כותרות TheMarker >
    ';

    פרטי קהילה

    יהדות

    ~* אין להעלות תוכן שאינו שייך במישרין לנושא בו הקהילה עוסקת. ~*אין לעקוף זאת ע"י "התאמת" תוכן הדיון (בעזרת כותרת, מס' שורות, ציטוט וכו') ~* נושאים פוליטיים - יעלו אך ורק בקהילת אקטואליה! ~* יוצאים מהכלל הם דיונים הקשורים למשל בהחלטת ממשלה לגבי תחום מסויים  בו עוסקת הקהילה במיישרין. ( בקהילת יהדות רק בנושאי דת! ).

    חברה וקהילה

    פורום

    דעות והגות

    מיטב ההגות היהודית של חברי דה מרקר.

    חברים בקהילה (1353)

    א.A
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    יוהידן
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אסתר רבקה
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ערסאל
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אוסוש66
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שטוטית
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אריאל דר
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    נעם דימנט
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    bonbonyetta
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    צבי קירשטיין
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    הלל גרשוני-דוקטורנט של אחאב המלך ואשתו איזבל.

    4/10/18 05:04
    0
    דרג את התוכן:
    2018-10-09 13:00:53
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    [ הלל גרשוני. ]

    עול ימים ופילוזוף בגרוש [ דוקטורנט לתלמוד -  אוניברסיטה  העברית   ], ששם עצמו לפרש את הרמב "ם   ולמען האמת וההגינות מפרש לא רע , אם כי לא חידש לנו דבר.

    מצד שני מחזיק בדעות קפיטליסטיות רדיקליות   שהם אנטי יהדות ,ושאין בינן ובין הצדק והמוסר דבר וחצי דבר.

    כפי הנראה שהוא נהנה להתכסות בכסות הרמב "ם, בו בזמן שרעיונית הוא מתאים יותר לדרכם של אחאב המלך ואשתו  הצידונית.

    בין היתר  הוא בעד להוריד קצבאות נכים ומקצבאות הילדים ,מתנגד לאיסור לפטר נשים בהריון[ "לטובתם " עאלק ], ומצטט דברי מומחים  כלכליים של האוליגרכיה הקפיטליסטית.

     אני מציע למר הלל גרשוני במקום להרצות בכותרת בומבסטית  "מה היה חושב הרמב "ם על אתאיזם ", להסביר לנו  "מה היה חושב הרמב "ם עליו ועל שכמותו ".

    נב.כותרת זו איננה תורה למשה מסיני, היא מפי השמועה שהגיעה לאזני.

     לכן הוא מוזמן לבוא לכאן  לטעון,וכדי לשמוע  ממני מה חושב הרמב "ם עליו .

     

    דן

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "הלל גרשוני-דוקטורנט של אחאב המלך ואשתו איזבל."

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    4/10/18 07:42
    0
    דרג את התוכן:
    2018-10-04 10:11:48
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    אתה מדבר על הכתבה הזאת ? 

    ...לדעתי אחת הבעיות המרכזיות של הרמב"ם היא שהוא לא דבר יידיש....

     

    "הרמב"ם היה כותב היום את 'מורה נבוכים' המעודכן"

    לאחר שתרגם מערבית ספרותית את "מורה נבוכים" הקאנוני של הרמב"ם, מתפנה הלל גרשוני להסביר מדוע גדול ההוגים היהודים לא היה מרוצה מהאתיאזם החילוני "הגרוע מעבודה זרה", מתרבות "תורתו אומנותו" החרדית שהיא "חילול השם" - וגם מדוע הרמב"ם הצליח להרגיז רבים כל כך

    יצחק טסלר 3/10/18 9:53 YNET

     

    כשאני מבקש מהלל גרשוני להביא דוגמה להשפעתו העצומה של הרמב"ם על היהדות ועל התפיסה הדתית, הוא מביא כדוגמה את עיקרון "שלילת הגשמות" שהגה הרמב"ם - ואת אירוע "שער יד האלוהים"; אותו השער האגדי שהבקיע דייגו ארמנדו מראדונה, בשנת 1986. "גם מי שחושב שההשגחה העליונה התערבה במשחק, לא חושב שזו הייתה באמת ידו של האל", הוא אומר בחיוך.

     

    גרשוני, דוקטורנט לתלמוד באוניברסיטה העברית, תרגם לאחרונה מערבית את "מורה נבוכים", ספר הפילוסופיה הקאנוני והשנוי במחלוקת שכתב הרמב"ם. התרגום שלו משמש בסיס למהדורה חדשה שערך הרב ד"ר יוחאי מקבילי, במסגרת "מפעל משנה תורה", עם ביאור עדכני והרחבות, שנועדה להנגיש את הספר הפילוסופי לציבור הרחב.

    כמי שאוחז בעצמו בדעות נחרצות למדי (ולא פעם גם שנויות במחלוקת), דומה כי אין שידוך אקדמי מתאים יותר מהלל גרשוני (36) תושב כוכב השחר – לכתבי הפילוסוף בן המאה ה-12, שניער את העולם היהודי בכל בחינה שהיא.
    "אם הרמב"ם היה מגיע לכאן ועכשיו, יש להניח שהוא היה יושב לכתוב 'מורה נבוכים' מעודכן נגד כמה מהתופעות בנות זמננו, תוך עדכון התאוריות הפיזיקליות, שהרי אלו שב'מורה הנבוכים' התיישנו כבר", הוא אומר. "התפשטות הקבלה ותורות דתיות שונות המבוססות על דמיון, לדעתו, ולא על שכל היו מעציבות אותו. כבר בתקופתו הוא יצא נגד ייחוס הקדושה ל'שמות' ולקמיעות למיניהם, שלדעתו אינם אלא שקרים שהמציאו רמאים ואימצו אנשים תמימים".

    היה מתחלחל מתרבות הקמעות והבאבות

    גרשוני לא חוסך את שבט ביקורתו הרמב"מיסטית. על הכוונת - חרדים, דתיים, חילונים ומי שביניהם: "הוא בוודאי היה מזועזע משני טרנדים בציבור החילוני: מצד אחד, הנהייה אחרי קמיעות ו'באבות' למיניהם, ומצד שני האתאיזם, שלדעתו גרוע עוד יותר מעבודה זרה. עם זאת, אין ספק שהיו תופעות רבות שהוא היה מברך עליהן. בוודאי היה שמח שעדיין לומדים את ספריו, ובפרט את 'משנה תורה', כפי שאכן חזה. אבל הוא ראה בלימוד מדעי הטבע חלק מלימוד התורה, ולראות לומדי תורה המתעלמים ממדעי הטבע בוודאי היה לצנינים בעיניו.

     

    "בנוסף, בימיו הוא נלחם בתופעה של אנשים שלומדים תורה ומקבלים על כך שכר, וכתב שהוא חילול השם וכיבוי מאור הדת, ומן הסתם אילו היה רואה היום את התופעה הנרחבת של לומדי תורה הנסמכים על כספי ציבור - הוא היה יוצא באופן נחרץ נגד התופעה".
    בעולם החרדי מרבים להתפלפל ב"משנה תורה" של הרמב"ם, אבל מסרבים בעקשנות ומתוך רתיעה ללמד את "מורה נבוכים". 

    "הספר הזה הקפיץ את העולם היהודי כבר כשפורסם, דבר שגרר חרם על ספרי הרמב"ם ובהמשך את שריפת ספריו בשנת 1233. אבל צחוק הגורל הוא שאין תלמיד ישיבה שלא לומד מהגהות רבי משה איסרליש ל'שולחן ערוך'. בהגהתו הראשונה כותב הרמ"א, גדול הפוסקים בעולם האשכנזי: 'שיוויתי ה' לנגדי תמיד... כי אין ישיבת האדם ותנועותיו ועסקיו והוא לבדו בביתו, כישיבתו ותנועותיו ועסקיו והוא לפני מלך גדול'. זה ציטוט מתוך מורה נבוכים.

     

    "הרמ"א היה מעריץ גדול של הרמב"ם, והשחיל את הציטוט הזה מ'מורה הנבוכים' לפירוש שלו. לכן למרות שהחרדים חושבים שהם לא לומדים 'מורה נבוכים', הם כן. ולא רק בציטוט הזה. הוא היה בעל השפעה אדירה על הספרות התורנית ועל הדורות שאחריו".

     

    למות, לברוח או להתאסלם

    אחת התעלומות סביב חיי הרמב"ם - מעבר לשאלה כיצד הספיק לכתוב כל כך הרבה ספרי מופת בתקופת חיים אחת, וגם לעבוד כרופאו ויועצו של מלך מצרים – סובבת סביב הטענה כי אולץ להתאסלם. במאה ה-12 כת מוסלמית-קיצונית בשם אל-מֻוַוחִידוּן כבשה את צפון-אפריקה, ספרד המוסלמית, מצרים ועוד. הם הציבו בפני היהודים את האפשרות להתאסלם, למות בסיף או לברוח. הרמב"ם ומשפחתו ברחו ממרוקו למצרים, ולטענת ההיסטוריון הערבי אבן אלקפטי, הרמב"ם אולץ מספר שנים להתנהג כאנוס ולקיים את חלק המצוות המוסלמיות, עד שעזב את מצרים.

    "זו פיקנטריה", אומר גרשוני בביטול. "נכון שמי שמאמינים בכך, מציינים שב'איגרת השמד' שכתב, יצא הרמב"ם נגד רב שטען כי מי שהתאסלם אין לו חלק לעולם הבא. הרמב"ם אכן הסביר שאסלאם זו לא עבודה זרה, ועל כן יש לקבל את מי שהתאסלם למראית עין, אבל יש חוקרים חשובים המעלים ספקות לגבי טענת התאסלמותו שלו. קודם כל, כי מוסלמי שחזר ליהדותו דינו מוות, ואיש לא גזר דין מוות על הרמב"ם שהיה בסוף ימיו רופא בחצר צלאח א-דין בקהיר. שנית, הרבנים שהתנגדו לרמב"ם באותה תקופה יכלו להשתמש בזה כתחמושת נגדו. לכן הטענה הזו מפוקפקת".

     

    למה הרמב"ם כתב בערבית? 

    "באותה תקופה, כל מי שכתב טקסט פילוסופי בארצות האסלאם כתב בערבית. הראשון היה רבנו סעדיה גאון (882-942) שחיבר את הספר 'אמונות ודעות', אחריו רבנו בחיי ((1050-1120 שכתב בערבית את הספר 'חובות הלבבות', רבי יהודה הלוי (1075-1141) שכתב בשפה זו את 'הכוזרי', ועוד.

     

    "הרמב"ם אמנם כתב את ספרו ההלכתי המונומנטלי 'משנה תורה' בעברית נהדרת, כדי שהטקסט יהיה ברור ויתקבל בתפוצות אחרות, וגם כתב בעברית תשובות לאגרות שכתבו מי שלא היו דוברי ערבית. אבל את כל שאר חיבוריו ההוא כתב בערבית - את פירושו למשנה, את רוב תשובותיו, וחלק גדול מהאיגרות שלו, כמו למשל 'איגרת השמד' ו'איגרת תימן', 'מאמר תחיית המתים', וכן את 'מורה נבוכים'".

     

    עברי, דבר ערבית

    גרשוני מציין כי לצורך התרגום לא הסתפק במהדורות הקיימות של המקור הערבי של הספר, אלא חזר לכתבי היד שלו. כתב היד המקורי בערבית של 'מורה נבוכים' נעלם עם השנים. ברחבי העולם נמצאים כתבי יד שונים של הרמב"ם, שנפלו בהם מדרך הטבע טעויות, אך קטעי טיוטה של הספר, בכתב ידו של הרמב"ם, נמצאו בגניזה הקהירית.

     

    גרשוני מספר כי הצליח לאתר באחת הטיוטות קטע קצר מדברי הרמב"ם, שככל הנראה מעולם לא פורסם. לדבריו, "בחלק א', פרק ס', יש פסקה שבה נראה כי חסר משפט בכל כתבי היד בערבית. בתרגום הקדום של רבי יהודה אלחריזי מופיע משפט משלים, וחידה היא האם הוא מקורי או שאלחריזי השלים מדעתו.

     

    "לשמחתי גיליתי שבאוסף ז'ק מוסרי הנמצא כעת בספריית אוניברסיטת קיימברידג' שבבריטניה נמצא קטע טיוטה בדיוק לפרק הזה – ובדיוק במקום הזה. כתב היד קרוע, ובחלקו קשה לקריאה. עיינתי בה וגיליתי שלמרבה הפלא יש שם משפט משלים – אבל אחר מזה של אלחריזי. זה נס שדווקא שם זה לא נקרע", אומר גרשוני, ומציין כי לצורך המהדורה הם קיבלו את אישור אוניברסיטת קיימברידג' לפרסם בספר את צילום דף הטיוטה, לצד תעתיק ותרגום.

     

    הרמב"ם היה טרול?

    אי אפשר להתעלם מהעובדה שגרשוני נחשב אושיית רשת, בין היתר בזכות דעותיו החורגות בהרבה מהקונצנזוס. בין היתר, הוא דורש לצמצם את קצבאות נכים ודמי האבטלה וקצבאות הילדים. בניתוח המתבסס על כתבים של כלכלנים בכירים בעולם, הוא קורא להפריט את רוב השירותים הממשלתיים, להפסיק את החובה להפריש כסף לפנסיה וכמובן לבטל חוקי סוציאליים כמו שכר מינימום, או את האיסור לפטר נשים בהיריון, בטענה כי במקום להגן על החלשים, החוקים הללו פוגעים בהם.

     

    אתה מבין שאתה נחשב סוג של טרול? 

    "גם הרמב"ם יכול היה להיתפס כסוג של טרול", הוא מפטיר בחיוך. "הוא יצא נגד המוסכמות, בנושאים כמו 'הגשמת האל', העולם הבא, תקף בחריפות את כותבי הקמעות ועוד. הרמב"ם כמובן לא היה טרול; הוא לא אמר דברים כדי לעצבן, אלא כתב את דבריו בהנמקה מסודרת ומתוך שכנוע עמוק. לאנשים קשה לפעמים להסתדר עם דעות סותרות, והם נמלטים לדרך הקלה – פעם על ידי חרמות ושריפת ספרים, והיום למרבה המזל רק על ידי כינויי גנאי שיאפשרו להם להתעלם מטיעונים שאינם נוחים להם.

     

    "את כל הדברים שאני אומר אני מנמק. אנשים מתווכחים ואני אוהב ויכוחים ענייניים. אבל מה שחשוב זה לדעת מה האמת או לפחות לחתור אליה. לא מעניין אותי מה מקובל או מה עושה לאנשים נעים בגב. את זה למדתי מהרמב"ם - לחתור אל האמת".

     

    "מורה נבוכים" - הספר שפילג את היהדות

    "מורה נבוכים", שמו של ספרו הפילוסופי רב ההשפעה של משה בן מימון (הרמב"ם). נכתב בערבית ותורגם לעברית ולשפות אחרות; הושלם ב-1190 בקירוב. לספר שלושה חלקים (חוץ מן ההקדמה): בחלק הראשון 76 פרקים, בחלק השני 48 פרקים, ובחלק השלישי 54 פרקים.

     

    בספרו זה ביקש הרמב"ם לפרש את התורה שבכתב ואת התורה שבעל-פה, על סמך הידע הפילוסופי והמדעי שהציגה הפילוסופיה האריסטוטלית, שמשלה בכיפה בארצות הנצרות והאסלאם. בתוך כך, הראה כי לא קיימת סתירה בין הפילוסופיה לבין היהדות. על אף חשיבותו המכרעת של אריסטו בתפיסתו של הרמב"ם, ניתן לאתר מחלוקות מהותיות בין שני האישים, כמו גם השפעות משמעותיות של תפיסות ניאו-אפלטוניות, בהקשרים שונים.

     

    הספר נכתב במקור לתלמידו של הרמב"ם, יוסף בן יהודה אבן שמעון, לאחר שהשניים נאלצו להיפרד. התלמיד מייצג קבוצה ייחודית של אנשים שלמדו תורה שבכתב ותורה שבעל-פה, ולאחר מכן פנו ללימודי מדע ופילוסופיה. שלב המבוכה הוא זה שבו החלו ללמוד פיסיקה ומטפיסיקה, שכן אז בולטת לכאורה הסתירה בין התפיסה המדעית לבין דברי הנביאים. "מורה הנבוכים", כאמור, מתיימר להראות כיצד אין מדובר בסתירה אמיתית.

     

    השפעת הספר חיבורו של הרמב"ם נפוץ במהרה, והפך נושא לפולמוס, בעיקר בקרב יהודי ספרד ודרום צרפת. הרושם שהותיר החיבור היה עצום. הדעות בעד ונגד נחלקו עוד בחיי הרמב"ם, והמחלוקת החמירה עם הזמן. ההתנגדות שהייתה קיימת לפני כן לדיון הפילוסופי הגיעה לשיאה, ויהודי ספרד ודרום צרפת נתפלגו לשני מחנות. המתנגדים ישבו בעיקר בספרד, ובדרום צרפת רבו התומכים.

     

    התוצאה של העימות הייתה טרגית. כמה ממתנגדי הרמב"ם בדרום צרפת פנו ככל הנראה לנציגי האינקוויזיציה, וטענו שיריביהם אשמים במינות (כפירה) כלפי היהדות. האינקוויזיטורים קיבלו את הטענה, והורו על שריפת הספרים. מכאן ואילך הרשתה לעצמה האינקוויזיציה לחקור גם את ענייני היהודים (למרות שבאופן עקרוני, תפקידם הבלעדי היה לחשוף מינים, קרי, נוצרים שאינם מכירים באורתודוכסיה).



    --
    האש בהתקדמותה תשפוט ותרשיע את כל הדברים
    4/10/18 14:07
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2018-10-04 14:07:26
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: רז רזיישן 2018-10-04 10:11:48

    אתה מדבר על הכתבה הזאת ? 

    ...לדעתי אחת הבעיות המרכזיות של הרמב"ם היא שהוא לא דבר יידיש....

     

    "הרמב"ם היה כותב היום את 'מורה נבוכים' המעודכן"

    לאחר שתרגם מערבית ספרותית את "מורה נבוכים" הקאנוני של הרמב"ם, מתפנה הלל גרשוני להסביר מדוע גדול ההוגים היהודים לא היה מרוצה מהאתיאזם החילוני "הגרוע מעבודה זרה", מתרבות "תורתו אומנותו" החרדית שהיא "חילול השם" - וגם מדוע הרמב"ם הצליח להרגיז רבים כל כך

    יצחק טסלר 3/10/18 9:53 YNET

     

    כשאני מבקש מהלל גרשוני להביא דוגמה להשפעתו העצומה של הרמב"ם על היהדות ועל התפיסה הדתית, הוא מביא כדוגמה את עיקרון "שלילת הגשמות" שהגה הרמב"ם - ואת אירוע "שער יד האלוהים"; אותו השער האגדי שהבקיע דייגו ארמנדו מראדונה, בשנת 1986. "גם מי שחושב שההשגחה העליונה התערבה במשחק, לא חושב שזו הייתה באמת ידו של האל", הוא אומר בחיוך.

     

    גרשוני, דוקטורנט לתלמוד באוניברסיטה העברית, תרגם לאחרונה מערבית את "מורה נבוכים", ספר הפילוסופיה הקאנוני והשנוי במחלוקת שכתב הרמב"ם. התרגום שלו משמש בסיס למהדורה חדשה שערך הרב ד"ר יוחאי מקבילי, במסגרת "מפעל משנה תורה", עם ביאור עדכני והרחבות, שנועדה להנגיש את הספר הפילוסופי לציבור הרחב.

    כמי שאוחז בעצמו בדעות נחרצות למדי (ולא פעם גם שנויות במחלוקת), דומה כי אין שידוך אקדמי מתאים יותר מהלל גרשוני (36) תושב כוכב השחר – לכתבי הפילוסוף בן המאה ה-12, שניער את העולם היהודי בכל בחינה שהיא.
    "אם הרמב"ם היה מגיע לכאן ועכשיו, יש להניח שהוא היה יושב לכתוב 'מורה נבוכים' מעודכן נגד כמה מהתופעות בנות זמננו, תוך עדכון התאוריות הפיזיקליות, שהרי אלו שב'מורה הנבוכים' התיישנו כבר", הוא אומר. "התפשטות הקבלה ותורות דתיות שונות המבוססות על דמיון, לדעתו, ולא על שכל היו מעציבות אותו. כבר בתקופתו הוא יצא נגד ייחוס הקדושה ל'שמות' ולקמיעות למיניהם, שלדעתו אינם אלא שקרים שהמציאו רמאים ואימצו אנשים תמימים".

    היה מתחלחל מתרבות הקמעות והבאבות

    גרשוני לא חוסך את שבט ביקורתו הרמב"מיסטית. על הכוונת - חרדים, דתיים, חילונים ומי שביניהם: "הוא בוודאי היה מזועזע משני טרנדים בציבור החילוני: מצד אחד, הנהייה אחרי קמיעות ו'באבות' למיניהם, ומצד שני האתאיזם, שלדעתו גרוע עוד יותר מעבודה זרה. עם זאת, אין ספק שהיו תופעות רבות שהוא היה מברך עליהן. בוודאי היה שמח שעדיין לומדים את ספריו, ובפרט את 'משנה תורה', כפי שאכן חזה. אבל הוא ראה בלימוד מדעי הטבע חלק מלימוד התורה, ולראות לומדי תורה המתעלמים ממדעי הטבע בוודאי היה לצנינים בעיניו.

     

    "בנוסף, בימיו הוא נלחם בתופעה של אנשים שלומדים תורה ומקבלים על כך שכר, וכתב שהוא חילול השם וכיבוי מאור הדת, ומן הסתם אילו היה רואה היום את התופעה הנרחבת של לומדי תורה הנסמכים על כספי ציבור - הוא היה יוצא באופן נחרץ נגד התופעה".
    בעולם החרדי מרבים להתפלפל ב"משנה תורה" של הרמב"ם, אבל מסרבים בעקשנות ומתוך רתיעה ללמד את "מורה נבוכים". 

    "הספר הזה הקפיץ את העולם היהודי כבר כשפורסם, דבר שגרר חרם על ספרי הרמב"ם ובהמשך את שריפת ספריו בשנת 1233. אבל צחוק הגורל הוא שאין תלמיד ישיבה שלא לומד מהגהות רבי משה איסרליש ל'שולחן ערוך'. בהגהתו הראשונה כותב הרמ"א, גדול הפוסקים בעולם האשכנזי: 'שיוויתי ה' לנגדי תמיד... כי אין ישיבת האדם ותנועותיו ועסקיו והוא לבדו בביתו, כישיבתו ותנועותיו ועסקיו והוא לפני מלך גדול'. זה ציטוט מתוך מורה נבוכים.

     

    "הרמ"א היה מעריץ גדול של הרמב"ם, והשחיל את הציטוט הזה מ'מורה הנבוכים' לפירוש שלו. לכן למרות שהחרדים חושבים שהם לא לומדים 'מורה נבוכים', הם כן. ולא רק בציטוט הזה. הוא היה בעל השפעה אדירה על הספרות התורנית ועל הדורות שאחריו".

     

    למות, לברוח או להתאסלם

    אחת התעלומות סביב חיי הרמב"ם - מעבר לשאלה כיצד הספיק לכתוב כל כך הרבה ספרי מופת בתקופת חיים אחת, וגם לעבוד כרופאו ויועצו של מלך מצרים – סובבת סביב הטענה כי אולץ להתאסלם. במאה ה-12 כת מוסלמית-קיצונית בשם אל-מֻוַוחִידוּן כבשה את צפון-אפריקה, ספרד המוסלמית, מצרים ועוד. הם הציבו בפני היהודים את האפשרות להתאסלם, למות בסיף או לברוח. הרמב"ם ומשפחתו ברחו ממרוקו למצרים, ולטענת ההיסטוריון הערבי אבן אלקפטי, הרמב"ם אולץ מספר שנים להתנהג כאנוס ולקיים את חלק המצוות המוסלמיות, עד שעזב את מצרים.

    "זו פיקנטריה", אומר גרשוני בביטול. "נכון שמי שמאמינים בכך, מציינים שב'איגרת השמד' שכתב, יצא הרמב"ם נגד רב שטען כי מי שהתאסלם אין לו חלק לעולם הבא. הרמב"ם אכן הסביר שאסלאם זו לא עבודה זרה, ועל כן יש לקבל את מי שהתאסלם למראית עין, אבל יש חוקרים חשובים המעלים ספקות לגבי טענת התאסלמותו שלו. קודם כל, כי מוסלמי שחזר ליהדותו דינו מוות, ואיש לא גזר דין מוות על הרמב"ם שהיה בסוף ימיו רופא בחצר צלאח א-דין בקהיר. שנית, הרבנים שהתנגדו לרמב"ם באותה תקופה יכלו להשתמש בזה כתחמושת נגדו. לכן הטענה הזו מפוקפקת".

     

    למה הרמב"ם כתב בערבית? 

    "באותה תקופה, כל מי שכתב טקסט פילוסופי בארצות האסלאם כתב בערבית. הראשון היה רבנו סעדיה גאון (882-942) שחיבר את הספר 'אמונות ודעות', אחריו רבנו בחיי ((1050-1120 שכתב בערבית את הספר 'חובות הלבבות', רבי יהודה הלוי (1075-1141) שכתב בשפה זו את 'הכוזרי', ועוד.

     

    "הרמב"ם אמנם כתב את ספרו ההלכתי המונומנטלי 'משנה תורה' בעברית נהדרת, כדי שהטקסט יהיה ברור ויתקבל בתפוצות אחרות, וגם כתב בעברית תשובות לאגרות שכתבו מי שלא היו דוברי ערבית. אבל את כל שאר חיבוריו ההוא כתב בערבית - את פירושו למשנה, את רוב תשובותיו, וחלק גדול מהאיגרות שלו, כמו למשל 'איגרת השמד' ו'איגרת תימן', 'מאמר תחיית המתים', וכן את 'מורה נבוכים'".

     

    עברי, דבר ערבית

    גרשוני מציין כי לצורך התרגום לא הסתפק במהדורות הקיימות של המקור הערבי של הספר, אלא חזר לכתבי היד שלו. כתב היד המקורי בערבית של 'מורה נבוכים' נעלם עם השנים. ברחבי העולם נמצאים כתבי יד שונים של הרמב"ם, שנפלו בהם מדרך הטבע טעויות, אך קטעי טיוטה של הספר, בכתב ידו של הרמב"ם, נמצאו בגניזה הקהירית.

     

    גרשוני מספר כי הצליח לאתר באחת הטיוטות קטע קצר מדברי הרמב"ם, שככל הנראה מעולם לא פורסם. לדבריו, "בחלק א', פרק ס', יש פסקה שבה נראה כי חסר משפט בכל כתבי היד בערבית. בתרגום הקדום של רבי יהודה אלחריזי מופיע משפט משלים, וחידה היא האם הוא מקורי או שאלחריזי השלים מדעתו.

     

    "לשמחתי גיליתי שבאוסף ז'ק מוסרי הנמצא כעת בספריית אוניברסיטת קיימברידג' שבבריטניה נמצא קטע טיוטה בדיוק לפרק הזה – ובדיוק במקום הזה. כתב היד קרוע, ובחלקו קשה לקריאה. עיינתי בה וגיליתי שלמרבה הפלא יש שם משפט משלים – אבל אחר מזה של אלחריזי. זה נס שדווקא שם זה לא נקרע", אומר גרשוני, ומציין כי לצורך המהדורה הם קיבלו את אישור אוניברסיטת קיימברידג' לפרסם בספר את צילום דף הטיוטה, לצד תעתיק ותרגום.

     

    הרמב"ם היה טרול?

    אי אפשר להתעלם מהעובדה שגרשוני נחשב אושיית רשת, בין היתר בזכות דעותיו החורגות בהרבה מהקונצנזוס. בין היתר, הוא דורש לצמצם את קצבאות נכים ודמי האבטלה וקצבאות הילדים. בניתוח המתבסס על כתבים של כלכלנים בכירים בעולם, הוא קורא להפריט את רוב השירותים הממשלתיים, להפסיק את החובה להפריש כסף לפנסיה וכמובן לבטל חוקי סוציאליים כמו שכר מינימום, או את האיסור לפטר נשים בהיריון, בטענה כי במקום להגן על החלשים, החוקים הללו פוגעים בהם.

     

    אתה מבין שאתה נחשב סוג של טרול? 

    "גם הרמב"ם יכול היה להיתפס כסוג של טרול", הוא מפטיר בחיוך. "הוא יצא נגד המוסכמות, בנושאים כמו 'הגשמת האל', העולם הבא, תקף בחריפות את כותבי הקמעות ועוד. הרמב"ם כמובן לא היה טרול; הוא לא אמר דברים כדי לעצבן, אלא כתב את דבריו בהנמקה מסודרת ומתוך שכנוע עמוק. לאנשים קשה לפעמים להסתדר עם דעות סותרות, והם נמלטים לדרך הקלה – פעם על ידי חרמות ושריפת ספרים, והיום למרבה המזל רק על ידי כינויי גנאי שיאפשרו להם להתעלם מטיעונים שאינם נוחים להם.

     

    "את כל הדברים שאני אומר אני מנמק. אנשים מתווכחים ואני אוהב ויכוחים ענייניים. אבל מה שחשוב זה לדעת מה האמת או לפחות לחתור אליה. לא מעניין אותי מה מקובל או מה עושה לאנשים נעים בגב. את זה למדתי מהרמב"ם - לחתור אל האמת".

     

    "מורה נבוכים" - הספר שפילג את היהדות

    "מורה נבוכים", שמו של ספרו הפילוסופי רב ההשפעה של משה בן מימון (הרמב"ם). נכתב בערבית ותורגם לעברית ולשפות אחרות; הושלם ב-1190 בקירוב. לספר שלושה חלקים (חוץ מן ההקדמה): בחלק הראשון 76 פרקים, בחלק השני 48 פרקים, ובחלק השלישי 54 פרקים.

     

    בספרו זה ביקש הרמב"ם לפרש את התורה שבכתב ואת התורה שבעל-פה, על סמך הידע הפילוסופי והמדעי שהציגה הפילוסופיה האריסטוטלית, שמשלה בכיפה בארצות הנצרות והאסלאם. בתוך כך, הראה כי לא קיימת סתירה בין הפילוסופיה לבין היהדות. על אף חשיבותו המכרעת של אריסטו בתפיסתו של הרמב"ם, ניתן לאתר מחלוקות מהותיות בין שני האישים, כמו גם השפעות משמעותיות של תפיסות ניאו-אפלטוניות, בהקשרים שונים.

     

    הספר נכתב במקור לתלמידו של הרמב"ם, יוסף בן יהודה אבן שמעון, לאחר שהשניים נאלצו להיפרד. התלמיד מייצג קבוצה ייחודית של אנשים שלמדו תורה שבכתב ותורה שבעל-פה, ולאחר מכן פנו ללימודי מדע ופילוסופיה. שלב המבוכה הוא זה שבו החלו ללמוד פיסיקה ומטפיסיקה, שכן אז בולטת לכאורה הסתירה בין התפיסה המדעית לבין דברי הנביאים. "מורה הנבוכים", כאמור, מתיימר להראות כיצד אין מדובר בסתירה אמיתית.

     

    השפעת הספר חיבורו של הרמב"ם נפוץ במהרה, והפך נושא לפולמוס, בעיקר בקרב יהודי ספרד ודרום צרפת. הרושם שהותיר החיבור היה עצום. הדעות בעד ונגד נחלקו עוד בחיי הרמב"ם, והמחלוקת החמירה עם הזמן. ההתנגדות שהייתה קיימת לפני כן לדיון הפילוסופי הגיעה לשיאה, ויהודי ספרד ודרום צרפת נתפלגו לשני מחנות. המתנגדים ישבו בעיקר בספרד, ובדרום צרפת רבו התומכים.

     

    התוצאה של העימות הייתה טרגית. כמה ממתנגדי הרמב"ם בדרום צרפת פנו ככל הנראה לנציגי האינקוויזיציה, וטענו שיריביהם אשמים במינות (כפירה) כלפי היהדות. האינקוויזיטורים קיבלו את הטענה, והורו על שריפת הספרים. מכאן ואילך הרשתה לעצמה האינקוויזיציה לחקור גם את ענייני היהודים (למרות שבאופן עקרוני, תפקידם הבלעדי היה לחשוף מינים, קרי, נוצרים שאינם מכירים באורתודוכסיה).


     

    אני רואה שאתה מרחיב אופקים בזכותי עם הזמן.

    חיוך


    --
    רוח חרישית.
    4/10/18 18:05
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2018-10-04 18:05:41
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: יוהידן 2018-10-04 14:07:26

    אני רואה שאתה מרחיב אופקים בזכותי עם הזמן.

    חיוך

     

    עוד מעט על הזחלווי :)


    --
    האש בהתקדמותה תשפוט ותרשיע את כל הדברים
    4/10/18 21:42
    0
    דרג את התוכן:
    2018-10-12 07:19:45
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: רז רזיישן 2018-10-04 18:05:41

    צטט: יוהידן 2018-10-04 14:07:26

    אני רואה שאתה מרחיב אופקים בזכותי עם הזמן.

    חיוך

     

    עוד מעט על הזחלווי :)

     

    הכתבה לא על הרמב"ם, כמו שאין כתבות על אריסטו או אפלטון.

    אין ברירה אלא לדון בדוקטורנט גרשוני לגופו, שאף אחד לא שמע עליו, ובכל זאת מוצג כאן כאושיית רשת. אז מניח שבחוגים החברתיים מהם הוא בא, כנראה כל מיני בני עקיבא (כך היו ידועים בילדותי).


    מוצגת כאן תפסיתו החברתית הפסיכופתית, כי הרי הוא לא חונך על התפיסה שהאדם נולד לעולם מוכן, וכולו לבדו, והוא היחיד שאחראי למעשיו, ושכל דבר שיעשה ישנה רק לא את העולם...

     

    אתה חושב שהביאו את משנתו כדי לומר יש אלוהים ורק צריך לבחור סגנון להתעסק איתו ?



    --
    האש בהתקדמותה תשפוט ותרשיע את כל הדברים
    5/10/18 04:57
    0
    דרג את התוכן:
    2018-10-05 05:30:20
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: רז רזיישן 2018-10-04 21:44:52

    צטט: רז רזיישן 2018-10-04 18:05:41

    צטט: יוהידן 2018-10-04 14:07:26

    אני רואה שאתה מרחיב אופקים בזכותי עם הזמן.

    חיוך

     

    1.עוד מעט על הזחלווי :)

     

    2.הכתבה לא על הרמב"ם, כמו שאין כתבות על אריסטו או אפלטון.

    אין ברירה אלא לדון בדוקטורנט גרשוני לגופו, שאף אחד לא שמע עליו, ובכל זאת מוצג כאן כאושיית רשת. אז מניח שבחוגים החברתיים מהם הוא בא, כנראה כל מיני בני עקיבא (כך היו ידועים בילדותי).


    3.מוצגת כאן תפסיתו החברתית הפסיכופטית, כי הרי הוא לא חונך על התפיסה שהאדם נולד לעולם מוכן, וכולו לבדו, והוא היחיד שאחראי למעשיו, ושכל דבר שיעשה ישנה רק לא את העולם...

     

    4.אתה חושב שהביאו את משנתו כדי לומר יש אלוהים ורק צריך לבחור סגנון להתעסק איתו ?


     

    1. לא צריך זחלאווי ידידי, צריך ללמוד להיות מסטול טבעי [אבל הבטחתי בכ "ז לאפרת,לחדול מן הליצנות  ] , .מגניב

    2.הכרתי בחיי דוקטורנטים עם מוח מיובש כמו צנים ששכחו להוציא מהטאבון.

    3.מכיון שהבחור מדבר הרבה על הרמב "ם ועל תפישתו הדתית, אני רואה חובה לעצמי לדבר על תפישתו הדתית של גרשוני, ולא על תפישתו החברתית החילונית.

    ומן הצד הדתי, אני חושב שיש לי קצת מושג כדי לקבוע ,מה הרמב "ם היה חושב על הקפיטליזם החזירי שהוא מציג בניחוח הדוקטורנטי של הספתא..

    4.המילים  "יש אלוהים-אין אלוהים "חסרות כל משמעות דתית ולוגית .

    מה שיש לו משמעות דתית זה רק ואך ורק הקביעה הבאה, הכתובה באותיות קידוש הלבנה והיא :

     "רצונו של האדם ביש אלוהים ואמת תורתו, והבאת רצונו זה לידי בטוי במאמץ, על ידי קיום מצוות מן התורה..איש ואשה כפי ליבם ויכולתם  [ובכלל זה אתאיסת רדיקל  מניח תפילין ]".

    ומדוע ?מכיון שהרצון ביש אלוהים ואמת תורתו, זה ענין שנמצא רק בין שני אזניו של האדם, ואיננו תלוי בשאלה  "האם יש או אין אלוהים ".

    כמו כן, ישנה משמעות דתית לשאלה, כיצד מרגיש האדם  [יהודי או גוי ]  מבחינה נפשית  כאשר הוא נכשל בחטאו ,ומה ואיך עושה כדי לתקן".

     

    דן


    --
    רוח חרישית.
    7/10/18 12:07
    0
    דרג את התוכן:
    2018-10-07 12:14:46
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע האחרונה יכולה לתת דוגמא שהיהדות היא דווקא יותר בעד כלכלה חופשית כפי שמוסבר במאמר שפורסם בימים האחרונים באתר מידה, ע"י אותו הלל גרשוני - "האדם כחיה כלכלית". אי אפשר להתכחש לכך שיש אנשים שבשום אופן לא מסוגלים לדאוג לעצמם כלכלית ולהם אכן יש לעזור, אבל עדיין היהדות לדעתי יותר בעד כלכלה חופשית. התוכחה של אליהו הנביא נגד אחאב ואיזבל - אותם הזכרת - בעניין טיב השלטון, כמו בפרשת נבות היזרעאלי, לא הייתה על קיום פערי מעמדות, אלא על דרך פסולה מטעם השלטון להשיג רכוש. זאת בעוד הליברליזם הכלכלי היה מוקיע מכל וכל את התנהגות אחאב ואיזבל בפרשת נבות.

    7/10/18 12:45
    0
    דרג את התוכן:
    2018-10-07 12:47:16
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    ומה יוצר את פערי המעמדות, אם לא יחס מתנכר ומתנשא כלפי העני והדל.

    ומה יוצר את הפער, אם לא ריפוד המעמד הגבוה בשומן על חשבון היתום והאלמנה. "אם אין לחם שיאכלו עוגות ", זה מה שיוצא מפיו של הקפיטליסט פרשן הרמב "ם המצטיין.

    מסתבר שבשאלה "יכולים לכלכל עצמם או לא ", תלוי את מי שואלים .

    ניתן כמובן לשאול : "האם שלמה המלך, היה טוב מאחאב המלך ", בכל הנוגע ליחסו לאביונים ולעניים.

    כאז כן היום.

    מסבירים לנו שממלכת אחאב היתה מפותחת מבחינת מעמדה הגיאופוליטי או הכלכלי במסחר עם מדינות האיזור ובעוצמתה הצבאית.

    אני שואל : "מה בין זה לבין עניים ואביונים ". 

    האם הסיבה שהם היו עניים בזמן אחאב, איננה מגדלי השן המפוארים לבני המעמד העליון.

    מידת עניותו של האדם נקבעת ביחס לרמת החיים בדורו ובחברה בה חי.

    ומהבחינה הזאת, גם ישראל המודרנית היא ממלכת אחאב המלך הנהנתן.

    רק שבדורנו השם שלו קצת שונה [ביבי ].


    --
    רוח חרישית.
    7/10/18 13:02
    0
    דרג את התוכן:
    2018-10-07 13:11:48
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: יוהידן 2018-10-07 12:47:16

    ומה יוצר את פערי המעמדות, אם לא יחס מתנכר ומתנשא כלפי העני והדל.

    ומה יוצר את הפער, אם לא ריפוד המעמד הגבוה בשומן על חשבון היתום והאלמנה. "אם אין לחם שיאכלו עוגות ", זה מה שיוצא מפיו של הקפיטליסט פרשן הרמב "ם המצטיין.

    מסתבר שבשאלה "יכולים לכלכל עצמם או לא ", תלוי את מי שואלים .

    ניתן כמובן לשאול : "האם שלמה המלך, היה טוב מאחאב המלך ", בכל הנוגע ליחסו לאביונים ולעניים.

    כאז כן היום.

    מסבירים לנו שממלכת אחאב היתה מפותחת מבחינת מעמדה הגיאופוליטי או הכלכלי במסחר עם מדינות האיזור ובעוצמתה הצבאית.

    אני שואל : "מה בין זה לבין עניים ואביונים ". 

    האם הסיבה שהם היו עניים בזמן אחאב, איננה מגדלי השן המפוארים לבני המעמד העליון.

    מידת עניותו של האדם נקבעת ביחס לרמת החיים בדורו ובחברה בה חי.

    ומהבחינה הזאת, גם ישראל המודרנית היא ממלכת אחאב המלך הנהנתן.

    רק שבדורנו השם שלו קצת שונה [ביבי ].

    אני מזדהה לא פחות ממך עם מר גורלם של מוכי גורל למיניהם וסבור שיש מקרים בהם על המדינה לעזור לנכים והחולים שלא באשמתם. אני גם נגד לעג לדל ולמוגבלים. אז לא אמרתי שהחברה בה אנו חיים היא החברה האידיאלית. בכלל לא. אבל עדיין עליך להבחין בין מקרים של אשמת השלטון או המימסד לאשמת הבנאדם עצמו.

     

    יש הבדל בין מצב שחייל הגיע ליאוש קיצוני עד כדי התאבדות (לצורך ההמחשה) בגלל התנכלות מטעם הצבא - גוף שלטוני - למשל התנכלות מצד מפקדים וחברים ליחידה בגלל גמגום או צבע עור לבין מצב שאדם הגיע גם ליאוש קיצוני - אפילו כדי התאבדות לצורך ההמחשה גם כן - בגלל שהוא אישית לא הצליח במאמציו להשתלב בעולם ההיי טק ולזכות במשכורת של לפחות נניח 15,000 ש"ח לחודש. במקרה הראשון מדובר על שרירות ואשמה של השלטון - או אז הדבר יהיה דומה להתנהגות אחאב ואיזבל בפרשת נבות. במקרה השני מדובר על אשמת האדם עצמו שאולי לא נולד גאון היי טק, אך עם כל הצער על אי הגשמת חלומו אי אפשר להכריח את החברה לתת לו משרה בהיי טק ובמשכורת של 15,000 ש"ח לחודש אף שאינו מוגשר בתחום.


    אז כן, יש מקרים שעל המדינה לעזור לחולים ולמוגבלים שלא באשמתם, אך המקרה האחרון שהוזכר הוא דוגמא מתי שהמדינה אינה צריכה לעזור (או לכפות על החברה התנהגות מסוימת) למרות ההזדהות עם מר יאושו של מי שהיה למשל רוצה להשתלב בעולם היי טק אך מה לעשות שאינו גאון הדור במחשבים.

    7/10/18 13:10
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2018-10-07 13:10:42
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: יוהידן 2018-10-07 12:47:16

    האם הסיבה שהם היו עניים בזמן אחאב, איננה מגדלי השן המפוארים לבני המעמד העליון.

    מידת עניותו של האדם נקבעת ביחס לרמת החיים בדורו ובחברה בה חי.

    ומהבחינה הזאת, גם ישראל המודרנית היא ממלכת אחאב המלך הנהנתן.

    רק שבדורנו השם שלו קצת שונה [ביבי ].

    אני מסכים איתך שעוני צריך להימדד באופן יחסי לתקופה. אני מסכים שאדם שלא יכול להתחבר לאינטרנט צריך להיחשב לעני גם אם אינו רעב ללחם ואינו סובל מחוסר יכולת לממן תרופות שהוא צריך, במידה והוא צריך. אבל בכל חברה לא קומוניסטית (בהנחה שאינך קומוניסט) יש פערים ביחס לממוצע או לחציון. וחוץ צזה, מה החלופה שהיית מציע לקיום מגדלי השן המפוארים בזמן אחאב (אני מתכוון חלופה שהמדינה מנסה לכוון מצידה)

    7/10/18 13:13
    0
    דרג את התוכן:
    2018-10-07 13:26:10
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: אמיר ניצן 2018-10-07 13:02:30

    צטט: יוהידן 2018-10-07 12:47:16

    ומה יוצר את פערי המעמדות, אם לא יחס מתנכר ומתנשא כלפי העני והדל.

    ומה יוצר את הפער, אם לא ריפוד המעמד הגבוה בשומן על חשבון היתום והאלמנה. "אם אין לחם שיאכלו עוגות ", זה מה שיוצא מפיו של הקפיטליסט פרשן הרמב "ם המצטיין.

    מסתבר שבשאלה "יכולים לכלכל עצמם או לא ", תלוי את מי שואלים .

    ניתן כמובן לשאול : "האם שלמה המלך, היה טוב מאחאב המלך ", בכל הנוגע ליחסו לאביונים ולעניים.

    כאז כן היום.

    מסבירים לנו שממלכת אחאב היתה מפותחת מבחינת מעמדה הגיאופוליטי או הכלכלי במסחר עם מדינות האיזור ובעוצמתה הצבאית.

    אני שואל : "מה בין זה לבין עניים ואביונים ". 

    האם הסיבה שהם היו עניים בזמן אחאב, איננה מגדלי השן המפוארים לבני המעמד העליון.

    מידת עניותו של האדם נקבעת ביחס לרמת החיים בדורו ובחברה בה חי.

    ומהבחינה הזאת, גם ישראל המודרנית היא ממלכת אחאב המלך הנהנתן.

    רק שבדורנו השם שלו קצת שונה [ביבי ].

    אני מזדהה לא פחות ממך עם מר גורלם של מוכי גורל למיניהם וסבור שיש מקרים בהם על המדינה לעזור לנכים והחולים שלא באשמתם. אני גם נגד לעג לדל ולמוגבלים. אז לא אמרתי שהחברה בה אנו חיים היא החברה האידיאלית. בכלל לא. אבל עדיין עליך להבחין בין מקרים של אשמת השלטון או המימסד לאשמת הבנאדם עצמו.

     

    יש הבדל בין מצב שחייל הגיע ליאוש קיצוני עד כדי התאבדות (לצורך ההמחשה) בגלל התנכלות מטעם הצבא - גוף שלטוני - למשל התנכלות מצד מפקדים וחברים ליחידה בגלל גמגום או צבע עור לבין מצב שאדם הגיע גם ליאוש קיצוני - אפילו כדי התאבדות לצורך ההמחשה גם כן - בגלל שהוא אישית לא הצליח במאמציו להשתלב בעולם ההיי טק ולזכות במשכורת של לפחות נניח 15,000 ש"ח לחודש. במקרה הראשון מדובר על שרירות ואשמה של השלטון - או אז הדבר יהיה דומה להתנהגות אחאב ואיזבל בפרשת נבות. במקרה השני מדובר על אשמת האדם עצמו שאולי לא נולד גאון היי טק, אך עם כל הצער על אי הגשמת חלומו אי אפשר להכריח את החברה לתת לו משרה בהיי טק ובמשכורת של 15,000 ש"ח לחודש אף שאינו מוגשר בתחום.


    אז כן, יש מקרים שעל המדינה לעזור לחולים ולמוגבלים שלא באשמתם, אך המקה האחרון שהוזכר הוא דוגמא מתי שהמדינה אינה צריכה לעזור (או לכפות על החברה התנהגות מסוימת) למרות ההזדהות עם מר יאושו של מי שהיה למשל רוצה להשתלב בעולם היי טק אך מה לעשות שאינו גאון הדור במחשבים.

     

     

    נכון מאוד.

    ניתן כמובן לבוא ולטעון שהעני אשם בעניותו, והשלטון [אחאב המלך ], לא אשם שהוא לא איש הייטק.

    יותר מזה.

    לא ניתן כלל וכלל להאשים את העשיר בעושרו, ואיננו חייב להתיחס ברחוב לחסר הבית שמוטל על מדרכת הרחוב עם בקבוק וודקה.

    כמו כן ניתן לטעון ואפילו לבסס את הטענה [לוגית ], שלתת שקל לעני כחובה מוסרית  ולאביון היא חוצפה  , מכיון שאנחנו  לא האבא ולא האמא שלו ואיננו חייבים  לו דבר וחצי.

    נו,, אז על מה אנחנו דנים כאן אם לא בשאלות ערכיות ?

    האם שאלה ערכית זה בתורת נוסחא פיזיקלית ?

    יקבע הלל גרשוני ותומכיו את אשר יקבעו ,ינערו חוצנם מכל חובה ערכית שלי, ואני מנער את חוצני מערכיהם.

    ממלכת אחאב את גרשוני בע "מ כממלכת נתניהו, מנערת חוצנה מעניים ודלים, בעזרת מומחים לכלכלה בעלי תארים אקדמים.

    חדש בעולם ?

    לא.


    --
    רוח חרישית.
    7/10/18 13:22
    0
    דרג את התוכן:
    2018-10-07 13:23:55
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    ממלכת נתניהו המסתייעת אידאולוגית בדברי גרשוני, היא הממלכה הנחשלת והמכוערת ביותר בעולם המערבי, מבחינת יחסה לזקנים ולאביונים.

    מדינת רווחה-0 בריבוע.

    פערי המעמדות השכר , היא הגבוהה ביותר בקרב מדינות המערב, אם ניקח בחשבון הכנסת העני אל מול הוצאותיו.

    בית לעשירים בלבד [מגדלי השן של אחאב המודרני ], נכים וזקנים שחיבים לבחור בין לחם ותרופות,חולים ספניים שממתינים לשאריות התקציב, לאחר מימון הארווזיון והבימה.

    מנין זה בא ?

    מתפישת עולם גרשונית ביבית [מלשון ביבים ].


    --
    רוח חרישית.
    7/10/18 13:43
    0
    דרג את התוכן:
    2018-10-07 13:45:59
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: יוהידן 2018-10-07 13:26:10

    צטט: אמיר ניצן 2018-10-07 13:02:30

    צטט: יוהידן 2018-10-07 12:47:16

    ומה יוצר את פערי המעמדות, אם לא יחס מתנכר ומתנשא כלפי העני והדל.

    ומה יוצר את הפער, אם לא ריפוד המעמד הגבוה בשומן על חשבון היתום והאלמנה. "אם אין לחם שיאכלו עוגות ", זה מה שיוצא מפיו של הקפיטליסט פרשן הרמב "ם המצטיין.

    מסתבר שבשאלה "יכולים לכלכל עצמם או לא ", תלוי את מי שואלים .

    ניתן כמובן לשאול : "האם שלמה המלך, היה טוב מאחאב המלך ", בכל הנוגע ליחסו לאביונים ולעניים.

    כאז כן היום.

    מסבירים לנו שממלכת אחאב היתה מפותחת מבחינת מעמדה הגיאופוליטי או הכלכלי במסחר עם מדינות האיזור ובעוצמתה הצבאית.

    אני שואל : "מה בין זה לבין עניים ואביונים ". 

    האם הסיבה שהם היו עניים בזמן אחאב, איננה מגדלי השן המפוארים לבני המעמד העליון.

    מידת עניותו של האדם נקבעת ביחס לרמת החיים בדורו ובחברה בה חי.

    ומהבחינה הזאת, גם ישראל המודרנית היא ממלכת אחאב המלך הנהנתן.

    רק שבדורנו השם שלו קצת שונה [ביבי ].

    אני מזדהה לא פחות ממך עם מר גורלם של מוכי גורל למיניהם וסבור שיש מקרים בהם על המדינה לעזור לנכים והחולים שלא באשמתם. אני גם נגד לעג לדל ולמוגבלים. אז לא אמרתי שהחברה בה אנו חיים היא החברה האידיאלית. בכלל לא. אבל עדיין עליך להבחין בין מקרים של אשמת השלטון או המימסד לאשמת הבנאדם עצמו.

     

    יש הבדל בין מצב שחייל הגיע ליאוש קיצוני עד כדי התאבדות (לצורך ההמחשה) בגלל התנכלות מטעם הצבא - גוף שלטוני - למשל התנכלות מצד מפקדים וחברים ליחידה בגלל גמגום או צבע עור לבין מצב שאדם הגיע גם ליאוש קיצוני - אפילו כדי התאבדות לצורך ההמחשה גם כן - בגלל שהוא אישית לא הצליח במאמציו להשתלב בעולם ההיי טק ולזכות במשכורת של לפחות נניח 15,000 ש"ח לחודש. במקרה הראשון מדובר על שרירות ואשמה של השלטון - או אז הדבר יהיה דומה להתנהגות אחאב ואיזבל בפרשת נבות. במקרה השני מדובר על אשמת האדם עצמו שאולי לא נולד גאון היי טק, אך עם כל הצער על אי הגשמת חלומו אי אפשר להכריח את החברה לתת לו משרה בהיי טק ובמשכורת של 15,000 ש"ח לחודש אף שאינו מוגשר בתחום.


    אז כן, יש מקרים שעל המדינה לעזור לחולים ולמוגבלים שלא באשמתם, אך המקה האחרון שהוזכר הוא דוגמא מתי שהמדינה אינה צריכה לעזור (או לכפות על החברה התנהגות מסוימת) למרות ההזדהות עם מר יאושו של מי שהיה למשל רוצה להשתלב בעולם היי טק אך מה לעשות שאינו גאון הדור במחשבים.

     

     

    נכון מאוד.

    ניתן כמובן לבוא ולטעון שהעני אשם בעניותו, והשלטון [אחאב המלך ], לא אשם שהוא לא איש הייטק.

    יותר מזה.

    לא ניתן כלל וכלל להאשים את העשיר בעושרו, ואיננו חייב להתיחס ברחוב לחסר הבית שמוטל על מדרכת הרחוב עם בקבוק וודקה.

    כמו כן ניתן לטעון ואפילו לבסס את הטענה [לוגית ], שלתת שקל לעני כחובה מוסרית  ולאביון היא חוצפה  , מכיון שאנחנו  לא האבא ולא האמא שלו ואיננו חייבים  לו דבר וחצי.

    נו,, אז על מה אנחנו דנים כאן אם לא בשאלות ערכיות ?

    האם שאלה ערכית זה בתורת נוסחא פיזיקלית ?

    יקבע הלל גרשוני ותומכיו את אשר יקבעו ,ינערו חוצנם מכל חובה ערכית שלי, ואני מנער את חוצני מערכיהם.

    ממלכת אחאב את גרשוני בע "מ כממלכת נתניהו, מנערת חוצנה מעניים ודלים, בעזרת מומחים לכלכלה בעלי תארים אקדמים.

    חדש בעולם ?

    לא.

    יש מקרים שעוני של אדם נובע מאשמת השלטון, כגון הפקעה שרירותית של רכוש או מכך שבתי משפט מטילים עונשים קלים מדיי על מי שהונו את זולתם (כגון אנשי פורקסים) ולא החזירו למרומים את מלוא הכסף שנלקח מהם בהונאה. או אז ישנם גם מקרים מסוימים שמגדלי השן נבנו בכספי הונאה שהושגו כתוצאה ממחדל ממשלתי (עונשים קלים מדיי המוטלים על רמאים). אבל עדיין אינך מסוגל להתמודד עם טיעוניי ותחת זאת אתה מנסה לברוח לטיעונים לא קשורים. למשל,  ברור שאנחנו בדיון ערכי. לא אמרתי שלא. ואיפה אמרתי שלתת כסף לקבצן ברחוב זו חוצפה? אף אחד לא אסר עליך או עליי לתת כסף לעני ברחוב. גם לא ביבי או הלל גרשוני (לא ברמת האכיפה ולא ברמה הרעיונית).



    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "הלל גרשוני-דוקטורנט של אחאב המלך ואשתו איזבל."

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה