כותרות TheMarker >
    ';

    פרטי קהילה

    העניין בטיפול

    "העניין בטיפול" מיועדת לתת במה לשיח אינטלקטואלי בנושאים הקשורים לטיפול נפשי (פסיכותרפיה) ולהוות מקום לדיאלוג, ללמידה ולשיתוף.   בקהילה מספר פורומים: ללמוד מהמטופל - סיפורי מטופלים - אפשרות של המטופלים להציג את הדברים מנקודת הראות שלהם. תרפיה באומנות - עם סגירתו של פורום זה בNRG הועבר הפורום לכאן בלבוש חדש ועשיר. לימודי תרפיה - פורום המיועד לסטודנטים המעוניינים להתמחות בנושא טיפולי לוח מודעות - אפשרות למטפלים לחשוף את הטיפולים, הרצאות, סדנאות וכנסים. פיתוח הקהילה - דיאלוג עם החברים בנוגע לאופן הניהול של הקהילה, בקשות עצות ומשובים.     מאחרי הקלעים- בלוגים וקבוצות שנמצאים לאגירת החומרים התיאורטיים, להצגת פרסומים במלואם, ולקידום השיווק.   ניתן להעלות בפורום, סרטים, תמונות, הרצאות, מוסיקה בברכה,   אלון האס  

    בריאות ומדע

    חברים בקהילה (1869)

    שליימ'לה
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    זיוה גל
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    debie30
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אביאן
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שולה ניסים
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    רוח האדם
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    בת יוסף
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    חני וייס
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    צלילי הלב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אני 6
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פורום

    תרפיה באומנות

    הפורום התחדש, עם כניסתי לניהול הקהילה, ביקשתי לשנות את שמו של הפורום שבעבר כונה "בין טיפול לאומנות" לשם המפורש תרפיה באומנות.\r\n\r\nהסיבה היא שאני רואה כערך אישי לחשוף את המקצוע החדש שלנו לציבור, להבהיר בצורה הטובה ביותר מרכיבים שמבחינים את המקצוע מתחומים שקרובים אליו, אך אינם הדבר עצמו.\r\n\r\nהתכנים שאותם אני מזמין להעלות כאן בפורום הם: כל מה שקשור בתרפיה באומנות - נושאים של הגישות השונות בתחום, התייחסויות לאלמנטים תרפוייטים שונים, דעות וידיעות בנוגע לחוק הפרופסיה שלנו וכדו'.\r\n\r\nמה שלא יכנס לפורום הם - בקשות לייעוץ מתרפיסטים באומנות, לזה יש מספר מקומות רלוונטים, חלקם מופיעים בגלילה שבצד הפורום.\r\n\r\nבברכת דיון פורה\r\n\r\nאלון האס

    מנדלות- כל מה שרצית לדעת ולא העזת לשאול

    22/11/08 11:03
    5
    דרג את התוכן:
    2009-10-31 09:45:18
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    שלום לכולם,

    לכל מֵעַגלי הפינות: סקירה על המנדלה במזרח, במערב ובחדר הטיפולים:

     

    *המנדלה המסורתית או מה הטיבטים חושבים על העיגול?

    * המנדלה המערבית או מה האירופאים חושבים על הטיבטים?

    *כוחה התרפויטי של המנדלה או לשם מה התכנסנו כאן היום?

     

     (מתוך האתר: מטאפורה- סדנאות תרפיה באומנות)

     

     

     

    (עבודתה של פרידה קאלו)

    המנדלה המסורתית

    או מה הטיבטים חושבים על העיגול? 

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    מנדלה" היא מילה בסנסקריט המורכבת משתי המילים "מנדה" (מהות) ו"לה" (בתוך) אשר בתרגום מילולי פירושן "בתוך המהות" . בתרגום שאינו מילולי המנדלה פירושה "מעגל מקודש" והיא מתייחסת לצורה גאומטרית מעוגלת ובעלת מרכז אותו יוצר הבודהיסט לשם מדיטציה. בכדי להבין את חשיבותה של המנדלה עבור הטיבטים ראוי אוליי להקדים ולהבין מה עומד במרכזה של התפיסה הטיבטית. בניגוד לתורות מערביות שונות, במרכזה של התורה הטיבטית לא נמצאים האדם, האל האחד והיחיד או הארץ, אלא האלים. התלמיד הטיבטי מנסה על-ידי מדיטציה להגיע לגרעין המרכזי, גרעין האלים הטהורים והאל-מותיים. יצירת המנדלה היא אחת מדרכיו של התלמיד להתקרב אל פנתאון האלים. המבנה המסורתי של המנדלה מורכב ממעגל בתוכו שוכן ריבוע מרכזי המסמל את היכל הקודש ובו נמצאים מאות אלים. היכל הקודש הוא בן חמש קומות (כל קומה הינה מנדלה בפני עצמה) המאפשרות לתלמיד הבודהיסט להתפתח תוך כדי התמקדות מן החוץ אל הפנים דרך חמישה מרכיבים:  הגוף,  הדיבור, תודעה, התודעה הראשונית והאושר הנעלה.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

               
    מנדלת קלאשקרה מסורתית

     

     

     

     

     

     

     

     

    חציית כל המנדלות וההגעה אל מנדלת האושר הנעלה מתבצעת על ידי שילוב הקוטביות הנשית והגברית וכך מתקשרת עם לידה מחדש. הצד הנשי מיוצג אצל הטיבטיים המסורתיים בצהוב ומתקשר עם השמש בעוד הקוטב הגברי מסומל על ידי הירח. איחודם של שני קטבים אלו מסמל את התמזגות הרחמים והחוכמה ומאפשר את הלידה המחודשת אל הריק והשלווה, מאפשר את ההזדהות עם הבודהה. 

     

    העם הטיבטי ( וכנראה גאוותו) מאמין כי יש במנדלה כוחות-על וכי די בהתבוננות במנדלה, בכדי שיתחוללו במתבונן שינויים רגשיים ומנטליים מרחיקי לכת.  

     

    דרך טיבטית נוספת להתבונן במנדלה ובמשמעויותיה היא הקלאצ'אקרה ("time-wheel"). מסורת זו שייכת לטנטרה הבודהיסטית הטיבטית ומקשרת בין גוף האדם לבין מבנה המנדלה ובין מבנה המנדלה לבין מבנה היקום. הקשרים אלו דומים באופיים לחיבורים המוכרים לנו מעולם הרפלקסולוגיה. כפי שחלקי כף הרגל השונים מקושרים בהשפעה הדדית עם אברי הגוף כולו, כך  על פי הקלאצ'אקרה ישנה למשל התאמה בין מנדלת הרוח לראש האדם. גוף האדם, מאמינים הבודהיסטים, מורכב מששת צ'אקרות  (מעגלים) הבאות בהתאמה למבנה המנדלה:        

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    צ'אקרת המין האחראית על האושר,  צ'אקרת הטבור האחראית על היצירה, צ'אקרת הלב שהיא גלגל האירועים, צ'אקרת הגרון האחראית על השמחה, צ'אקרת המצח שהיא גלגל הרוח הנושבת, צ'אקרת הקודקוד העליון האחראית על האושר העליון.  

     

     

     

          

     

     

     

     

        

     

     

     

     

    המנדלה המערבית

    או מה האירופאים חושבים על הטיבטים?

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    הלנה בלבסקי (Helena P. Blavatsky)שנולדה ב1831 ברוסיה היתה כנראה הראשונה באירופה הממוסדת שהחלה להתעניין במופשט הרוחני. ב1855 היא ביקרה בהודו לראשונה וטענה כי יש להקים גשר בין מזרח למערב וכי יש להוקיר ולהכיר באירופה ובאמריקה את חוכמת הודו: "יש צורך להכיר את הודו ואת טיבט יותר ממה שנעשה באותן שנים". ב1909 פוגש הצייר ואסלי קנדינסקי(Wassily Kandinsky) את כתביה של בלבסקי ומציין: "כמו באומנות הנוטה אל הפרימיטיבי, אנשים מחפשים תמיכה ושיטה מן התקופות שכמעט נשכחו בעוד שהשיטות האלו קיימות עדיין בעמים שונים... וביניהם למשל, העם ההודי...". בלבסקי מתארת כי הצבעים אצל "העמים האלו" מתייחסים לאזורים נסתרים של הרוח, לאינטואיציה. אבל כשבלבסקי מדברת על אינטואציה אצל ההודים, היא לא מדברת על "תחושת בטן" שתצטרך באיזשהו שלב לעבור את מבחן השכל הישר. המילה אינטואיציה פה מתוארת ככח שהוא מעבר לעולם החושים ואינו צריך לעמוד במבחן ההגיון. האינטואיציה פה היא סוג של חיבור לאמת אבסולוטית.  

     

    מי שחיבר לראשונה בין המנדלה לבין הפסיכותרפיה היה קרל יונג (Jung K.G). יונג החל להתעניין במנדלות בתחילת הקריירה שלו כאשר חלק מהפציינטים שלו ייצרו עבודות אמנות מפורטות. הוא שם לב כי המנדלות הופיעו בחלומות של מטופלים ובעבודותיהם, במיוחד בזמנים של בילבול וכאוס. ב1916 יונג חווה תקופה קשה בחייו, כאשר דרכו נפרדת מזו של פרויד, והוא מתחיל לצייר מנדלות רבות בהתמקד באנאליזה שלו עצמו:

     "המנדלות שלי היוו כתב סתרים המתייחסות למצב של האני שהופיע בפניי מחדש מידי יום. ראיתי בהן את הסלף, כלומר את כול היותי, בצורה פעילה בעבודה. ללא כל ספק, בהתחלה הבנתי אותן רק בצורה מעומעמת אך היה נראה שיש להן משמעות רבה ושמרתי עליהן כמו על פנינים."

    יונג מצייר לראשונה את המבנה הבסיסי של המנדלה מבלי לדעת שהוא יוצר למעשה את המבנה הטיבטי המסורתי. שתים-עשרה שנים לאחר מכן, ב1928 הוא נתקל במבנה דומה שמגיע מהודו וחוזר לבחון את ציוריו מ1916 ומכנה אותם "המנדלה האירופאית". יונג שהבחין אצל מטופליו בשאיפה לאחדות נפשית, אחדות בין עולמו הפנימי של הפרט לעולם התופעות החיצוניות, מוצא במנדלה כוחות לרפא את מטופליו, להשיב את המרכז לציוריהם. על ידי החיבור בין הידע הפסיכולוגי וההכרות עם המנדלה מביא יונג לדיון את החשיבות ואת יכולת הריפוי שיש בהתבוננות במבנה אסתטי, בעל מבנה ברור ובעל מרכז כוח.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    כוחה התרפויטי של המנדלה

    או לשם מה התכנסנו כאן היום? 

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    בתרפיה באומנות ישנה חשיבות גדולה לספונטניות, לחשק של המטופל, ועל כן בדרך כלל לא נכוון ליצירת מנדלה. עם זאת, לעיתים מטופלים מתחילים ליצור עיגולים בצורה אינטואיטיבית בתוך חדר הטיפולים וכך מתחילת שנות השבעים מתחילים יותר ויותר  תרפיסטים באומנות להכיר במנדלה כבעלת כוחות ריפויים ולפרסם את ממצאיהם. ההתאמה השימושית של המנדלה לתרפיה באומנות נדונה על ידי סלגליס (Slegelis M.H) כנגישה באופן חיובי לאינדיוידואלים, לקבוצות, לזוגות, כמו גם לתרפיה עצמית (יצירה עצמית ללא נוכחות מטפל). על פי סלגליס "המנדלה מספקת מכשיר מגן המיוצר על ידי הקליינטים עצמם. המנדלה המושלמת מספקת מטריצה על-גביה פורצות השלכות נוספות של הלא-מודע."

    תרפיסטים כמו איירלן וברק השתמשו במנדלה בתרפיה קבוצתית כדי לבחון את כוחה ככלי טיפולי בפסיכותראפיה הומניסטית, אשר מתמקדת בתפקודו של האינדיוידואל ביחסי אנוש. הם מדווחים שהמנדלה, על ידי שהיא מספקת שימוש אינטגרטיבי תפישתי, מפתחת פרספקטיבה הוליסטית על הסלף (Self) ועל יחסים אינטימיים."

    קלוג (Kellogg) מצא כי בשלבים מוקדמים של הטיפול, המנדלה עזרה לתעל אנרגיות יצירתיות וכן סיפקה רמזים שעזרו בתכנון המשך הטיפול. בוני (Bonny) אשר התנסה בקו-תרפיה פרטנית קצרת מועד לנשים, השתמש בדימיון מודרך ובמוסיקה שנועדו לעורר רגשות, מצבי רוח מסויימים ודימיון עשיר אחרי ההרפיה. הוא ביקש מן המטופלים לצייר בסופה של כל פגישה מנדלה שהיה לה חלק חשוב בהתערבות הטיפולית. בוני דיווח כי המטופלות  נטו להראות התרכזות עמוקה ביצירת המנדלה וכשהסבירו כיצד הרגישו בתוך תוכן בשעת היצירה.

    רשימה ארוכה של פסיכותרפיסטים בני זמננו עשו שימוש במנדלה ורואים בה כלי טיפולי רב עוצמה הן לצופה והן ליוצר. אסתפק בדוגמאות שהובאו כאן ואסיים בסלגליס אשר עימו פתחתי ואשר מצא שבשל הפרקטיות של המנדלה, מכיוון שהיא מעלה התמודדות עם הביטים רבים של הפסיכותרפיה ובגלל שאפשר לעבוד באמצעות כלי זה עם אוכלוסיות רבות: " המנדלה נחשבת לאופנות ברת קיימא בפסיכותרפיה של ימינו".

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     


    ולסיום קצת אומנים שמציירים מנדלות באופן אינטואיטיבי:

     

     

     

     

     

     

     

    Emilio Vedova

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Adolf Wolfi

     

     

     

     

     

     

     

     

    Gunther Uecker

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Robert Delaunay:

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Robert Smithson

     

     

     

     

     

     

     

     

    Friedrich Hundertwasser

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    ונסגור מעגל עם Diego Rivera (בעלה לסירוגין של פרידה קאלו).

     

     

     

     

     

     

     

     

     


    מקורות:

     

    אוריאל זוהר-  "המנדלה- כלי עבודתו של האון הטיבטי לעיצוב דמותו.

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "מנדלות- כל מה שרצית לדעת ולא העזת לשאול"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    22/11/08 20:01
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2008-11-22 20:01:25
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: ד"ר דן יניב 2008-11-22 20:00:55

     

     


     

    היי דני,

     תודה על התוספות המעניינות!

    לגבי שאלותך:

     

    המשפט הראשון שציטטת מתחיל בטקסטט באמירה :"העם הטיבטי ( וכנראה גאוותו) מאמין כי..." . בדיוק כמוך , גם אליי זה לא מדבר. רעיון זה נתפש בעיניי כמו גאווה שיש בכל דת- שהכלים שלה הם ה"אמת". על פי הבודהיזם הטיבטי כשאדם מתבונן באסתטיקה של המנדלה זה כמעט כמו נבט שבוקע מהאדמה לעבר השמש. מבחינתם קורת פה פוטוסינטזה!

     

     המשפט השני שציטטת מובא כבר מהחלק בו מדובר על מחקרים בתרפיה באומנות. ואתחיל מהסוף: ברמה מסויימת אין הבדל בין כלי השלכתי זה לכלים השלכתיים אחרים (באופן השימוש בו בעצם). אך הכלי האומנותי הזה, אכן מעורר השלכות שקשורות בהרמוניה בתוך העצמי וביחסים. אסביר בקצרה: עיגול הוא בעצם הצורה הנוצרת מסך הנקודות הרחוקות במידה שווה מאותה נקודה. היא למעשה הסימון האסטתי והפשוט ביותר של גבול. משום כך כל מה שקשור בגבולות פנימים וחיצוניים, הרמוניה פנימית, הרמוניה בין פנים פנים לחוץ, זוכה לקיום, ומתעורר ביחס לכל מנדלה.

     ראה את ההבדלים בין המנדלות הבאות:

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    האם אתה יכול לראות שלכולן יש יחסים שונים בין פנים לחוץ והרמוניה פנימית שונה?

     

    מקווה שהבהרתי במעט,

    שבוע טוב!

    לימור

    22/11/08 21:24
    0
    דרג את התוכן:
    2008-11-22 21:25:34
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: ד"ר דן יניב 2008-11-22 20:00:55

     

    קודם כל, כוכב ענק על הפוסט הזה.  זה תחום חדש לחלוטין עבורי, מעניין ומעורר מחשבה. כמה מחשבות ראשוניות...

    1. האזכור של "לידה מחודשת" הזכיר לי את מורנו, מייסד הפסיכודרמה שראה ברגע הלידה הממשי כיצירתי וכספונטני ביותר משום שהרגע מחייב תגובות חדשות, כאלו שבהכרח אינן מתבססות על זיכרון (או ניסיון): זהו רגע יחיד ומיוחד של מעבר מחושך לאור, ממוגבלות לחופש, משינה לעוררות, משיווי משקל נתון לשיווי משקל חדש אותו יש לכבוש.   תיאור זה מסביר מדוע דימה מורנו יצירתיות וספונטניות בבגרות כחזרה ליכולת הראשונית של התינוק.  מורנו שם לב לכך שמשחקי ילדים מערבים פעמים רבות מידה גדולה של ספונטניות , בעוד שככל שאנשים מתבגרים, הם נוטים יותר לחרדה וכשירים פחות ליישם יצירתיות (=תגובות מתאימות במצבים חדשים, או תגובות חדשות למצבים מוכרים).  במקרים קיצוניים, חוסר יכולת זו עשוי להביא להפרעות תפקודיות, פגיעה ב-well being ולבריאות רופפת.  על פי תפיסה זו, שחרור של הספונטניות והיצירתיות משול ל"הצערה" (re-juvenating),  או בשפת מנדלות "לידה מחדש", ועשוי להוביל לפתרונות חדשים של בעיות ישנות ולמקורות טובים יותר להתמודדות עם נושאים חדשים.  

    2.  "די בהתבוננות במנדלה, בכדי שיתחוללו במתבונן שינויים רגשיים ומנטליים מרחיקי לכת.... מדווחים שהמנדלה, על ידי שהיא מספקת שימוש אינטגרטיבי תפישתי, מפתחת פרספקטיבה הוליסטית על הסלף (Self) ועל יחסים אינטימיים".   לי באופן אישי (כ'תוצר' של תרבות וחינוך מערביים) ההשערה שלתפיסה ויזואלית בפני עצמה השפעה טיפולית קשה להבנה.  אמנם נראה שיש במנדלות מרכיב קמאי קדום המעורר תהליכים מנטאליים רגשיים ואחרים, ואמנם ידוע היום כי לתוכן סובייקטיבי מודע המתקיים בתהליכים מנטאליים יש השפעה ברמות שונות של תפקוד מוחי, אבל בכל זאת, איך באמת העסק עובד??  נראה לי סביר שאם תהליכים אלו "נאספים" לאורך זמן ע"י מטפל (כזה או אחר), הם עשויים להוביל למהלך נפשי טיפולי (כפי שאני מבין אותו).  אם כך, מה ההבדל בין שימוש במנדלות לבין אמנות אבסטרקטית אחרת או אפילו כלים השלכתיים מוכרים?  

     

    3. הקישור בין גוף האדם לבין מבנה המנדלה ובין מבנה המנדלה לבין מבנה היקום מזכיר לי את צורת הנוירון ששכיחה כ"כ במקומות שונים בעולם הפיזי המוכר לנו, ומזכירה להרבה אנשים – ברקים, שורשים, צמחים, קורי עכביש ועוד ועוד...

      
    1. 4. דבריו של קנדינסקי בהקשר של המנדלות הזכירו לי את ציוריו של מרק רותקו, בעיקר מתקופתו המאוחרת, המאופיינים באבסטרקטיות, וחושפים יופי במה שאינו משקף וגם לא תמיד בעל רלבנטיות פוליטית או בעל רצון להוביל לפעולה זו או אחרת.  למרות הפשטות הרדיקלית של עבודותיו, הן מעוררות אצל חלק מהצופים תחושות מיסטיות ודתיות, ויש הרואים בהם הבטחה והזמנה לגילוי של אמת גבוהה יותר. לעומתם, רבים אחרים אומרים – "כזה גם אני יכול"..

    No. 5/No. 22 by Mark Rothko


    להתראות בינתיים

    ושבוע טוב,

    דני.

    22/11/08 21:33
    0
    דרג את התוכן:
    2008-11-22 21:34:06
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: limov 2008-11-22 20:01:25

     

     האם אתה יכול לראות שלכולן יש יחסים שונים בין פנים לחוץ והרמוניה פנימית שונה?

    היי לימור,

    תודה על התיחסותך...

    כן, יכולתי לראות את יחסים שונים בין פנים וחוץ והרמוניה פנימית שונה... אני לא מנוסה בתחום בשביל לומר האם יש לכך השפעה ממשית על תכנים... המורים שלי לפסיכולוגיה היו אומרים: "שאלה אמפירית", אבל בקונטקסט הזה זה נשמע קצת כמו כפירה בקודש... is it not?... ;)

    22/11/08 21:46
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2008-11-22 21:46:52
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: ד"ר דן יניב 2008-11-22 21:34:06

    צטט: limov 2008-11-22 20:01:25

     

     האם אתה יכול לראות שלכולן יש יחסים שונים בין פנים לחוץ והרמוניה פנימית שונה?

    היי לימור,

    תודה על התיחסותך...

    כן, יכולתי לראות את יחסים שונים בין פנים וחוץ והרמוניה פנימית שונה... אני לא מנוסה בתחום בשביל לומר האם יש לכך השפעה ממשית על תכנים... המורים שלי לפסיכולוגיה היו אומרים: "שאלה אמפירית", אבל בקונטקסט הזה זה נשמע קצת כמו כפירה בקודש... is it not?... ;)

     

    למה אתה מתכוון ב " יש לכך השפעה על תכנים"?

    22/11/08 23:09
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2008-11-22 23:09:13
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    תודה על החומר. אני חושבת על המעגל באופן כללי. מעגל החיים, "בואו נשב במעגל", כדור הארץ- העגול, הרחם המתעגלת הבטן המתעגלת. מרכז המעגל ברור אין ספק שהוא שם באמצע, לא צריך למדוד או לתהות. הוא שם. השמירה על הקיים בתוכו.בתוכנו. היחס בין החוץ -הדפנות אל מרכזו יהיה תמיד אותו יחס, אין אפליה בין הצדדים, אין זוויות קשות או חדות אין פריצות או חדירה לא ברורה או לא רצויה. הכל שלם מושלם שמור
    כמה נח, בטוח, ליצור בתוך עיגול שכזה. המנדלה שומרת על היוצר כפי שהוא שומר על גבולותיה, מה שלא תיצור, איך שלא תצבע, תזרום שמור בתוך האין סוף הזה שיש בו את המוכר לנו מעצם בריאתנו בכוכב כדורי מביצית עגולה וזרע עגול.....אני רצה לצייר
    23/11/08 10:29
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2008-11-23 10:29:55
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: limov 2008-11-22 21:46:52

    צטט: ד"ר דן יניב 2008-11-22 21:34:06

    צטט: limov 2008-11-22 20:01:25

     

     האם אתה יכול לראות שלכולן יש יחסים שונים בין פנים לחוץ והרמוניה פנימית שונה?

    היי לימור,

    תודה על התיחסותך...

    כן, יכולתי לראות את יחסים שונים בין פנים וחוץ והרמוניה פנימית שונה... אני לא מנוסה בתחום בשביל לומר האם יש לכך השפעה ממשית על תכנים... המורים שלי לפסיכולוגיה היו אומרים: "שאלה אמפירית", אבל בקונטקסט הזה זה נשמע קצת כמו כפירה בקודש... is it not?... ;)

     

    למה אתה מתכוון ב " יש לכך השפעה על תכנים"?

    היי,

    אני מתכוון להנחה הבסיסית (שעלתה מן הכתוב) שצפייה במנדלה מעוררת סוג מסויים של תכנים בהכרתו (או אי-הכרתו) של הצופה.  למשל "..השלכות שקשורות בהרמוניה בתוך העצמי וביחסים", או "כל מה שקשור בגבולות פנימים וחיצוניים, הרמוניה פנימית" וכו'.. 

    דני

    23/11/08 12:04
    0
    דרג את התוכן:
    2008-11-24 07:53:57
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: ד"ר דן יניב 2008-11-23 10:29:55

    צטט: limov 2008-11-22 21:46:52

    צטט: ד"ר דן יניב 2008-11-22 21:34:06

    צטט: limov 2008-11-22 20:01:25

     

     האם אתה יכול לראות שלכולן יש יחסים שונים בין פנים לחוץ והרמוניה פנימית שונה?

    היי לימור,

    תודה על התיחסותך...

    כן, יכולתי לראות את יחסים שונים בין פנים וחוץ והרמוניה פנימית שונה... אני לא מנוסה בתחום בשביל לומר האם יש לכך השפעה ממשית על תכנים... המורים שלי לפסיכולוגיה היו אומרים: "שאלה אמפירית", אבל בקונטקסט הזה זה נשמע קצת כמו כפירה בקודש... is it not?... ;)

     

    למה אתה מתכוון ב " יש לכך השפעה על תכנים"?

    היי,

    אני מתכוון להנחה הבסיסית (שעלתה מן הכתוב) שצפייה במנדלה מעוררת סוג מסויים של תכנים בהכרתו (או אי-הכרתו) של הצופה.  למשל "..השלכות שקשורות בהרמוניה בתוך העצמי וביחסים", או "כל מה שקשור בגבולות פנימים וחיצוניים, הרמוניה פנימית" וכו'.. 

    דני

     

    אם כך, אכן שאלה אמפירית. אלו שעבדו עם המנדלות תקופות ארוכות מעידים על התעוררות התכנים האלו בייחס אליהן (אגב, המחקרים המובאים כאן מדברים על עבודה עם אנשים שיצרו בעצמם מנדלות, באופן אינטואיטיבי או באופן מכוון, ולא עבודה עם אנשים שהוצג בפניהם כלי השלכתי). בעניין המנדלה ככלי השלכתי, כמו כל כלי השלכתי, הכח שלה טמון ביכולת להשליך עליה כל תוכן פנימי שמעסיק את האדם . כך למשל אם נפרוש מספר מנדלות בפני האדם, נבקש שיבחר אחת ויסביר כיצד בחר בה מבין כולן, הבחירה במנדלה הזו:

     

     

     

    יכולה להיות מלווה בכל אחד מהטקסטים הבאים (ובאין סוף אחרים):

     

     

     " כי השחור מסביב למנדלה מחניק וכך אני מרגיש בעבודה"

    "כי זה מזכיר לי את בדיקות האולטרסאונד שעשו לי בזמן ההריון"

    "כי היתה לי תחושה שאתה רוצה שאבחר בה"

    "בגלל המערבולת שיש בה"

    "בגלל שמשהו מזכיר לי את סבתא שלי"

     

    לפני הכל, כלי השלכתי הוא כלי השלכתי הוא כלי השלכתי ... :))

     

    23/11/08 19:33
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2008-11-23 19:33:11
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: ברונז'ה קוחנה 2008-11-22 23:09:13



     בואו נשב במעגל

     היחס בין החוץ -הדפנות אל מרכזו יהיה תמיד אותו יחס, אין אפליה בין הצדדים, אין זוויות קשות או חדות אין פריצות או חדירה לא ברורה או לא רצויה.

     

    ברונג'ה,

    בהקשר לדברייך שציטטתי פה: בדיוק בדיוק מה שאמרת מושרש עמוק בתרבות האינדיאנית. האינדיאנים יושבים במעגל בתוך הטיפי בזמן שיח. התפישה שעומדת מאחורי המסורת הזו היא שכולם רחוקים במידה שווה מהמרכז, ועל-אף שכל אחד מתבונן על המרכז מכיוון אחר, זוית הראייה של כולם, דעת כולם, נחשבת באותה מידה.

     

     

     

     

     

    ערב נעים,

    לימור

    27/11/08 21:31
    0
    דרג את התוכן:
    2008-11-27 21:33:59
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    הי לימור

    תודה על הפוסט, היה לי מאד מעניין ומעורר מחשבה.

    הידע שלי לגבי תרפיה באמנות, ויצירה ככלל, הינו מועט עד כדי כמעט לא קיים, ואני שמחה על ההזדמנות להרחיב אותו.

    היה מעניין גם החיבור עם יונג והאפשרות שהארכיטיפים עליהם הוא מדבר יכולים לקבל גם ביטוי ויזואלי.

    ומהכיוון השני, הקוגניטיבי יותר - האם יתכן שכאשר אנשים עוסקים בנושאים של יחסים, פנים וחוץ, גבולות, הרמוניה וכו' - ההמשגה והקטגוריזציה שלהם מובילה לשימוש בצורות של העיגול, יצירה בשכבות, יחסי תחימה בין צורות כמו עיגול וריבוע (שאם אני לא טועה במזרח באופן כללי רואים בהם זכר ונקבה, למשל במבנים של פגודות ביפן)? כלומר שהסדר עבור היוצר הפוך מזה של המתבונן - היוצר העסוק בנושאים מסויימים מבטא אותם בצורות כמו שנראה במנדלות, ואילו המתבונן עובד מהמוצג למשמעות. נראה לי שההסתכלות הזו יכולה להאיר קצת אחרת את הדיאלוג בינך לבין דן יניב, ששאל (אם הבנתי נכון) מה במנדלות מעורר השלכות מסויימות, בזמן שהחלק בפוסט אליו הוא התייחס נגע לדברי היוצרים ולא דברי מתבוננים אקראיים.

    שוב תודה :-)

    הילה

     

    27/11/08 22:27
    0
    דרג את התוכן:
    2008-11-27 22:27:49
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    לימור. תודה לך על ההארה שזרקה אותי עמוק לנבכי עברי. אני אולי מפולניה אבל שורשי ללא ספק שייכים לצ'יף עם הצמה. האוו
    28/11/08 11:27
    0
    דרג את התוכן:
    2008-11-28 12:08:19
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: הילה :-) 2008-11-27 21:33:59

    הי לימור

    תודה על הפוסט, היה לי מאד מעניין ומעורר מחשבה.

    הידע שלי לגבי תרפיה באמנות, ויצירה ככלל, הינו מועט עד כדי כמעט לא קיים, ואני שמחה על ההזדמנות להרחיב אותו.

    היה מעניין גם החיבור עם יונג והאפשרות שהארכיטיפים עליהם הוא מדבר יכולים לקבל גם ביטוי ויזואלי.

    ומהכיוון השני, הקוגניטיבי יותר - האם יתכן שכאשר אנשים עוסקים בנושאים של יחסים, פנים וחוץ, גבולות, הרמוניה וכו' - ההמשגה והקטגוריזציה שלהם מובילה לשימוש בצורות של העיגול, יצירה בשכבות, יחסי תחימה בין צורות כמו עיגול וריבוע (שאם אני לא טועה במזרח באופן כללי רואים בהם זכר ונקבה, למשל במבנים של פגודות ביפן)? כלומר שהסדר עבור היוצר הפוך מזה של המתבונן - היוצר העסוק בנושאים מסויימים מבטא אותם בצורות כמו שנראה במנדלות, ואילו המתבונן עובד מהמוצג למשמעות. נראה לי שההסתכלות הזו יכולה להאיר קצת אחרת את הדיאלוג בינך לבין דן יניב, ששאל (אם הבנתי נכון) מה במנדלות מעורר השלכות מסויימות, בזמן שהחלק בפוסט אליו הוא התייחס נגע לדברי היוצרים ולא דברי מתבוננים אקראיים.

    שוב תודה :-)

    הילה

     

     

    היי הילה,

    אני שמחה שמצאת עניין בחיבור וההארה שלך לגבי השיח שלי ושל דן אכן מאירה.

    אני רוצה להוסיף דבר מה בעקבות העניין שעלה בתגובות על היכולת של האומנות לבטא את עולמו הפנימי ולעיתים הלא מודע של האדם:

    בטיפול באומנות, בבואנו להשתמש ביצירה ככלי אבחוני, אנו מנסים לאורך תקופה להכיר את האדם העומד מולנו, את הנושאים המעסיקים אותו ואת התרבות שבה הוא חי . אנו אוספים מספר רב של יצירות, שצוירו לאורך זמן, לפני שאנו יכולים לאמר משהו על דפוסים או מבנה אישיותי של אדם. לעיתים אדם משנה בצורה ניכרת את אופן יצירתו מפגישה לפגישה.

    מה שמעניין הוא שהרבה פעמים כאשר קורה מפנה בטיפול, מפנה ביחסים, מפנה במידת האמון, מפנה במידת החשיפה, המפנה ילווה גם במפנה ביצירה. מעבר מפנדה לגואש, מיצירה בתלת-ממד לדו ממד, בבחירת הצבעים וכו'.

    דווקא יונג, שהיה ניו-אייג'יסט בנשמתו (כפי שאני רואה את הדברים) דיבר על האומנות לא מהמקום האבחוני שלה אלא מהמקום המרפא שבעצם היצירה. הוא דיבר פחות על העלאה של דברים למודע, המללה ושיקוף, אלא על עצם חדוות היצירה, על נתינת המרחב והבמה ליצירה. אני באופן אישי פחות מתחברת לראיה זו בהקשר לטיפול באומנות אם כי היכולת ליצור תמיד מהווה עבורי חוויה חיובית ומחברת אותי לכוחותיי.

    סופ"ש נעים,

    לימור

    28/11/08 11:55
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2008-11-28 11:55:05
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: ברונז'ה קוחנה 2008-11-27 22:27:49


    לימור. תודה לך על ההארה שזרקה אותי עמוק לנבכי עברי. אני אולי מפולניה אבל שורשי ללא ספק שייכים לצ'יף עם הצמה. האוו

     

     

     

     

    האווווו

     

     

     

    (עמנואל מונטויה- אומנות אינדיאנית אמריקאית מודרנית)

     



    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "מנדלות- כל מה שרצית לדעת ולא העזת לשאול"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה