כותרות TheMarker >
    ';

    פרטי קהילה

    תרבות הרוח

    ברוכים הבאים לקהילת תרבות הרוח. בקהילה זו נחקור יחד את התפישות והערכים שמגדירים את החברה והתרבות שלנו, מתוך שאיפה לקחת חלק בהתפתחות רוחנית, מוסרית, ערכית ואנושית בכל השטחים ולתרום לעיצוב עתידנו. הנושאים בהם נעסוק: פמיניזם & מסקוליזם, ערכים בארגונים ובעבודה, מדע ורוח, אמנות מעוררת תודעה, רוחניות ופילוסופיה, המרקם החברתי, העצמת הרוח בחינוך והתפתחות הפרט.

    חברה וקהילה

    חברים בקהילה (2726)

    אהרוןבן אבי
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אבישי ל.
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    דינמיקה
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    תנועת כמוך
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    יוהידן
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    bonbonyetta
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שטוטית
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אמיר ניצן
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    free spirit
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    avira111
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שולה63
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    מפגש (וירטואלי) עם ד"ר נינה רמון, חוקרת תודעה וחשיבה, בנושא "קוד אתי – בגדי המלך החדשים?", ביום ב', 24 בנובמבר, 6-8 בערב

    14/11/08 22:43
    5
    דרג את התוכן:
    2009-01-03 15:19:59
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    במסגרת סדרת דיונים חדשה על "ערכים בארגונים ובעסקים", אנחנו שמחים לארח בקהילה (אירוח וירטואלי) את ד"ר נינה רמון, חוקרת ומלמדת בתחומי הפילוסופיה של הקיום האנושי במערב ובמזרח, חקר התודעה והחשיבה, שתדון בנושא הקוד האתי מזוית מעניינת ושוברת מוסכמות.

     

    מאמר שכתבה ד"ר רמון בנושא "מבט אחר על ערכים ואתיקה בעסקים" נמצא בספריית הקהילה, ומאמרים נוספים מפרי עטה ניתן לקרוא בבלוג שלה באתר "רשימות".

      

    להלן הפתיח שכתבה ד"ר רמון לדיון, וכולנו מוזמנים להגיב, לחלוק תובנות ולשאול אותה שאלות. המפגש (הוירטואלי) עם רמון יתקיים ביום ב', 24 בנובמבר, בין 6 ו-8 בערב.

     

    *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

     

    קוד אתי – בגדי המלך החדשים?

     

    חברה עסקית נתפסת כגוף שמטרתו לעשות רווחים עבור בעלי מניות ולהתמודד בשווקים תחרותיים על-מנת לשרוד בהם. אבל המצב הזה יוצר לא מעט בעיות, כי "במלחמה כמו במלחמה".

    כדי לנסות ולהסדיר מעט את הג'ונגל הזה, ולמנוע כשלים נוסח ויסות מניות הבנקים, אנרון וכד', שפוגעים בכלכלה ועלולים למוטט שווקים, התגייס העולם המערבי להחדרת אתיקה בעסקים.

    הביטוי הבולט ביותר לכך הוא אימוץ קוד אתי בארגון עסקי, שאמור להצביע על התנהלות ערכית של הארגון.


    והשאלה היא: האמנם? האמנם אימוץ קוד אתי הופך ארגון עסקי לערכי? אני סבורה שלא, ויתרה מכך: לדעתי אין צורך בקוד אתי כדי שארגון יתנהל באופן ערכי.
    אני סבורה ש"קוד אתי" הוא מושג חסר-מובן, בעל סתירה פנימית, והוא מצג-שווא. ואסביר [הדברים מפורטים במאמר "מבט אחר על ערכים ואתיקה בעסקים"]:


    "
    ערך" ו"אתיקה" [מוסר] הם מושגים שונים: ערך הוא אמונה ובחירה אישית, ואתיקה היא כללי התנהגות מוסכמים בחברה. למרות זאת, אנחנו בחרנו לזהות ביניהם ולדבר על "אתיקה ערכית": כללי התנהגות שמקורם באמונה ובחירה אישית שלנו, ולא בהכתבה חברתית, ובחרנו בשלושה ערכי-יסוד [שהם למעשה אחד]: כבוד האדם, יושר, הגינות.


    מאחר ו"קוד" פירושו אוסף של חוקים או מוסכמות ששולטים בהתנהגות בחברה, הוא מנוגד לערך, שהוא בחירה אישית פנימית; וכל עוד אנחנו מדברים על "אתיקה ערכית", המושג "קוד אתי" הוא סתירה פנימית. 

    יתרה מכך - לדעתי, אין כל משמעות לכך שארגון יקבע לעצמו קוד אתי "בהתאם לאופי הארגון וטיב העניינים שבהם הוא מעורב" [ר' הצעת חוק לטיפוח אתיקה בארגונים 2008]. אם ארגון מחליט להיות ערכי – עליו להטמיע אתיקה בחזון; ב-"אני מאמין" שלו. כלומר – על הערכים להכתיב את התנהלות הארגון: בכל מה שהארגון עושההוא נדרש לנהוג ביושר, בהגינות, ועם כבוד לאדם ולסביבה. מאוד פשוט. אין מה לנסח ומה לבחור לאמץ, ואין שום צורך בקוד אתי.


    מכיוון שערכים הם בחירה אישית לשמם, לא מטרה, אי-אפשר להשתמש בהם כעוד אמצעי למיקסום רווחים, או כדי להיראות טוב בציבור. אי-אפשר לבחור ערך אחד ולדחות ערך אחר, או לאמץ ערך באופן חלקי, רק במקום בו הוא משרת צרכים: אי-אפשר לגלות אחריות חברתית ולתרום לקהילה, ובו בזמן להעסיק עובדים ללא זכויות סוציאליות [עובדי קבלן למשל].

    האם שינוי כזה אפשרי? אני סבורה שכן, אבל זה נושא לדיון אחר, שאני מקווה שייפתח בהמשך.
    אשמח לשוחח אתכם על כך ולענות לשאלות.

    נינה

     

     

    Attached files:
    קובץ מספר 1 (jpg)
    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "מפגש (וירטואלי) עם ד"ר נינה רמון, חוקרת תודעה וחשיבה, בנושא "קוד אתי – בגדי המלך החדשים?", ביום ב', 24 בנובמבר, 6-8 בערב "

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    15/11/08 13:09
    0
    דרג את התוכן:
    2008-11-15 13:09:32
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    שלום לך

    את מעלה נקודה מעניינת. ויש לי שאלה:

    נכון שהערכים הם אוסף של אמונות שצברנו - אבל המימוש שלהם הוא דרך קוד החלטות.

    כאשר הוא על בסיס אישי הוא מעין קוד התנהגות אישי

    ובמסגרת חברה עוד מבוסס על קוד התנהגות חברתי/ארגוני

     

     אנשים יכולים להאמין בערך X אבל ברגע האמת לנהוג אחרת, למשל בשל לחץ של זמן, אדם מסויים שרגיל ללמוד לעומק כל מידע, יחליט שלא ללמוד לעומק אלא להגיב. כי אין ברירה.

     

    לאור החשש שאנשים יפעלו במקרים מסוימים לפי "קוד אין ברירה". האם לא כדי ליצור ריכוז של ערכי חברה בתוך קוד מסודר?

    אני לא כ"כ מבינה מדוע את (כך בכל מקרה הבנתי) מתנגדת לרעיון של יצירת קוד התנהגות ערכי חברה?

     

    תודה מראש על התשובה

    מריון בורגהיימר

    --
    מנחת קבוצות. סדנאות בין- תרבותיות לחברות בינלאומיות.
    16/11/08 02:38
    0
    דרג את התוכן:
    2008-11-16 02:48:33
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    בכל מה שהארגון עושה...

    בכל מה שהארגון עושה...

    בכל מה שהארגון עושה...

    בחרתי לצטט את השורות הבאות:

    "אם ארגון מחליט להיות ערכי – עליו להטמיע אתיקה בחזון; ב-"אני מאמין" שלו. כלומר – על הערכים להכתיב את התנהלות הארגון: בכל מה שהארגון עושההוא נדרש לנהוג ביושר, בהגינות, ועם כבוד לאדם ולסביבה. מאוד פשוט."

    למה? על מנת לפשט את הנושא המורכב, נראה לי בשורות אלה נאמר העיקר הן מבחינה רעיונית והן מבחינת הההתנהגות הנגזרת מן הרעיונות או החזון או הערכים הנבחרים.

    הרעיונות, הערכים הנבחרים והמוצהרים מוכרחים להיות מתורגמים להתנהגות הן של הארגון והן של בני אדם כיחידים באותו ארגון /חברה וכד' המילה "כל" מאוד משמעותית. לא ייתכן להיות כמעט מוסרי - במחלקה אחת כן ובאחרת לא... הרעיונות והערכים צריכים להתבטא בכל המישורים.

    חשוב מאוד להבין את האיזון בין רמת ההצהרה לרמת ההתנהגות. אתן דוגמה מארגון המוכר לי, "יוניסף".

    ארגון זה פועל למען זכויות הילד וחלק ניכר מתקציבו בא מתרומות, של יחידים ושל חברות. כמובן שכדי להצליח להביא שיפור בחייהם של מיליוני ילדים בעולם, בעיקר בארצות המתפתחות נחוצים מיליונים. "מקסום רווחים" אצלנו הוא "מקסום גיוס המשאבים".

    אנשים וחברות רבות שמחים לתרום הרבה כסף למען ילדים. הם כמובן מרוויחים גם את הסיפוק מהתרומה עצמה, וגם "שם טוב". בעקבות עניין זה עולה מפעם לפעם הויכוח : "האם לכסף יש ריח"?

    והנה, יוניסף - אומרת לתורמים הפוטנציאליים: רגע! רגע! אנחנו צריכים להיות בטוחים שכספכם נעשה בדרכים ראויות. לא על ידי ניצול של עבודת ילדים, לא מהימורים לא מתעשיית פורנוגרפיה או מסחר בבני אדם או סחר בסמים. מאחר שיוניסף קנאית להנקה טבעית - כאמצעי להישרדות של תינוקות והגברת הבריאות ... יצרנים של פורמולות - אינם תורמים רצויים. למה? כי כספם נעשה תוך הפרת ערך חשוב ליוניסף.

    זוהי ללא ספק סוגיה מעניינת - והדוגמאות שנתת לגבי תנאי העסקה, או העסקת עובדי קבלן וכד' מחזקות את הטענה ומבהירות אותה.

    רוצים להיות מוסריים, אתיים ערכיים ?! - אז לא נותר לנו אלא לבדוק מה זה בשבילנו "יושר, הגינות וכבוד אדם",  ולכוון את עבודת החברות, העסקים והמפעלים בהתאם.
    לא די לדבר על כבוד האדם - צריך לממש אותו. גם כאשר זה פוגע בהכנסות או מוריד את הרווח של החברה.

    למשל, בית ספר שמלמד את זכויות הילד צריך גם לממש וליישם אותן ביחסי הגומלין בינו לבין התלמידים.

    ההוראה והלמידה בלבד אינן עונות על התביעה לאתיקה. רק מורים שהפנימו את חלקם ותרומתם למימוש
    זכויות-הילד יכולים להיחשב בעלי אתיקה.

    אני מצפה שהדיון יתפתח גם לשאלות היישום , ועיצוב התהליך הרצוי כדי להביא יותר אנשים ליכולת המבוקשת.

    בהצלחה לנו

     רינה

    דוברת הוועד הישראלי למען יוניסף

    www.my-rights.org.il


    --
    רינה יצחקי,
    הבלוג שלי: http://www.my-rights.org.il
    22/11/08 18:45
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2008-11-22 18:45:27
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    אתיקה ומוסר פנימי-היכן הם מתחילים והיכן הם מסתיימים?

    האם את חושבת שאפשר לעגן אותם בחוק?

    האם הם תקפים רק לארגון שאני עובד בו או גם ביחסיי כלפי הלקוחות שלי/הספקים שלי וארגונים נוספים שעובדים עימי?

    האם מנהל/ יכול להנהיג כללי אתיקה ולכופף אותם לפי ראות עיניו?

     

    לא מעט סתירות יש בנושא ותמיד אני תוהה היכן זה מתחיל והיכן זה מסתיים.

    האם בין היחס של המנכ"ל כלפי העובדים

    האם זה תקף רק מתי שנוח למנהלים

    ולמה בכל זאת כן מקפלים ומתעלמים מכללי האתיקה בחלק מהמצבים?

     

    לדעתי הכל מתחיל מלמעלה מהצוות הניהול ואי אפשר לדרוש מהעובד הזותר והעובדים מתחתייך דברים שאתה כמנהל לא תמיד מכבד...

     


    --
    אף פעם אל תפסיק לנוע...
    22/11/08 20:24
    0
    דרג את התוכן:
    2008-11-22 21:37:22
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    תודה שהזמנת

    קראתי ניסיתי להבין -לא בטוחה שהבנתי

    אני מתחום החינוך והאומנות

    מוסר אתיקה בעסקים נראה מלא סתירות

    מה שבטוח שאם זה קשור לקשרים עם אנשים, הדרך היא דרך הלב והאהבה לאחר,


    22/11/08 20:28
    0
    דרג את התוכן:
    2008-11-22 21:51:06
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: marion23 2008-11-15 13:09:32
    שלום לך

    את מעלה נקודה מעניינת. ויש לי שאלה:

    נכון שהערכים הם אוסף של אמונות שצברנו - אבל המימוש שלהם הוא דרך קוד החלטות.

    כאשר הוא על בסיס אישי הוא מעין קוד התנהגות אישי

    ובמסגרת חברה עוד מבוסס על קוד התנהגות חברתי/ארגוני

     אנשים יכולים להאמין בערך X אבל ברגע האמת לנהוג אחרת, למשל בשל לחץ של זמן, אדם מסויים שרגיל ללמוד לעומק כל מידע, יחליט שלא ללמוד לעומק אלא להגיב. כי אין ברירה.

    לאור החשש שאנשים יפעלו במקרים מסוימים לפי "קוד אין ברירה". האם לא כדי ליצור ריכוז של ערכי חברה בתוך קוד מסודר?

    אני לא כ"כ מבינה מדוע את (כך בכל מקרה הבנתי) מתנגדת לרעיון של יצירת קוד התנהגות ערכי חברה?

    תודה מראש על התשובה

    מריון בורגהיימר

    שלום מריון,

     

    תודה על שאלתך.

     

    זה לא שאני מתנגדת ליצירת קוד אתי. עובדתית אין למושג הזה שום מובן, ויש בו סתירה פנימית.

    קוד זה כלל מחייב להתנהגות בחברה. ערך הוא אמונה ובחירה אישית. "כלל מחייב" ו"אמונה אישית" הם שני דברים שונים וסותרים האחד את השני. אדם יכול לנהוג על-פי קוד מסויים כי הוא מחוייב לכך, למרות שאינו מאמין שכך יש לנהוג. אם מדברים על אתיקה ערכית – הערכים ברורים וידועים: כבוד האדם, יושר והגינות. אז מה יש כאן ליצור? או לנסח?

     

    לדעתי, ניסוח קוד אתי משמש להתחמקות מהתנהלות ערכית. דוגמה מובהקת היא האופנה של "מחוייבות לקהילה", "מעורבות חברתית" וכד'. סעיפים כאלו נמצאים בהרבה קודים אתיים. אבל אלו דברים חיצוניים לארגון, לא פנימיים. ארגון יכול לתרום לקהילה בעין יפה, ועדיין להעסיק עובדי קבלן ללא זכויות סוציאליות, או שמפעליו יזהמו את הסביבה. ארגון כזה איננו ערכי. נכון שלעיתים ארגונים זקוקים לעזרה בעניין. יועץ טוב יערוך מספר שיחות עם ההנהלה, יסביר כיצד יושר והגינות וכבוד לאדם ולסביבה צריכים לבוא לידי ביטוי בארגון, ויצביע על המקומות בהם הארגון לא פועל באופן ערכי. אבל זה איננו ניסוח קוד אתי. 

     

    לדעתי גם אין מקום להבחנה בין הפן האישי והחברתי/ארגוני, והמימוש הוא זהה. הרי אדם ישר והגון לא ירמה לא בחייו האישיים ולא בעבודתו. [לא הבנתי ל-מה כוונתך ב"מימוש דרך קוד החלטות"].  את מעלה חשש לגבי המימוש ברגע האמת. החשש הזה אמיתי, ואולם, הפתרון איננו בקוד אתי, אלא בהטמעת הערכים הללו בחזון הארגון. כלומר – שהנהלת הארגון תתחייב קודם כל להיות ערכית, לפני כל שאר מטרותיה. זה יתווה את הדרך לעובדים. וכן, תמיד יהיו מי שינסו לעקוף זאת. הרי תמיד יש כאלה שגם מפירים קודים וחוקים...

     

    מקווה שעניתי לשאלתך,

     נינה 

     


    --
    דרך הפילוסופיה\www.ninaramon.wordpress.com
    22/11/08 20:30
    0
    דרג את התוכן:
    2008-11-22 21:41:13
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: רינה /רביבטל 2008-11-16 02:48:33

    למה? על מנת לפשט את הנושא המורכב, נראה לי בשורות אלה נאמר העיקר הן מבחינה רעיונית והן מבחינת הההתנהגות הנגזרת מן הרעיונות או החזון או הערכים הנבחרים.

    הרעיונות, הערכים הנבחרים והמוצהרים מוכרחים להיות מתורגמים להתנהגות הן של הארגון והן של בני אדם כיחידים באותו ארגון /חברה וכד' המילה "כל" מאוד משמעותית. לא ייתכן להיות כמעט מוסרי - במחלקה אחת כן ובאחרת לא... הרעיונות והערכים צריכים להתבטא בכל המישורים.

    שלום רינה,אני מסכימה לדברייך. בארגון שמתנהל באופן ערכי, מיקסום רווחים בא אחרי הערכים, לא על חשבונם. הדוגמה שהבאת כאן מיוניסף היא אכן דוגמה מעולה. ללא ספק אי אפשר להיות חצי ערכיים: ערכיים כשנוח, ולא ערכיים כשלא נוח לנו.


    לגבי שאלות היישום ועיצוב התהליך הרצוי כדי להביא יותר אנשים ליכולת המבוקשת – הייתי רוצה בדיון כאן לבסס קודם כל את ההסכמה העקרונית שאכן כל העיסוק בקוד אתי מיותר, וכי קוד אתי הוא רק מס-שפתיים. הרחבתי על היישום במאמר שלי ברשימות, ואשמח אם ייפתח כאן דיון נוסף בעניין הזה בהמשך.

     

    תודה לך,
    נינה

     


    --
    דרך הפילוסופיה\www.ninaramon.wordpress.com
    22/11/08 21:09
    0
    דרג את התוכן:
    2008-11-22 21:38:53
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: עפה ברוח 2008-11-22 18:45:27

    אתיקה ומוסר פנימי-היכן הם מתחילים והיכן הם מסתיימים?

    האם את חושבת שאפשר לעגן אותם בחוק?

    האם הם תקפים רק לארגון שאני עובד בו או גם ביחסיי כלפי הלקוחות שלי/הספקים שלי וארגונים נוספים שעובדים עימי?

    האם מנהל/ יכול להנהיג כללי אתיקה ולכופף אותם לפי ראות עיניו?

    לא מעט סתירות יש בנושא ותמיד אני תוהה היכן זה מתחיל והיכן זה מסתיים.

    האם בין היחס של המנכ"ל כלפי העובדים

    האם זה תקף רק מתי שנוח למנהלים

    ולמה בכל זאת כן מקפלים ומתעלמים מכללי האתיקה בחלק מהמצבים?

    לדעתי הכל מתחיל מלמעלה מהצוות הניהול ואי אפשר לדרוש מהעובד הזותר והעובדים מתחתייך דברים שאתה כמנהל לא תמיד מכבד...

    שלום לך,

     

    אכן, יש הרבה סתירות וערפולים בנושא. אנסה להבהיר.

     

    לגבי אתיקה ומוסר פנימי: אתיקה היא כללי התנהגות בחברה שנחשבים ראויים וטובים; מוסר פנימי זהו למעשה ערך: משהו שאדם מאמין בו ובוחר לנהוג לפיו.

     

    התרבות המערבית בחרה באתיקה ערכית, כלומר – לזהות בין אתיקה לערכים, ובחרנו בשלושה ערכי יסוד: כבוד האדם, יושר והגינות. כיוון שכך, אין מקום לדבר על אתיקה לחוד ומוסר פנימי לחוד. הם היינו הך. אפשר לעגן כל דבר בחוק, אולם ברגע שהוא הפך לחוק – הוא הפך למחייב, ויצא מתחום האתיקה הערכית. אתיקה ערכית תקפה בכל תחומי החיים. אדם ישר והגון ינהג ביושר ובהגינות בחייו הפרטיים ובעבודתו.

     

    לגבי ארגון – מובן שהערכים חלים על כל פעולות הארגון, מכיוון שהם אמורים להנחות את התנהלותו: מהתוויית המטרות וכיצד להשיגן, דרך יחסי הנהלה-עובדים והעובדים בינם לבין עצמם, וכלה בלקוחות, ספקים, וכל מי שהארגון מקיים אתו קשר עסקי.

     

    זה תקף בכל עת, ולא ניתן לשינוי בהתאם לאינטרסים כאלה או אחרים.

     

    למה מתעלמים ומקפלים? מכיוון שלמעשה לא הטמיעו את האתיקה הערכית במהות הארגון, בחזון שלו, ומשתמשים באתיקה ערכית להשגת מטרות. הטמעת אתיקה ערכית בחזון פירושה, שבכל מה שהארגון עושה – הוא נדרש לנהוג ביושר ובהגינות ועם כבוד לאדם ולסביבה. אי אפשר להיות חצי ערכיים, או ערכיים רק כשהדבר מתאים לנו. זה מנוגד להתנהלות ערכית.

     

    אני מסכימה עם הסיפא של דברייך: התנהלות ערכית חייבת להתחיל מלמעלה, מההנהלה.

     

    נינה

     

     


    --
    דרך הפילוסופיה\www.ninaramon.wordpress.com
    22/11/08 21:21
    0
    דרג את התוכן:
    2008-11-22 21:42:09
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: דליה_54 2008-11-22 20:24:30

    תודה שהזמנת

    קראתי ניסיתי להבין -לא בטוחה שהבנתי

    אני מתחום החינוך והאומנות

    מוסר אתיקה בעסקים נראה מלא סתירות

    מה שבטוח שאם זה קשור לקשרים עם אנשים, הדרך היא דרך הלב והאהבה לאחר,

    שלום דליה,

     

    לצערי, אכן מוסר ואתיקה בעסקים נראה מלא סתירות. הסיבה היא, שלא הפנמנו שאי-אפשר להשתמש בערכים כאמצעי להשגת מטרות.

     

    אם אנחנו בוחרים להיות ערכיים – זה חייב לחול על כל מעשינו, גם, ואולי בעיקר, כאשר זה לא כל כך נוח.

     

    עם זאת, אני סבורה שאפשר לנהל עסקים בצורה מוצלחת, ועדיין להיות ערכיים. זה לא סותר.

     

    רינה רביבטל מיוניסף הביאה כאן דוגמה נפלאה לכך.

     

    תודה, נינה

     

     


    --
    דרך הפילוסופיה\www.ninaramon.wordpress.com
    22/11/08 23:28
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2008-11-22 23:28:37
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    יש סיפור על ראש שבט קניבלים באפריקה, שנשלח על ידי מיסיונרים לתקופה של "חינוך מחדש" באירופה. לפני שחזר לאפריקה נשאל בידי מארחיו: האם התקופה שעשית כאן לימדה אותך משהו? האם היא תגרום לך ולשבטך לשנות את דרככם? בוודאי, ענה הקניבל. למדתי המון. לא נתנהג יותר באותה ברבריות כמו קודם, מעתה נאכל רק עם סכין ומזלג. זה בערך הסיפור של הקודים האתיים למינהם.
    23/11/08 07:41
    2
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2008-11-23 07:41:57
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    שלום נינה,

     

    מכיוון שאני מסכימה לחלוטין עם התפיסה שאת מציגה, שאלתי היא כיצד את רואה אותה מתגשמת מבחינה אופרטיבית. נניח שתוכלי לקחת לידיך חברה מסוימת ולנסות להפעיל אותה בדרך זו, או לחילופין להקים חברה (קל יותר, על פניו) שתכניס לחזונה את ערכי היושר, האמינות וההגינות. האם כדי לשמור על כל אלה אין צורך ב'קוד אתי' כלשהו שישמור את דרכה ?

    23/11/08 08:36
    0
    דרג את התוכן:
    2008-11-23 15:51:29
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: איל מקורי 2008-11-22 23:28:37


    יש סיפור על ראש שבט קניבלים באפריקה, שנשלח על ידי מיסיונרים לתקופה של "חינוך מחדש" באירופה. לפני שחזר לאפריקה נשאל בידי מארחיו: האם התקופה שעשית כאן לימדה אותך משהו? האם היא תגרום לך ולשבטך לשנות את דרככם? בוודאי, ענה הקניבל. למדתי המון. לא נתנהג יותר באותה ברבריות כמו קודם, מעתה נאכל רק עם סכין ומזלג. זה בערך הסיפור של הקודים האתיים למינהם.

    שלום איל,
    (((((((-:
    דוגמה נפלאה לתיאור והסבר הקוד האתי. ברשותך אשתמש בה בעתיד, עם קרדיט לך.
    תודה!!! חיוך
    נינה

     


    --
    דרך הפילוסופיה\www.ninaramon.wordpress.com
    23/11/08 09:10
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2008-11-23 09:10:12
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: אוסינג 2008-11-23 07:41:57

    שלום נינה,

     

    מכיוון שאני מסכימה לחלוטין עם התפיסה שאת מציגה, שאלתי היא כיצד את רואה אותה מתגשמת מבחינה אופרטיבית. נניח שתוכלי לקחת לידיך חברה מסוימת ולנסות להפעיל אותה בדרך זו, או לחילופין להקים חברה (קל יותר, על פניו) שתכניס לחזונה את ערכי היושר, האמינות וההגינות. האם כדי לשמור על כל אלה אין צורך ב'קוד אתי' כלשהו שישמור את דרכה ?

    שלום אוסינג,
    ישנן חברות עסקיות שמתנהלות בדרך ערכית. זה לא בשמיים. ה"סוד" פשוט: להיפטר מתפיסת מקסום רווחים כתפיסה השלטת בחברה. כי אז מגיעים למקסום רווחים בכל מחיר, והנפגע הראשון הם הערכים.
    חברות כאלה מרוויחות יפה מאוד בכפוף לחזון ערכי
    איך לעשות זאת? יש לשבת עם הנהלת החברה, ולהסביר מה המשמעות של ערכים והתנהלות ערכית. ברגע שהנהלה מכניסה את הערכים לחזון החברה, אין צורך בקוד אתי. המדיניות הערכית כבר מכתיבה  את ההתנהלות של כל החברה.
    לדוגמה: יושר והגינות = מוצר באיכות טובה ובעלות סבירה, ששולם עבורו שכר עבודה הוגן [לא מפעלים במזרח שמעסיקים ילדים, למשל].    
    הנהלת החברה חייבת לשדר לעובדים ש-מה שחשוב קודם כל הוא להיות ערכיים, ולא לדחוק רק לרווח מירבי.
    מחוייבות לערכים מתחילה בחזון החברה , בהנהלה. ואם ההנהלה מחוייבת - זה יעבור לכולם.
    תודה
    נינה

     


    --
    דרך הפילוסופיה\www.ninaramon.wordpress.com


    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "מפגש (וירטואלי) עם ד"ר נינה רמון, חוקרת תודעה וחשיבה, בנושא "קוד אתי – בגדי המלך החדשים?", ביום ב', 24 בנובמבר, 6-8 בערב "

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה