כותרות TheMarker >
    ';

    פרטי קהילה

    חינוך

    מי אנחנו: אנשים שחושבים, שחינוך הוא מסע לאורך החיים המתקדם בקצב של פסע ועוד פסע. שכל יום נשיג מטרה קטנה נוספת, או לא. שכל יום של גילוי, חושף עוד עולמות חדשים שצריך לגלות. שחינוך, זה לא זבנג וגמרנו, שחינוך לא נגמר לעולם.   למה קהילה :כדי לרכז אנשים בעלי עניין תחת מטריה אחת,כדי לחשוב ביחד על חינוך,כדי למצוא את הכוחות הישנים והחדשים,כדי למצוא דרכים חדשות,כדי להבין מה יותר חשוב,כדי ליזום, כדי להציע, כדי להצליח, כדי להרוויח.   קהל היעד: מורים, ועוד אנשים מתחומי עניין שונים, שחושבים שהחינוך חשוב, וכל מי שמרגיש שהוא מוכן לתרום מכישוריו למען החינוך. את, אתה, אתם ואתן מוזמנים להצטרף לקהילה חדשה באכסניה הנעימה של הקפה.

    עבודה ולימודים

    פורום

    ערכים בחינוך

    פורום העוסק בשאלות ערכיות, כמו: מהו חינוך, איך משיגים חינוך ומי זקוק לחינוך. \r\n\r\n

    חברים בקהילה (1894)

    pianokara
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ורדית..
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ד"ר ברי כנורי
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ג'ראלדין
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    היא ולא אחרת
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    לואיס קרול
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ת ה י ל ה
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    צבע השרב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    חינוך אחר
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    מאיר-מירב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    eranli24
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    נטלי חסין
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    דרכו של יאנוש קורצ'ק: דיון מבוא - החתול במגפיים

    2/4/09 11:52
    1
    דרג את התוכן:
    2012-07-11 11:29:17
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    לפני זמן מה העליתי בקהילת ספרים דיון על "קאיטוש המכשף" מאת יאנוש קורצ'ק. לקוראים המבוגרים מוּכּר ספר זה בוודאי בשם "יותם הקסם". אחת התגובות הייתה של השחקן איתי שגב, שבעבר העלה הצגה בעקבות ספר זה. בתחקיר שערך לצורך ההצגה, תחקיר שהפך למסע מרתק, הוא פגש אנשים שהיו בילדותם בבית היתומים של קורצ'ק. בין הדברים המופלאים ששמע מהם, סיפרו לו גם פרט לכאורה שולי - שהסיפור האהוב עליהם ביותר היה "החתול במגפיים".

    החתול במגפיים... שפירסם שארל פרו הצרפתי... כל כך מתאים לקורצ'ק ולגישה שלו. קודם כל - הסיפור מלא בהומור ובשמחת חיים, שקשה למצוא כמותם בסיפוריהם חמורי הסבר של האחים גרים הגרמנים. ובעוד שבסיפורי האחים גרים מועלות על נס התמימות והצייתנות, הרי שבסיפור הזה, החתול של בן הטוחן כובש את ליבנו כשהוא מצליח לשטות באצילים, במלך, במכשף רב העוצמה והטיפש ("אתה מסוגל גם להפוך לעכבר?"); מפגין ערמומיות, תחמנות, משקר בלי להניד עפעף, מביים טביעה בנהר; מנצל לטובתו את להיטותם של האיכרים להיות כנועים למישהו ואת החשיבות שמייחסים האצילים לגינוני הכבוד המגוחכים.

     

    את כל אלה אפשר לראות בבירור בספריו של קורצ'ק. בכתביו הוא מביע התנגדות נחרצת לחינוך הילדים לתמימות, לצייתנות ול-"להיות ילד טוב". בספרו "הנער העקשני" הוא עושה הקשר ברור בין היותו של לואי פסטר נער עקשני ומרדני, לבין היותו בבגרותו מדען פורץ דרך ומגלה החיידקים. וב- "ילד הטרקלין", יצירה מלאת זעם וייאוש, הוא שם ללעג ולקלס את שביעות הרצון העצמית של גורמים רבי-עוצמה וריקניים, את החינוך להליכה בתלם, את הכניעות והערצת העוצמה מצד העניים.

     

    ב-"כיצד לאהוב ילדים" יוצא קורצ'ק באופן בוטה נגד חינוך המושתת על הנחות יסוד שאין להן שחר. מחנכים היוצאים מנקודת הנחה שהילד צריך להיות תמים וטהור, שהילד חייב לתת כבוד למבוגר ללא קשר לאופיו ולמאפייניו של אותו מבוגר – עלולים להביא לכך שהילד אכן ינסה להתאים את עצמו להנחות אלה, בין אם מתוך רצון להיות "ילד טוב", או בין אם בשל רצון להיחשב ככזה. "זה הפקיד המתחנף של מחר" כותב קורצ'ק.

     

    ואם יורשה לי להוסיף – לא רק הפקיד המתחנף, גם המנהל הניזון מחנופה, גם הוא תוצר של ההנחה שאלה הם סדרי העולם; שיש שתי אפשרויות בחיים: להיות חזק ומנצל או להיות חלש ומנוצל. התחנפויות או התנפחויות.

     

    יש והחתול במגפיים שבתוכנו מצליח למצוא פרצות בעולם הנוקשה הזה, להתגנב ולהשתחל דרכן. אין זו דרכו של ילד הטרקלין, המטיח עצמו במלוא העוצמה בקירות העולם שהוא מתעב. ומשתי הדרכים שלעיל שונה בתכלית השינוי הדרך שמציע קורצ'ק ב-"כיצד לאהוב ילדים".

     

    על הדרך הזאת – בדיון הבא.  

     

     

    קישור לדיון על קאיטוש המכשף:

    http://cafe.mouse.co.il/view.php?t=679279

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "דרכו של יאנוש קורצ'ק: דיון מבוא - החתול במגפיים"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    3/4/09 01:36
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-04-03 01:36:31
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    אני קורא עכשיו ספר מרתק ששמו "עשר הכרעות" מאת איאן קרשאו, שם הוא מנתח 10 החלטות של אומות העולם במלחמת העולם השנמיה בין השנים 1940-1941

    בין היתר הוא מנתח את דמותו של הדוצ'ה האיטלק'י - מוסוליני, וטוען שאחת החולשות שלו היא נטייה להאמין באגדות שהפיץ הוא על עצמו, ושהסובבים אותו השמיעו לו רק את ,מה שהניחו שהוא יאהב לשמוע.

    נחמד לקרוא את הדברים

    אינני מומחה בקורצ'אק, אני דווקא יותר בובריאני, ובובר דיבר על ,הזולת, הכלת הזולת - אותו רעיון, ביהדות "חנוך לנער על פי דרכו".

    אבל מעניין


    --
    שאלות של תרבות
    http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=33456
    3/4/09 14:49
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-04-03 14:49:03
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    יפה כתבת

    קורצ'ק המשיך ויישם במלואו את עקרון 'אהבת הילד', שראשיתו בהכרה בפוטנציאל הטבעי של כל ילד וילדה (על כך, ברשותך כתבתי לא מעט בבלוג שלי).

    חשוב לי להצביע  על כך שבמטרות החינוך במדינת ישראל (חוק חינוך ממלכתי) כתוב כי הילד צריך לאהוב את לימודיו, את מוריו, את עמו ואת ארצו, ואילו הרעיון של 'אהבת הילד' הוא הפוך לחלוטין: החברה, ההורים והמורים הם שצריכים לאהוב את הילדים!

    הבדל קריטי ורב משמעויות!!!!! 

     

    ולארקי שמעלי: תפתח ספר קהלת! המשמעות של הפסוקים שם הוא לחנך את הנער לפי דרכו של אלוהים! (ולא לפי דרכו של הנער עצמו) והתכלית והסיבה מובאות שם בהמשך הפסוק: "גם כי יזקין לא יסור ממנה... איוולת קשורה בלב הנער, שבט מוסר ירחקינו ממנה". גם זה 180 מעלות הפוך מעקרונות החינוך של קורצ'ק.

    ולא במקרה כתוב 'נער', כי על חינוך ולמידה של נשים, איש לא העז לחלום בחינוך המסורתי שקהלת מייצג.

    גיל

    3/4/09 16:51
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-04-03 16:51:05
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: גיל_82 2009-04-03 14:49:03


    יפה כתבת

    קורצ'ק המשיך ויישם במלואו את עקרון 'אהבת הילד', שראשיתו בהכרה בפוטנציאל הטבעי של כל ילד וילדה (על כך, ברשותך כתבתי לא מעט בבלוג שלי).

    חשוב לי להצביע  על כך שבמטרות החינוך במדינת ישראל (חוק חינוך ממלכתי) כתוב כי הילד צריך לאהוב את לימודיו, את מוריו, את עמו ואת ארצו, ואילו הרעיון של 'אהבת הילד' הוא הפוך לחלוטין: החברה, ההורים והמורים הם שצריכים לאהוב את הילדים!

    הבדל קריטי ורב משמעויות!!!!! 

     

    ולארקי שמעלי: תפתח ספר קהלת! המשמעות של הפסוקים שם הוא לחנך את הנער לפי דרכו של אלוהים! (ולא לפי דרכו של הנער עצמו) והתכלית והסיבה מובאות שם בהמשך הפסוק: "גם כי יזקין לא יסור ממנה... איוולת קשורה בלב הנער, שבט מוסר ירחקינו ממנה". גם זה 180 מעלות הפוך מעקרונות החינוך של קורצ'ק.

    ולא במקרה כתוב 'נער', כי על חינוך ולמידה של נשים, איש לא העז לחלום בחינוך המסורתי שקהלת מייצג.

    גיל

     

    תודה על ההפניה, דא עקא, שבעברית בת זמננו, ואני כותב בשנת 2009, "חנוך לנער על פי דרכו" משמעו פיידוצנטריות.


    --
    שאלות של תרבות
    http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=33456
    5/4/09 00:21
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-04-05 00:21:11
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    ליאור,

    אהבתי את התפיסה של קורצ'אק בנוגע, ללא לפחד מהליכה נגד הזרם.

    מהצד ההיסטורי קל יותר להבין את המעשה האציל של קורצ'אק בשואה , ללכת עם הילדים...

     

    אהבתי גם את התייחסותך לתפיסה הגרמנית הפרוסית, שמשתקפת באגדות האחים גרים (לציית), שסייעה לעליית הנאצית בגרמניה של המאה הקודמת.


    --
    מנהל קהילת חינוך
    כי חינוך לא מסתיים לעולם.
    http://www.bagrout.com
    5/4/09 08:12
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-04-05 08:12:15
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: mikelda 2009-04-05 00:21:11


    ליאור,

    אהבתי את התפיסה של קורצ'אק בנוגע, ללא לפחד מהליכה נגד הזרם.

    מהצד ההיסטורי קל יותר להבין את המעשה האציל של קורצ'אק בשואה , ללכת עם הילדים...

     

    אהבתי גם את התייחסותך לתפיסה הגרמנית הפרוסית, שמשתקפת באגדות האחים גרים (לציית), שסייעה לעליית הנאצית בגרמניה של המאה הקודמת.

     

    תודה.

    על חינוך הילדים לציות ולעיוורון אפשר לקרוא גם ב-"העולם של אתמול" מאת סטפן צווייג.

     

    וזה מזכיר לי משהו שראיתי בילדותי, שהשפיע מאוד על תפיסת העולם שלי.

    זה היה ביום השואה, שידרו תוכנית עם ניצול שואה מהולנד,

    והוא סיפר - הינה זה הבניין שבו גרנו, וכאן עמד השוטר, והשוטר שאל אותי: "איפה ההורים שלך?"

    והוא ממשיך לספר - אמרתי לו "ההורים שלי שם..."

    ואז הוא אמר בקול יותר נרגש: ילד היום היה אומר לו לך מפה... אבל אותנו חינכו ש... שמבוגר... ששוטר... זה משהו... אין דבר כזה לשקר למבוגר, זה לא היה אצלנו... ועוד שוטר...

     


    --
    ליאור דגן - למידה בראייה אחרת
    www.liordagan.com
    5/4/09 10:21
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-04-05 10:21:38
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: liordagan 2009-04-05 08:12:15

    צטט: mikelda 2009-04-05 00:21:11


    ליאור,

    אהבתי את התפיסה של קורצ'אק בנוגע, ללא לפחד מהליכה נגד הזרם.

    מהצד ההיסטורי קל יותר להבין את המעשה האציל של קורצ'אק בשואה , ללכת עם הילדים...

     

    אהבתי גם את התייחסותך לתפיסה הגרמנית הפרוסית, שמשתקפת באגדות האחים גרים (לציית), שסייעה לעליית הנאצית בגרמניה של המאה הקודמת.

     

    תודה.

    על חינוך הילדים לציות ולעיוורון אפשר לקרוא גם ב-"העולם של אתמול" מאת סטפן צווייג.

     

    וזה מזכיר לי משהו שראיתי בילדותי, שהשפיע מאוד על תפיסת העולם שלי.

    זה היה ביום השואה, שידרו תוכנית עם ניצול שואה מהולנד,

    והוא סיפר - הינה זה הבניין שבו גרנו, וכאן עמד השוטר, והשוטר שאל אותי: "איפה ההורים שלך?"

    והוא ממשיך לספר - אמרתי לו "ההורים שלי שם..."

    ואז הוא אמר בקול יותר נרגש: ילד היום היה אומר לו לך מפה... אבל אותנו חינכו ש... שמבוגר... ששוטר... זה משהו... אין דבר כזה לשקר למבוגר, זה לא היה אצלנו... ועוד שוטר...

     

     

    ילד היום לא יאמר לשוטר, לך מכאן.  גישות מעצימות במיוחד ילדים, עד כדי תפיסתם כמבוגרים שווי דעה למבוגרים, עדיין לא השתרשו והשתלטו על החברה האנושית, למזלנו הרב.

    עם כל הגישות הפיידוצנטריות, המרוככות והקיצוניות, עוד לא פגשתי מבוגר שפוי שחושב שילד בן 3 או ארבע יכול להפוך לבוגר, בהיעדר ניסיון של זמן וניסיון גופני, מיני וכו'

    נכון שיש כמה שהילדים שלהם חברים שלהם.. כמה זה רק כמה ולא נחליאלי המבשר את בוא החורף.

     


    --
    שאלות של תרבות
    http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=33456
    6/4/09 08:10
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-04-06 08:10:46
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: aריק 2009-04-05 10:21:38

    צטט: liordagan 2009-04-05 08:12:15

    צטט: mikelda 2009-04-05 00:21:11


    ליאור,

    אהבתי את התפיסה של קורצ'אק בנוגע, ללא לפחד מהליכה נגד הזרם.

    מהצד ההיסטורי קל יותר להבין את המעשה האציל של קורצ'אק בשואה , ללכת עם הילדים...

     

    אהבתי גם את התייחסותך לתפיסה הגרמנית הפרוסית, שמשתקפת באגדות האחים גרים (לציית), שסייעה לעליית הנאצית בגרמניה של המאה הקודמת.

     

    תודה.

    על חינוך הילדים לציות ולעיוורון אפשר לקרוא גם ב-"העולם של אתמול" מאת סטפן צווייג.

     

    וזה מזכיר לי משהו שראיתי בילדותי, שהשפיע מאוד על תפיסת העולם שלי.

    זה היה ביום השואה, שידרו תוכנית עם ניצול שואה מהולנד,

    והוא סיפר - הינה זה הבניין שבו גרנו, וכאן עמד השוטר, והשוטר שאל אותי: "איפה ההורים שלך?"

    והוא ממשיך לספר - אמרתי לו "ההורים שלי שם..."

    ואז הוא אמר בקול יותר נרגש: ילד היום היה אומר לו לך מפה... אבל אותנו חינכו ש... שמבוגר... ששוטר... זה משהו... אין דבר כזה לשקר למבוגר, זה לא היה אצלנו... ועוד שוטר...

     

     

    ילד היום לא יאמר לשוטר, לך מכאן.  גישות מעצימות במיוחד ילדים, עד כדי תפיסתם כמבוגרים שווי דעה למבוגרים, עדיין לא השתרשו והשתלטו על החברה האנושית, למזלנו הרב.

    עם כל הגישות הפיידוצנטריות, המרוככות והקיצוניות, עוד לא פגשתי מבוגר שפוי שחושב שילד בן 3 או ארבע יכול להפוך לבוגר, בהיעדר ניסיון של זמן וניסיון גופני, מיני וכו'

    נכון שיש כמה שהילדים שלהם חברים שלהם.. כמה זה רק כמה ולא נחליאלי המבשר את בוא החורף.

     

    גם אם אותו ניצול שואה הקצין את המצב כיום,

    הרי שהמהות של הסיפור שלו ברורה: ילד שחונך בדרך שונה, לא היה מייחס אמינות מוחלטת למבוגר.

    ילד שחונך בדרך שונה, היה מנסה לשקר.  

    בסיפור "הנסיך הצפרדע" חובת קיום ההבטחה עומדת מעל לכול.

    ישנם סיפורים רבים ממקור גרמני, שבהם הנסיכה היפה צריכה לחיות עם מפלצת על מנת לקיים הבטחה שנתן אביה. הגירסה המוכרת ביותר היא "היפה והחיה", וישנם סיפורים שבהם הנסיכה צריכה לעמוד בעינויים של ממש.

    דרכו החינוכית של קורצ'ק שונה מאוד מהמואדר בסיפורים אלה. קורצ'ק לא פועל על פי עקרונות נוקשים, אלא מפעיל מחשבה ורגש כל הזמן. ולעיתים פועל באופן שמנוגד לעקרונות המקובלים. קורצ'ק בפירוש מתנגד לחינוך הילדים לאמירת האמת בכל מצב ובכל תנאי. אפשר לקרוא על כך ב-"כיצד לאהוב ילדים".

     

    לגבי "ילד בן שלוש או ארבע לא יכול להפוך לבוגר": 

    נכון, ילד בן שלוש או ארבע לא יכול להפוך לבוגר,

    אבל בוגר יכול להתנהג ולחשוב כמו ילד בן שלוש או ארבע.

    ב-"העולם של אתמול" סטפן צווייג מתאר את ההתלהבות המאוד ילדותית ששטפה את העולם בפרוץ מלחמת העולם הראשונה. הוא מייחס זאת בין השאר לחינוך שמאדיר את בעלי הכוח ואנשי ההנהגה. לטענתו - באותה תקופה אנשים באמת חשבו שהמנהיגים שלהם אינם טועים. היה יחס של כבוד כלפי מי שנמצא "למעלה". כבוד איננה המילה המתאימה, אני מתכוון: מי שנמצא "למטה" האמין בכל ליבו שמי שנמצא "למעלה" הוא טוב יותר ממנו. צוויג מדבר על כך רבות בספרו.

     

     

     

     


    --
    ליאור דגן - למידה בראייה אחרת
    www.liordagan.com
    7/4/09 13:13
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-04-07 13:13:35
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    שלום ליאור

     

    לדעתי גישתו של קורצ'אק מדברת על פיתוח התכונות היצירתיות אצל הילד.

     

    כיהודי גלותי השייך לעם הנלחם על קיומו והשרדותו, קורצ'אק ראה בטיפוח התכונות היצירתיות אצל הילד כלים מחוייבי המציאות הנחוצים לו למלחמות ההשרדות המחכות לו מחוץ לבית המוגן [כמו אצל החתול במגפיים].

     

    שלום לב


    --
    עושה שלום במרומיו, הוא יעשה שלום עלינו ועם כל עם ישראל.
    11/7/12 11:29
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2012-07-11 11:29:17
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: aריק 2009-04-03 01:36:31


    אני קורא עכשיו ספר מרתק ששמו "עשר הכרעות" מאת איאן קרשאו, שם הוא מנתח 10 החלטות של אומות העולם במלחמת העולם השנמיה בין השנים 1940-1941

    בין היתר הוא מנתח את דמותו של הדוצ'ה האיטלק'י - מוסוליני, וטוען שאחת החולשות שלו היא נטייה להאמין באגדות שהפיץ הוא על עצמו, ושהסובבים אותו השמיעו לו רק את ,מה שהניחו שהוא יאהב לשמוע.

    נחמד לקרוא את הדברים

    אינני מומחה בקורצ'אק, אני דווקא יותר בובריאני, ובובר דיבר על ,הזולת, הכלת הזולת - אותו רעיון, ביהדות "חנוך לנער על פי דרכו".

    אבל מעניין

     

    תודה על התגובה, את משנתו של בובר אינני מכיר כלל (למעט כמה פריטי מידע אקראיים), ובאמת מסקרן אותי יותר להעמיק בה. 

     

    לגבי "חנוך לנער על פי דרכו" - אני מעז לשער שבביטוי "דרכו" הכוונה היא למשהו הרבה יותר מצומצם מכפי שאנו רואים זאת כיום, אבל זה לא כל כך משנה.

     

    לגבי מוסוליני - ההתנהגות של מוסוליני כאן היא מה שאנחנו מכנים "התנהגות ילדותית", כלומר משום מה אנו חושבים שזה משהו שמאפיין ילדים. אני לא יודע איך הגענו למסקנה הזאת, שהרי התנהגות מטופשת כמו זו של מוסוליני אפשר לראות אצל כמה וכמה מבוגרים.


    --
    ליאור דגן - למידה בראייה אחרת
    www.liordagan.com


    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "דרכו של יאנוש קורצ'ק: דיון מבוא - החתול במגפיים"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה