כותרות TheMarker >
    ';

    פרטי קהילה

    אקטואליה

    קהילת אקטואליה - המקום לדון בענייני היום, בארץ ובעולם. פוליטיקה, כלכלה, חברה, דעות והגות. אנא שמרו אל התבטאות נאותה!

    אקטואליה

    חברים בקהילה (5577)

    אריק גינזבורג
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ירוןפז1
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    tennez
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שטוטית
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אודטה
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    עו"ד ועוד
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    יוהידן
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    גיאח0
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    kimchid
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שיח אחר
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שלמיל
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    זהות יהודית פרק יז: ואהבת לרעך כמוך

    2/7/17 23:05
    0
    דרג את התוכן:
    2017-09-03 00:03:05
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    [ הבנה בינדתית, שלום עולמי, זהות יהודית, ואהבת לרעך כמוך, שלום פנימי למען שלום עולמי ]

    "אהבת אדם היא הדרך אל אהבת אלוהים.”

    ~הרב אברהם יהושע השל זצ׳׳ל

     

    ''

     

    מנהיגי דת ברחבי העולם קוראים לידידות בינדתית במסגרת מסע ״עשה לך חבר״, יוזמת ״המכון הבינדתי אליהו״ בירושלים.

    כל הסרטים~MakeFriends

     

    ''

     

    מנהיגי דתות המובילים ביותר בעולם קוראים לכולם לעשות חברים מעבר לדת.

    אנחנו נקראים, כפי שאנחנו אוהבים לומר, להביט לתוך העיניים של אחר כדי לראות עמוק יותר וכדי לזהות את תפארת האלוהים בתוך כל אדם ואדם.
    ~פטריארך אקומניקלי ברתולומיו הראשון

    העצה שלנו היא לעשות חברים עם המאמינים של דתות אחרות.
    ~אייטולה סייד פדהל אל-מילני

    זה מאוד חשוב כי חיי הדת שלי התעשרות מההסבר שלו, התעשרו מאוד. ואני מנחש שכך קרה גם לו.
    ~האפיפיור פרנציסקו

    דרך השליחות הדתית שלנו מצאנו זה את זה בחיים.
    ~הרב אברהם סקורקה

    זה לא משנה מאיזה צד של ההור אתה מטפס, אנחנו צריכים לעזור זה לזה, כדי שכולנו נוכל להגיע לאותו המקום. לכן ישנו צורך לעשות לך חברים.
    ~בהאי סהיב מוהינדר סינג

    אל תתרכז בהבדלים ואל תחפש הבדלים בין קבוצות דת.
    ~המופטי הגדול שאווקי אלאם

    קשר אישי, חברות אישית, אז נוכל להחליף רמה מעמיקה יותר של התנסות.
    ~כבוד הדלאי לאמה

    כבד דתות אחרות כפי שהנך מכבד את הדת שלך.
    ~סרי סרי ראבי שאנקאר

    עלינו להיפגש ולהכיר זה את זה, פשוט כדי לגלות ולהכיר את נקודות המפגש.
    אייטולה סייד חסאן אל-קזאוויני

    זה מתחיל תהליך בו הדעות הקדומות נעלמות, בו תובנות חדשות נולדות ובו, למעשה, התקווה נולדת.
    ארכיבישוף אנטייה ג׳קלן

    זה לא מסובך. הייתי אומר לכולם: התחילו עם לשתף במה שמשותף לכולנו, וזה אהבת השיחה.
    ~ארכיבישוף ג׳סטין וולבי

    אחד הדברים הנהדרים של לבלות עם אנשים שהם לגמרי שונים ממך הוא שאתה מגלה שיש לכם כל כך הרבה מן המשותף. אותם פחדים, אותן תקוות, אותן דאגות.
    ~הרב הראשי יונתן זקס

    נראה לי שאגיד משהו מאוד פשוט. זה כנראה הזמן לדבר פחות ולהקשיב יותר.
    ~כבוד קאנדרו רינפוצ׳ה

    שחברות אוניברסלית תהפוך למציאות.
    מאטה אמריאנאנדאמאיי (אממה)

    ''

     

    השאלות שהופנו לרב הראשי לאו:

    1. נודה לך מסר של ידידות בינדתית.
    2. האם תהיה מוכן לשתף בנסיון שלך עם חברות עם מנהיגי דתות אחרות?
    3. האם הנורמה הזאת של כבוד שהופך לחברות ולתחושת משפחה צריכה להפוך לנורמה חברתית?
    4. איזו הצהרה אתה יכול להצהיר לאדם ברחוב לגבי היחס שלו לאדם בעל דת אחרת?
    5. האם משמעו של חינוך הוא לא ללמוד על אחרים כבסיס של כבוד?
    6. האם יש ערך בלימוד על דתות אחרות בתור בסיס של כבוד?
    7. אם כך, ההבדלים בין הדתות לא צריכות להוות בסיס לחוסר כבוד או לחוסר קירבה?
    8. האם אנשים שמשתייכים לדתות אחרות צריכים להצטרף לתיקון עולם, למען עולם טוב יותר?
    9. האם תרצה להוסיף משהו נוסף?

     

    ''

     

    "אף דת אינה אי." ~הרב אברהם יהושע השל זצ׳׳ל

     

    --

    סידרת זהות יהודית

    זהות יהודית פרק א': אהבת הזולת

    זהות יהודית פרק ב': אלברט איינשטיין ואחריות אוניברסלית

    זהות יהודית פרק ג': אני ואתה -- ואנחנו

    זהות יהודית פרק ד': יהדות מתחדשת

    זהות יהודית פרק ה': מוסר אוניברסלי

    זהות יהודית פרק ו': גלגולים

    זהות יהודית פרק ז': חמלה

    זהות יהודית פרק ח': הרב אתהלך ושמירת הלשון

    זהות יהודית פרק ט': מדיטציה

    זהות יהודית פרק י':ֿ הלב

    זהות יהודית פרק יא: אדם

    זהות יהודית פרק יב: א''ב (כאן גם תמצאו קישורים נוספים שלי בנושא יהדות)

    זהות יהודית פרק יג: חמלה בפעולה -- רבנים אורתודוקסים

    זהות יהודית פרק יד: תיקון עולם

    זהות יהודית פרק טו: מי אני?

    זהות יהודית פרק טז: אור הגנוז

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "זהות יהודית פרק יז: ואהבת לרעך כמוך"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    2/7/17 23:13
    0
    דרג את התוכן:
    2017-07-12 08:00:03
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    Jewish Identity Chapter 17: Love Thy Neighbor As Thyself

     

    Love for humanity is a way of loving God. ~Rabbi Abraham Joshua Heschel

     

    Make Friends videos with subtitles in several languages

     

    __


    The world’s most prominent religious leaders call on everyone to make friends across religions.

    “We are called, as we like to say, to look into one another’s eyes in order to see more deeply, and in order to recognize the beauty of God in every living human being.
    ~Ecumenical Patriarch Bartholomew I

    Our advice is to make friends to followers of all religions.
    ~Ayatollah Sayyid Fadhel Al-Milani

    It’s very important because my religious life became richer with his explanations, so much richer. And I guess the same happened for him.
    ~Pope Francis

    It was through our religious calling that we found each other in life.
    ~Rabbi Abraham Skorka

    No matter from which side of the mountain you’re climbing, we should be helping each other, so that we can all get to the same place. So there is need for people to make friends.
    ~Bhai Sahib Mohinder Singh

    And don’t focus on or search for differences between religious groups.
    ~Grand Mufti Shawki Allam

    Personal contact, personal friendship, then we can exchange a deeper level of experience.
    ~His Holiness the Dalai Lama

    Honor other religions like you do your own.
    ~Sri Sri Ravi Shankar

    We need to get together and know one another. Just to discover and explore these commonalities.
    ~Ayatollah Sayyid Hassan Al-Qazwini

    That starts a  process where prejudices go away, where new insights are born and where, basically, hope is born.
    ~Archbishop Antje Jackelén

    It’s not complicated. I would say to everyone: start with sharing what we all share, which is the pleasure of conversation.
    ~Archbishop Justin Welby

    One of the wonderful things about spending time with people completely unlike you, is you discover how much you have in common. The same fears, the same hopes, the same concerns.
    ~Chief Rabbi Jonathan Sachs

    I think I’ll keep it very simple. It’s probably time to talk less, listen more.
    ~Ven. Khandro Rinpoche

    May universal friendship become a reality.
    ~Mata Amritanandamayi (Amma)

     

    --

    "No religion is an island." ~Rabbi Abraham Joshua Heschel


    Interfaith Affinity: The Shared Vision of Rabbi Heschel and Pope Francis

     

    Did Rabbi Heschel Influence Pope Francis?

     

    --

    Janna's Jewish Identity Series - Bilingual Posts (English follows Hebrew)

    Chapter 1: Altruism in Judaism
    Chapter 2: Einstein and Universal Responsibility 
    Chapter 3: I and Thou -- and We 
    Chapter 4: Jewish Renewal
    Chapter 5: Universal Ethics
    Chapter 6: Reincarnation
    Chapter 7: Compassion -- Hebrew only -- a translation of this page on Chabad.org  
    Chapter 8: Rabbi "I'll Be Walking" and Mindfulness of Speech
    Chapter 9: Meditation
    Chapter 10: The Heart

    Chapter 15: Who Am I?

    Chapter 16: Or Haganuz - Hidden Light


    --
    הדרך לשלום עוברת דרך הלב.
    "כל דבר שמרכך את הלב."
    חיים משמעותיים הם חיים של עזרה כנה וטובה לכל זולת.
    דיאלוג הוא הדרך לשלום.
    גישת דרך האמצע
    http://cafe.themarker.com/topic/3125731
    מודל בריאות ציבור למיגור ולריפוי אלימות
    http://cafe.themarker.com/topic/3123249/
    3/7/17 03:41
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2017-07-03 03:41:05
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    תחילה תבהירי:

    למה את מפנה שאלות לרב לאו (האב או הבן), ולא לרב יוסף (האב או הבן) ?

    אם כי אלה וגם אלה, עומדים יותר על הענין העדתי המקטב...הרב לאו מייצגים חבורת ישנים והרב יוסף מייצגים חבורת תמימים....

     

    אנקדוטה: פעם רציתי להחליף מזוזה בבית. השכן הטוב שלי רב מכובד. פניתי אליו שירכוש עבורי. הוא מיד שאל בכובד ראש: מזוזה עדות מזרח או מזוזה עדות אשכנז ???


    --
    האש בהתקדמותה תשפוט ותרשיע את כל הדברים
    3/7/17 04:01
    0
    דרג את התוכן:
    2017-07-03 04:39:19
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: פיקוס קדוש 2017-07-03 03:41:05

    תחילה תבהירי:

    למה את מפנה שאלות לרב לאו (האב או הבן), ולא לרב יוסף (האב או הבן) ?

    אם כי אלה וגם אלה, עומדים יותר על הענין העדתי המקטב...הרב לאו מייצגים חבורת ישנים והרב יוסף מייצגים חבורת תמימים....

     

    אנקדוטה: פעם רציתי להחליף מזוזה בבית. השכן הטוב שלי רב מכובד. פניתי אליו שירכוש עבורי. הוא מיד שאל בכובד ראש: מזוזה עדות מזרח או מזוזה עדות אשכנז ???

     

    אני לא שופטת אדם זה או אחר.

    בחרתי ברב לאו כי הוא היחידי מבין מנהיגי הדת שמשתתפים במסע ״עשה לך חבר״ שמדבר עברית. (לא הפניתי אליו שאלות; אלה תרגומים של השאלות שהופנו אליו בסרטון.) אני יכולה לתרגם את הרב יונתן זקס, זוכה פרס טמפלטון היוקרתי, או את הרב סקורקה, החבר של האפיפיור. אני בהחלט חושבת שטוב להתחיל בתיקון הלב למען תיקון העולם מהדוגמה האישית הטובה של מנהיגים ״שלנו״.

     

    סיפור אמיתי: רופא בארץ תלה מזוזות ריקות בקליניקה כדי לחסוך את ההוצאה של הבפנוכו.

     

    הדלאי לאמה מהווה דוגמה אישית מופתית, לעניות דעתי. הוא מקדם אחווה ואחדות בין כל זרמי הבודהיזם הטיבטי בו בזמן שכל זרם שומר על ייחודיותו. היהודים המפולגים יכולים ללמוד ממנו. הדלאי לאמה אומר לטיבטים, ״האחדות של טיבט קדושה יותר מנשמותינו.״

    הדלאי לאמה גם מקדם אחדות ואחווה בין זרמי הבודהיזם השונים, בו בזמן שהוא מכבד ומכיר בייחודיותו של כל זרם.


    --
    הדרך לשלום עוברת דרך הלב.
    "כל דבר שמרכך את הלב."
    חיים משמעותיים הם חיים של עזרה כנה וטובה לכל זולת.
    דיאלוג הוא הדרך לשלום.
    גישת דרך האמצע
    http://cafe.themarker.com/topic/3125731
    מודל בריאות ציבור למיגור ולריפוי אלימות
    http://cafe.themarker.com/topic/3123249/
    3/7/17 04:39
    0
    דרג את התוכן:
    2017-07-03 04:45:48
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    אני חושב שהמיקוד הוא לא נכון.

    את אמנם פונה לאנשי דת, אבל בין דתות לאלוהים הקשר מקרי.

    דת זה בירוקרטיה, חשבונאות, פקידות, טפסים (טקסים)...

     

    כתוב אצלינו (למען הדיוק) - וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ: אֲנִי, ה'.

     

    כלומר זה לא ענין של הנהלת חשבונות אלא תעשה כי אני אומר (ה') !

    רק אז קְדֹשִׁים תִּהְיוּ:  כִּי (?) קָדוֹשׁ, אֲנִי.


    --
    האש בהתקדמותה תשפוט ותרשיע את כל הדברים
    3/7/17 04:58
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2017-07-03 04:58:02
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: פיקוס קדוש 2017-07-03 04:40:34

    אני חושב שמיקוד הוא לא נכון.

    את אמנם פונה לאנשי דת, אבל בין דתות לאלוהים הקשר מקרי.

    דת זה בירוקרטיה, חשבונאות, פקידות, טפסים (טקסים)...

     

    כתוב אצלינו (למען הדיוק) - וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ: אֲנִי, ה'.

     

    כלומר זה לא ענין של הנהלת חשבונות אלא תעשה כי אני אומר (ה') !

    רק אז קְדֹשִׁים תִּהְיוּ:  כִּי (?) קָדוֹשׁ, אֲנִי.

     

    אני = ה׳.

    צליינית השלום מסבירה: הטבע האל-צנטרי לעומת הטבע האנוכי.

    דבקות בה׳ משמעה שאין שום הבדל בין ״אני״ ל״אלוהים״.

     

    הבודהיסטים אומרים את זה בצורה מדעית יותר, מדוייקת יותר, מבחינתי.

    הבודהיסטים אומרים שהאני והתופעות ריקים מקיום עצמאי.

    כולנו קשורים ותלויים באינספור סיבות ותנאים. האני והתופעות קיימים על בסיס סיבות ותנאים, על בסיס חלקים ועל בסיס התיוג בלבד. שלושת דרכי הקיום האלה מוכיחות שאנחנו וכל התופעות קיימים באופן תלוי ומותנה ויחסי ולא קיימים באופן עצמאי, אנחנו לא קיימים מטבע עצמנו וכל הדברים לא קיימים מטבע עצמם.

     

    דרך אחת להגדיר דת היא בדרך שהגדרת, בדרך שלילית. לעומת הדת השלילית נבחר ברוחניות שהיא הכרח, צורך אנושי עמוק וטבוע. לכולנו יש טבע אמיתי ששואף להתגלות.

     

    אני מאוד אוהבת את ההגדרה המועילה יותר, לדעתי, של לובסאנג סאנגיי, לפיה דת היא כל-טובה (דת אמיתית, רוחניות, פיתוח כל הסגולות). לעומת הדת הכל-טובה, דתיות היא בעייתית ודתייזם הוא ממש קטסטרופה. כל הדתות המאורגנות חדורות פשע מאורגן. יש להבדיל הבדל ברור בין דת לבין ״דת״, דת מזוייפת, פשע שמתחזה לדת.

     

    הדלאי לאמה אומר: ״דת ללא ערכי מוסר היא לא דת״.


    --
    הדרך לשלום עוברת דרך הלב.
    "כל דבר שמרכך את הלב."
    חיים משמעותיים הם חיים של עזרה כנה וטובה לכל זולת.
    דיאלוג הוא הדרך לשלום.
    גישת דרך האמצע
    http://cafe.themarker.com/topic/3125731
    מודל בריאות ציבור למיגור ולריפוי אלימות
    http://cafe.themarker.com/topic/3123249/
    3/7/17 05:20
    0
    דרג את התוכן:
    2017-07-03 05:21:20
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: חנה וייס 2017-07-03 04:58:02

    צטט: פיקוס קדוש 2017-07-03 04:40:34

    אני חושב שמיקוד הוא לא נכון.

    את אמנם פונה לאנשי דת, אבל בין דתות לאלוהים הקשר מקרי.

    דת זה בירוקרטיה, חשבונאות, פקידות, טפסים (טקסים)...

     

    כתוב אצלינו (למען הדיוק) - וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ: אֲנִי, ה'.

     

    כלומר זה לא ענין של הנהלת חשבונות אלא תעשה כי אני אומר (ה') !

    רק אז קְדֹשִׁים תִּהְיוּ:  כִּי (?) קָדוֹשׁ, אֲנִי.

     

    אני = ה׳.

    צליינית השלום מסבירה: הטבע האל-צנטרי לעומת הטבע האנוכי.

    דבקות בה׳ משמעה שאין שום הבדל בין ״אני״ ל״אלוהים״.

    ...

    ..

    הדלאי לאמה אומר: ״דת ללא ערכי מוסר היא לא דת״.

     

    מוסר הוא יחסי (ביפו הערבית מותר לשחוט אחות, ביפו היהודית זה אסור).

    מצפון הוא סובייקטיבי (אישי, חלק ממני)

    אז

    אני יכול להיות אלוהים רק עם ערכי מצפון,

    והשאלה היא האם הטבע שלי אנוכי (כלומר אם הקמתי דת כללית)...


    --
    האש בהתקדמותה תשפוט ותרשיע את כל הדברים
    3/7/17 13:47
    0
    דרג את התוכן:
    2017-07-03 15:55:35
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    ואהבת לרעך כמוך ? האומנם ?

     

    שניים שהיו מהלכים בדרך וביד אחד מהם קיתון של מים: 
    אם שותים שניהם – מתים 
    ואם שותה אחד מהן - מגיע לישוב. 
    דרש בן פטורא: מוטב שישתו שניהם וימותו, ואל יראה אחד מהם במותו של חבירו.
    עד שבא רבי עקיבא ולימד: "וחי אחיך עמך" - חייך קודמים לחיי חברך.

    תלמוד בבלי, מסכת בבא מציעא, דף סב עמוד א (מתורגם)

    ----------------------------

    וטעם ואהבת לרעך כמוך – הפלגה [=הגזמה], כי לא יקבל לב האדם שיאהב את חברו כאהבתו את נפשו, ועוד שכבר בא רבי עקיבא ולמד חייך קודמים לחיי חברך.
     
    רמב"ן, פירוש על התורה, ויקרא, פרק יט, פסוק יג
    ------------------------------

    אליבא דרמב"ם ברור כי "רֵעך" מתייחס רק לבן ישראל שאימץ את עקרונות הדת היהודיתדו הוי כמידי הרב אפשטיין ניהם כי הגוי אינו בגדר רעך. והים.  מורי ילדיהם מסיבות של חוסר השכלה מספקת, מחסומי שפה וכד'., וכך כתב במפורש בפירוש המשנה, אחרי שהציג את שלושה עשר עיקרי האמונה:

    כאשר יהיו קיימים לאדם כל היסודות הללו ואמונתו בהם אמתית, הרי הוא נכנס בכלל ישראל, וחובה לאהבו ולחמול עליו. וכל מה שציווה ה' אותנו זה על זה מן האהבה והאחווה, ואפילו עשה מה שיכול להיות מן העבירות מחמת תאוותו והתגברות יצרו הרע, הרי הוא נענש לפי גודל מריו ויש לו חלק לעולם הבא, והוא מפושעי ישראל. וכאשר יפקפק אדם ביסוד מאלו היסודות הרי זה יצא מן הכלל וכפר בעיקר ונקרא מין ואפיקורוס וקוצץ בנטיעות, וחובה לשנוא אותו ולהשמידו ועליו הוא אומר "הלא משנאיך ה' אשנא וכו'".

     

    בקיצור, היהדות כולה מצמצמת את "רעך" ל"ישראל", ולא, חלילה, לכלל בני אנוש.

    אז בלי לוקשים בבקשה.

    אלא אם כן כמובן הרב דוד לאו יהפוך למשקל נגד לרמב"ם ולרבי עקיבא, ולמעשה, לכל חז"ל.



    --
    חיתולים ופוליטיקאים יש להחליף לעתים תקופות. מאותה הסיבה. ברנרד שאו
    3/7/17 15:15
    0
    דרג את התוכן:
    2017-07-03 15:17:58
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: פיקוס קדוש 2017-07-03 05:21:20

    צטט: חנה וייס 2017-07-03 04:58:02

    צטט: פיקוס קדוש 2017-07-03 04:40:34

    אני חושב שמיקוד הוא לא נכון.

    את אמנם פונה לאנשי דת, אבל בין דתות לאלוהים הקשר מקרי.

    דת זה בירוקרטיה, חשבונאות, פקידות, טפסים (טקסים)...

     

    כתוב אצלינו (למען הדיוק) - וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ: אֲנִי, ה'.

     

    כלומר זה לא ענין של הנהלת חשבונות אלא תעשה כי אני אומר (ה') !

    רק אז קְדֹשִׁים תִּהְיוּ:  כִּי (?) קָדוֹשׁ, אֲנִי.

     

    אני = ה׳.

    צליינית השלום מסבירה: הטבע האל-צנטרי לעומת הטבע האנוכי.

    דבקות בה׳ משמעה שאין שום הבדל בין ״אני״ ל״אלוהים״.

    ...

    ..

    הדלאי לאמה אומר: ״דת ללא ערכי מוסר היא לא דת״.

     

    מוסר הוא יחסי (ביפו הערבית מותר לשחוט אחות, ביפו היהודית זה אסור).

    מצפון הוא סובייקטיבי (אישי, חלק ממני)

    אז

    אני יכול להיות אלוהים רק עם ערכי מצפון,

    והשאלה היא האם הטבע שלי אנוכי (כלומר אם הקמתי דת כללית)...

     

    מוסר הוא יחסי במובן שכל מצב דורש התיחסות הולמת. אף אחד לא רוצה שירצחו אותו, אף אחד לא אוהב כשמשקרים לו, אף אחד לא רוצה עושק, אונס, גזל, גניבה, אף אחד לא רוצה את הדברים האלה. לכן, כולנו נוכל להסכים על הדברים ״היחסיים״ האלה. ביחס לבני אדם, הדברים האלה הם שליליים ומוטב להימנע מהם.

     

    המציאות היחסית קיימת, היא לא לא קיימת. למחשבות ולמעשים במציאות היחסית יש השלכות יחסיות: אם תבצע אונס אתה עלול להגיע לכלא... חוק הקארמה, חוק סיבה ותוצאה פועל, בדיוק כמו שכוח הכובד פועל. חוק סיבה ותוצאה הוא חוק טבע, חוק ביולוגי, חוק פיזיקלי שחוצה את הנפש, חוק שחל על כל הנפשות בעולם.

     

    אצל אנשים מסויימים המצפון מפותח יותר ופעיל יותר ואצל אנשים אחרים הוא רדום ושקוע עמוק. כולנו צריכים להתבונן פנימה כדי לעשות היכרות עם המצפון שלנו, עם ״השומר״ ״הנוטר״ התודעתי שלנו. אנחנו צריכים להכיר את התודעה שלנו עצמנו באופן מעמיק אם אנחנו רוצים להשתחרר מסבל.

     

    אנחנו מתמירים, משנים, מחליפים את הטבע האנוכי הצר שלנו בטבע ״האלוהי״ האלטרואיסטי שהוא הטבע האמיתי שלנו. אנחנו עושים את זה לאט ובהדרגה. התודעה משתנה לאט. התהליך הזה לוקח שנים וגם כמה תקופות חיים, תלוי באדם, תלוי בקארמה שלו, תלוי בכמה הוא משקיע בחיים האלה. מי שלא משקיע בכלל עלול להעצים את הטבע האנוכי ובכך להעצים גם את הסבל שלו עצמו.

     

    ''

     

    צליינית השלום מרצה באוניברסיטה

     


    --
    הדרך לשלום עוברת דרך הלב.
    "כל דבר שמרכך את הלב."
    חיים משמעותיים הם חיים של עזרה כנה וטובה לכל זולת.
    דיאלוג הוא הדרך לשלום.
    גישת דרך האמצע
    http://cafe.themarker.com/topic/3125731
    מודל בריאות ציבור למיגור ולריפוי אלימות
    http://cafe.themarker.com/topic/3123249/
    3/7/17 16:21
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2017-07-03 16:21:30
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: yaakov~~~ 2017-07-03 13:52:05

    ואהבת לרעך כמוך ? האומנם ?

     

    שניים שהיו מהלכים בדרך וביד אחד מהם קיתון של מים: 
    אם שותים שניהם – מתים 
    ואם שותה אחד מהן - מגיע לישוב. 
    דרש בן פטורא: מוטב שישתו שניהם וימותו, ואל יראה אחד מהם במותו של חבירו.
    עד שבא רבי עקיבא ולימד: "וחי אחיך עמך" - חייך קודמים לחיי חברך.

    תלמוד בבלי, מסכת בבא מציעא, דף סב עמוד א (מתורגם)

    ----------------------------
    וטעם ואהבת לרעך כמוך – הפלגה [=הגזמה], כי לא יקבל לב האדם שיאהב את חברו כאהבתו את נפשו, ועוד שכבר בא רבי עקיבא ולמד חייך קודמים לחיי חברך.
     
    רמב"ן, פירוש על התורה, ויקרא, פרק יט, פסוק יג
    ------------------------------

     

    אליבא דרמב"ם ברור כי "רֵעך" מתייחס רק לבן ישראל שאימץ את עקרונות הדת היהודיתדו הוי כמידי הרב אפשטיין ניהם כי הגוי אינו בגדר רעך. והים.  מורי ילדיהם מסיבות של חוסר השכלה מספקת, מחסומי שפה וכד'., וכך כתב במפורש בפירוש המשנה, אחרי שהציג את שלושה עשר עיקרי האמונה:

    כאשר יהיו קיימים לאדם כל היסודות הללו ואמונתו בהם אמתית, הרי הוא נכנס בכלל ישראל, וחובה לאהבו ולחמול עליו. וכל מה שציווה ה' אותנו זה על זה מן האהבה והאחווה, ואפילו עשה מה שיכול להיות מן העבירות מחמת תאוותו והתגברות יצרו הרע, הרי הוא נענש לפי גודל מריו ויש לו חלק לעולם הבא, והוא מפושעי ישראל. וכאשר יפקפק אדם ביסוד מאלו היסודות הרי זה יצא מן הכלל וכפר בעיקר ונקרא מין ואפיקורוס וקוצץ בנטיעות, וחובה לשנוא אותו ולהשמידו ועליו הוא אומר "הלא משנאיך ה' אשנא וכו'".[12]

     

     

    המסקנה צריכה להיות כמסקנת טובי הלב, מסקנה שתואמת את האנושיות הבסיסית ולא כמסקנת ״החכמים״ (קרי החוכמולוגים). דרך טובה להבחין בין ״טוב״ ו״רע״ היא מה שמרחיב את הלב ומה שמצר את הלב. מכיוון שאהבה לכל אדם מרחיבה את הלב אהבה אוניברסלית, והשנייה, אהבת ״ישראל״ מצרה את הטווח ומצרה את הלב, זו הראשונה היא הנכונה והיא זו שנשאף לה. עצם זה שהוויכוח עדיין מתנהל עד עצם היום הזה מצר ומצער עד מאוד את הלב.

     

    להלן ציטוטים מאותו מאמר:

     

    הרגש הנו חולשה באדם, וכשם שהקב"ה מכריע את כל מעשיו לפי צו השכל וללא רגש כך גם האדם מצווה לנהוג.

    ואכן מדברי הלל משתמע כי יש להבין את גדר המצווה כך. בגמרא מסופר על עובד אלילים שפנה אל הלל הזקן ובִּקשו שילמדנו כל התורה כשהוא עומד על רגל אחת. אמר לו הלל: "מה דעלך סני, לחברך לא עביד [מה ששנאוי עליך, לחברך אַל תעשה כן], זוהי כל התורה, ואידך פירושא היא [והשאר פירושה]"[6]. על פי הפרשנות המקובלת[7] לדברי הלל הזקן, הוא התכוון לתרגם את הנאמר "ואהבת לרעך כמוך" לתחום המעשה, אף על פי שהסברו לכאורה אינו תואם את פשוטו של מקרא. אלא מסתבר שהלל הזקן מצא לנכון להעביר את הציווי אל המישור המעשי והרמב"ם הלך בעקבותיו. כך גם פירש התרגום המיוחס ליונתן: "תאהב לחברך, שמה אתה שׂנוא לך, לא תעשׂה לו".[8]

    ...

     

    המחלוקת בין רבי עקיבא לבן עזאי

    בתלמוד ירושלמי יש מחלוקת בין רבי עקיבא ובן עזאי: ""ואהבת לרעך כמוך", רבי עקיבא אומר: זה כלל גדול בתורה. בן עזאי אומר: "זה ספר תולדות אדם" (בראשית ה א), זה כלל גדול מזה".[10] את המחלוקת הזאת ניתן להבין בכמה דרכים, כפי שיבואר.

     

    • לפי רבי עקיבא רק מי שנמנה על בני ברית נכלל בתוך "רעך" ואותו יש מצווה לאהוב. בן עזאי חולק וסובר כי יש מצווה לאהוב כל אדם משום שנברא בצלם אלוהים. כך משתמע מפירוש קרבן העדה: "זה ספר תולדות אדם – שכל בני אדם באים מאב אחד, הוא כלל גדול מואהבת לרעך כמוך, דלא קאי אלא על רעך". כך גם הרב הלוי הבין את מחלוקתם כאשר כתב על הנוצרים:

    עם הנצרות יש לנו חשבון היסטורי ארוך ונוקב, אך לא עם האיש הנוצרי, שכלפיו אנו מצווים לדגול בסיסמתו של בן עזאי "זה ספר תולדות אדם – כלל גדול מזה" (מן הכלל "ואהבת לרעך כמוך" שבו דגל רבי עקיבא) שהוא כולל ומקיף את כל הנברא בצלם[11].


    לעומתו, בן עזאי סבור כי לכל אדם שנמנה על צאצאיו של אדם הראשון  יש ערך עליון בתור נזר הבריאה.[14]

    • אין כל מחלוקת בין רבי עקיבא ובן עזאי בעניין אהבת הלא-יהודי ולדעת שניהם הוא נכלל בתוך "רעך". כהוכחה לכך הרב ד"צ הופמן מציין כי כך הכתוב כינה את הגוי המצרי, שנאמר: "דַּבֶּר נָא בְּאָזְנֵי הָעָם וְיִשְׁאֲלוּ אִישׁ מֵאֵת רֵעֵהוּ וְאִשָּׁה מֵאֵת רְעוּתָהּ כְּלֵי כֶסֶף וּכְלֵי זָהָב" (שמות יא ב). לדעת הרב הופמן יש לשלול את הגישה הקודמת, כי "טעות היא בידי הסוברים שבניגוד לרבי עקיבא, המגביל את אהבת הריע על בן ישראל, מרחיב אותה בן עזאי על כל בני-האדם, אלא אדרבא, בן-עזאי מניח שגם דעתו של רבי עקיבא כך".[15]

     

    כאן אני חולקת עם המחבר --

     

    • רבי עקיבא ובן עזאי מסכימים כי הגוי [הוא אכן] בגדר "רעך"... 

     

    • מדרש זה מתבאר יפה על ידי הרב אפשטיין:

    בן עזאי מוסיף, דמדברי רבי עקיבא שמעינן רק מה דעלך סני לחברך לא תעביד, ואם כן משמע דמי שאינו חושש לכבוד עצמו אינו דרוש לחוש גם על כבוד אחרים. על זה אומר "זה ספר תולדות אדם בדמות אלהים עשה אותו". הנה אין ראוי לאדם להקל בכבוד זולתו לא רק משום דעלך סני, אלא גם משום שנברא בדמות אלוהים ואם מקל בכבודו הוי כמקל בדמות היוצר.[17]

     

    ... בן עזאי חולק על כך. לדעתו העיקרון המנחה הוא שיש להוקיר ולכבד את הזולת מפאת צלם האלוהים שבו. זו הייתה כוונת התורה כאשר אמרה "זה ספר תולדות אדם… בדמות אלהים עשה אתו". גישה זו תואמת את הניסוח השני של הציווי הקטגורי על פי קנט: "עשה פעולתך כך, שהאנושות, הן שבך הן שבכל איש אחר, תשמש לך לעולם גם תכלית, ולעולם לא אמצעי בלבד"[19]. עיקרון זה מניח לא רק שוויון בין כל בני האדם, אלא גם שהאדם בתור אדם הוא בעל ערך שיש לכבדו. על פי התורה עיקרון זה מבוסס על כך שכל בני האדם נבראו בצלם אלהים.

     

    איך ייתכן שיהודי כלשהו מסיק מסקנה הפוכה למסקנה האנושית הבסיסית וההגיונית?? ובכך גם מצדיק מעשי איבה כלפי לא יהודים? על כל יהודי להרחיב את הלב ללא יהודים!

     

    לגבי התורה של קנט (הכלל הראשון גם ר׳ עקיבא), מפנה להסבר הקצר של מתייה ריקאר על שלושה סוגי מוסר.

     



    --
    הדרך לשלום עוברת דרך הלב.
    "כל דבר שמרכך את הלב."
    חיים משמעותיים הם חיים של עזרה כנה וטובה לכל זולת.
    דיאלוג הוא הדרך לשלום.
    גישת דרך האמצע
    http://cafe.themarker.com/topic/3125731
    מודל בריאות ציבור למיגור ולריפוי אלימות
    http://cafe.themarker.com/topic/3123249/
    3/7/17 16:25
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2017-07-03 16:25:30
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    ''

     

    ''


    --
    הדרך לשלום עוברת דרך הלב.
    "כל דבר שמרכך את הלב."
    חיים משמעותיים הם חיים של עזרה כנה וטובה לכל זולת.
    דיאלוג הוא הדרך לשלום.
    גישת דרך האמצע
    http://cafe.themarker.com/topic/3125731
    מודל בריאות ציבור למיגור ולריפוי אלימות
    http://cafe.themarker.com/topic/3123249/
    3/7/17 17:13
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2017-07-03 17:13:41
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    חנה יקירתי,

     

    אין לי שום ויכוח איתך אם האימרה "ואהבת לרעך..." רצויה או לא כדרך חיים.

    כלומר איני מסכים איתך, אבל זו דעתי האישית.

    כלומר הכלל רצוי , אך אוטופי ומנוגד ליסוד האדם.

     

    מה שמפריע לי בדיון זה הוא שאת קושרת את העיקרון שאת והדלי לאמה מטפחים ליהדות.

    אין לי זמן ועניין לנבור בנט, גם לא לצטט מאמרים מלומדים כי באנגלית או בצרפתית.

    אסתפק איפה בהסבר פשוט. ברשותך כמובן.

     

    ראי נא. היהדות מבוססת על התורה שבכתב, ובעיקר על ההלכה כפי שהוגדרה בתלמוד.

    לטוב ולרע, זו עובדה יצוקה.

    אותו רבי עקיבא שאימץ והפיץ בחום את האימרה היה מגדולי פוסקי ההלכה.

    כך שלא מדובר ב"חכמולוגים" אלא באנשים חכמים, באליטה דתית ומחשבתית, המכונה חז"ל.

     

    בספרו "שבע שנים של שיחות על פרשת השבוע" מאת פרופסור ישעיהו לייבוביץ, החל מעמוד 528 והלאה מצטט עשרות רבנים בולטים מאוד, שמאשרים ש "רעך = ישראל בלבד".   כך סבורה היהדות של היהודים.

     

    אז לא מפריע לי לפתח דיון שמיימי עם פרחים בכנה וגבעולים בתחת, אבל אנא, אל תקשרי את דעתך ליהדות.

     

    תודה.

     

     

     

     


    --
    חיתולים ופוליטיקאים יש להחליף לעתים תקופות. מאותה הסיבה. ברנרד שאו
    3/7/17 17:21
    0
    דרג את התוכן:
    2017-07-03 17:23:57
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: yaakov~~~ 2017-07-03 17:13:41

    חנה יקירתי,

     

    אין לי שום ויכוח איתך אם האימרה "ואהבת לרעך..." רצויה או לא כדרך חיים.

    כלומר איני מסכים איתך, אבל זו דעתי האישית.

    כלומר הכלל רצוי , אך אוטופי ומנוגד ליסוד האדם.

     

    מה שמפריע לי בדיון זה הוא שאת קושרת את העיקרון שאת והדלי לאמה מטפחים ליהדות.

    אין לי זמן ועניין לנבור בנט, גם לא לצטט מאמרים מלומדים כי באנגלית או בצרפתית.

    אסתפק איפה בהסבר פשוט. ברשותך כמובן.

     

    ראי נא. היהדות מבוססת על התורה שבכתב, ובעיקר על ההלכה כפי שהוגדרה בתלמוד.

    לטוב ולרע, זו עובדה יצוקה.

    אותו רבי עקיבא שאימץ והפיץ בחום את האימרה היה מגדולי פוסקי ההלכה.

    כך שלא מדובר ב"חכמולוגים" אלא באנשים חכמים, באליטה דתית ומחשבתית, המכונה חז"ל.

     

    בספרו "שבע שנים של שיחות על פרשת השבוע" מאת פרופסור ישעיהו לייבוביץ, החל מעמוד 528 והלאה מצטט עשרות רבנים בולטים מאוד, שמאשרים ש "רעך = ישראל בלבד".   כך סבורה היהדות של היהודים.

     

    אז לא מפריע לי לפתח דיון שמיימי עם פרחים בכנה וגבעולים בתחת, אבל אנא, אל תקשרי את דעתך ליהדות.

     

    תודה.

     

     

    בן עזאי, הלל הזקן והרב אברהם יהושע השל מה היו? לא יהודים?? תקשיב לרב סקורקה ולרב יונתן זקס... הכלל הראשון הוא ״עשה לך רב״ -- משמעו, תבחר בקפידה רב.


    --
    הדרך לשלום עוברת דרך הלב.
    "כל דבר שמרכך את הלב."
    חיים משמעותיים הם חיים של עזרה כנה וטובה לכל זולת.
    דיאלוג הוא הדרך לשלום.
    גישת דרך האמצע
    http://cafe.themarker.com/topic/3125731
    מודל בריאות ציבור למיגור ולריפוי אלימות
    http://cafe.themarker.com/topic/3123249/


    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "זהות יהודית פרק יז: ואהבת לרעך כמוך"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה