כותרות TheMarker >
    ';

    פרטי קהילה

    חיפה

    ברוכים הבאים לקהילת חיפה. כאן תוכלו להתעדכן בכל מה שקורה בעיר, להנות ממעט הירוק של הטבע שנשאר לנו, ומהכחול של הים. הנשימה על אחריות המבקרים הנשיפה על חשבוננו... צילום תמונה: נ.י.ל.י

    חברה וקהילה

    חברים בקהילה (1978)

    צלם חובב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    bonbonyetta
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    תנועת כמוך
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    forte nina
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ארנה א
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אריק גינזבורג
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    sari10
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אריאל דר
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שטוטית
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    יובליובל
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    marat painter
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    התחדשות קרית חיים: תוכנית כללית מדי וללא פתרון הבעיות

    16/11/19 20:02
    0
    דרג את התוכן:
    2019-11-18 21:36:40
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    בשבוע שעבר הוצגה תוכנית להתחדשות עירונית בקרית חיים. לבמה עלו נציגי רשויות התחדשות עירונית ולאחר מכן הוצג שלד רעיוני על ידי פרופ' אירית צרף נתניהו. הקהל, בצדק רב העיר הערות רבות על התכנון - בעיקר על חוסר הישימות במכפילי הקרקע הדרושים. התשובה של העירייה היא: "קרקע משלימה". כלומר, קבלנים יקבלו קרקעות בשטח מגרש האצטדיון, כדי שיהיה להם כדאי לבצע התחדשות עירונית עם מכפיל נמוך בקרית חיים.

     

    האם התוכנית מטפלת בבעיות של קרית חיים? בואו נבדוק. לקרית חיים יש שלוש בעיות אקוטיות.

    הראשונה היא קו המים המוזנח, שאליו מגיעים מבני שיכונים ישנים ומסוכנים. קו המים לא תוכנן מעולם אלא מה שתוכנן זה השטח הבנוי שהגיע עד אליו. המטרה הייתה לספק מגורי פועלים מרווחים, והחוף פשוט היה שם במקרה, אז עשו קצת טיילת. את הבעיה הזו זיהתה התוכנית, אבל ההתייחסות שלה אל קו המים הייתה שטחית ביותר: ביטול הרחוב (שד' טרומן) והלבשת מבנים חדשים במקומו שיכללו שימושי מסחר לאורך טיילת בהעמדה אלכסונית חסרת כל פשר והתייחסות לגריד הרחובות הקיים.

    .

    כל מי שצפה באולם שאל ובצדק, מה לגבי נגישות ותחבורה ציבורית? ומי יממן את הזזת הרחוב? ואיך יגיעו לאותה טיילת וכל אלפי הדירות הנוספות? התוכנית נתנה מענה סכמטי ומתחמק וחסרו בה פתרונות כלכליים ועיצוביים רציניים. לומר "פה תהיה טיילת עם דקים" - לא רציני. לא הייתה התייחסות לנסיגת הים, עליית מי הים העתידית, שוברי גלים, עצירת הסעת החולות והצטמקות החוף בגלל נמל המפרץ, או קו הבינוי המוצע שייצר חומה המשכית ללא פתחים מספיקים כלפי שאר קרית חיים, שהרגיזה את תושבי הרחובות הפנימיים - גם כאן, בצדק. 

     

    הבעיה השנייה היא חוות המיכלים. אם לנושא קו החוף היה פתרון מתחמק, לחוות המיכלים לא ניתן שום פתרון ועוד הוצע להשתמש בשטח החיץ הקיים לבינוי. לגור בצמוד לחוות מיכלים? מה עם זיהומי קרקע? האם החווה מתוכננת להיות שכונת ענק נוספת או לא? האם תקום מעגנה בקו החוף?  לעיריית חיפה אין תשובות. התוכנית מראה רצועה ירוקה חדשה במקום הירוקה הקיימת. כלומר: ישתלו דשא וקצת עצים ותמשיכו לגור עם הסכנה צמודה לחלון. זאת לא התייחסות רצינית. התחדשות עירונית בקרית חיים מחייבת פינוי חוות מיכלי הדלקים.

     

    הבעיה השלישית היא מחסור במלונאות, מסחר ומוסדות ציבור. גם מהנושא הזה, התוכנית בחרה להתעלם. סמלילים של מסחר ושירותים הושתלו על בניינים "בקומת הרחוב". שוב, לא התייחסות רצינית. איפה יהיו מבני הציבור לתוספת אלפי דירות? היכן ילמדו אלפי תלמידים נוספים? התוכנית מרחפת, מציעה סכמות ועוסקת במעטפות כלליות. אבל לא באמת יורדת לפרטים הדרושים להבין האם היא בכלל ישימה.

     

    גם מכפילי ההתחדשות, 1:4, לא ריאליים. צריך 1:6 אמרו בקהל, שוב - בצדק. עיבוי הבינוי, הוא פתרון גרוע. זה הפתרון הקיים היום, והוא ייצור רק עוד מפגעים בהעדר פתרון לחניות, תשתיות ובנייה על גבי בתים ישנים רעועים. אין שום צורך בעיבוי, יש צורך להרוס ולבנות מחדש. עבור מכפילי 1:6, יש צורך בבנייה גבוהה. המגבלה הקיימת עקב שדה התעופה - 16 קומות, בעייתית מאד.

     

    יש לשאוף למגדלים, בניגוד מוחלט להצהרה של המתכננת, הרי רק ככה מתחילה התחדשות נוה דוד. מגדלים יוצרים מכפילים הגיוניים, מעניקים יותר דירות עם נוף לים, יותר שקט ממפלס הרחוב, שאותו המתכננים רוצים כמפלס פעיל עם עסקים. המגדלים הם החבר הכי טוב של התחדשות עירונית ושדרוג תדמית השכונה, הם לא האויב. הפרופ' המכובדת וצוותה לא הבינו זאת ולכן יצרו חומה צפופה של מבנים רחבים מול הים. מגדלים מונעים את החומתיות הזו. אלא שחזון חידוש קרית חיים מתנגש עם חזון אחר של ראש העיר - שדה התעופה. רבים רצו לשאול על כך. אבל תשובות לא ניתנו גם בנושא השדה. ההגבלה ל-16 קומות מזיקה לקרית חיים. ולמה לא לשאוף להביא מלונות ומוקדי ספורט גם לחוף קרית חיים? איפה מגרשי ספורט? 

     

    גם הקרקע המשלימה שהוצעה בעיתית. מי רוצה לגור בקירבה מיידית למוקדי זיהום וסכנה, בשטח אצטדיון קרית חיים? האם באמת יגורו בו 1,400 משפחות במרחק 1.1 ק"מ אוירי מבתי הזיקוק? באי מוקף כבישים ראשיים וחוסר נגישות לרצף עירוני? ספק רב אם הקבלנים ירצו במצב הנוכחי את הקרקעות האלו לקרקע משלימה. בבינוי נכון גבוה יותר משני עברי שד' דגניה, אין צורך בקרקע משלימה. אך יש צורך לוותר בו על שדה התעופה.

     

    לסיכום, מהנדס העיר טען שיש עוד שנה של תכנון של תשתיות שילוו את ההתחדשות, לאחריה עוד שנתיים תכנון מפורט יותר. אלא שהתחמקות מהמגבלות והמטרדים סביב קרית חיים ובתוכה, לא תאפשר מימוש התחדשות עירונית. התוצאה תהיה תסכול בקרב התושבים, ויוזמות בודדות שלא ייצרו מספיק מומנטום. על העירייה לעשות חושבים לגבי טיפול במפגעים הקיימים, הגדלת המכפילים, מניעת חומתיות מבונה מול הטיילת, פתרונות למבני ציבור, ספורט, מלונאות. ללא אלו ספק אם ניתן יהיה להתקדם. דרושה תוכנית רצינית לתגבור מוסדות הציבור ולמיקום הגיוני יותר של הבינוי לאורך קו החוף.

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "התחדשות קרית חיים: תוכנית כללית מדי וללא פתרון הבעיות"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   



    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "התחדשות קרית חיים: תוכנית כללית מדי וללא פתרון הבעיות"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה