כותרות TheMarker >
    ';

    פרטי קהילה

    חיפה

    ברוכים הבאים לקהילת חיפה. כאן תוכלו להתעדכן בכל מה שקורה בעיר, להנות ממעט הירוק של הטבע שנשאר לנו, ומהכחול של הים. הנשימה על אחריות המבקרים הנשיפה על חשבוננו... צילום תמונה: נ.י.ל.י

    חברה וקהילה

    חברים בקהילה (1978)

    צלם חובב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    מתי-גולני
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    bonbonyetta
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    forte nina
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ארנה א
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    הבס מחיפה
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אייל - חיפה
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שולה63
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    Buna
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שטוטית
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    FreeSoft
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    תחנות הרכבת בחיפה - החמצה אחת גדולה ומעצבנת

    5/5/20 16:44
    1
    דרג את התוכן:
    2020-05-05 16:56:12
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

     

    תל אביב משדרגת ללא הרף את תחנות הרכבת בתחומה. עוד כניסה לתחנת רכבת מרכז, עוד מבנה לרכבת השלום. כיכר חדשה בתחנת רכבת מרכז, הרחבת מדרכות ברכבת השלום. גם שם, יש החמצות רבות. כמו תל אביב, תחנות הרכבת בחיפה נמצאות בתוך העיר ממש, ומחמיצות לחלוטין את התפקיד שלהן ואת היכולת שלהן לייצר סביבן מרחב עירוני מזמין ומהנה, שהוא גם חלון הראווה והמראה הראשון של העיר עבור רבים. בואו נבדוק את התחנות בחיפה מצפון לדרום ונציע מה לעשות, בהנחה שלא יהיה מנהור מחוף הכרמל ישירות למפרץ (הלוואי).

     

    נתחיל בתחנת חוף הכרמל, שגם לו יהיה מנהור, צפויה להישאר במקומה: אין החמצה יותר גדולה מזו. תחנה סמוכה למת"ם, סמוכה לחופי הים, סמוכה למרכז העסקים בצומת מת"ם, צמודה למרכזית חוף הכרמל. משני צידיה גשרים עיליים של ירידה לחוף הכרמל וגשר מעליה של כביש החוף. היה כל כך מתבקש: לבנות את הרציפים והתחנה בין שני הגשרים האלו, כשהיא מקורה לחלוטין. שטח נדל"ני יקר ערך, גדול מימדים, שכולו עם נוף ישירות לים. ומה אפשר לעשות מעל התחנה? כמעט כל דבר. משרדים (עם שרוול ממוזג להולכי רגל עד למת"ם), מלון לגובה עם נוף מרהיב. 

    גם רחבת התחנה משני הצדדים מקוטעת על ידי כבישים. אין ממש כיכר ובוודאי שאין מסחר לכיוון החוף. רק טורים אינסופיים של רכבים לכל עבר, פקקים, צפירות וחוסר ברציף הורדה. לכולם ברור מה היה צריך לקרות כאן: יצירת כיכר כניסה עם דרך גישה להורדת נוסעים שמשתלבת בצורה הגיונית ונוחה בכביש הראשי. במקום, "הסדירו" כניסות ויציאות קטנות ומסוכנות לחניונים, כשאת אותן כניסות חוסמים בעלי מוניות, כי אפילו לא הסדירו מגרש מוניות. מרגע שכל תחנת חוף הכרמל הייתה מקורה, את הקירוי היה ניתן להמשיך ישירות עד למרכזית חוף הכרמל ולייצר רחבה עילית כולל רמפה לרכבים: להורדת נוסעים, וקומות חניה עיליות מעל גג התחנה המרכזית חוף הכרמל, כשמעליו (ולכן יש תכנון) מגדל משרדים, מלונאות.יצירת רחבת כיכר עילית להורדת נוסעים לתחנה המרכזית ולרכבת חוף הכרמל הייתה מייצרת כניסה אחת נוחה לשתיהן, ממנה יורדים בדרגנוע לשתי התחנות. קשה להבין למה מראש לא חשבו לאחד בין שתי התחנות בצורה נוחה, במקום המעבר החשוך והקודר הנוכחי, שמחייב לצאת מתחנה, לפגוש שוב בידוק כדי להיכנס לאחרת.

    סיכום: פספוס אדיר של הנדל"ן שאפשר להוסיף מעל תחנת רכבת חוף הכרמל והתחנה המרכזית, תוך איחוד הכניסה לשתיהן ממפלס עליון והוספת קומות חניה לגובה, במקום לבזבז אותן במגרשים ליד החוף.

     

    תחנת בת גלים: כאן באמת הסיטואציה כבר זועקת לשמיים. זו תחנה עם חזית שלמה כלפי שכונת בת גלים, שהפכה לגדרות, שבילון ועצים. במקום לתת לשכונה רחבה מפוארת ומלאת פעילות מחוץ לתחנת בת גלים, יש רק כיכר תנועה וחניוני רכבים. עוד לא מאוחר בתוכניות הפינוי בינוי הקיימות לתקן את המצב האבסורדי של תחנת רכבת שמציבה קירות אטומים ואז עוד קירות אקוסטיים אטומים כלפי השכונה. כל הקירות האלו יכלו להיות שדרה מסחרית גדולה כלפי בת גלים, שמובילה בסופה לכיכר רחבת ידיים מהתחנה דרך רחוב מילסון (ככיכר עם כניסה לחניון תת קרקעי גדול) וכולל מדרכות רחבות ברחוב עפרון עד הים. מעל התחנה וצמוד לכיכר, אפשר היה לתכנן שני מבני מלונות או אכסניות, כשבמקום קירות אטומים, יש שורת חנויות ומסעדות שמשרתות את התושבים, התיירים ובאי בית החולים בקצה רחוב שרל לוץ ודופן רציפי התחנה ברחוב עליית הנוער. גם כאן, הפספוס העירוני והנדל"ני פשוט שערורייתי.

    סיכום: הסדרת חניון תת קרקעי לדיירי רחובות שרל לוץ, עליית הנוער ומילסון תפנה שטחים אדירים לפיתוח עירוני של ציר כיכר עירונית, גני משחקים, חנויות, מלונות ומשרדים שיוכלו להנות מהקירבה לרמב"ם ולחוף הים. כל תוכנית פינוי בינוי בבת גלים חייבת להתייחס לפספוס האדיר הזה.

     

    תחנת מרכז השמונה: למרות שאושרה סביב התחנה תוכנית כללית, התוכנית לא מסדירה את הגישה הבעייתית לתחנה מהעיר התחתית. זו הייתה יכולה להיות הכיכר הכי יפה בישראל. מצד אחד דגון, מצד שני רחוב הנמל וממול דרך העצמאות. גם כאן אפשר לייצר חניון תת-קרקעי. אין היום מדרכה מול בית דגון! בית דגון מגודר כמו בית כלא. גשר הכניסה לנמל חותך את הגישה לרחובות קדושי בגדד והנמל-ליפשיץ. יש קושי גדול לחצות את דרך העצמאות לתחנה ולרציפי המטרונית. דרוש גשר הולכי רגל מרחוב עין דור עד לתחנה עם ירידה לרציפים. הגשר הזה יתחבר גם לגשר הכניסה לנמל. מעל האגף הנמוך של בית דגון מול הכיכר ומעל בניין התחנה אפשר להוסיף שטח משרדים ומלון גדול. את השטח מתחת לגשר הכניסה לנמל אפשר לסגור לטובת סניף רשת מזון שישרת את הסביבה. את חומות בית הקברות היווני קתולי אפשר לנצל לקיר גרפיטי או קיר ירוק אנכי גדול שישלב שלט ברוכים הבאים לחיפה, או מסכים גדולים שיקרינו כלפי כיכר התחנה. בתחנת חיפה מרכז צריך לשלב אמצעי תחבורה להשכרה כמו אופניים, קורקינט או השכרת רכב וחניון שמירת רכב לטווח ארוך שיאפשרו להתחיל משם את הטיול בחיפה. במקום אפשר לשלב גם תחנת שיטור, מרכז מבקרים, שטחי האנגרים להופעות. 

    סיכום: השטחים סביב רכבת מרכז לא מנוצלים. שטח החניון מול התחנה צריך להתחלף בכיכר גדולה. המבנים הנמוכים של דגון, התחנה ורחוב הנמל צריכים לקבל תוספת קומות לייצר כיכר עירונית פעילה, עם גשר הולכי רגל אל רחוב יפו והפיכת כביש מהיר שחלקו ללא מדרכה לסביבה עירונית. 

     

    תחנת קרית חיים: סביב התחנה שטחים ריקים רבים. סביב תחנת קרית חיים אפשר ליצור אזור תעסוקה, מגדלי משרדים ומגורים יחד עם שטח אצטדיון קרית חיים. זהו המע"ר החדש שישרת את קרית חיים. בשטח האצטדיון אפשר להקים שטח דמוי גני התערוכה, אולם רב תכליתי שישמש לאירוח הופעות גדולות עד 15 אלף איש בשימוש בתחנת הרכבת. עם פינוי חוות המיכלים יורחב שטח גני התערוכה וישתמש בשטחים לוגיסטיים לאורך ציר אריה שנקר. בצמוד לפסי הרכבת יוקמו מבני משרדים, ולצד כיכר צייזל, מגדלי מגורים. אולם ההופעות הרב תכליתי ישמש גם לענפי ספורט, ויחובר בטיילת ירוקה עד בית נגלר. גשר הולכי רגל ואופניים יחבר את המע"ר מעל צומת קרית חיים בין אח"י אילת לשדרות דגניה עד הים. 

    סיכום: תחנת קרית חיים תהפוך למרכזו של מרכז עסקים עם מאות אלפי מטרים משרדים ומגורים, לצד אולם רב תכליתי שיאפשר ספורט קהילתי, תערוכות ומופעים גדולים. אזור בית נגלר יהפוך למרכז ספורט וחינוך מטרופוליני בשילוב עיריות הקריות על בסיס הרכבת והתחבורה הציבורית.


     


    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "תחנות הרכבת בחיפה - החמצה אחת גדולה ומעצבנת"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   



    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "תחנות הרכבת בחיפה - החמצה אחת גדולה ומעצבנת"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה