כותרות TheMarker >
    ';

    פרטי קהילה

    חיפה

    ברוכים הבאים לקהילת חיפה. כאן תוכלו להתעדכן בכל מה שקורה בעיר, להנות ממעט הירוק של הטבע שנשאר לנו, ומהכחול של הים. הנשימה על אחריות המבקרים הנשיפה על חשבוננו... צילום תמונה: נ.י.ל.י

    חברה וקהילה

    חברים בקהילה (1978)

    צלם חובב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    bonbonyetta
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    תנועת כמוך
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    forte nina
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ארנה א
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אריק גינזבורג
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    sari10
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אריאל דר
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    יובליובל
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    marat painter
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    ללמוד מהעיר הטובה בעולם (1): אפס סובלנות ללכלוך, הזנחה ועבירות בנייה

    18/11/19 23:22
    0
    דרג את התוכן:
    2019-11-18 23:36:28
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    חלק 1: סדר, נקיון, ציות לחוקים, שקיפות, בטיחות בבנייה ונגישות לטבע
    .
    לפני שנה ביקרתי בעיר הנחשבת לבעלת איכות החיים הגבוהה בעולם - וינה. אחד הדברים שסקרנו אותי היה מסע לגלות מה הופך את העיר הזאת, במדינה קטנה כמו שלנו, שאין לה חוף ים מדהים, וגם לא נופים מרשימים סביבה, לעיר כל כך מוצלחת עד שהיא זוכה לתואר הזה לא רק השנה, אלא כבר מספר שנים ברציפות. איך עיר של 2 מליון תושבים מגיעה לצמרת הרשימה, בתחרות מול ערים גדולות ממנה, עשירות ממנה, שמהוות ערי עולם מפותחות הרבה יותר ממנה.
    שאלתי לא מעט אנשים. תושבים שטיילו לאורך הפארקים הרבים בדנובה, כמה מתכננים שפגשתי, סטודנטים במבני השכלה גבוהה בעלי עיצוב מרהיב, ואפילו נוסעים בקווי המטרו. אולי השיחה הכי מעניינת הייתה עם אדם בעל שיער שיבה שטייל עם כלבו בשכונה חדשה שנבנית בלב וינה, בשטחים שהתפנו סביב תחנת הרכבת המרכזית החדשה. זהו רובע בבנייה צפופה, עם מגדלי משרדים מלונות ודירות, שנהנים מהיתרון של מיקום בקירבת תחנת רכבת ומטרו מהגדולות באירופה. הסתבר שהוא ממתכנני הרובע, וגם בחר להעתיק את מגוריו לבניין מגורים מודרני, די דומה לאלו של ישראל, המשקיף על פארק הלמוט זילק, שסביבו עשרות אתרי בנייה של שכונה חדשה ברובע 10, פבוריטן.
    מכיוון שהמשימה שלי הייתה להבין מה הופך את וינה לכל כך איכותית, הפניתי מיד להנס בחוצפה האופיינית את השאלה הזו. התשובה שלו אולי הושפעה מביקורו בתל אביב ובערים דומות. "אצלנו אין לכלוך. אנחנו הולכים להיות עיר של אפס אשפה ובזבוז אנרגיה, בודאי אנרגיה מתחדשת. ולזרוק רק אם מוכרחים. כמה שפחות פחים ברחובות. אי אפשר להתפרע במרחב העירוני, יש כללים לכל סביבה, אם זה פארק, גינה, רחוב". כדוגמה לכך הראה לי את השלט בקצה הפארק, שכלל הוראות חמורות אבל גם מידע על מנהלים ומתכננים של הפארק, כי עקרון שוינה מובילה בו הוא שקיפות של התכנון כלפי הציבור".
    שלט פארק הלמוט זילק.
    לקח 1: לחנך את הציבור לייצר ולזרוק כמה שפחות אשפה
    לקח 2: לכל סביבה יש כללים, והציבור יציית להם או יקנס. אחרי עשר בערב, שקט מוחלט.
    .
    ''
    .
    "אני מבין שעיר צריכה להיות נקיה, אבל זה יכול להיות סטרילי מדי". נראה שהמילה הזו מצאה חן בעיניו מאד. "כמה שיותר נקי זה יותר טוב. ויש בוינה גרפיטי ואזורים שבהם אפשר לחצות את הגבולות והחוקים, אבל זה נעשה כחוק". הרעיון של עיר ממושטרת אולי קשה יותר עבורנו, אבל אם רוצים איכות חיים גבוהה, חלק בלתי נפרד זה השיטור והפיקוח שחייבים להיות עם יד נוקשה ובלי פשרות. ובמאמר מוסגר כנראה כשזה האופי שלך כעם, לטוב ולרע - זה מתקבל בהבנה. "אנחנו מעודדים לדווח על כל מפגע. אם זה פשע, או עבירת תכנון, או שכן שזרק פסולת בנייה. הפקחים יבואו מייד וזה יטופל בחומרה". שאלתי לגבי שימוש במדרכות. תחילה לא הבין מה אני שואל אבל כנראה שאז נזכר בביקורו בישראל. "רכבים חונים בכביש ובני אדם במדרכות, הדברים האלו לא צריכים להתערבב בשום צורה, לא תראה מכוניות על מדרכות בוינה בשום פנים ואופן. אם זה קורה זה בגלל תכנון גרוע, או פיקוח גרוע".
    .
    לקח 3: מדרכות הן להולכי רגל בלבד. מכוניות לא יחנו לעולם על מדרכה.
    לקח 4: אין סובלנות לעבירות בנייה והשלכת פסולת. הדבר יכול להוביל למאסר בפועל.
    לקח 5: לחנך את הציבור לדווח על עבירות בנייה, ולטפל בהן בצורה מיידית.
    לקח 6: לתחם ברחובות חניות לרכבים, ולאסור באופן מוחלט פלישת רכבים למדרכות.
    .
    ''

    שקיפות מונעת עבירות בנייה. אתרי הבנייה כוללים דיווח לציבור על תהליכי הבנייה, החברות, המועדים שבהם יווצרו ההפרעות, באיזה שעות יעבדו ויסיימו לעבוד. אין פטישי תמ"א 38 ב-7 בבוקר. פירוט עד לפרטים הקטנים ביותר נתלה מחוץ לאתרים, כולל הוראות בטיחות מדוקדקות והקפדה על אפס עבירות בטיחות.
    לקח 7: עיר נבנית כל הזמן ולכן בנייה היא לא מטרד זמני אלא עניין שגרתי שמחייב שקיפות מלאה כלפי הציבור, שילוט והקפדה על בטיחות ושעות עבודה באתר הבנייה.
    שלט באתר בנייה בוינה
    ''
     
    .
    "אין פה אופניים אדוני, לקחת אותם בהליכה החוצה" אמרה פקחית לתייר לא ממושמע. הטון היה תקיף ומאיים. מדובר בעבירת תנועה חמורה ביותר, רכיבה היכן שאסור. ובכל רובע המוזיאונים שכולל רחבות גדולות להולכי רגל - האופניים, הקורקינטים והסקייטבורד הם מחוץ לתחום. "חשוב לנו שהולכי הרגל ירגישו בטוחים וגם משפחות עם ילדים, שיוכלו להתרוצץ בלי לפחד שייפגעו" אומרת מאריאן שממשיכה לצוד בעיני נץ תיירים שמתעלמים מהשלטים. כן, יש גם קנסות על הפרת השלטים. ושוב: איסור השמעת מוזיקה ללא אישור בציבור, כדי לשמור על השקט בכיכרות.
    .
    לקח 8: לא מספיק ליצור מרחבים מופרדים להולכי רגל ולרכבים, יש להפריד גם בין הולכי הרגל לרוכבי קטנועים, אופניים וקורקינטים כדי לאפשר כיכרות בטוחות להולכי רגל.
    לקח 9: שקט ונקיון הם לא מותרות אלא כללי בסיס להתנהל יחד במרחב בנוי צפוף.
     שלט בכניסה לרובע המוזיאונים. 
    ''
    .
    "אפשר לאכול מהרחוב, כמה שהוא נקי" אנו הולכים בכיכר עם אלפי אנשים ומתקשים לאתר אפילו שקית צ'יפס או פחית אחת שמתגלגלת לה ברוח בכיכר. אנו שומעים תיירים נוספים מתפעלים. הנקיון הזה הוא חלק ממה שהופך את וינה למושא הערצה בכל כך הרבה ערים אחרות שמתקשות להתמודד עם ונדליזם, לכלוך שנזרק מרכבים והולכי רגל, שקיות אשפה שמתגלגלות. באוסטריה הבינו שאם מייצרים פחות זבל, גם זורקים פחות. שקיות המכולת יהיו מנייר.
    אם נפל משקה ונשפך לכם ועד קבלה אחרי קנייה, מצופה שמיד תרימו או תנקו אחריכם ולא תשאירו סימנים לנוכחות שלכם במרחב. אם תמשיכו ללכת, הסבירות שמישהו יעיר לכם גבוהה מאד. מתוך שלוש נסיונות 'ללכלך בלי לאסוף' - בשניים חטפנו נזיפה מעוברי אורח.
    לקח 10: מי שמלכלך חייב לנקות ולמחזר אחריו, ומרחב נקי מלכלוך ומפגעים הוא הבסיס לאיכות חיים עירונית
    הרחובות מצוחצחים, והנקיון מופתי. 
    ''
    .
    "גישה לטבע זה דבר מאד חשוב כי אנחנו לא רוצים רק גינות וכיכרות. אנחנו רוצים גם להשאיר קצת מהטבעי, או לפחות עם פחות תכנון". ואכן, נראה שבוינה נעשה מאמץ גדול לשמר אתרי טבע, במיוחד סביב הדנובה ובפארקים גדולים, כך שלפחות ייראו "ללא עודף תכנון". הנושא של עודף תכנון, הסביר מתכנן אחר, יכול להוביל לניכור בציבור ורצון לצאת מהעיר. לקח 11 ממתכנן סביבתי תושב ויינרברג: "אנחנו לא רוצים שהציבור יצטרך לנסוע רחוק כדי להינות בטבע וחשוב לשמור על נגישות התושבים לנהרות, יערות, ביצות. הטבע צריך לקבל מקום של כבוד, גם בתוך לחצי הבנייה הגדולים".
    פארק בלב שכונת ויינרברג.
    ''
    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "ללמוד מהעיר הטובה בעולם (1): אפס סובלנות ללכלוך, הזנחה ועבירות בנייה"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   



    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "ללמוד מהעיר הטובה בעולם (1): אפס סובלנות ללכלוך, הזנחה ועבירות בנייה"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה