
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    forte nina
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    קירה מ.
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    משה ,
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    באשי-
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    לשפוט את הסביבה

    2/7/17 10:16
    0
    דרג את התוכן:
    2017-07-02 14:14:35
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

     

    "חכמינו שואלים, מתי לאדם מותר לשפוט את חברו? התשובה: לעולם לא. ההסבר שניתן מבוסס על האמור במסכת סנהדרין - מי אמר שהדם שלך אדום יותר משלו?

    במילים אחרות, איננו יודעים מי חביב יותר על הקב"ה ולפיכך אין לנו לא את הרשות ולא את הכלים לשפוט את חברינו. איננו יודעים מיהו באמת אדם טוב יותר, אותו מקבץ נדבות בקרן הרחוב או זה החוקר את מחלת הסרטן. איננו יודעים אלו אתגרים הציב הקב"ה בחייו של האדם בשנות ילדותו. אנחנו פוגשים אנשים שנמצאים באמצע סיפור החיים שלהם, ב"פרק 3". אין לנו שמץ של מושג מה עבר עליהם בפרק 1 או בפרק 2, ובוודאי שאין לנו יכולת לדעת מה עומד בפניהם לקראת פרקים 4, 5 או 6.

    למרות זאת, אנחנו נוטים למהר ולשפוט אחרים. עלינו לזכור כי כשנדמה לנו שאדם מסוים נמצא בנקודה נמוכה, יתכן שהוא למעשה עבד קשה בכדי להתגבר על הקשיים שלו, ולהגיע אפילו לרמה המסוימת הזו. לעומת זאת, יתכן שאחרים, למרות שהם נראים לנו כצדיקים וכאנשים שהשיגו את מטרותיהם, למעשה מנצלים רק חלק קטנטן מכישוריהם ויכולותיהם.

    אותם תחומי חיים שלא באים לנו באופן טבעי, חשובים הרבה יותר במושגים של מימוש-עצמי.

     

    כמה פעמים קרה לך שאנשים שיבחו אותך על דבר שבא לך בטבעיות, ודרש מעט מאד מאמץ מצדך? זה יכול להיות כשרון אומנותי, או שליטה בשפה זרה. לעומת זאת, תחומים אחרים בחייך, שאינם באים לך כל כך בטבעיות, דורשים מאמץ וכאב גדול יותר. יתכן שאלה אינם התחומים שזוהרים ומושכים תשומת לב מהסביבה, אך אתה יודע, והקב"ה יודע, שהם הרבה יותר חשובים במושגים של מימוש-עצמי.

    במסורת היהודית נאמר לנו: "אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו" (מסכת אבות ב:ד), ומכיוון שלעולם לא נצליח להיות בדיוק באותו המקום ובאותן נסיבות החיים של אדם אחר, חל עלינו איסור מוחלט לדון כל אדם.

    אין הכוונה כאן שנהיה כל כך פתוחים וליברלים, עד שנקבל בצורה עיוורת כל אחד או כל דבר. אסור לנו לשפוט אנשים, אך ביכולתנו עדיין לשפוט מעשים. אפילו כאשר אנשים עושים טעויות, אנחנו עדיין מצליחים לראות את הצד הטוב שבהם, עדיין מצליחים לאהוב אותם, ומצליחים גם לדאוג להם למרות השגיאות שעשו. קל להבחין בזאת לגבי ילדינו. מי מכיר את החולשות שלהם יותר טוב מאתנו? ועדיין, אנחנו בוחרים לאהוב אותם.

    רק הקב"ה יכול לשפוט באופן אמיתי אדם אחר, והשיפוט שלו הוא מיוחד וייחודי, ולא מבוסס על נוסחה קבועה. הרמב"ם אמר שיתכן מצב בו אדם משיג מעלה אחת, שתכפר על כל הטעויות שעשה בחייו.

    פוטנציאל אינסופי

    מהי התכונה הראשונה שהקב"ה בודק כשהוא בא לשפוט את האדם? התשובה היא את חכמת-החיים. אך אין הכוונה כאן שהצעד הראשון בשיפוט האדם מבוסס על כמה אנחנו יודעים. הוא מבוסס על הלימוד שלנו, על כמה התאמצנו לגלות את הדבר הנכון ביותר. הקב"ה לא מצפה מאתנו להיות מושלמים, אך הוא בהחלט מצפה שננסה ונתאמץ, בכל תחום בחיינו.

    אל תיתן לטעות אחת לצמצם את "האדם הטוב" שאתה יודע שהנך.

     

    חכמינו מלמדים אותנו שלא להתייחס אל עצמנו כאל בני-אדם רשעים. זאת אומרת שאסור לנו אפילו לשפוט את עצמנו. כולנו טועים בשיפוט שאנו עושים, אך כל אחד מאתנו נברא בצלם אלוקים, ולכן אם נקרא לעצמנו "טיפש", "רשע" או "חסר-ערך", אנחנו בעצם נכריז בכך שאנו הולכים בניגוד לתכנית האלוקית. עלינו לזכור כי כל אדם נוצר עם פוטנציאל אינסופי.

    כשאתה עושה טעות, עצור, תקן את השגיאה, וחזור אחר כך למסלול הטבעי. אל תיתן לטעות אחת לצמצם את "האדם הטוב" שאתה יודע שהנך, או את עוצמת ההישגים שהקב"ה יודע שאתה מסוגל להשיג."

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "לשפוט את הסביבה"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    2/7/17 13:46
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2017-07-02 13:46:47
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

     

    מהם הגורמים לאוטיזם?

    מאת אריה סעדהעדכון: 18/08/2011

     

    כיום ידוע כי אוטיזם היא הפרעה התפתחותית במהותה, שמקורה בלקות במערכת הפיזיולוגית והנוירולוגית של הילד שסיבותיה אינן ברורות. לפני מספר עשורים סברו החוקרים, שאוטיזם נגרם בגלל דחיית התינוק על ידי הוריו הקרירים. ההורים הואשמו בהורות לקויה ובחריגות החברתית של ילדם. מחקרים קפדניים, אשר עסקו במעקב וחקר המשפחות, הפריכו את ההשערה המקשרת בין אוטיזם לבין הורות לקויה או גורמים חברתיים אחרים מכל וכל. ראוי להדגיש, כי אף על פי שלהתנהגות ההורים אין כל קשר להיווצרות האוטיזם של ילדם, היא יכולה למלא תפקיד חשוב בדרך לקידומם של ילדיהם. האטיולוגיה (מכלול הגורמים והסיבות להתפתחות מחלה) של האוטיזם כאמור אינה ידועה. ישנן מספר השערות, שעדיין לא מבוססות דיין, המציינות את הגורמים הבאים כגורמי סיכון משמעותיים: סיבוכי הריון ולידה, מחלות זיהומיות, חשיפה לרעלים, חשיפה לחיסון וגורמים גנטיים.

    סיבוכי הריון ולידה

    מחקרים שונים מוצאים שסיבוכי לידה קשורים לסיכון מוגדל לאוטיזם, אך עדיין לא הוברר האם סיבוכי לידה הם הגורמים לאוטיזם? או האם סיבוכי לידה ואוטיזם נגרמים מגורם אחר?

    מחלות זיהומיות

    ניתן לומר, שכנראה מחלות זיהומיות מסוימות משרות בעובר המתפתח פגיעות לאוטיזם. הבסיס להשערה זו היא המספר הרב של ילדים עם אוטיזם שנולדו לאמהות שחלו באדמת בזמן ההריון.

    חשיפה לרעלים

    חשיפה לרעלנים, לרעלים ולשאר כימיקלים, חשודה כגורם מרכזי להיווצרות אוטיזם בגלל שדווחו מספר מקרים אנקדוטים (מידע רפואי המבוסס על תצפיות אך עדיין לא אושש באופן מחקרי). אולם, הקשר הסיבתי בין חשיפה לרעלנים עדיין לא מבוסס דיו. ולא רק זאת, קשר זה גם לא נמצא באזורים מסוימים ביפן בהם נמצא שיעור גבוה של אוטיזם, ואשר יוחס למאכל דגים מורעלים. ההסבר הנוסף לשיעור הגבוה של אוטיזם ביפן אולי נעוץ במיומנויות הגבוהות של המטפלים והמאבחנים ביפן. ואילו השיעור הנמוך של אוטיזם במדינות אחרות משקף את היכולות המצומצמות של המטפלים.

    חשיפה לחיסון

    התגלות אוטיזם כביכול לאחר שילד קבל חסון לחצבת, לאדמת ולחזרת העלה את ההשערה, שאולי אוטיזם נגרם בגלל מתן חיסונים אלו. חקר מדוקדק של התחום לא מצא קשר בין מתן חיסונים להיווצרות אוטיזם ומצבים הדומים לו באוכלוסייה הכללית. נמצא ששיעור האוטיזם בקרב ילדים אשר חוסנו אינו מתרחב ואינו עומד להתרחב. ועל כן, ההמלצה למתן חיסון הילדים עדיין תקיפה.

    גורמים גנטיים

    מחקרים רבים על משפחות הציעו את הגורם הגנטי כאחד הגורמים להיווצרות אוטיזם. קיימות מספר עדויות, המחזקות את ההשערה כי לאוטיזם מרכיב תורשתי משמעותי. הראשונה היא העובדה שבמשפחות בהן אחד הילדים אובחן עם אוטיזם, הסיכוי ללדת ילד נוסף עם אוטיזם הוא 2 עד 8 אחוזים. למרות שזהו שעור נמוך יחסית הרי שהוא גבוה בהרבה (עד פי מאה) מהשכיחות הכללית של אוטיזם באוכלוסייה. בנוסף, מחקרי תאומים שנערכו בבריטניה ובסקנדינביה הראו כי בקרב תאומים זהים (מונוזיגוטיים), הסיכוי של שני התאומים ללקות בתסמונת הוא בין 60% ל-90%, לעומת סיכוי אפסי ועד 10% במקרים של תאומים לא-זהים (תאומים די-זיגוטיים).

     

    קיימות גם מחלות או תסמונות התפתחותיות אחרות שמקורן גנטי שתוארו כעשויות להופיע ביחד עם אוטיזם, כמו המחלה המטבוליתפנילקטונוריה, ההפרעות ההתפתחותיות "תסמונת האיקס השביר" וטוברוס-סקלרוזיס, וכן אפילפסיה. 2% עד 6% מהאוטיסטים יש תסמונת ה-X השביר. ואילו 10% עד 15% מבני אדם עם תסמונת ה-X השביר יש להם אוטיזם וקרוב לשליש יש מאפיינים אוטיסטים.

     

    למרות שהיחס בין בנות לבנות הוא אחד לשלוש, לא נמצאו עדויות גנטיות משכנעות למעורבות כרומוזום X בגרימת ההפרעה.

    הידע הגנטי עדיין לא מבוסס דיו כדי להביא תועלת להערכת הסיכון ללדת ילד נוסף עם אוטיזם, היות ועדיין לא קיימת בדיקה גנטית שבעזרתה ניתן לאבחן באופן חד משמעי אוטיזם.


    --
    הוליווד זה מקום בו ישלמו לך אלף דולר תמורת נשיקה ו-50 סנט תמורת הנשמה שלך.
    - מרלין מונרו
    2/7/17 13:59
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2017-07-02 13:59:36
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    האם לילדים אוטיסטים יש נשמה מיוחדת?

    תשובה לאמא

     
     
    '' להדפסה
    '' דוא"ל
    ''

    שאלה:

    אולי זה יישמע כמו שאלה טפשית. אני אמא לשני ילדים אוטיסטיים. אני אוהבת את שניהם מאוד, אך כפי שיספר לך כל הורה לילדים עם צרכים מיוחדים, לגדל אותם זה אתגר גדול שתכופות הינו רצוף אכזבות, כאב ותסכולים. פעם שמעתי איפשהו שבקבלה, ילדים אוטיסטיים נחשבים לילדים המצויים על רמה רוחנית גבוהה יותר, כמעט כמו מלאכים. מצאתי ברעיון הזה הרבה נחמה וכוחות להמשיך הלאה. אני מנסה למצוא קצת יותר מידע על התפיסה הזו – האם האוטיסטים מוזכרים בכלל בתורה או בכתבי קודש אחרים?

    תשובה:

    בכל פעם שבה אני פוגש הורה או מטפל השומר על מישהו בעל צרכים מיוחדים, אני חש יראה נוכח מסירותם ואהבתם. אני מוצא השראה גם בפתיחה למכתבך: "אולי זו נשמעת כשאלה טפשית..." אם שאלתך טפשית, אזי מה אני אמור להגיד על כל בעיותיי, שבעיניי הן כה חשובות?

    שאלת על מקור בקבלה האומר כי נשמות הילדים הללו מיוחדות באיזשהו אופן. למעשה, בספר הזוהר אכן יש אמירה כזו. אך כמו ברוב ספר הזוהר, אין זה משהו שאפשר להבינו בנקל, כך שאני מקווה שיש לך סבלנות להקדמה קטנה ולהסבר.

    בפרשת אמור אנו מוצאים דינים העוסקים בכוהנים שיש להם נכויות מסוימות ("בעלי מומים") ולכן אינם יכולים לשרת בבית המקדש. הפסוק אומר "כל איש אשר בו מום מזרע אהרון הכהן לא יגש להקריב את אשי ה', מום בו – את לחם אלוקיו מקדשי הקודשים ומן הקודשים יאכל, אך אל הפרוכת לא יבוא ואל המזבח לא ייגש כי מום בו, ולא יחלל את מקדשיי כי אני ה' מקדשם" (ויקרא כא, כא-כג).

    כיצד יתכן שאדם אשר לא עשה כל רע מנוע מלשרת בבית המקדש רק בגלל איזה מום חיצוני!? אותו האלוקים שלימד אותנו להביט מעבר למראה החיצוני של הדברים ולהתייחס לכולם באהבה שווה, אותו אלוקים שברא בעצמו את הכהן הנכה הזה, אומר לנו, "לא. בשל המום שלו, הוא לא יוכל לשרתני בבית המקדש!?"

    להלן אם כן מה שכתוב בספר הזוהר הקדוש בעיבוד חופשי לעברית מודרנית:1

    "רבי שמעון פתח את הדיון בפסוק: "אך אל הפרוכת לא יבוא ואל המזבח לא ייגש כי מום בו ולא יחלל את מקדשי כי אני ה' מקדשם" (ויקרא כא, כג). "אך אל הפרוכת לא יבוא". בוא וראה: בזמן שבו הנהר זורם ויוצא, הנשמות, ההיבט הנשי שלעיל, מתעברות. וכולם שוכנות בחדר...

    "אך כאשר הירח מתחיל להתחסר תחת אותו היבט של הנחש הרע, כפי שכל הנשמות הנוצרות, אף שכולן טהורות ומקודשות, הן פגומות. כיוון שכולן הופיעו בזמן פגום, הרי כל מקום שאליו תגענה הנשמות הללו [כלומר, לכל גוף שאליו תגענה] יימחץ ויסבול נגעים ומכאובים. הקדוש ברוך הוא דואג לאומללים, אף שנשמותיהם עצובות ולא שמחות.

    "הסוד הוא, שהן נשארות כפי שהיו בשמים. אמנם גופן פגום, אך הנשמה שבפנים נשארת כפי שהייתה. המצב האחד דומה למצב האחר. לכן עליהן להתחדש כמו הירח, ככתוב (ישעיהו סו, כג): "והיה מדי חודש בחודשו, ומדי שבת בשבתו, יבוא כל בשר להשתחוות לפני אמר ה'". והרי אין ספק שאכן מדובר ב"כל בשר" שכן הם זקוקים להתחדשות יחד עם הירח.

    "...אותם צדיקים הם בני הלוויה הקבועים של הירח ויש להם אותם פגמים... ו"קרוב ה' לנשברי לב"2 – כלומר, לאלה הסובלים מאותם פגמים כמו אלו של הירח, אלה הנמצאים תמיד ליד הירח. "ואת דכאי-רוח יושיע.... "3 בכך שהוא נותן להם חלק מן החיים... כיוון שמי שסבל עם הירח אף יתחדש בעזרתו.

    "אותם פגמים שמהם סובלים הצדיקים נקראים "סבלות האהבה", כיוון שהם נגרמים על ידי האהבה ולא על ידי האדם עצמו... שמחה היא מנת חלקם בעולם הזה ובעולם הבא..."

    כפי שאת יכולה לראות המילים הן מליציות אולם משמען פשוט למדי: ישנן נשמות שנולדו לתוך העולם ושהינן שלמות מבפנים אך פגומות מבחוץ. הסיבה אינה כעונש כלשהו, אלא להפך, מתוך אהבה.

    כדי להבין זאת ממשיל זאת רבי שמעון לירח.

    הירח הוא התייחסות לנוכחותו התמידית של אלוקים בעולם, הנקראת גם בשם "השכינה". השכינה, כמו הירח, מתמלאת וגורעת לסירוגין, שכן נוכחותו של אלוקים לפעמים זורחת בעולם באור בהיר ולעתים שרויה בצל ובאפלה. ישנן נשמות שנוצרות (לא עלי אדמות אלא בשמים) בשלב בו הירח "מתמלא". נשמות אלו נכנסות לעולם עם גוף חזק וגולשות באושר במסלול החיים. לעומתן, נשמות אחרות נוצרות עם החשכת השכינה. רבי שמעון מספר לנו כי נשמות אלו משתתפות בסבלות השכינה – וזו הסיבה שהשכינה מלווה אותן דרך קבע. בסופו של דבר, מחזור זה של השכינה ייפתר במלאות נצחית כאשר הווייתו של אלוקים תזרח בעוצמה רבה בעולם הזה, והנשמות הללו "תתחדשנה יחד עמה".

    עד כאן כמה מן התשובות. אך נשארות גם חידות רבות: מדוע צריכה השכינה לסבול? ומהי הפואנטה בכך שהנשמות הללו סובלות יחד עם השכינה?

    באשר לסבלות השכינה, האר"י, הרב יצחק מלוריא, נתן הסבר עמוק ומאיר עיניים. הוא הסביר כי כל הדברים בעולמנו נתמך ומקבל את חיוניותו בהוויה מניצוץ שמימי. ככל שניצוץ זה גבוה יותר, כך אמר, כן הוא נופל נמוך יותר. לכן, את האור השמימי החזק ביותר ניתן למצוא בפינות האפלות ביותר שבעולמנו. השכינה היא גם אור נוכחותו של אלוקים וגם אם כל הנשמות. תפקיד הנשמה האנושית היא להציל את הניצוצות הנפולים הללו מן האפלה, כדי שיתחברו מחדש לאור הנצחי. השכינה סובלת כשהיא יורדת לתוך העלטה כדי להצילן. לדברי האר"י, זהו "סוד גלות השכינה", כפי שאומר התלמוד, "בוא וראה כמה חביבין ישראל לפני הקב"ה שבכל מקום שגלו שכינה עמהן גלו למצרים שכינה עמהן"4, כלומר, לכל מקום שיוצאים היהודים לגלות, השכינה הולכת עמם.

    הצמח צדק5 משתמש במשנה זו של האר"י כדי להסביר את המלים הנ"ל המצוטטות מספר הזוהר. בדרך כלל, כך הוא כותב, יש שתי דרכים להציל את הניצוצות מכוחות האופל. הוא משווה בין המשימה הרוחנית של נשמות ללא פגם לצבא הנלחם כנגד צבא אחר. בסופו של דבר, המנצחים מכניעים את האויבים שלהם, אך לא משמידים אותם כליל.

    לאחר מכן, כך ממשיך הצמח צדק ואומר, ישנם אלה שנולדו עם פגם – שהוא אמנם חיצוני, שכן נשמתם נותרת שלמה. משימתם היא להכחיד כליל את הרוע, כך שיחדל מלהתקיים. אולם, כדי לעשות כן, עליהם לבוא במגע ישיר עם האופל הזה. הם דומים לכוחות המיוחדים הללו, הנשלחים כשהם מוסווים כדי לפתות את האויב לתוך מארב. ברור שהחיילים הללו לא לבושים במחלצות ובאותות של אנשי הצי הימי, שכן אחרי הכל, האם איזה חייל לוחם בעל אינטליגנציה מינימלית ילך אחרי מישהו שעושה רושם מאיים וייכנס אתו למארב? אבל בפנים, בתוכם, הם עדיין הגדודים המובחרים, המובילים למשימה מיוחדת.

    דרך אחרת לומר זאת היא הדרך הבאה: על מנת להלחם עם החושך פנים אל פנים, הנשמה צריכה שיהיה בה משהו מן החושך הזה. אולם רק באופן חיצוני – כדי שיהיה אפשר לגאול את החושך הזה.

    איך כל זה קשור לילד בעל הצרכים המיוחדים? אין ספק כי כולנו ראינו בבירור כיצד הילדים הללו – שעד לא מזמן נהגו להרחיקם מן החברה במוסדות מבודדים – נתנו לנו כל כך הרבה שאנו מרשים להם לקחת חלק בחברה. בית ספר העוזר להכניס ילד כזה לזרם המרכזי עושה שירות מעולה לכל תלמידיו, בכך שהוא מלמדם שירות מעולה לכל הסטודנטים שלו, בלמדו אותם חמלה והבנה כלפי אחרים. קהילה שעוזרת מוצאת עצמה מחוברת דרך מעשה הדאגה לזולת. אולי שמעת על חוגי ידידות שנוצרו כדי לעזור בתהליך הזה. המנהלים של הארגונים האלה מספרים לי שמי שמרוויח מכך יותר מכולם הם הצעירים והצעירות המתנדבים שם – ובסוף לומדים כל כך הרבה מן הנשמות המיוחדות הללו. כהורה זה אמנם קשה, אך בטווח הארוך, אין ספק שתרוויחי מכך המון.

    את שואלת אם ילדייך ניתנים להשוואה למלאכים, אך למעשה, יש להם מעמד הרבה יותר גבוה מזה. כולנו משמשים כחיילים בצבא אלוקים, דבר שבעצמו הוא חזק מן המלאכים. אך ילדייך שייכים לגדודים המובחרים, שכן מוטלת עליהם משימה מיוחדת בעולם הזה. אין ספק שהאתגרים שבפניהם הם עומדים אינם באשמתם ואף אינם באשמתך. להפך, את קיבלת את החסד הגדול להביא את שתי הנשמות המעולות הללו לעולם, לטפח אותן ולדאוג להן בעודן ממלאות את שליחותן הגבוהה. ללא ספק, אין זו עבודה קלה, אך רק ה' נותן את הנשמות הללו לידיהן של אנשים מיוחדים.

    אם כבר מדברים על כוהנים, וכיוון שאני כוהן בעצמי, אני רוצה לברך אותך שתהיה לך הרבה נחת מילדיך, וכן שיהיה לך הכוח לקחת את האתגר והפריבילגיה שקיבלת מאלוקים.


    --
    הוליווד זה מקום בו ישלמו לך אלף דולר תמורת נשיקה ו-50 סנט תמורת הנשמה שלך.
    - מרלין מונרו
    2/7/17 14:14
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2017-07-02 14:14:35
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    ילדים אוטיסטים.

    "ה' נותן את הנשמות הללו לידיהן של אנשים מיוחדים."


    --
    הוליווד זה מקום בו ישלמו לך אלף דולר תמורת נשיקה ו-50 סנט תמורת הנשמה שלך.
    - מרלין מונרו


    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "לשפוט את הסביבה"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה