כותרות TheMarker >
    ';

    פרטי קהילה

    אקטואליה

    קהילת אקטואליה - המקום לדון בענייני היום, בארץ ובעולם. פוליטיקה, כלכלה, חברה, דעות והגות. אנא שמרו אל התבטאות נאותה!

    אקטואליה

    חברים בקהילה (5577)

    יוהידן
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    רז רזיישן
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ד. צמרת
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אופיר2000
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    cleopatra9
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    לולה של היום
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    רובינזוןקרוזו
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    עו"ד יעל גיל
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    פלוגרו
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שטוטית
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    רפי פרץ
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    מה אפשר לעשות עם 1500 מש"ח במערכת החינוך

    12/8/18 18:10
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2018-08-12 18:10:02
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    [ בחינות בגרות, שינוי מהפכני במערכת החינוך ]

    במאמר על "תעשיית הבגרויות" בדמרקר (דטל, 8.8.2018) דווח לנו, שבחינות הבגרות עולות כמיליארד וחצי ₪ בשנה. הרבה מאד כסף. עוד נאמר בכתבה, שהכסף הרב אינו מקדם את מערכת החינוך, אלא מקשה עליה להתקדם ליעדים עדכניים. השאלה העולה בעקבות המידע היא, כיצד ניתן לעשות שימוש אחר בכסף הרב, בכדי לקדם את המערכת לצרכים של שנת 2020 ואחריה.

     

    עקרונית עלינו לבטל את הבגרויות, אך להותיר ארבע בחינות בכדי ליצור רף אחיד ולהבטיח למידה של נושאים חיוניים: בחינה באוריינות מתמטית ובחינה באזרחות, עם קבלת תעודת הזהות, שתיהן בכיתה י'; בחינות בעברית ואנגלית בסוף י"ב, כי הן "כלי עבודה" חיוניים לכל דבר ועניין. מי שירגיש צורך בכך, ייבחן גם בערבית כשפה שוות-ערך לעברית ואנגלית לצורך הבגרויות. ארבע בחינות החובה ותעודת סיום 12 שנות חינוך, יהיו כרטיס הכניסה לאקדמיה. ובכן, ירדו 100 מש"ח לצורך ה"בגרות החדשה". עכשיו עלינו לראות מה עושים עם 1400 מיליון.

     

    הכסף הרב הזה דרוש בכדי להעביר את המערכת לכך, שתכשיר את חניכיה ל"מיומנויות המאה ה-21". בגדול זה אומר – מערכת שמאתגרת ומסקרנת את תלמידיה, בניגוד גמור למה שקורה היום. המיומנויות של המאה ה-21 כוללות בין-השאר: יכולת ללמידה עצמית, הדרושה למי שעתיד להיות לומד לאורך החיים ועתיד להיכנס לשוק עבודה בלתי ידוע; יכולת לחשיבה ביקורתית ושאילת שאלות בכדי להבין את מה שקורה סביבו במציאות כאוטית; יכולת לחשוב יצירתית בסביבה תחרותית כפי שלא הייתה מעולם; יכולת לאמפתיה ולתקשורת בין-אישית סבלנית וסובלנית; הכרת הטכנולוגיה והשימושים המגוונים, שיהיו זמינים לכל המשתמשים; הכרת תכני ידע רלוונטיים במגוון נושאים וטכניקות למידה, שבהם התלמיד הוא שותף ומעורב אקטיבית; מערכת גמישה לפעילות מגוונת של התלמידים במהלך יום הלימודים, כולל מחוץ לבית הספר. ויש עוד.

     

    השינוי הזה במערכת שרובה מבוססת עד כה על שיעורים פרונטאליים, הוא קשה ובמידת-מה אכזרי. הוא מצריך אנשים שיהיו מסוגלים למעבר חד ומורכב מצד אחד, ומן הצד השני מצריך להיפרד ממורים שלא יהיה בכוחם לבצע את השינוי. כלומר, השינוי כולל הוצאה של חלק גדול מן הסכום על הכשרת מורים לאורך זמן, למשימות שונות מאלו שאליהן הורגלו. ואילו חלק גדול אחר מן הסכום ייצא על פיצויי פרישה מוגדלים למורים שלא ייראו את עצמם מתאימים למערכת המאה ה-21. בנקודה זו אנחנו פוגשים את ארגוני המורים.

     

    מבין שני ארגונים קיימים – אחד למורי היסודי וחטיבת הביניים, והשני לחטיבה העליונה – צפוי שארגון המורים העל-יסודיים יהיה מיליטנטי יותר כנגד השינויים. הארגונים הללו שיודעים להיאבק על תנאי עבודה ושכר בלבד, אבל לא על מעמד המורה בחברה, ועל – מה שקשור לעניין המעמד – תוכן עבודתו כחלוץ חברתי, יתייצבו כנגד. הסיבה לרדיקליות של ארגון המורים העל-יסודיים, מלבד הקיבעון הקונספטואלי שבו הוא נתון, היא – גמולי הבגרות. מורים המלמדים לבגרות מקבלים לכך גמול משמעותי בשכרם, ואם הבגרות בעיקרה תתבטל, הם יאבדו הכנסה. אי-לכך צריך יהיה לפצות את המורים בעליית שכר.

     

    שינויים ארגוניים מתרחשים לעיתים מלמעלה, מן הגורמים המובילים, למטה, אל גורמי הביצוע. בהזדמנויות אחרות הם מתבצעים מלמטה למעלה. נראה שזה יהיה אופי השינוי החינוכי בישראל – מלמטה למעלה. ארגונים וולונטריים רבים קמים בימים אלה למען שינוי חינוכי, ואחד מהם אף נקרא "ככה זה לא יכול להימשך". 1500 מש"ח הם סכום נאה להתחלה, אבל אפשר יהיה למצוא ב"מרתפי משרד החינוך" עוד, אם יהפכו שם אבנים כמו שצריך. עת לצאת לדרך.

     

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "מה אפשר לעשות עם 1500 מש"ח במערכת החינוך"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   



    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "מה אפשר לעשות עם 1500 מש"ח במערכת החינוך"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה