כותרות TheMarker >>

    ברוכים הבאים לרשת החברתית TheMarker Café

    כדי להגיב לתכנים המופיעים באתר או לפתוח בו עמוד אישי, נבקש ממך לעבור תהליך הרשמה קצר.

    ההצטרפות לאתר תחבר אותך לעשרות אלפי חברים שגולשים בו מדי יום. לאחר תהליך הרשמה קצר, ניתן להזמין לאתר חברים שלך ולפגוש אנשים חדשים מכל הארץ, בכל הגילאים ומכל תחומי העיסוק.

    אנחנו מזמינים אותך להקים דף אישי ברשת האינטרנט. בדף זה ניתן לספר על עצמך, לכתוב בלוג (יומן רשת) ולהוסיף תמונות וסרטי וידאו. זו הדרך לבטא את עצמך, לקדם רעיונות עסקיים או חברתיים, ואפילו להיחשף למעסיקים פוטנציאליים.

    זה המקום לכתוב ולהשתתף בעשרות קהילות בנושאי כלכלה, אקטואליה, עסקים, תרבות ופנאי.

    ההרשמה לאתר לוקחת דקות בודדות, אם ברצונך להירשם לחץ כאן.

    בלוג

    חצר אחורית

    חצר אחורית

    לא על כנפי נשרים

    לא על כנפי נשרים
    הוא בא, אם הוא בא,
    ולא שאגת אריות
    היא בשורת כניסתו.

    בסתר זוחל הוא כרמש,
    מגיח לפתע בשעת תרדמה
    מחשכת הפינות הזנוחות,
    הנגד אדם – הפאשיזם.

    אריה (לוין) דקר. 1975. שירים. תל אביב, שחר.


    הבלוג הזה הוא בלוג עדויות מהמחסומים בעומק הגדה (ולא מעברי הגבול המצויים כמעט על הקו הירוק). אלו עדויות של אישה אחת, אני, שעומדת במחסומים כבר קרוב לארבע שנים, פעם בשבוע. אני מסתפקת בפרסום עדויות, לרוב מצולמות. את דעתי אני שומרת בדרך כלל לדיון המתנהל בתחתית כל פוסט.

    חופש הביטוי, כמו כל זכות אחרת איננו בלתי מוגבל. כשמצאתי עצמי נותנת במה לדוברים אלימים סגרתי את הבלוג לתגובה לחברים רשומים בלבד. תגובות אלימות מבריחות קוראים רציניים ומדרדרות את הדיון. הודעות אלימות, הודעות פח-זבל או כאלו שלא תורמות לדיון לא ימחקו, אבל חברותו של הכותב בבלוג תפסל כך שלא יוכל לשוב ולהשתתף בדיונים. חופש הביטוי אינו כולל את החירות לפגוע באחרים והוא אמור לממש את זכותי וזכותם של קוראי הבלוג לקיים דיון ענייני.

    אם אתם רוצים להצטרף לבלוג כקוראים פעילים, הצעו לי חברות. המנעו ממכתבי נאצה, גם לפעילי זכויות אדם מותר לדבר. את אלו שישלחו, אפרסם בבלוג בציון שם הכותב. מכתבי הנאצה לא ימחקו, גם אם תבקשו.

    החומרים בבלוג, כתובים ומצולמים, שמורים תחת זכויות יוצרים. כל שימוש בהם, חלקי או מלא, בהתאם לרוח הבלוג או שלא, ללא אישור ממני, איננו חוקי.

    "זה דרום אפריקה פה?"

    47

    שווקים פיננסיים  

    40 תגובות יום שני, 13/7/09, 21:50

    ב 04:05 יוצאת מהקרוסלה אישה. הקרסולה לא מסתובבת והיא נכלאת בתוכה (בדקות הראשונות הקרוסלה לא נעה ברציפות וכמעט כל היוצאים ממתקן אייל נכלאים בה). היא תושבת קלקיליה, מגיעה לכאן ב 01:00 כדי לתפוס מקום בתור. כשהצבא תיפעל את המחסום, היא מעידה, המצב היה טוב לאין ערוך. זו דעה לה היו שותפים רבים מהאנשים עימם שוחחתי. היא מספרת שיש מזונות שאסור להעביר, סוכר ושמן למשל, ומתארת גם מתקן זכוכית גדול ששמעה כי הוא מסרטן.

    לפני שבועיים החלה חברת אבטחה אזרחית לנהל את מעבר אייל. תפעול מחסומים בידי חברות אזרחיות הוא חלק מהאזרוח של הכיבוש. פחות ופחות צבאי, יותר ויותר נורמטיבי.  

     

    המעבר נפתח לתנועת פלסטינים ב 04:00. פגשתי אנשים מקלקיליה, משכם. הם מגיעים מוקדם כדי לתפוס מקום בתור. מי שיאחר את ההסעות יפסיד יום עבודה. מרבית העוברים מבוגרים, מעל גיל 50. רובם פועלי בניין וחקלאות. אישה אחת סיפרה שהיא עובדת בבית אבות סיעודי בקיבוץ סמוך. הם יוצאים מהקרוסלה וחוגרים חגורות, נועלים נעליים.

     

     

     

    הנה כמה דברים ששמעתי אתמול, 12.7.09 בין 03:45 ל 08:30 : 

     

    על ה"חדרים" - כמה מהם מספרים באימה על ה"חדרים". בקבוצות של שישה הם נלקחים לחדרון צר מאוד לעדותם (מישהו אמר שני מטר על שני מטר), שם נבדקות התעודות שלהם. כחצי שעה הם שוהים בחדר. מדובר בעיכוב שעלול לעלות בהפסד ההסעה לעבודה.  

     

    על הקצבות המזון - סיפר גבר כבן 45 שזרקו לו היום לפח בשר חי "60 ₪ זרקו לי". אחר סיפר שההנחיות אינן עקביות, לעיתים זורקים קופסת שימורים של טונה, בימים אחרים – לא. שתי נשים מספרות שבקבוק שמן ובקבוק מלא זיתים – אסור. על הקצאות מזון במחסום אירתח - כתבה של עמירה הס 

    (הסיבה להקצאה היא כמובן החשש מסחר במזון ללא פיקוח הולם. ההיתר הוא להעברת מזון לצריכה אישית ביום העבודה. לכשעצמו, האיסור מקובל. העיוות מתחיל הרבה קודם לכן, כשאזרחיה של מדינה אחת עובדים במדינה אחרת).   

     

    על מעבר משותף לנשים ולגברים – נשים רבות מתלוננות על המעבר המשותף. עבורן זו הבעיה העיקרית במחסום, יותר מהקצבת המזון, יותר מהקימה המוקדמת בבוקר. "אני אמא לילדים, זה לא נעים ככה", אמרה אחת מהן.  

     

    על הבידוק – כולל בדיקת התיק ותכולתו (בעיקר המזון), תעודות זהות ואישורי כניסה לישראל, טביעת כף יד וגם תא שיקוף. גבר אחד אמר לי "אנחנו כולנו עובדים בכור האטומי בדימונה". אחר שאל "זה דרום אפריקה פה?".  

     

    על תא השיקוף - רבים מהעוברים כאן מספרים על תא שיקוף לגוף כולו. עליהם להכנס לתוכו, להרים ידיים. הם שוהים בתא כמה שניות. כולם נכנסים לתא, זה חלק מהבידוק השגרתי (לא רנדומלי). ברור לגמרי שמדובר במכשיר חדש שלא נעשה בו עדיין בו שימוש במחסומים (ולא בגלאי מתכות, מכשיר שמוכר לפלסטינים היטב היטב). רבים אומרים ששמעו כי שהות יומיומית בתא שיקוף כזה מסרטנת. (לא הצלחתי להבין במה מדובר. אני לא מכירה מתקן כזה מנמלי תעופה. התקשרתי מאוחר יותר, כבר מהבית, לרופאים לזכויות אדם. גם הם אינם מכירים עדיין את המתקן וטרם ראו אותו אבל עדויות דומות הגיעו גם לידיהם).   

     

    מספר גבר כבן 50 מכפר שלוש (מדרום לשכם): עד לפני ארבעה חודשים נהג להכנס לישראל דרך עזון עטמה. עכשיו אי אפשר והוא עובר כאן. הוא עובד בבניין בראש העין. מספר תושב סלפית, גם הוא כבן 50: הוא הגיע לכאן ב 04:00, יצא ב 06:00. מספר שמכניסים אותם לקרוסלה בקבוצות גדולות מאוד. חלק מהעוברים מבוגרים, אין אוויר. שני גברים משכם מספרים: הם קמו בחצות, הגיעו לכאן ב 01:15 כדי לתפוס מקום בתור. אחד מהם עובד בבאר שבע בחקלאות, לפניו דרך ארוכה. הוא נשאר לישון, אחרת ישלם מידי יום על נסיעות כ 150 ₪ והנסיעה לא תשתלם לו. יש לו אישור לשהות בישראל 24 שעות. השני עובד במפעל אריגה ביפו. הם מספרים שאסור יותר משלוש פיתות, מותר קצת חומוס.   

     

    המדרכה בקצה השביל, ליד הרחבה, הפכה לאזור תפילה. יש המתפללים במקום אחר, ליד הקרוסלה או ברחבת החניה, אבל ניכר כי רוב הפועלים הסכימו על אזור תפילה מסודר. מפעם לפעם אני רואה קבוצות של גברים, בטור ארוך לאורך הגדר, מתפללים.

    ברחבת החניה, ברי המזל שעברו מוקדם יושבים לאכול ארוחת בוקר, כמה נרדמים על המדרכה.

      

     

     

     

    הנהגים שבאים לאסוף את הפועלים הם פלסטינים ישראלים. מספר תושב כפר קאסם - הוא מוריד את הפועלים בצומת גאה, משם הם ממשיכים בהסעה אחרת למקומות העבודה שלהם. בצהריים הוא אוסף אותם מהצומת ומחזירם לאייל.  

     

    מעבר אייל, מצפון לקלקיליה, מעבר לכניסת פועלים בתוך ישראל הלגיטימית שבתוך הקו הירוק. אתמול בבוקר 12.7.09

     

    מחר – על צווי הריסה לאהלים

    מחרתיים - על מעברים לפועלים שעובדים בהתנחלויות ועל בעלי קרקעות פלסטיניות.

     


    פוסטים קודמים על מעבר אירתח, מדרום לטול כרם, גם הוא מעבר פועלים - בשעות הצהריים, בשעות הבוקר.

     


    דברים בבלוגו (המומלץ) של אריה עמיחי

     

    תרגום של הבלוג החצר האחורית לאנגלית - ספרו לחברים דוברי אנגלית.


    addthis
    דרג את התוכן:
    47
    מומלץלא מומלץ

    טראקבקים

    Israel’s Back Yard 15/7/09 00:56:
    Irtah in the afternoon, Irtah at dawn. Click here for a Hebrew version of this post. ~ by yaara on July 14, 2009. Posted in...
    “Is this South Africa?” « Israel’s Back Yard 15/7/09 00:59:
    Irtah in the afternoon, Irtah at dawn.   Click here for a Hebrew version of this post.   ~ by yaara on July 14, 2009. Posted in...

    תגובות

    r and r
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    r and r ‏13/7/09 22:07:


    מה כותבים אחרי קריאה של שגרה כזו?

    אין לי מושג , יערה.

    אין לי מושג מה לכתוב.

     

    sard
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    sard ‏13/7/09 22:14:

    שני דברים:

    1. אלא אם כן קמה מדינה פלסטינית ולא סיפרה לאף אחד. הפלסטינים הם לא אזרחים של אף מדינה. זו עיקר הבעיה הפלסטינית, לפחות בעיני העולם המערבי.

     

    2. לא הבנתי מה הבעיה עם זה שתושבי מדינה אחת עובדים במדינה אחרת. בסינגפור, למשל, עובדים המון מאלזים ועושה רושם שזה נוח לכולם. אם יבוא היום ויפרוץ השלום, לדעתך נכון ומוסרי שנעדיף לתת עבודה לרומנים ותאילנדים מאשר לפלסטינים?

     

    r and r
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    r and r ‏13/7/09 22:26:

    יש מצב שפספסת ולא הבנת .בגדול.
    מיא
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    מיא ‏13/7/09 23:15:
    הקרוסלה הזאת שברה אותי. 
    אילנה ינובסקי
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    אילנה ינובסקי ‏13/7/09 23:27:
    התאור שלך,הקר והבהיר, בבחינת העובבדות גרידא גורם לי לסכסוך פנימי אדיר.קשה לי נורא עם מה שאת כותבת ועוד יותר עם מה שאת מצלמת.
    יערת דבש
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    יערת דבש ‏14/7/09 07:19:

    צטט: sard 2009-07-13 22:14:53

    שני דברים:

    1. אלא אם כן קמה מדינה פלסטינית ולא סיפרה לאף אחד. הפלסטינים הם לא אזרחים של אף מדינה. זו עיקר הבעיה הפלסטינית, לפחות בעיני העולם המערבי.

     

    2. לא הבנתי מה הבעיה עם זה שתושבי מדינה אחת עובדים במדינה אחרת. בסינגפור, למשל, עובדים המון מאלזים ועושה רושם שזה נוח לכולם. אם יבוא היום ויפרוץ השלום, לדעתך נכון ומוסרי שנעדיף לתת עבודה לרומנים ותאילנדים מאשר לפלסטינים?

     

     

    לעניין הראשון אתה צודק. הרשות איננה מדינה (ואם לסמוך על "המדינה הפלסטינית המפורזת", ההברקה מנאום בר אילן, גם לעולם לא תהיה. אביו של ראש הממשלה גילה לנו את הסוד - ביבי רוצה להרוויח זמן. לא הבנו לבד. טקטיקה גאונית).

     

    אני כותבת כאן פלסטין ואזרחים פלסטינים בעיקר בשל חסרונו של מושג אחר (ויש עוד סיבה אבל נניח לה).

     

    לעניין השני - אתה מתעלם ממכך שלא מדובר במצב נורמטיבי. כלכלה אחת שתלויה לחלוטין בכלכלה אחרת. מדינה אחת שמשתמשת בתושביה (תראה!) של מדינה אחרת כעבדים. הם חוטבי העצים ושואבי המים שלנו. בפוסט יש הרבה תמונות כי רציתי שתראו מי הם האנשים האלו. הם מבוגרים. תראה את הידיים המגוידות. וזו לא השכבה העליונה של החברה הפלסטינית.

     

    אבל אפילו לא בזה העניין. שיעבדו פה, בהחלט כן. אבל תראה איך מתנהל מעבר הגבול. תראה אם מה עליהם להתמודד, מידי יום ביומו, בדרכם לעבודתם.

    יערת דבש
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    יערת דבש ‏14/7/09 07:29:


    רונית, מיא ואליענה (ברוכה הבאה בצל קורתי) -

    המראות אמנם קשים. חזרתי אתמול הביתה מדוכדכת. היינו גם במעבר אליהו ובראס עטיה, גם הם מעברי פועלים. אלא שלהם אין אישור להכנס לישראל, הם עובדים בהתנחלויות. דרך המעברים האלו נכנסים גם בעלי קרקעות חקלאיות הנמצאות בתחומי ההתנחלויות (כן - יש התנחלויות שנבנו, במקרה ובתום לב וללא תכנון כמובן כמובן, כך שהן מכתרות קרקעות בבעלות פרטית). יש להם אישור להכנס לתחומי ההתנחלויות (כן - לפלסטינים אסור להכנס לשטחי ההתנחלויות, אלא אם הם עובדים בהן. תחשבו על זה רגע, זה כמו שתאסר עליכן הכניסה לבני ברק). נסו לדמיין את זה: בא פלסטיני להתנחלות, מראה למאבטח בכניסה את האישור שלו. מין מפגש כזה.

    הדס מצוי
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    הדס מצוי ‏14/7/09 07:48:

    יש ברחוב רוטשילד שבתל אביב חנות אחת, "קרוסלה".

    קסומה. מלאה בכל מה שצריך לעשות ילד מאושר.

    והניגוד בין שתי הקרוסלות

     מגמד את כל הניגודים הקיימים האחרים.

    יערת דבש
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    יערת דבש ‏14/7/09 07:51:

    צטט: הדס מצוי 2009-07-14 07:48:18

    יש ברחוב רוטשילד שבתל אביב חנות אחת, "קרוסלה".

    קסומה. מלאה בכל מה שצריך לעשות ילד מאושר.

    והניגוד בין שתי הקרוסלות

     מגמד את כל הניגודים הקיימים האחרים.

    והגדרות מכונות בצבא - תלתלית. ויש גם את פלנלית. וגם את אזיקון (הקטנה מרככת).

    ברוכה הבאה, מצויה.

     

    יערת דבש
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    יערת דבש ‏14/7/09 07:58:

    צטט: אליענה.י 2009-07-13 23:27:04

    התאור שלך,הקר והבהיר, בבחינת העובבדות גרידא גורם לי לסכסוך פנימי אדיר.קשה לי נורא עם מה שאת כותבת ועוד יותר עם מה שאת מצלמת.

    זה לא מקרי. אני מקפידה על מתן עדות, כתובה ומצולמת. זה בלוג על מה שרואה אישה אחת, במחסומים. ניסיון פרטי שלי להבין את חייהם של אנשים שזכות התנועה נשללה מהם.

     

    הבלוג שלי הוא בלוג 'קטן'. צנוע. אני לא כותבת מאמרי דעה או ניתוחים ופרשנות. כאלה יש המון בעיתונות (אקיבא אלדר למשל) והכותבים בדרך כלל טובים מאוד. יש גם בלוגרים מצוינים שכותבים ברשת על פלסטין (חפשי את אריה עמיחי בלינק בשולי הפוסט. הוא כותב מצוין). אבל כשהתחלתי לכתוב כאן חשבתי שהדבר היחיד שיש לי להוסיף, וההיחיד שאני רוצה להוסיף למידע הרבה הזה, הוא עדות פשוטה של מי שנמצאת שם. והרעיון של להיות במקום עצמו, ללמוד אותו, חשוב לי מאוד.

    עדית...
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    עדית... ‏14/7/09 09:24:

    למה השימוש במלה "מתקן" עושה לי כל כך רע בבטן?
    mister farjun
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    mister farjun ‏14/7/09 15:14:

    יערה,

    פשוט מזעזע שאנו חיים כאן ואין לנו מושג
    על הפלסטינים שמתייחסים אלהם כשקופים.

     

    צר לי שזה המצב -גם אם איני משתייך

    לצדה השמאלי של המפה הפוליטית.

     

    אני קודם כל בן אדם וככזה הייתי מצפה ליחס

    אנושי יותר למרות הסכנות גם לתושבי הגדה.

    yochi2323
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    yochi2323 ‏14/7/09 15:36:
    זה לא דרום אפריקה כי שם כבר אין אפרטהייד
    ההלך
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    ההלך ‏14/7/09 17:06:

    תודה יערה על המשך הדיווח הבהיר, התמציתי, על המקומות שאליהם אנחנו לא רוצים להסתכל, ועל האנשים שלהם אנחנו לא רוצים להביט בעיניים.

     הדיווח הזה, היבש לכאורה, עושה יותר מהרבה מאמרי דיעה.

    lakonya
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    lakonya ‏14/7/09 17:07:

    צטט: sard 2009-07-13 22:14:53

    2. לא הבנתי מה הבעיה עם זה שתושבי מדינה אחת עובדים במדינה אחרת. בסינגפור, למשל, עובדים המון מאלזים ועושה רושם שזה נוח לכולם. אם יבוא היום ויפרוץ השלום, לדעתך נכון ומוסרי שנעדיף לתת עבודה לרומנים ותאילנדים מאשר לפלסטינים?

     

     אוי נו, תפסיק להתמם. קשקשן תורן.

     

    א
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    א"ריק ‏14/7/09 18:11:
    אחלה טיול. יכולת להזמין אותי, אם לא הבנת.
    נעמה ארז
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    נעמה ארז ‏14/7/09 18:23:


    אם הייתי נתקעת פעם אחת בקרוסלה הזאת, הייתי מקבלת קלאוסטרופוביה.

    *

    נעמה

    הגרה מעבר לפינה
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    הגרה מעבר לפינה ‏14/7/09 20:16:

    צטט: sard 2009-07-13 22:14:53

    שני דברים:

    1. אלא אם כן קמה מדינה פלסטינית ולא סיפרה לאף אחד. הפלסטינים הם לא אזרחים של אף מדינה. זו עיקר הבעיה הפלסטינית, לפחות בעיני העולם המערבי.

     

    2. לא הבנתי מה הבעיה עם זה שתושבי מדינה אחת עובדים במדינה אחרת. בסינגפור, למשל, עובדים המון מאלזים ועושה רושם שזה נוח לכולם. אם יבוא היום ויפרוץ השלום, לדעתך נכון ומוסרי שנעדיף לתת עבודה לרומנים ותאילנדים מאשר לפלסטינים?

     

    אתה נשמע מיתמם, קל לכסות אטימות בנימוקים פרקטיים לכאורה.

     

    יערה, אני מעריצה אותך.

     

    sard
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    sard ‏14/7/09 20:30:

    צטט: lakonya 2009-07-14 17:07:32

    צטט: sard 2009-07-13 22:14:53

    2. לא הבנתי מה הבעיה עם זה שתושבי מדינה אחת עובדים במדינה אחרת. בסינגפור, למשל, עובדים המון מאלזים ועושה רושם שזה נוח לכולם. אם יבוא היום ויפרוץ השלום, לדעתך נכון ומוסרי שנעדיף לתת עבודה לרומנים ותאילנדים מאשר לפלסטינים?

     

     אוי נו, תפסיק להתמם. קשקשן תורן.

     

     

    העובדות מעצבנות אותך, מותק?

     

    sard
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    sard ‏14/7/09 20:41:

    צטט: יערת דבש 2009-07-14 07:19:04


    אני כותבת כאן פלסטין ואזרחים פלסטינים בעיקר בשל חסרונו של מושג אחר (ויש עוד סיבה אבל נניח לה).

     

     

    אם אכן נניח לאותה הסיבה, את יכולה באותה מידה לכתוב "תושבי הגדה", "אזרחי הרשות" או סתם "פלסטינים" במקום "אזרחים פלסטינים", או "הגדה", "יהודה ושומרון", "הרשות הפלסטינית".

    אני מעלה את הנושא כדי להבין את מטרתך בבלוג בצורה מדויקת. אאל"ט, את לא עושה רק לובי הומניטרי לסיום סבלם של הפלסטינים במחסומים, אלא גם (ואולי בעיקר) לובי פוליטי למען נסיגה ישראלית חד צדדית מכל הגדה והקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67'. ואת מנסה ליצור במילים את המציאות כאילו יש שם כבר מדינה, ולכן עלינו לפנות את שטחה הריבוני.

     

    אשאל שאלה כזו: אם מחר יקרה נס והפלסטינים יכריזו כי אלימות אינה פתרון ויישמו זו בשטח, וכל המחסומים ירדו, האם תפסיקי את פעילותך? האם תגידי שהמטרה הושגה?

     

    צטט: יערת דבש 2009-07-14 07:19:04

    לעניין השני - אתה מתעלם ממכך שלא מדובר במצב נורמטיבי. כלכלה אחת שתלויה לחלוטין בכלכלה אחרת. מדינה אחת שמשתמשת בתושביה (תראה!) של מדינה אחרת כעבדים. הם חוטבי העצים ושואבי המים שלנו. בפוסט יש הרבה תמונות כי רציתי שתראו מי הם האנשים האלו. הם מבוגרים. תראה את הידיים המגוידות. וזו לא השכבה העליונה של החברה הפלסטינית.

     

    אבל אפילו לא בזה העניין. שיעבדו פה, בהחלט כן. אבל תראה איך מתנהל מעבר הגבול. תראה אם מה עליהם להתמודד, מידי יום ביומו, בדרכם לעבודתם.

     

    גם זה נושא שראוי להבהרה. רוב הפועלים במדינת ישראל אינם פלסטינים, הם עובדים זרים. וככאלה הם מרוויחים פחות או יותר כמו פועלים פלסטינים. האם את טוענת שאנו מתייחסים לכולם כאל עבדים? או שההתייחסות "כעבדים" מגיעה מזה שהם מעוכבים במחסום?

     

    אני רואה עם מה הם צריכים להתמודד, וזה אכן לא נעים. מצד שני, מה לעשות, כשפלסטינים עוברים חופשי לתוך ישראל הם גם מתפוצצים פה, כך שיש לערוך בידוק בטחוני. ואם זה לוקח שעתיים ולא מתייחסים אליהם יפה, אז זה לוקח שעתיים ולא מתייחסים אליהם יפה. מכאן ועד "עבדים" - אנשים שמוכרחים פיסית לבצע את רצונו של האדון, וחייהם בידיו - המרחק רב.

     

    שדה ירוק
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    שדה ירוק ‏14/7/09 21:01:

    עכשיו, תחשבו על מישהו מאוד קרוב אליכם, יושב מרוטש במושב האחורי של אוטובוס מפוצץ.

    תחשבו על האימה של ועל המשא לחיים של כל מי שראה את המראה הזה.

    הגדר הזו, לא צמחה על ריק.

    הייא האמצעי היחיד שהצליח לעצור את הטרור שהיה ברחובות של חדרה, עפולה, נתניה...

    חשוב מכך, היא יצרה הפנמה בציבוריות הישראלית, שכל מה שממזרח לה, יהיה מדינה אחרת.

    האם האמנתם לפני 5 שנים שביבי יודה בזה?

    כמה זמן לקח לימין לקבל את הרעיון הזה (ויש רבים שם שלא מסכימים לה עד היום). 

    הפוסטים של יערה חשובים. כי הם לא נותנים מנוח, ויוצרים אצלנו מודעות למה שקל לשכוח בשגרה שלנו.

    צריך לבדוק את מכשיר השיקוף, צריך לתקן את הקרוסלה, חברה אזרחית דווקא נראה לי טוב מחיילים, וכו...

    אבל מעל לכל, אני חושב שהגדר היא המנהרה היחידה בסביבה שיש בקצה שלה אור, ולא הבעיה.  

    א י ל ה
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    א י ל ה ‏14/7/09 22:43:


    אלוהים שישמור...

          

    יערת דבש
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    יערת דבש ‏14/7/09 23:49:


    היי כולכם,

    חזרתי לפני כעשה מסיור במחסומי הבקעה (חמרה ותייאיסר) ואצל משפחות רועים נודדים שקיבלו תווי הריסה על המהאלים שלהם (הציצו בפוסט החדש). שמחתי מאוד לגלות שהייתם כאן. באמת באמת.

    אני עייפה, סיור בבקעה הוא תמיד ממושך במיוחד בגלל הנסיעה הארוכה. מחר אענה על השאלות. לילה טוב.

    רון73
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    רון73 ‏15/7/09 00:57:

    צטט: sard 2009-07-14 20:30:47

    צטט: lakonya 2009-07-14 17:07:32

    צטט: sard 2009-07-13 22:14:53

    2. לא הבנתי מה הבעיה עם זה שתושבי מדינה אחת עובדים במדינה אחרת. בסינגפור, למשל, עובדים המון מאלזים ועושה רושם שזה נוח לכולם. אם יבוא היום ויפרוץ השלום, לדעתך נכון ומוסרי שנעדיף לתת עבודה לרומנים ותאילנדים מאשר לפלסטינים?

     

     אוי נו, תפסיק להתמם. קשקשן תורן.

     

     

    העובדות מעצבנות אותך, מותק?

     

    הטימטום והאטימות מעצבנים.

     

    ♥ניתי♥
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    ♥ניתי♥ ‏15/7/09 07:44:

    יערה, המראות קשים אבל בטוח שלא אפרטהייד

    אולי את לא מכירה את הסיפור הדרום אפריקאי, בשמחה אספר לך אותו (שכן אבי מדרום אפריקה וכל חיינו שמענו אותו)

    אנחנו לא מעבידים את הפלסטינאים, אנחנו לא מפלים אותם על רקע הצבע שלהם, מדינת ישראל מגנה על תושביה מפני הרצחותם

     

    הם עם שמ1967 ועד 1987 עבדו כאן בישראל והתפרנסו. באינטיפדה הראשונה החלו להלחם על הזכויות שלהם למדינה עצמאית ועל זכות השיבה. נכון גם אנחנו לפני 1948 נלחמנו על זכותינו למדינה יהודית גם בצורה של פיגועים, ומלחמת גרילה. 

    אני אישית מאמינה שהם צריכים לקבל מדינה אבל בהחלט לא זכות שיבה למדינת ישראל- שאינה מדינת כל אזרחיה. לערבים ישנם 27 מדינות ובקרוב אני מקווה 28 מדינות שבגדה ובעזה תקום מדינה פלשטינאית. 

     

    אני מעדיפה לא להרחיב יותר מדי- אבל בשל רגישות אישית, מאוד לא אהבתי את ההשוואה השגויה. 

    את יכולה להשוות למלחמה של הקטולים והפרוטסטנטים באירלנד- זה הרבה יותר דומה.

     

    אז עד שתקום כאן ועדת אמת ושקר או עד שתקום מדינה פלשתינאית, צריך להתיחס יפה לעוברים ועובדים פלשתינאים אבל להבין שהרבה מאוד אזרחים תמימים ישראלים נרצחו בדם קר והמחסומים הם לביטחון (קברתי מספיק אנשים כדי לחשוש גם מנשים וגם מגברים)

    יערת דבש
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    יערת דבש ‏15/7/09 08:23:


    אני דווקא משיבה על שאלתו של אותו גבר פלסטיני שפגשתי ביום ראשון באייל ב'כן', בקול ברור וללא היסוס.

     

    מובן שיש הבדלים, הקשרים תרבותיים שונים יוצרים הבדלים. השאלה היא לגבי הדמיון במהות. אפרטהייד הוא חלוקה של זכויות על פי מפתח גזעי. גזל של רכוש. כבישים ליהודים בלבד. חלוקת משאבים. הבדלים בחופש התנועה. על כבישים בהם נעים מתנחלים יש מסלול ליהודים ומסלול לפלסטינים. אין בכלל אפשרות, בטוקבאק בבלוג, לפרוס את כל הרשימה. אבל האפרטהייד לא נעצר על הקו הירוק. הסתכלי גם על הבדלים בהקצאת משאבים בין יהודים ישראלים לפלסטינים ישראלים. גם כאן האפליה בולטת מאוד.

     

    אפרט - הייד. חומת הפרדה. אפילו השימוש בשפה דומה. 

    ♥ניתי♥
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    ♥ניתי♥ ‏15/7/09 08:56:

    צטט: יערת דבש 2009-07-15 08:23:46


    אני דווקא משיבה על שאלתו של אותו גבר פלסטיני שפגשתי ביום ראשון באייל ב'כן', בקול ברור וללא היסוס.

     

    מובן שיש הבדלים, הקשרים תרבותיים שונים יוצרים הבדלים. השאלה היא לגבי הדמיון במהות. אפרטהייד הוא חלוקה של זכויות על פי מפתח גזעי. גזל של רכוש. כבישים ליהודים בלבד. חלוקת משאבים. הבדלים בחופש התנועה. על כבישים בהם נעים מתנחלים יש מסלול ליהודים ומסלול לפלסטינים. אין בכלל אפשרות, בטוקבאק בבלוג, לפרוס את כל הרשימה. אבל האפרטהייד לא נעצר על הקו הירוק. הסתכלי גם על הבדלים בהקצאת משאבים בין יהודים ישראלים לפלסטינים ישראלים. גם כאן האפליה בולטת מאוד.

     

    אפרט - הייד. חומת הפרדה. אפילו השימוש בשפה דומה. 

     אני לא מסכימה על הדימיון במהות. שכן האחד נעשה מתוך גזענות טהורה והשני מתוך ענייני ביטחון

    כל עוד יש מלחמת גרילה על הקמת מדינה פלשתינאיתאין ביטחון מלא לתושבים והאזרחים של מדינת ישראל- וזה כמובן כולל את הערבים והעבריים למעשה את  כל הישראלים, שכן אין הפרדה בפיגועים ובלוחמת גרילה מי נפגע

     

    המונח דומה אבל בהחלט לא מביע את אותו הדבר!

     

    בואי נסכים שאנחנו לא מסכימות!

    איתמר פרחי
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    איתמר פרחי ‏15/7/09 09:13:

    צטט: יערת דבש 2009-07-15 08:23:46


    אני דווקא משיבה על שאלתו של אותו גבר פלסטיני שפגשתי ביום ראשון באייל ב'כן', בקול ברור וללא היסוס.

     

    מובן שיש הבדלים, הקשרים תרבותיים שונים יוצרים הבדלים. השאלה היא לגבי הדמיון במהות. אפרטהייד הוא חלוקה של זכויות על פי מפתח גזעי. גזל של רכוש. כבישים ליהודים בלבד. חלוקת משאבים. הבדלים בחופש התנועה. על כבישים בהם נעים מתנחלים יש מסלול ליהודים ומסלול לפלסטינים. אין בכלל אפשרות, בטוקבאק בבלוג, לפרוס את כל הרשימה. אבל האפרטהייד לא נעצר על הקו הירוק. הסתכלי גם על הבדלים בהקצאת משאבים בין יהודים ישראלים לפלסטינים ישראלים. גם כאן האפליה בולטת מאוד.

     

    אפרט - הייד. חומת הפרדה. אפילו השימוש בשפה דומה. 

     

     אני אומנם מאוד נהנה מהתיעוד שלך וברוב המקרים מסכים עם הדעות שלך הרבה יותר מלא מסכים. נתתי לפוסט הזה כוכב כי אין לי אף פעם מילים כדי להודות לך על התיעוד החשוב שאת עושה אבל האמת שחושבים על זה הכותרת הפעם מקוממת, לא מנומקת ולדעתי גם רומזת לכיוון לא נכון (הייתי גם אומר מרושעת אבל אינני חושב שאת כזאת).

     

    חומת ההפרדה איננה אפרטהייד כיוון שאיננה חוצצת בין אזרחים של אותה מדינה.  זאת לא הבדל טכני אלא הבדל מאוד מהותי: למדינה מותר להפריד את עצמה ממדינה אחרת בכל אמצעי שהוא, למרות שכולנו חרדים לגילויי הגזענות שקיימים בעמנו הגדר הוקמה לא כדי להפריד בין גזעים אלא כדי לתחום מדינה, להגן על תושביה ואולי גם כדי לגנוב קצת שטחים. לא כולן מטרות נעלות ובטוח שיש בהן הרבה כדי להקשות את חייהם של בני דודנו מעברה השני אבל עדיין אין הדבר דומה לאפרטהייד, לא כל ההפרדות שקולות זו לזו.

    יערת דבש
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    יערת דבש ‏15/7/09 10:34:


    איתמר,

    החומה איננה הדוגמא היחידה, היא רק סעיף אחד ברשימה ארוכה. אבל בהחלט גם היא. עקוב אחר תוואי החומה, ובעיקר ראה מה קרה לכפרים פלסטינים במרחב התפר.

    רון73
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    רון73 ‏15/7/09 16:29:


    אני מסכימה שאין מקום להשוואה מעשית בין דרום אפריקה לישראל.

     

    זה לא הופך אותנו לפחות חארות--

    פשוט בצורה שונה.

     

    ולכל התמימים החמודים שקונים את זה שההתנהגות הפושעת הזאת היא חלק "מההגנה על ביטחון ישראל"-

    סורו נא אל מדפי סיפרי הסוציולוגיה וההסטוריה והפנימו -

    התנהגות כמו של ישראל כלפי הפאלסטינאים-רק מנציחה ומעצימה את כוחם של האירגונים המבקשים לחסל את ישראל.

     

    זה לא שאין צורך בצבא והגנה-אבל באופן מבוקר ועל בסיס מודיעיני,או כמו בשדות התעופה-לא בודקים כל אדם המבקש לטוס,אלא רק את אילו שיש סיבה לחשוד בהם.

    lakonya
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    lakonya ‏15/7/09 22:29:

    צטט: ♥ניתי♥ 2009-07-15 08:56:02

     אני לא מסכימה על הדימיון במהות. שכן האחד נעשה מתוך גזענות טהורה והשני מתוך ענייני ביטחון

    כל עוד יש מלחמת גרילה על הקמת מדינה פלשתינאיתאין ביטחון מלא לתושבים והאזרחים של מדינת ישראל- וזה כמובן כולל את הערבים והעבריים למעשה את  כל הישראלים, שכן אין הפרדה בפיגועים ובלוחמת גרילה מי נפגע

    המונח דומה אבל בהחלט לא מביע את אותו הדבר!

    ניתי,

    קשה לי להאמין שאת חושבת ששיקולי הבטחון הם המנציחים את הכיבוש ולא שילוב של גזענות ואינטרסים כלכליים. גם תפישת ארץ ישראל השלמה היא תפישה גזענית, שהרי היא מתעלמת לחלוטין מהאחר החי בקרבנו, או במקרה של השטחים אנו חיים בקרבו. היא תפישה שמבחינתה יש עליונים ותחתונים, אזרחי דמוקרטיה ועבדים נטולי זכויות, זכאים למולדת ולהגדרה עצמית וכאלה שאינם זכאים.

    כשיש כבישים ליהודים בלבד.

    מחסומים לפלסטינים בלבד.

    חיפושים ליליים לפלסטינים בלבד.

    יישובים ליהודים בלבד.

    צבא מגן ליהודים בלבד.

    הגנה על הרכוש ליהודים בלבד.

    קוראים לזה הפרדה על רקע דתי, אתני, לאומי, תקראי לזה איך שבא לך.

    אני קורא לזה גזענות.

    איתמר פרחי
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    איתמר פרחי ‏16/7/09 02:33:

    צטט: יערת דבש 2009-07-15 10:34:25


    איתמר,

    החומה איננה הדוגמא היחידה, היא רק סעיף אחד ברשימה ארוכה. אבל בהחלט גם היא. עקוב אחר תוואי החומה, ובעיקר ראה מה קרה לכפרים פלסטינים במרחב התפר.

     

     היא דוגמא למה ? אפרטהייד היא שיטה שהפרידה בין אזרחים בני גזעים שונים, הגבילה את חלקם לשטחים מוגדרים ושמה הגבלות על חינוך, תעסוקה והחזקת רכוש על חלקם.

     

    אזרחי הרשות הפלסטינאית מעולם לא היו אזרחי ישראל וכיום הם תושבי מדינה (אומנם לא עצמאית לגמרי) עויינת (או במצב מלחמה תלוי איפה). 

     

    יש הרבה דברים מאוד מקוממים שעושה ישראל על מנת להפלות את האוכלוסיה הישראלית ערבית אבל עדיין אין הם ברי השוואה למדיניות האפרטהייד מכיוון שמדובר באפליה זעירה לעומת הפליה הטוטאלית בכל שטח אפשרי שכפה האפרטהייד.

     

    לא כל מי שמדבר גרמנית הוא נאצי ולא כל מדינה עם מדיניות מפלה היא אפרטהייד (אין אגב מדינות ללא מדיניות מפלה כל שהיא) אבל בטח שלא ניתן להאשים מדינה באפרטהייד כלפי אזרחי מדינה אחרת. גם ארה"ב מונעת מעבר חופשי בין מקסיקו (קנדה, הר' הדומיניקנית והכי מעניין פורטו ריקו (לכולן יש מעמד מאוד מיוחד עם ארה"ב)) לקליפורניה ומדובר במדינות עם יחסים מאוד חמים וחילופי אוכלוסיה בסדר גודל אדיר. כמובן שהרשות איננה ברת השוואה למדינה עצמאית (לעומת זאת בהחלט ברת השוואה לפורטו ריקו ואולי גם לר' הדומיניקאנית) אבל היא גם נמצאת במצב מלחמה כזה או אחר עם ישראל.

     

    תעשי לך תרגיל קטן ותרשמי על דף רשימה של זכויות אדם בסיסיות שמדינת ישראל מונעת על בסיס גזע או דת ובצד השני את זכויות האדם שמנע האפרטהייד משחורי עור, מעורבים ואסייתים (אפשר רשימה נפרדת לכל גזע), אני גם ממליץ שתוסיפי סעיף קטן של כמה מוחלטת ההפרה. אולי זה ימחיש לך למה השוואה כזאת כל כך מקוממת.

    תמר הלוחמת בדרכים
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    תמר הלוחמת בדרכים ‏16/7/09 14:48:

    צטט: שדה ירוק 2009-07-14 21:01:18

    עכשיו, תחשבו על מישהו מאוד קרוב אליכם, יושב מרוטש במושב האחורי של אוטובוס מפוצץ.

    תחשבו על האימה של ועל המשא לחיים של כל מי שראה את המראה הזה.

    הגדר הזו, לא צמחה על ריק.

    הייא האמצעי היחיד שהצליח לעצור את הטרור שהיה ברחובות של חדרה, עפולה, נתניה...

    חשוב מכך, היא יצרה הפנמה בציבוריות הישראלית, שכל מה שממזרח לה, יהיה מדינה אחרת.

    האם האמנתם לפני 5 שנים שביבי יודה בזה?

    כמה זמן לקח לימין לקבל את הרעיון הזה (ויש רבים שם שלא מסכימים לה עד היום). 

    הפוסטים של יערה חשובים. כי הם לא נותנים מנוח, ויוצרים אצלנו מודעות למה שקל לשכוח בשגרה שלנו.

    צריך לבדוק את מכשיר השיקוף, צריך לתקן את הקרוסלה, חברה אזרחית דווקא נראה לי טוב מחיילים, וכו...

    אבל מעל לכל, אני חושב שהגדר היא המנהרה היחידה בסביבה שיש בקצה שלה אור, ולא הבעיה.  

     

    האמת רציתי לכתוב מה שכתבת, אבל סיכמת את מה שעלה לי בראש כלכך יפה. אני הכרתי ילדה, מהכתה של הבן שלי, כשהיה בכיתה ה' קראו לה גלילה, נסעה לבית הספר באוטובוס קו 32 והתפוצצה . גופתה קטנה נקברה בלילה, היה חושך, והיה מחריד לראות את הגוף הקטן עטוף בשקית כחולה ומעליה תלית מוכנס לקבר. אני לא סולחת על זה ולא שוכחת שהגדר והמחסומים והבדיקות, לא נעשים מתוך רעיון שהוא "הבה נתעלל בפלסטינים" .הם מונעים פיגועים שברגע זה מתוכננים. מה לעשות שאי אפשר לדעת מי יבצע את הפיגוע הבה. אנשים מבוגרים צעירים, נשים, כולם פלסטינים, התפוצצו כאן, דקרו, ירו וכיד הדמיון הטובה עליהם. הגדר לא עלתה וצמחה סתם. הרשות הפלסטינית, קיבלה מליונים מאירופה ומארה"ב במסגרת הסכמי אוסלו, ובמקום לבנות גני משחקים, מפעלים (ולא של אמל"ח), בתי חולים מתקדמים, בתי ספר (לפני או אחרי שממלכדים אותם) קיבלנו שרשרת פיגועים מפלצתיים, יריות על שכונות בירושלים, מלחמה.  אוסלו כידוע התפוצץ בפנים ולכן, הם נאלצים למצוא את פרנסתם פה, כי "פרנסי עירם" לא ממש דואגים להם לפרנסה, או לבתי חולים טובים או לכל דבר אחר שאזרחים נורמלים מצפים מנציגיהם. ברור לי כי לא חסרות ידיים עובדות בשטחי הפלסטינים, לא חסרים רופאים טובים או מורים טובים ובכל זאת , במקום לדרוש פרנסה אצלם, הם באים לכאן, קמים ב אחת בלילה כדי להתחיל לעבוד בשש.

    ואשר לסיפורים על "חדר הזכוכית", די שמענו כבר על הדמיון המפותח ו"האמת" בעיני המתבונן..

    lakonya
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    lakonya ‏17/7/09 00:51:

    על כל הרוג ישראלי יש לפחות ארבעה פלסטינים.

    לספור גופות ולספר זוועות זה קל.

     

    השאלה האם המחסומים אכן מונעי טרור או יצרני טרור.

    לטעמי, הדיכוי המתמשך של עם שלם לאורך 40 שנה, גם במחסומים, הוא זה שהתפוצץ אצלנו באוטובוסים.

    יערת דבש
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    יערת דבש ‏17/7/09 15:25:

    צטט: תמר הלוחמת בדרכים 2009-07-16 14:48:30

    האמת רציתי לכתוב מה שכתבת, אבל סיכמת את מה שעלה לי בראש כלכך יפה. אני הכרתי ילדה, מהכתה של הבן שלי, כשהיה בכיתה ה' קראו לה גלילה, נסעה לבית הספר באוטובוס קו 32 והתפוצצה . גופתה קטנה נקברה בלילה, היה חושך, והיה מחריד לראות את הגוף הקטן עטוף בשקית כחולה ומעליה תלית מוכנס לקבר. אני לא סולחת על זה ולא שוכחת שהגדר והמחסומים והבדיקות, לא נעשים מתוך רעיון שהוא "הבה נתעלל בפלסטינים" .הם מונעים פיגועים שברגע זה מתוכננים. מה לעשות שאי אפשר לדעת מי יבצע את הפיגוע הבה. אנשים מבוגרים צעירים, נשים, כולם פלסטינים, התפוצצו כאן, דקרו, ירו וכיד הדמיון הטובה עליהם. הגדר לא עלתה וצמחה סתם. הרשות הפלסטינית, קיבלה מליונים מאירופה ומארה"ב במסגרת הסכמי אוסלו, ובמקום לבנות גני משחקים, מפעלים (ולא של אמל"ח), בתי חולים מתקדמים, בתי ספר (לפני או אחרי שממלכדים אותם) קיבלנו שרשרת פיגועים מפלצתיים, יריות על שכונות בירושלים, מלחמה.  אוסלו כידוע התפוצץ בפנים ולכן, הם נאלצים למצוא את פרנסתם פה, כי "פרנסי עירם" לא ממש דואגים להם לפרנסה, או לבתי חולים טובים או לכל דבר אחר שאזרחים נורמלים מצפים מנציגיהם. ברור לי כי לא חסרות ידיים עובדות בשטחי הפלסטינים, לא חסרים רופאים טובים או מורים טובים ובכל זאת , במקום לדרוש פרנסה אצלם, הם באים לכאן, קמים ב אחת בלילה כדי להתחיל לעבוד בשש.

    ואשר לסיפורים על "חדר הזכוכית", די שמענו כבר על הדמיון המפותח ו"האמת" בעיני המתבונן..

    האם העובדה ש"פרנסי עירם" לא דואגים להם, מתירה לך להתנהג ככל שיעלה על דעתך? האם מי שלא מוגן זכאי ליחס כזה? ובעניין פיגועים - האם אפשר גם להתעלל בהם וגם להתפלא אחר כך למה הם יורים עלינו? נסי לשים את עצמך בנעליהם.

    שושי1
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    שושי1 ‏25/9/09 10:32:

    *

    חיפשתי איפה עדיין לא כיכבתי אותך...

    שושי1
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    שושי1 ‏25/9/09 10:34:

    *

    חיפשתי איפה עדיין לא כיכבתי אותך... שלא תשכחי מה דעתי עלייך רק בגלל שלא הוצאת פוסט חדש

        g post
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    g post ‏25/9/09 15:14:


    אפילו הכלבים כבר לא נובחים כשהקרוסלה מסתובבת!

    אכזריות הבנאליה.