כותרות TheMarker >
    ';

    פרטי קהילה

    אקטואליה

    קהילת אקטואליה - המקום לדון בענייני היום, בארץ ובעולם. פוליטיקה, כלכלה, חברה, דעות והגות. אנא שמרו אל התבטאות נאותה!

    אקטואליה

    חברים בקהילה (5575)

    ויילד רז 101
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    זהבהחן
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שטוטית
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    virus interneticus
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    amnonti
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    משהאייל
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    רחלי בן-צור
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    shulamit
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    רוקם
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    "חינוך בתנועה" - לאן בדיוק?

    13/11/17 15:56
    0
    דרג את התוכן:
    2017-11-14 15:40:22
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    [ משרד החינוך, מה שהיה הוא שיהיה, יחסי ציבור ]

    משרד החינוך הביא זה עתה לידיעת הציבור את תכנית העבודה שלו לשנים תשע"ח-תשע"ט. התכנית נקראת "חינוך בתנועה", להציג איזו תנופה לכאורה מצד השר ומשרדו. המסמך, כדרכו של משרד החינוך, מלא מילים ותרשימים, שהקורא הבלתי-מעורב יתקשה להתמודד עמם ( ראו http://meyda.education.gov.il/files/Owl/Hebrew/education-plans.pdf). ננסה לברר מה בעצם רוצה המשרד, איזו תנועה הוא מניע ולאן.


    תכנית המשרד מתחילה בהצגת ארבע מטרות כלליות: מצוינות בלמידהחברה ערכיתהזדמנות שווה; ואיכות ההון האנושי(כלומר, המנהלים והמורים). אין בכך כל חדש. חבל על הזמן לעסוק בארבע מטרות מיושנות אלה, אבל לנו יש עניין במה שמגיע בהמשך. לכל אחת מארבע המטרות יש "פעולות מרכזיות" שצריך לבצע, תת-מטרות שמספרן הכולל הוא 28, מספר נכבד. למען ההגינות נציין ש-4 תת-מטרות מכוונות כלפי המוסדות להכשרת מורים. האם בית ספר יכול לממש 24 תת-מטרות בו-זמנית? האם תת-המטרות הללו הן בהלימה זו לזו? התשובה בשני המקרים היא לאו-רבתי! אבל הריבוי המוגזם אינו צריך להדאיג אותנו: הזכאות לבגרות הייתה ותישאר הבוחן הראשי של המשרד, תת-המטרה המרכזית להצלחת המערכת מנקודת מבטו.


    לאחר מטרות-המשנה מציגה לנו התכנית "מדדי תוצאה" שלאורם ייבחן השינוי המתחולל (או לא) בבתי הספר. מספרם הכולל של המדדים הללו הוא 14, ועל כולם יימדדו ויוערכו בתי הספר. האם יוותר למנהלות/ים זמן לפעילות פדגוגית לאחר מילוי עשרות טפסים ויותר? על פי ניסיוננו מן השנים האחרונות – ברור שלא.


    אבל הסוגיה המעניינת ביותר שלפנינו מתייחסת אל הסתירות הפנימיות שבתכנית. הנה דוגמה: ב"מדדי התוצאה" של המטרה הראשונה, הנקראת "מצוינות בלמידה", מופיעה במקום הראשון "זכאות לבגרות/מצוינות במדעים, מתמטיקה ואנגלית"; במקום השני "שפת אם עברית וערבית" שייבחנו בבגרות ובמבחנים נוספים; ובמקום השלישי "למידה משמעותית". למידה משמעותית, כפי שהוסבר הרבה, מתייחסת לעניינים רלוונטיים לתלמידים, שהם חוקרים אותם בלמידה פעילה. תרבות של בחינות מחד גיסא ולמידה משמעותית מאידך הן שני יקומים נפרדים, שבהן הבחינות המסורתיות תנצחנה אפילו עם יד אחת קשורה מאחור.


    סתירה מסוג אחר מתייחסת אל המטרה השנייה במסמך: "חברה ערכית", שבמסגרתה נקבע הבסיס – "ערכי מורשת ייחודיים ברוח מגילת העצמאות". אלא שבמגילת העצמאות, מסמך מכונן למדינת ישראל, נאמר: "אנו קוראים – גם בתוך התקפת-הדמים [1948] הנערכת עלינו זה חדשים – לבני העם הערבי תושבי מדינת ישראל לשמור על שלום וליטול חלקם בבנין המדינה על יסוד אזרחות מלאה ושווה ועל יסוד נציגות מתאימה בכל מוסדותיה, הזמניים והקבועים. אנו מושיטים יד שלום ושכנות טובה לכל המדינות השכנות ועמיהן, וקוראים להם לשיתוף פעולה ועזרה הדדית עם העם העברי העצמאי בארצו. מדינת ישראל מוכנה לתרום חלקה במאמץ משותף לקידמת [קידום] המזרח התיכון כולו." – מה לזה ולמשרד החינוך? השימוש של התכנית ב"מגילת העצמאות" בא להסתיר היעדר יעדים כמו שלום, הפסקת דיכוי של עם אחר ואחווה יהודית-ערבית, ששר החינוך אינו מאמין בהם. לעומת זאת, אין כנראה לשר בעיה עם נוכחותה של מורה דתייה בבית ספר ממלכתי, שתאמר לתלמידי כיתה ד' ש"כן, צריך לסלוח ליגאל עמיר" (סיפור אמיתי).


    הגודש הרב במלל, מספרים ומטרות בא לזרות חול בעינינו. מרבית המטרות אינן מוגשמות, התכניות שצצות מעת לעת – עכשיו עת האנגלית המדוברת, בלי מורים אבל עם הרבה פרסום יקר – מבלבלות ומכניסות לחרדה את הצוותים החינוכיים, התלמידים וההורים, ו"אוטונומיה פדגוגית-ניהולית" (עמ' 29) ודאי שאין כאן. במזרח אין כל חדש. מה כן יש? יחסי ציבור לרוב בהרבה מאד כסף. אמרנו כבר: חינוך באבדן דרך!

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על ""חינוך בתנועה" - לאן בדיוק?"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    14/11/17 15:40
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2017-11-14 15:40:22
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    הבה ונתחיל בכך, שבתי ספר לא יהפכו לזירת מלחמה ומקום מסוכן למורים החוטפים מכות על ימין ועל שמאל. העיקר שלומדים יהדות והרבה !!


    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על ""חינוך בתנועה" - לאן בדיוק?"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה