כותרות TheMarker >
    ';

    פרטי קהילה

    חיפה

    ברוכים הבאים לקהילת חיפה. כאן תוכלו להתעדכן בכל מה שקורה בעיר, להנות ממעט הירוק של הטבע שנשאר לנו, ומהכחול של הים. הנשימה על אחריות המבקרים הנשיפה על חשבוננו... צילום תמונה: נ.י.ל.י

    חברה וקהילה

    חברים בקהילה (1978)

    צביקה פרץ
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    FreeSoft
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ארנה א
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    bonbonyetta
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    לואיס קרול
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    תנועת כמוך
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    shraga elam
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    sari10
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    צלם חובב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שטוטית
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    רפי פרץ
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    מאחורי הקלעים: הנמל הסיני יקבל את נמל התעופה בחיפה

    18/5/20 09:07
    0
    דרג את התוכן:
    2020-05-23 12:03:16
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

     

    הסינים מתכוננים למנף את ההשקעות השונות שלהם ברחבי העולם ולגייס אותן להתאוששות הכלכלית והמדינית של סין. אחד משרשרת הנמלים שסין רכשה או בונה או תתפעל, הוא נמל המפרץ - בשמו האמיתי: נמל סין בישראל, שהשלמתו והפעלתו מתוכננים בשנה הקרובה. עיריית חיפה לא דרשה לשייכו מוניציפלית לתחומה, למרות שהוקם בשטחה. זהו נמל שיהיה בשליטה מלאה של סין למשך 25 השנים הבאות. רק 25? ברור שלא. זו רק 'התקופה הראשונה בהסכם'.

     

    לנמל דרושים שטחי עורף לאחסון סחורות ולאכסון עובדים. נמל חיפה הוא כאמור רק אחד ב'דרך המשי הכלכלית' של סין. ההשקעה הגדולה ביותר היא בנמל פיראוס, שיהפוך ל"שער סיני לאירופה". לנמל המפרץ הסיני אושרו בהליך שערורייתי שטחי ענק במפרץ חיפה, 1,200 דונם במבנים לגובה 30 קומות, כבנייני 10 קומות על גדות הקישון. ישראל גם מחויבת לאפשר קישוריות מסילתית לירדן, בתיווך סיני, ויצירת נמל כמעט אקס-טריטוריאלי. ממשלת ישראל, כהרגלה בהתנהלות מול ירדן, עשתה במכנסיים ועשתה מעצמה וריבונותה צחוק.

     

    אלא שמבחינת חיפה, עוד לא תמו בכך כל פלאי השערוריה. לשר התחבורה כץ נאמר, כי שטחי העורף קטנים מדי עבור המגלומניה הסינית. ההשקעה הסינית גדולה, והם רוצים תמורה. התמורה שהובטחה היא שעם הפעלת הנמל, יאפשרו לו להשתלט על שטחי שדה התעופה חיפה. זו גם הסיבה, מדוע גופי התכנון סרבו לכל שינוי בתכנון הנמל הסיני. גם את ההסכמה להארכת נמל חיפה, ברור שאין כוונות לממש. חבל לזרוק כסף על שטח, שהובטח שיעבור גם הוא לשליטת הנמל הסיני. כדי לזרז את המהלך, בידיעה שאין בכל צפון ישראל שדה תעופה תקני, הציעה סין לסייע גם בבניית שדה אזרחי חלופי. אלא שחילופי ראש העיר בעיריית חיפה, יצרו סיבוך. ההתעקשות של קליש הייתה מוקש בתכנון הסודי למסור את שדה התעופה בחיפה לידי הנמל הסיני. גם את חוות המכולות תכננו לצרף לעיר הנמל הסינית. הסינים דורשים אלפי דונמים, ומתכוונים להפוך את עורף הנמל לשטח 'דאמפינג' של עודפי תוצרת סינית, כולל פסולת כימית ותעשייתית. מספנות ישראל ומעגנת הקישון שיהפכו למובלעות בתוך עיר הנמל סינית - ולא מן הנמנע שגם עליהן תאפשר ישראל השתלטות של הנמל הסיני.

     

    הבעיה כמובן, שרשויות התכנון והתחבורה נתקלו בהתנגדות לגבי מיקום שדה תעופה חלופי ליד רמת דוד או מגידו ואפילו הציעו שסין תקים לישות הערבית בשומרון שדה תעופה "דו-לאומי" בחדרה, שיאפשר סגירת השדה בחיפה. לסינים אין עניין בתעופה הישראלית ותיווך פוליטי, אבל יש להם עניין לסלק ממפרץ חיפה את שדה התעופה. מבחינתם, לחץ קליל על ממשלת הקש של נתניהו ועבודות סילוק השדה יקודמו בהליך מזורז. הרבה יותר זול יהיה לפנותו מלהתחיל בעבודות על נמל המפרץ ב'. עובדי נמל המפרץ יתלוננו על רעש וסכנה משדה התעופה וממשלת ישראל תעשה במכנסיים ותודיע על סגירתו. 

     

    לפיכך הפכה המדיניות החדשה והעיקשת של ראש עיריית חיפה למטרד בעיני הסינים למימוש עיר הנמל הסינית, אך הם אינם מתערבים בענייני פנים - גופי התכנון והפנים בישראל 'יורידו את ראש העיר מהעץ'. ההסכם שנחתם הסיר כל אפשרות של חיפה להתערב בנמל הסיני. זאת השורה התחתונה והעיקרית בו. בתמורה, הבטיחו להאריך - נו אז הבטיחו, רק לא הבטיחו לקיים. לשאיפות הסיניות כאמור יש עוד מטרדים: מספנות ישראל ומעגנת הקישון. האם נראה בקרוב השתלטות על מספנות ישראל? האם סין תסייע להקים בחיפה מעגנה חלופית כדי להשתלט על שטח מעגנת הקישון? ופארק הקישון - הוא כמובן ישוקם בסיוע סיני. פארק הידידות סין-ישראל, יקראו לו, והסינים ידאגו שיתוחם בהתאם לצרכי העיר הסינית.

     

    לא רק עיריית חיפה לצנינים בעיני הסינים (וממשלת ישראל) למימוש שאיפת עיר הנמל הסינית, גם האמריקנים. הם אינם טיפשים כתושבי חיפה ומזהים היטב מה מוקם כאן. העיר הסינית תאפשר הצבת ספינות עם ציוד ריגול לצד בסיס צבאי-במסווה-אזרחי נייח וקבוע. השליטה הסינית באחד משערי הכניסה העיקריים של תוצרת לישראל וליוון נותנת לה אחיזה חסרת תקדים במזרח התיכון. לחברות סיניות אחזקה שנעה בין 10-30% בעוד 10 נמלים שונים באירופה. סין גם הייתה שמחה להשתלט על נמלים בלבנון וסוריה - אלא שהן נמצאות תחת שליטה רוסית, וטורקיה ודאי לא תאפשר לסין שליטה בשטחה. נותרו רק פורט סעיד (מצרים בפשיטת רגל) פיראוס (יוון בפשיטת רגל) וכמובן - חיפה. רק בפיראוס וחיפה, סין בעלת 100% מהנמלים. באירופה כבר מכינים 'טבעת בידוק סביב הנמל הסיני'. יוון כבר הפכה לתומכת נלהבת של סין באיחוד האירופי, ולאור הקורונה והמשבר בתיירות התמיכה הסינית בפיראוס חשובה עוד יותר.

     

    ישראל אינה ערוכה רגולטורית לפיקוח על שייעשה בעיר הנמל הסינית - ואין לה גב חזק כמו האיחוד האירופי. הגב האמריקני עלול גם הוא לבצע נסיגה טקטית, כמו הקטנת התמיכה, ביטול תרגילים משותפים והימנעות משיתוף ידע מודיעיני. אך גם לו הייתה ערוכה ישראל להתמודד - הרי שחלק מההסכמים על הפעלתו כבר מעניקים לו עצמאות כמעט מוחלטת, כאמור, כאקס-טריטוריה. האם יתכן שהמדינה מסרה כך את השטח למדינה זרה, שאפילו אינה תומכת בישראל בהצבעות גופים בינלאומיים? מה קרה לפתע לכל גורמי הבטחון הישראלים, שאיפשרו את המהלך, או שמודרו, או שאויימו, או שקנו את שתיקתם? 

     

    עבור תושבי חיפה, משחקי הארכת שדה התעופה הם פטה מורגנה, מאין אנחה קומית קלה מול שעתיד להתרחש. בתוך שנים ספורות, שדה התעופה צפוי להימחק, ועיר לוגיסטית "מקור תעסוקה נפלא במשרות עקיפות לאלפי עובדים מקומיים" תשרת את האינטרסים הסיניים. שטח השדה יכלול עיר סינית: מגורי מאות עובדים זרים, אזור סחר למוצרים סינים, יתכן אפילו אולמות תצוגה לחברות הרכב ומוצרי בית הסיניות. כמובן, בשליטה סינית מלאה. הלחץ הסיני לייבא לישראל רכבים סיניים כבר הופעל והם מתחילים בחדירה מהירה לשוק. הנמל הסיני יאפשר הוזלה ושליטה מלאה על שוק הרכב החשמלי. נמל גם צריך אספקת אנרגיה, ומדוע לא לאפשר לסין להקים תחנת כח בשטח שדה התעופה?

     

    לנו כתושבים, בידיעה שממשלת ישראל 'עושה במכנסיים' מול ירדן ומול סין, אין מה לעשות. לא עתירות, לא מחאות ולא הפגנות. חמישית מהשטח הבנוי במפרץ חיפה יופקע ויועבר לידיים סיניות - אלפי דונמים. טיפשים אלו החושבים שהדבר יינתן ל-25 שנים "בלבד". השליטה הסינית תישאר כאן ולא תצא לעולם. ההסכם יוארך, כמובן בידידות ומול כל שלטון שלא יהיה - לעוד 25 שנים, אולי לעוד 50. העיר הסינית תתעצם. שטח נוסף ימסר לידיה, לפיתוח מזהיר לטובת שני העמים. עיריית חיפה כבר איבדה שליטה על שטח נמל המפרץ ואיתו תאבד שליטה על כל שטחי העורף הלוגיסטי בעיר הנמל הסינית. זו השורה התחתונה, והיא תיכנס לפעולה מהירה ודרמטית החל משנה הבאה. ארצות הברית מוטרדת ובצדק. אך יותר מוטרדים צריכים להיות תושבי חיפה. 

     

    ''

     

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "מאחורי הקלעים: הנמל הסיני יקבל את נמל התעופה בחיפה"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    20/5/20 01:39
    0
    דרג את התוכן:
    2020-05-20 01:50:21
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    ועכשיו ניתוח יותר מקצועי בהרחבה לגבי התוכניות המאושרות ואיך מרמים בהם את תושבי חיפה:

     

    תת"ל 80 (לשדה התעופה) בדרך לביטול, ועיריית חיפה תחליט איך הוא יבוטל. הנושא כבר עלה בישיבות בועדת התכנון הארצית התוכניות להסדרת תכנון עורף הנמלים הימיים (תמ״א 13 ב/1). השיטות המתוחכמות של חנ"י להשתלט על מפרץ חיפה - כיוזמת כל התוכנית להגדיר את כל תחומי השטחים בו כמותרים לפעילות הנמלית "עורף" כמובן תוך ביטול כל אפשרות להזזת עורף לוגיסטי גם לשטחים שלא צמודים לנמל פיזית, כמו שקורה במאות נמלים עירוניים בעולם, שיש להם שטחי לוגיסטיקה מקושרים במסילות ובנתיבי משאיות, אז אצלנו בחיפה העיר לא מעניינת אף אחד בועדות התכנון ובטח לא את חנ"י. וגם המתכננים שירדו לרזולוציה של "מה יקרה בדופן הכבישים העירוניים", כמו כביש האצטדיון - זה לא עניין אותם יותר מדי, אפילו בצמוד אליו, עיר הנמלים הסינית יכולה להחליט לבנות האנגר עם פסולת פלסטיק, למשל. זה יהיה בשיקול הדעת הבלעדי של מתפעלי הנמלים, כלומר הסינים יכתיבו לעיריית חיפה מה ואיך יהיה בשטח הזה, זאת השורה התחתונה. מגורי פועלים, או חזית עם חנויות, או גדר 5 מטר גובה ומאחוריה מחסן פלסטיק, ההחלטה הופקעה מהעיר שצריכה לסבול אחרכך את הנזק. ככה זה יהיה בשטח הבסיס הטכני שמתפנה, או מול העיר התחתית וקרית הממשלה.

    הנוף של כל העיר התחתית - ייקבע לא על ידי העירייה אלא על ידי מפעילי הנמלים. האחד יופרט והשני כבר בידי סין. והם יחליטו מה יהיה הנוף התעשייתי הקודר מול שכונות חיפה: האם רק 20 מטר גובה מכולות ואחסון, או 30. האם יהיו משטחים של מכוניות סיניות או שהם ייבנו חניוני ענק 10 קומות שבתוכם ישימו מכוניות או מכולות. צריך להבין בעצם מה הועדה הארצית אומרת לעיריית חיפה: כל עיר הנמלים שאנחנו מקימים (בטיעון: "כי זה מה שנמלים צריכים") בעצם לא נתון לשיקול העירייה.

    .

    בכל תוכנית שמקודמת, עיריית חיפה מאבדת עוד ועוד את השליטה וחמור מכך את הפיקוח על השטח, וזה מעוגן כבר במסמכים חתומים, ויתורים על פני ויתורים, מתנת הפרידה של יונה יהב. מוותרים על הכל, תעשו שם מה שבא לכם. ובתוך זה יש שטחים בבעלות פרטית, שלא ברור האם גם הם יופקעו. אבל זה בעצם מה שאמר ראש העיר של חיפה, שאפילו כבר הסכים להוציא גם את שדה התעופה ולתת לחנ"י. גם זה כבר היה על הפרק, קחו הכל, אתם נפלאים. עיריית חיפה מעניקה לכם 4,000 דונם, תשאירו לנו רצועה מזערים של "גדות הקישון" בתור פארק מטרופוליני, שגם אותו הפחיתו מ-1000 ל-580 דונם, וחנ"י זוממת בתוכו להשתלט על עוד, אבל כדאי להבין איך עיריית חיפה הרדימה את התושבים, ובעצם מסרה בלי תמורה, שום תמורה, אפילו לא דרישה לזכות לועדה משותפת שתקבע את הבינוי, האופי, השימושים, כלום, הלכה ומסרה אלפי דונמים בלב העיר חיפה לידי נמל חיפה, שיופרט ובמשך 25, 50, 100 שנה, לידי הסינים.

    .

    הסינים ודאי יעסיקו גורמי תכנון פרטיים וזריזים מאד שלהם, שיגישו מיד בנייה מסיבית של מאות אלפי מ"ר, הכי זולה ומכערת שרק אפשר כי הרי אין להם שום הוראות מחייבות - כל מה שהם צריכים ועיריית חיפה לא תוכל לומר כלום גם אם טופוגרפית כל מה שקורה בשטח הזה, שצמוד לדופן העירונית, משפיע מהותית על הנוף של שכונות חיפה, על האויר שהן נושמות, זרימת האויר אליהן, מידת הסיכון בהן. האם יש עוד עיר בישראל שהפקירה ככה את תושביה? האם יש עוד עיר בישראל שבמקום ללחוץ לחפש גם פתרונות לוגיסטיים לשטח הנמל מחוץ לתחומה, כמו השטחים המישוריים בנשר, יגור, יקנעם וכד' פשוט אמרה: בטח, קחו הכל וכמה שיותר במרכז המטרופולין, מול העיר שלנו. ואפילו תבנו שם 30 מטר גובה. ואתם יודעים מה, אפילו תבנו מבלי שנשתתף בהחלטות.

    .

    עכשיו לשאלת שדה התעופה, שכאמור גורלו נחרץ, גם אם מספרים אחרת.

    תת"ל 80, שזו התוכנית של שדה התעופה, שכאילו מספרים שהכוח שלה גובר מעל תוכנית "הסדרת" עורף הנמל (הסדרת המסירה שלו לנמלים..), אי אפשר להסתיר את שתי השיטות שבהן מפתים את עיריית חיפה להסכים שהנמל ייעלם (וכאמור יהב כבר היה עמוק בגישה הזו..). הפטנט הראשון, הוא המחשבה להצמיד ליד הנמל הסיני, את העתק בסיס בה"ד בת גלים והב"ח. לכל בר דעת עם גרם שכל מובן שמשרד הבטחון, לא יאפשר לעולם להעתיק לשם כלום. כי זה צמוד לנמל סיני, כי אין לזה מקורות מימון וכי כמות הסיכונים מהפעילות הלוגיסטית של הנמל כמו דלקים, אחסון חומרים מסוכנים ומתלקחים ועוד.. פשוט מונעת כל אפשרות אי פעם להעתיק צמוד לשם נמל צבאי. אבל באו לעיריית חיפה ואמרו: תחליטו, כי הנמל הצבאי אם יועתק לשם, דורש את סגירת שדה התעופה. לא נאפשר להקים שם נמל צבאי אם שדה התעופה ימשיך לפעול. זה התכסיס הראשון.

    מן הסתם, לא יהיה שם לעולם נמל צבאי. אבל בשביל החלום הזה, קודם תסגרו אתם את שדה התעופה הזה. כמובן: שטחו לא ימסר לבסיס צבאי, מה פתאום, שטחו ימסר לנמל הסיני. ניסו את הטריק הזה, לא ממש הצליח. בעיריית חיפה אם בוחנים איך פועל משרד הבטחון לגבי הקיים - די ברור שלא יועתק לשם לעולם הבסיס הצבאי, מכל הסיבות שפורטו כאן.

    .

    אבל זה לא העיקר כי יש בתוך הסדרת תוכניות הנמל הימי את התכסיס העיקרי - כמה הם חכמים. כאילו כבדרך אגב, רק כדי להיות זהירים - הם אסרו שימושים מרובי קהל בכל שטח עורף הנמל. ומה לדעתכם זה שדה תעופה שבו אמורים לעבור עשרות אלפי נוסעים ביום? שלידו אמורים לקום שימושים מסחריים תומכים? אתם מכירים שדה תעופה בעולם שנמצא בתוך מרחב שהסכנות בו מגבילות שימושים מרובי קהל בתוכו? אבל הוא מקיף את שדה התעופה. אתם מכאן מבינים בדיוק מה יקרה. עורף הנמל יתמלא באחסון חומרים רגישים, מסוכנים, דליקים, רגישים לרעש.. וכד'. כל תת"ל 80 לשדה התעופה תקרוס מול הדרישה לרצף עורף נמל בשטח הזה, ללא "הסיכון לנוסעים ולעובדי הנמל מקיום שדה תעופה בצמידות לנמל ימי". אתם כבר מדמיינים את המשפט הזה מנוסח לשרי הממשלה ב-2021, ואם לא אז שנה אחרכך. כשהסינים כבר יחלו בבנייה מאסיבית שתכתר את השטח. מי מאמין שעוד חמש שנים יהיה שדה תעופה פעיל מוקף בשטחי עורף הנמל הסיני? אני לא הייתי מוכן לשים כסף בהימור לטובת קיומו. כל מי שמסתכל מבחוץ וגם מבפנים על תהליכי קבלת ההחלטות, על מה שנאמר מבחינת הגמישות של השטח הזה ומי ישלטו בו, ואיך הם פועלים, מבין שמצבה של חיפה מול עיר הנמל הסינית ועיר נמל חיפה המופרט, יהיה רע ומר.

    21/5/20 16:03
    0
    דרג את התוכן:
    2020-05-21 16:17:15
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    חלק 3: עיריית חנ"י והנזק הכלכלי-סביבתי לחיפה:

     

    שר התחבורה לשעבר, שמכר לסין את נמל המפרץ, מתוגמל עכשיו בתפקיד שר האוצר. זה גם שר התחבורה שדחף לבזבוזי העתק על הרכבל המיותר והאיטי, וקווי המטרונית הכושלת. עכשיו מליארדים ילכו על הרכבת עם 19 התחנות בין חיפה לנצרת. לכץ יש הרבה חברים בתשתיות, והזרמת הכספים הזו נחוצה להם. מדינת ישראל העבירה אליהם מליארדים. גם בנמל המפרץ, אותם קבלנים זכו במכרזי ענק לסלילת דרכים, גשרים ומחלפים אל עיר הנמל הסינית. כץ כשר אוצר ידאג להעשיר את המעגל הזה עוד ועוד - מכאן הלחץ לעובדות בשטח כדי ששרת התחבורה לא תוכל לבצע חשיבה מחדש על פרויקט רכבת קלה חיפה-נצרת, היא תוכל לבוא לגזור סרטים ולדבר על הפריפריה, שאותה מרעיבים כדי לממן לחוג קבלני התשתיות עוד מגה-פרויקט מיותר. חיפה עיר תחת איום כלכלי וסביבתי מתמיד. תוכנית כחלון למפרץ חיפה הפכה לקוריוז שיווקי, שכבר מתחיל לצבור אבק נוסטלגי במגירות משרדי האוצר.

    .

    שר האוצר כץ, ייאחז בצורכי חילוץ המשק, כדי לאשר הרחבה מאסיבית של כל התעשייה המזהמת במפרץ חיפה. מה שרק ירצו. שום מפעל מזהם לא ייסגר ולא יזוז. לא אתפלא אם הנמל הסיני יכלול מחדש מיכל אמוניה ענק. השר כץ חובב טיולים עוד ממשרד החוץ, ובוודאי שיארגן טיולי למידה רבים לסין. בתמורה, עיר הנמל הסינית תקבל יד חופשית מהאוצר. ההשקעות בהקמת העיר הסינית בנמל המפרץ יוצגו כהשקעה ואמון בינלאומי. אפשר כבר לנחש את הכותרות "שר האוצר כץ מברך על השקעה סינית של רבע מליארד שקל בלוגיסטיקה בנמל המפרץ". סין מקבלת במשבר הנוכחי משרד אוצר גמיש עם שר שכבר הראה נכונות להביא להשתלטות זרה על תשתיות תחבורה ושינוע. מבני הלוגיסטיקה מצויירים לציבור כמחסן תמים. בפועל חלק גדול מהשטח יתמלא בחוות מיכליות חדשה, מלאה בחומרים מסוכנים והפעם בקירבה גדולה עוד יותר לקרית חיים. מכיוון שלעיר הנמל הסינית מותר למקם כל דבר כ"שימוש נלווה לנמל" בכל תא שטח, ליד כביש האצטדיון בו חולפים עשרות אלפי בני אדם, ניתן יהיה למקם גם מיכלי אמוניה וגזים מסוכנים. עיר הנמל הסיני גם תחייב הקמת מסופי רכבות משא, עלייה דרמטית גם בתנועת משאיות, שישפיעו על כל מרחב המפרץ.

    .

    כל ועדות התכנון חוזרות ממשרד האוצר למשרד הפנים. וכך אפשר לצפות כבר לסחר-מכר ההדדי בין כץ לדרעי דרך פרוקסי ועדות התכנון המחוזיות והארצית. אתה תממן לי עיר חרדית, וועדת התכנון שלי תכשיר בזריזות את כל הבינוי בעיר הנמל הסינית. בעצם, הרי כך גם קודם המכרז שמכר את השטח לסינים: שילוב אינטרסים של נערי האוצר תמורת הזרמת מימון לפרויקטי תשתיות למשרד התחבורה. כך גם תעבוד המסחטה מול עיריית חיפה: תסכימו לכל המהלכים בעיר הנמל הסינית, ותקבלו סיוע לממן פרויקטים אחרים, נגיד, שוברי גלים מול חוף הכרמל. או איזה תקציב לשיפוץ מבני תרבות. עיר הנמל הסינית, זה כבר ברור לחלוטין - תדרוש להשתלט גם על שטח חוות מיכלי הדלקים הישנה (ipc). שטח שיועד בעבר לשכונת ענק שתכפיל את קרית חיים - 7,000 דירות ומרינה. אלא שחברת הנמלים לטשה עיניים. הסינים יממנו את ניקוי השטח, רק כדי לקבל אותו לעיר הנמל הסינית. משרד השיכון יזרוק כמה פירורים לשיקום שכונות או התחדשות בקרית חיים, ובתמורה, תיגנז השכונה והשטח יצורף לצרכים הלוגיסטיים של עיר הנמל הסינית.

    .

    על סמך קריאת כתבות על הביצוע בנמלים זרים שעברו תהליך כזה, ברור שתקום מאין עירייה נפרדת לטיפול בנמל הסיני - משרד תכנון משלהם, שיעקוף כל גורם עירוני ואפילו מחוזי. כל בינוי יגיע ישירות בצינור עוקף לות"ל, שכמו נולדה כדי לאפשר השתלטות כזו. לעיר הנמל הסינית יהיו מעברי גבול, היא תוקף חומות, תקים צבא שמירה משל עצמה, ותדרוש להקים תשתיות עצמאיות לאספקת חשמל. עיר הנמל הסינית SIPG-H ולצידה הנמל המופרט, מי יודע אם לא יופרט אף הוא לידיים סיניות, יקבלו חיץ מחיפה בדמות חנ"י, שתנהל את הניתוב לכל הנמלים, כלומר תשמש את המעטפת, מאין אזור חיץ מדיני בין עיריית חיפה לבין עיר הנמל הסיני. בפועל, זה אומר שעיר הנמל הסינית לא תנהל שום ממשק מול עיריית חיפה, אלא תעביר את הדרישות ישירות לחנ"י, וזו תעביר אותן בות"ל, ועיריית חיפה אולי תלמד מה מתרחש בחצר הקדמית שלה, רק מהתקשורת. תהליך כזה שבו חנ"י משקיעה מאות מליוני שקלים בתשתיות תחבורה והעמקת רציפים מעגן את התלות שלהם בגוף הזה, והופך אותו לעיריית-העל המסדירה את עיר הנמל הסינית ועיר הנמל המופרט. כך נולדה למעשה עירייה חדשה במפרץ חיפה - עיריית חנ"י.

    .

    עיריית חיפה מצפה לסוכריה שתמתיק את הגלולה המרה שנאלצה לבלוע, אבל מי שבונה על "תוכנית חזית הים העירונית", שכח רק שמול חזית הים הושלם הפולינום, ואין שום כוונה לאף גורם משני צידי המעגנה המערבית לוותר על השטח. השטח המערבי ישווק כנכס נדל"ני של נמל חיפה המופרט. אין שום כוונה להזזת המספנה, הפולינום, שטחי הנמל, ואת הרציפים המזרחיים יש כוונה להעמיק. לא מן הנמנע, שיסולקו אוניות הנוסעים, אם בכלל יפליגו פוסט-קורונה. סילוקן או אי סילוקן ייקבע על ידי מפעיל הנמל המופרט. גם כאן, עיריית חיפה עלולה לאבד כלכלית את מעט התיירות הימית, לטובת נמל נוסעים מוסדר באשדוד.

    .

    תוכנית ישנה הציעה לצד מעגנה מול בית חולים רמב"ם להקים במסגרתה נמל נוסעים אזרחי שיוכל לקלוט מעבורות ואוניות נופש גדולות. אלא שהכוונות נותרו על הנייר, בפועל - 25 שנה מאז דובר על מעגנה בבת גלים, כל מה שהשתנה זה רצועת 5-10 מטר שבה"ד חיל הים "פינה" עבור טיילת. אין שום כוונה לפנותו. עשרות בסיסים אחרים פונו, אך חיפה תאלץ לספוג רק הרחבה של הנמל הצבאי, שנדרש לתגבור פעילות מול תגבור הפעילות האזרחית בנמל הקיים והנבנה. אפשר כבר להבין, שמכל עבר ואיך שלא מסתכלים על תמונת הפיתוח מול העיר התחתית, חיפה ניזוקה ויוצאת המפסידה הגדולה. עיריית הנמל היא עובדה מוגמרת. בימים אלו נבנים בעיר החדשה הדרכים, מסופי הבידוק ועם פינוי הטכני, חומות ענק מבוצרות עוד יותר מהקיימות. עכשיו אפשר להבין - שהמחשבה של עיריית חיפה, שבתוך עיריית הנמל יתאפשר להפעיל שדה תעופה בינלאומי - היא בגדר פנטזיה.

    .

    עיר הנמל הסינית: כך צפוי להיראות השטח הלוגיסטי של הנמל הסיני, עד גדות הקישון:

    ''

    22/5/20 19:11
    0
    דרג את התוכן:
    2020-05-22 19:39:15
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרק הסיכום: המאבק על שדה התעופה יכריע: מי באמת שולט במפרץ חיפה?

     

    המאבק על שדה התעופה לא חשוב רק לעתיד התיירות בחיפה, אלא לדמותה של חיפה. יאמר לזכותה של ראש העיר שזיהתה את הנקודה הזו. יש פה הרבה מעבר להשארתו של שדה עירוני נגיש וביתי שמאפשר חיבור מהיר בשגרה, בחירום, לשדות הגז וליעדי תיירות. למטוסי כיבוי, למטוסי תובלה, מסוקים ועוד. שדה תעופה עירוני, אי אפשר בלעדיו לעיר שרוצה להיות יותר מפרבר שינה. לא דומה הדבר לירושלים ותל אביב, המקושרת תוך רבע שעה לנתב"ג ברכבת מהירה. וגם בתל אביב, נלחם ראש העיר על שדה דב, ויתכן שיוקם שדה עירוני חלופי, כי אלו הצרכים לניידות ונגישות לחברות רב לאומיות.

     

     אבל לאור התיאור של עיר הנמל הסינית ועיר נמל חיפה המופרט לצידה, ולמעשה עיריית חנ"י שתשלוט על שתיהן, החשיבות על השטחים העירוניים שכרגע בידי חיפה, הפרטיים והציבוריים, היא אדירה. היא תקבע כמה תוכל עיריית חנ"י להשתלט על כלל השטח ולא להתחשב בעיר שמקיפה אותו. שהוא הנוף שלה, הליבה העירונית שלה וקו החוף במרכזה. שדה התעופה הוא מנוף שהעיר מחזיקה כדי בכל זאת לדרוש שותפות בהחלטות ולייצר איזון בין מטרדי הנמלים וצרכי תושבי המטרופולין. אחרת האיזון הזה יופר לחלוטין, והתוצאות של שליטה חסרת מעצורים ומעל הראש של עיריית חיפה, תהיה הרסנית עבור פיתוח חיפה. תהליך כזה קבלנו בחשמול הרכבת: מעל ראש העיר מקודמות עוד מסילות וחיץ עמודי חשמול לכל אורך קו החוף ומרכז העיר. וזו פעולה שאין ממנה חזרה. ברגע שאין שיקוע, ואין תגמול על המטרד העצום הזה שפוגע, בניגוד לאיילון, במפלס העירוני של העיר התחתית, חיפה מקבלת עוד מפגע בדרך למפגע הגדול מכולם של עיר הנמלים המבוצרת ובשליטת ידיים זרות, שמקבלות יכולת בלתי מוגבלת לעשות בשטח עצום, כל דבר, מכוער מטריד וגבוה ככל שיהיה, גם מיכלי 30 מטר, כגובה בנייני 10 קומות. 

     

    שדה התעופה הוא שדה הפעולה שנותר כדי לדרוש הגבלות, פיקוח, תיאום וסילוק מטרדים ממש בצמוד לשכונות העיר ולמע"ר שלה בעיר התחתית, שנופו עלול להפוך לשממת מיכליות והאנגרים אפורים, ללא פיתוח נופי, ללא ממשק עם העיר, ללא פיקוח. לכל אלו, שדה התעופה הוא חלק שחיוני שישאר מחוץ לידיים של עיריית חנ"י, בכל מחיר. בין אם ישרת כמה עשרות אלפי נוסעים או כמה מאות אלפי נוסעים. בין אם יהיה רק שדה לתעופה קלה ומטוסי מנהלים וטיסות קצרות, או יורחב. גם האפשרות שהוצגה להעתקת מבנה הטרמינל ולקשר אותו במסוע למרכזית המפרץ חיוני כדי לשמר את השטח לצרכי העיר ולא לצרכי עיר הנמל הסינית. גם אם, לשם הדוגמה, יהפוך שטח שדה התעופה בחלקו לדיפו לרכבות, תמורת פינוי דיפו אחר ליד קרית הממשלה. יש אפשרויות רבות בתכנונו וייעודו.

     

    לחיפה דרוש שדה עירוני, וגם שדה בינלאומי. לא רק לחיפה, לכל הצפון על 3 מליון התושבים שלו ועשרות אלפי העסקים בו המעוניינים בייצוא. דווקא בעידן הקורונה, כשלא ברור עתידן של אוניות הנוסעים, חשיבות שדות התעופה לתיירות רק תגדל. כל מיקום של שדה תעופה בינלאומי על קווי הרכבת הקיימים בא בחשבון. לא יתכן לקדם רכבות קלות לתושבי המרכז ב-150 מליארד שקל, ולא להקצות סכום השווה רק 2.5% מתקציב כזה, לשדה תעופה בינלאומי בצפון. אם הבלעדיות על נתב"ג מכריעה כרגע מי שולט במדינה (ביד רמה, מדינת גוש דן וצרכיה) גם השליטה בשדה התעופה בחיפה תכריע מי שולט בחיפה. האם עיריית חיפה היא בעלת הבית, או שהעירייה החדשה לצידה השתלטה באופן מוחלט ומתנהלת בתכתיבים ועקיפת הצרכים והפיתוח עבור תושבי חיפה.

     

    ראש העיר צדקה בהעלאת שאלת שדה התעופה, אותו סיבוב פרסה של 180 מעלות ממדיניות קודמה, לגבי חשיבות שדה התעופה. היא הבינה את החשיבות שלו מעבר לחשיבות התעופתית. אמנם גופי התכנון השתמשו בסיבוב הפרסה הזה, כתירוץ לומר "מצטערים כל עבודת התכנון כבר נעשתה בשיתוף העירייה הקודמת", אבל אם בזכות השארת שדה התעופה תצליח עיריית חיפה גם לשמור על מאזן "הדדיות" כלשהו מול עיריית חנ"י ועיר הנמל הסינית, זה כבר מצדיק את כל המאבק. שטח שדה התעופה, חטיבת הקרקע הכי גדולה בצמוד לנמל הסיני, יהיה מוקד התגוששות עוד שנים קדימה. ההחלטות שמתקבלות עכשיו ומידת הנחישות של ראש העיר קליש - ייקבעו  את כל יחסי הכוחות במפרץ חיפה.

    23/5/20 12:03
    0
    דרג את התוכן:
    2020-05-23 12:15:10
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    שיביאו כמה מכולות שרוצים, אם זה מה שיסגור את שדה התעופה.

    ראש העיר הרסה את החיים עם מפגע הרעש של המטוסים הקלים שמסתובבים כל יום וכל היום מעל לראשי התושבים בקריה, ללא יכולת ורצון לעשות שום דבר כנגד דבר לא חוקי זה.

    אימפוטנציה שהצטרפה לנרקיסיזם.



    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "מאחורי הקלעים: הנמל הסיני יקבל את נמל התעופה בחיפה"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה