כותרות TheMarker >>

    ברוכים הבאים לרשת החברתית TheMarker Café

    כדי להגיב לתכנים המופיעים באתר או לפתוח בו עמוד אישי, נבקש ממך לעבור תהליך הרשמה קצר.

    ההצטרפות לאתר תחבר אותך לעשרות אלפי חברים שגולשים בו מדי יום. לאחר תהליך הרשמה קצר, ניתן להזמין לאתר חברים שלך ולפגוש אנשים חדשים מכל הארץ, בכל הגילאים ומכל תחומי העיסוק.

    אנחנו מזמינים אותך להקים דף אישי ברשת האינטרנט. בדף זה ניתן לספר על עצמך, לכתוב בלוג (יומן רשת) ולהוסיף תמונות וסרטי וידאו. זו הדרך לבטא את עצמך, לקדם רעיונות עסקיים או חברתיים, ואפילו להיחשף למעסיקים פוטנציאליים.

    זה המקום לכתוב ולהשתתף בעשרות קהילות בנושאי כלכלה, אקטואליה, עסקים, תרבות ופנאי.

    ההרשמה לאתר לוקחת דקות בודדות, אם ברצונך להירשם לחץ כאן.

    בלוג

    Post שביתה

    Post שביתה

    הבלוג עוסק בבעיות מערכת החינוך מנקודת מבטה של מורה ומחנכת, החל במאבק המורים במהלך השביתה,בגורמים לשביתה, ובתחושות שעולות במהלכה ולאחריה. הבלוג שינה את שמו מ"יומנה של מורה שובתת" ל" Post שביתה"

    נתניהו לא מכיר משהו אחר!

    17

    עבודה ולימודים  בנימין נתניהו   מערכת החינוך   קיצוץ   תקציב

    30 תגובות יום שלישי, 29/9/09, 16:56

     היום הכריז נתניהו שוב על קיצוץ רוחבי בתקציב  "נתניהו יורק בפרצופו של האזרח הפשוט ומעדיף לפגוע בחינוך תלמידי ישראל וברווחת תושביה ולא בתקציבים המושחתים של המשרדים והשרים לענייני כלום"  אלו דברי האופוזיציה הנלחמת בקיצוץ ( תניח לחינוך).

     

    ביום הכיפורים קראתי את הספר 'המורה' של פרנק מק'קורט (מחבר הספר  המעולה והידוע 'האפר של אנג'לה'), כבר בפתח דבר מביא מק'קורט, אשר שימש במשך 30 שנה כמורה ב'אמריקה'  את התיאור של מערכת החינוך ושל מעמד המורה שם.

    ראיתי לנגד עיני את האווירה שלתוכה  גדל ראש הממשלה  -

    'באמריקה מעריכים ומתגמלים רופאים, עורכי דין, גנרלים , שחקנים אנשי טלוויזיה ופוליטיקאים. לא מורים. ההוראה היא המעמד הנמוך ביותר מבין המקצועות החופשיים. למורים אומרים להשתמש בדלת השירות או להיכנס מן הכניסה האחורית. אומרים להם איזה יופי שיש לכם כל כך הרבה חופשות. מדברים עליהם בהתנשאות ובדיעבד מלטפים את תלתלי הכסף שלהם. אה, כן, ההשראה שלי באה מאחת המורות שלי לאנגלית, מיס סמית. לעולם לא אשכח את מיס סמית. זקנה יקרה. היא נהגה לומר שאם היא השפיעה אפילו על ילד אחד בארבעים שנות הוראה, הכל היה כדאי. היא תמות מאושרת ואז נמוגה המורה לאנגלית רבת ההשראה בין הצללים האפורים כדי לחיות את שארית חייה מקצבת זקנה דלה ולחלום על הילד האחד שאולי הגיעה אליו. המשיכי לחלום, המורה. התהילה לא תבוא."

    איני באה למצוא את נקודות ההשקה או את ההבדלים למתואר, אלא להצביע על התובנה שהגעתי אליה - ביבי לא יכול אחרת!

    כמי שהתחנך במערכת חינוך פרטית המזלזלת בחינוך הציבורי, ביבי בטוח שכך זה צריך להיות!

    בשעה שאנו מתרפקים, בצדק או שלא,  על מערכת החינוך שהייתה בארץ, על 'המורים של פעם' ה'תלמידים של פעם' ו'ההורים של פעם', ביבי מתרפק על מערכת החינוך שבה הוא גדל, אותה הוא ראה בנעוריו ואותה הוא רוצה לראות בארץ. ייתכן שב'אמריקה' חל שינוי במערכת החינוך הציבורית, אולי, אבל לביבי זה בכלל לא משנה.

     

    ביום ד' שעבר תאר ד"ר ניר מיכאלי את התהליכים הנמשכים של ההפרטה  במערכת החינוך,  ההולכת ומסגלת  קודים של כלכלת שוק. הוא מסכם בכך ש"בהיעדרו של כוח חינוכי ו/או פוליטי שיעמוד על משמר החינוך הממלכתי, על הסדריו הארגוניים ומהותו הפדגוגית, סביר שמהלכי היישום של המדיניות החדשה יתקדמו בלא הפרעה.  למאמר קרא  'הכלבים לא נובחים וההפרטה במערכת החינוך עוברת' .

     

    הקיצוץ בתקציב היום רק ממשיך את הדרך.

    addthis
    דרג את התוכן:
    17
    מומלץלא מומלץ

    תגובות

    רחל נפרסטק
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    רחל נפרסטק ‏29/9/09 17:15:

    אינני נגד הפרטה בכל מחיר. כשמדברים על חינוך שוויוני, אחיד, שוכחים את הקצוות ומחנכים לבינוניות. מדוע לא נטפח את המצוינים? האם יש בזה פסול?

    אינני בקיאה בנושא, אך לדעתי יש מקום להקצות משאבים ולטפח קבוצות מיוחדות.

    שושי פולטין
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    שושי פולטין ‏29/9/09 17:21:

    צטט: רחל נפרסטק 2009-09-29 17:15:14

    אינני נגד הפרטה בכל מחיר. כשמדברים על חינוך שוויוני, אחיד, שוכחים את הקצוות ומחנכים לבינוניות. מדוע לא נטפח את המצוינים? האם יש בזה פסול?

    אינני בקיאה בנושא, אך לדעתי יש מקום להקצות משאבים ולטפח קבוצות מיוחדות.

    רחל,

    אין בטיפוח המצויינות שום פסול , אלא שהדבר לא צריך להעשות בהכרח באמצעות החינוך הפרטי.
    זו בדיוק הטעות! האם מצויינות מגיעה לעשירים בלבד?! מופתעלאה שידם משגת?!

     מדוע שלא נטפח מצויינות מתוך הכלל?!

     

    n_lee
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    n_lee ‏29/9/09 18:31:

    אני אישית חושבת שאין שום דבר רע בלטפח מצויינות

    היום החינוך בישראל בינוני ומטה

    וכן אם מערכת החינוך לא נותנת את הכלים, אז בחינוך פרטי כן יקבלו את הכלים, מי שידו משגת כמובן.

    הבעיה היא שחינוך חובה בארץ כבר עולה להורים לא מעט כסף, וחינוך פרטי בכלל

    אין שום קורולציה בין העלות למה שמקבלים.

     

    אני לא נגד בתי ספר פרטיים, להיפך

    אני חושבת שזה נחוץ לחברה הישראלית

    אבל אני חושבת שצריך לתת שם גם שיוויון הזדמנויות

    אם כבר אנחנו משווים לארה"ב, שם יש תלמידים שלומדים בבתי ספר/פנימיות יוקרתיות על מלגות, כך שהוריהם לא משלמים את מלוא השכ"ד (כמובן שלילד צריך להיות פוטנציאל כדי להיות במקום).

    אין שום דבר רע במצויינות, בחינוך למצויינות והישגים

    להיפך, פעם כולם חונכו ככה, היום רק מטי מעט

     

    שושי פולטין
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    שושי פולטין ‏29/9/09 18:47:

    צטט: n_lee 2009-09-29 18:31:16

    אני אישית חושבת שאין שום דבר רע בלטפח מצויינות

    היום החינוך בישראל בינוני ומטה

    וכן אם מערכת החינוך לא נותנת את הכלים, אז בחינוך פרטי כן יקבלו את הכלים, מי שידו משגת כמובן.

    הבעיה היא שחינוך חובה בארץ כבר עולה להורים לא מעט כסף, וחינוך פרטי בכלל

    אין שום קורולציה בין העלות למה שמקבלים.

     

    אני לא נגד בתי ספר פרטיים, להיפך

    אני חושבת שזה נחוץ לחברה הישראלית

    אבל אני חושבת שצריך לתת שם גם שיוויון הזדמנויות

    אם כבר אנחנו משווים לארה"ב, שם יש תלמידים שלומדים בבתי ספר/פנימיות יוקרתיות על מלגות, כך שהוריהם לא משלמים את מלוא השכ"ד (כמובן שלילד צריך להיות פוטנציאל כדי להיות במקום).

    אין שום דבר רע במצויינות, בחינוך למצויינות והישגים

    להיפך, פעם כולם חונכו ככה, היום רק מטי מעט

     

    אני רואה כאן בלבול במושגים.

    חינוך פרטי לכאורה זה מצויינות וחינוך ממלכתי זה לא?!מופתע

    האם לא יכולה להיות מצויינות מחינוך הממלכתי?

    מערכת החינוך בפינלנד היא מערכת ציבורית והאין היא מערכת שמטפחת מצויינות?!

    פעם לא חשבנו בכלל על מערכת פרטית אלא ממלכתית בלבד שטיפחה גם את המצויינים.

    מה קרה לנו? האם ביבי שינה את המושגים שלנו?!

     

    רחל נפרסטק
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    רחל נפרסטק ‏29/9/09 19:09:

    צטט: שושי פולטין 2009-09-29 17:21:30

    צטט: רחל נפרסטק 2009-09-29 17:15:14

    אינני נגד הפרטה בכל מחיר. כשמדברים על חינוך שוויוני, אחיד, שוכחים את הקצוות ומחנכים לבינוניות. מדוע לא נטפח את המצוינים? האם יש בזה פסול?

    אינני בקיאה בנושא, אך לדעתי יש מקום להקצות משאבים ולטפח קבוצות מיוחדות.

    רחל,

    אין בטיפוח המצויינות שום פסול , אלא שהדבר לא צריך להעשות בהכרח באמצעות החינוך הפרטי.
    זו בדיוק הטעות! האם מצויינות מגיעה לעשירים בלבד?! מופתעלאה שידם משגת?!

     מדוע שלא נטפח מצויינות מתוך הכלל?!

     

     

    יש להניח שתמיד יהיה תקציב מוגבל. את התקציב ייתנו תחילה לדברים ההכרחיים. טיפוח מצוינות הוא מותרות, לצערי.

    יש הורים שמוותרים על מכונית יקרה, ואת הונם משקיעים בחינוך ילדיהם. זה הטוב במיעוטו. עדיף על מה שיקבלו בחינוך הממשלתי.

    ברוסיה היה טיפוח מצוינות ע"י הממשלה. ילד מצטיין, גם אם היה עני, קיבל לימודים מתוגברים בחינם.

    זה נראה לי חזון אחרית הימים אצלנו. ולא ביבי אשם בכל...

    שושי פולטין
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    שושי פולטין ‏29/9/09 19:30:

    צטט: רחל נפרסטק 2009-09-29 19:09:58

    צטט: שושי פולטין 2009-09-29 17:21:30

    צטט: רחל נפרסטק 2009-09-29 17:15:14

    אינני נגד הפרטה בכל מחיר. כשמדברים על חינוך שוויוני, אחיד, שוכחים את הקצוות ומחנכים לבינוניות. מדוע לא נטפח את המצוינים? האם יש בזה פסול?

    אינני בקיאה בנושא, אך לדעתי יש מקום להקצות משאבים ולטפח קבוצות מיוחדות.

    רחל,

    אין בטיפוח המצויינות שום פסול , אלא שהדבר לא צריך להעשות בהכרח באמצעות החינוך הפרטי.
    זו בדיוק הטעות! האם מצויינות מגיעה לעשירים בלבד?! מופתעלאה שידם משגת?!

     מדוע שלא נטפח מצויינות מתוך הכלל?!

     

     

    יש להניח שתמיד יהיה תקציב מוגבל. את התקציב ייתנו תחילה לדברים ההכרחיים. טיפוח מצוינות הוא מותרות, לצערי.

    יש הורים שמוותרים על מכונית יקרה, ואת הונם משקיעים בחינוך ילדיהם. זה הטוב במיעוטו. עדיף על מה שיקבלו בחינוך הממשלתי.

    ברוסיה היה טיפוח מצוינות ע"י הממשלה. ילד מצטיין, גם אם היה עני, קיבל לימודים מתוגברים בחינם.

    זה נראה לי חזון אחרית הימים אצלנו. ולא ביבי אשם בכל...

    רחל,

    תתפלאי, דווקא כן ביבי אשם. הוא זה שמוביל את תהליכי ההפרטה בכלל ובחינוך בפרט, מאז הקדנציה הקודמת שלו כשר האוצר.

    אלא שהיום זה כבר נראה לנו טבעי שאי אפשר אחרת , אלא לקצץ בחינוך.

    אם יש לך סבלנות וזמן ראי קישורים

    http://www.kibbutz.org.il/hazan/hafrata/nir-narch_2008.doc

     

    http://www.kibbutz.org.il/mifne/articles/mifne_page_27-32.pdf

     

    http://www.ynet.co.il/Ext/Comp/ArticleLayout/CdaArticlePrintPreview/1,2506,L-3438239,00.html

     

    levana feldman
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    levana feldman ‏30/9/09 07:40:

    שושי יקרה

    בתקציב החינוך לא צריך לקצץ....

    דבורהש
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    דבורהש ‏30/9/09 09:50:
    שושי שלוםאני מסכימה שיש בעייתיות בקיום מערכת חינוך פרטית, על חשבון המערכת הציבורית, אך החלוקה בין המתחנכים במערכת הציבורית למערכת הפרטית הוא לא תמיד על בסיס יכולת כלכלית.אני רוצה לתת לך דוגמא אישית.בירושלים, במערכת החינוך הדתית, קיימים בתי ספר פרטים או חצי פרטיים. מסיבות אידיאולוגיות, דומות לאלו שאת מעלה, שלחתי את בני לבי"ס ממלכתי דתי. הלימודים בכיתות היסוד הסתיימו ב12.00. ניסיתי, עם מספר הורים נוספים, להוסיף שעה על חשבוננו. חלק מההורים התנגדו לשלם כסף עבור חינוך. מגיע לנו חינוך חינם, הם טענו. בין המתנגדים היו הורים שילדיהם הגיעו לביה"ס עם מיטב המותגים וקיימו אירועים יוקרתיים. בשלב מסוים נשברנו והעברנו את הבן לבי"ס פרטי, בו שילמנו סכום נכבד עבור החינוך. בביה"ס הפרטי לא מצאתי הורים עשירים יותר מבביה"ס הקודם. מצאתי בו אנשים שסדר העדיפות שלהם היה דומה לשלי. זה מקרה פרטי, אבל, לדעתי, יש בו כדי להעיד על מרכיב נוסף בדיון בנושא ההפרטה. כזה שלא מצאתי בכתבה שלך. לעיתים בתי ספר פרטיים הם המקום בו ניתן מענה נאות לסדר העדיפות של ההורים, הן בנושאים ערכיים והן בתחום הלימודי, דבר שלא תמיד ניתן לקיים במסגרת הניתנת בחינם. ועוד משהו שנתקלתי בו אישית. אני יודעת על בי"ס תיכון אליטיסטי שהיה אמור להיפתח השנה, ופתיחתו הוקפאה על ידי משרד החינוך. כך שיש במערכת גם בלמים להפרטה. וטוב שכך. ולגבי ביבי – הקיצוץ המדובר מוצע בכל תחומי החיים. לא רק בחינוך. למה את מציגה את המצב כאילו הוצע לפגוע דווקא בחינוך? גם הפגיעה בבריאות או בסעד או בביטחון כואבת וקשה.דבורה
    דבורהש
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    דבורהש ‏30/9/09 09:56:

    סליחה על הפיסקה הרציפה והלא ידידותית לקורא, לעיל.

    רשמתי תגובה במסמך וורד מרווח וקריא. העתקתי ושלחתי, וזו התוצאה.זועף

    ריקי ogol
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    ריקי ogol ‏30/9/09 14:56:

    מדברים על חוסר כסף...

    אני מדברת על חוסר יחס וכבוד למורים ולמערכת החינוך בכלל (וכמובן קיצוץ בתקציב בשל אותו יחס)

    אם היו מבינים את הערך של מערכת החינוך בעיצוב הילד לאזרח טוב אולי הכל היה נראה אחרת.

     

     

     

    בת יוסף
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    בת יוסף ‏30/9/09 15:05:

    הקיצוץ בתקציב פוגע בדרך כלל באוכלוסיות חלשות , אלא שנראה לי שבשנים האחרונות מצליחים לפגוע גם במעמד הביניים ולדרדר אותו לאחור. הקיצוץ התקציבי המתוכנן ממשיך בזה. כך בחינוך, בריאות ורווחה.
    עדיאיתן
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    עדיאיתן ‏30/9/09 15:42:

    במחקר אקדמי שסיימתי לאחרונה בדקתי לאורך 30 שנה , בין היתר, החלטות ממשלה ואוצר מאז המהפך של 1977. ניתן לומר שלא היה הבדל מהותי בין ממשלות ליכוד לממשלות מערך. הליכוד אמנם התחיל בגישה הניאו-ליברלית, אבל זו היתה כבר תופעה כלל עולמית (תאצ'ר ואח"כ רייגן). חוק ההסדרים הראשון ((!!!) נחקק תחת שרביטו של ראש הממשלה פרס בשת"פ עם שר האוצר מודעי. דווקא הליכוד ב-1981 הצליח להעביר את חוק אבטחת הכנסה ולא המערך- לכאורה, מגן הפועלים. אלא ש-ההפרטה, כתופעה עולמית, פשטה גם בישראל בממשלות ליכוד או מערך ורואים את זה מאז, בולט ביותר במערכת הבריאות.

    לא הצבעתי ביבי, ואני עדיין זוכרת לו על את הקיצוצים האגרסיביים של הקצבאות כשהיה שר-אוצר, אבל קיצוצים בתקציב הממשלה יש בכל שנה שיש תקציב... ודווקא השנה חרב חוק הסדרים היתה חדה פחות, עם מספר סעיפים מצומצם יחסית(ברור שלדעתי חייבים לבטל את חוק ההסדרים ואין לו מקום כלל).

    כך שאינני חושבת שביבי לא יכול אחרת.

    אני חושבת שלתוך המערכת הציבורית חדרו בעשורים האחרונים נורמות עסקיות ואילו הן התוצאות של זה. ולכן הכלבים לא נובחים, כי גם כולנו התרגלנו לשיח הזה , גם בתקשורת, של התיעלות, עלק.

    אני מרצה בקורס ששמו: "ניהול עסקי במגזר הציבורי" ובקורס יש רק פקידי ציבור ומנהלים ממשרדים ממשלתיים, עיריות וחברות "ממשלתיות". המטרה היא ללמד את המגזר הציבורי להיות יעיל יותר ו"רזה" יותר.

    אלא שהמגזר הציבורי לא יכול להיות כמו המגזר העיסקי מהסיבה הפשוטה שיש לו מטרה שונה: מטרתו לשרת את הציבור וזה לא תמיד מסתדר עם מדדים עסקיים. ואילו ארגון עסקי מטרתו היא למקסם רווחים, וזה יכול לבוא גם על חשבון הלקוח, אבל במגזר הציבורי, הלקוח הוא אנחנו והצרכים והזכויות שלנו.

    ככלכלנית חברתית (בעיני עצמי (:) אינני בעד קיצוץ רוחבי משום סוג. קיצוץ רוחבי, גם כשהוא נעשה בארגונים עיסקיים, תמיד פוגע בחלשים. קיצוץ רוחבי הוא עבודה קלה, במקום לבדוק משרד-משרד ולראות במה אפשר לקצץ שם, כדי להגיע בסוף לקיצוץ המיוחל, או קרוב אליו. ואז, למשל, ניתן להחליט ש"בחינוך לא נוגעים" או "ברווחה לא נוגעים". וכל השאר זה , כמובן, פוליטיקה של כוח, או כוח פוליטי.

    לסיכום: ליכוד/מערך/ביבי/ציפי ליבני/אולמרט- כולם בעד הפרטה, שהיא לכאורה, השם הנרדף ליעילות וחסכון, וזה כשלעצמו, פשוט, לא נכון ולא מתאים אחת לאחת למגזר הציבורי, שתפקידו לשרת את הציבור ולא להתעמר בו.

     

    (הצעקנות של ציפי ליבני, שמאז הבחירות לא שמענו ממנה דבר אלא קול דממה דקה, מצחיקה אותי. בקדימה יושבים אנשי ימין כלכלי בדיוק כמו בליכוד אם לא יותר. ואם היא היתה ראש ממשלה, היא היתה עושה את אותו הדבר בדיוק עם שר האוצר שהיה נבחר. לי עצוב שאשה המגיעה למקום בכיר כל כך צריכה להשתמש בצעקנות ומניפולציות במקום לעשות, פשוט, משהו. הצעת חוק, התערבות לטובת... לא ראינו ולא שמענו)

    גלי ושות'
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    גלי ושות' ‏30/9/09 17:01:

    לשושי ולעדי - שתיכן צודקות .

     

    עדי, כל מה שכתבת אמת לאמיתה, אלא שביבי התחנך על ברכי אותה השקפת עולם, ולכן גם היום כאשר סימן שאלה גדול מתנוסס מעליה הוא לא רואה אותו.

     

    קחי לדוגמא את הרב מלכיאור, המושפע מהשקפת עולם סוציאל דמוקרטית סקנדינבית. לצערנו הרב לא יושב היום בכנס, אך לא בכדי הוא זכה להבחר כחבר כנסת חברתי וכאביר איכות השלטון.

     

    בכל מקרה, אם את רוצה לעזור לנו, להלחם בתופעה ולהסביר לחברי הכנסת את כשליה את מוזמנת

    גלי

    שושי פולטין
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    שושי פולטין ‏30/9/09 17:29:

    צטט: levana feldman 2009-09-30 07:40:44

    שושי יקרה

    בתקציב החינוך לא צריך לקצץ....

     

    תודה לבנה,

    מסכימה!

    שושי פולטין
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    שושי פולטין ‏30/9/09 17:44:

    צטט: דבורהש 2009-09-30 09:50:07

    שושי שלוםאני מסכימה שיש בעייתיות בקיום מערכת חינוך פרטית, על חשבון המערכת הציבורית, אך החלוקה בין המתחנכים במערכת הציבורית למערכת הפרטית הוא לא תמיד על בסיס יכולת כלכלית.אני רוצה לתת לך דוגמא אישית.בירושלים, במערכת החינוך הדתית, קיימים בתי ספר פרטים או חצי פרטיים. מסיבות אידיאולוגיות, דומות לאלו שאת מעלה, שלחתי את בני לבי"ס ממלכתי דתי. הלימודים בכיתות היסוד הסתיימו ב12.00. ניסיתי, עם מספר הורים נוספים, להוסיף שעה על חשבוננו. חלק מההורים התנגדו לשלם כסף עבור חינוך. מגיע לנו חינוך חינם, הם טענו. בין המתנגדים היו הורים שילדיהם הגיעו לביה"ס עם מיטב המותגים וקיימו אירועים יוקרתיים. בשלב מסוים נשברנו והעברנו את הבן לבי"ס פרטי, בו שילמנו סכום נכבד עבור החינוך. בביה"ס הפרטי לא מצאתי הורים עשירים יותר מבביה"ס הקודם. מצאתי בו אנשים שסדר העדיפות שלהם היה דומה לשלי. זה מקרה פרטי, אבל, לדעתי, יש בו כדי להעיד על מרכיב נוסף בדיון בנושא ההפרטה. כזה שלא מצאתי בכתבה שלך. לעיתים בתי ספר פרטיים הם המקום בו ניתן מענה נאות לסדר העדיפות של ההורים, הן בנושאים ערכיים והן בתחום הלימודי, דבר שלא תמיד ניתן לקיים במסגרת הניתנת בחינם. ועוד משהו שנתקלתי בו אישית. אני יודעת על בי"ס תיכון אליטיסטי שהיה אמור להיפתח השנה, ופתיחתו הוקפאה על ידי משרד החינוך. כך שיש במערכת גם בלמים להפרטה. וטוב שכך. ולגבי ביבי – הקיצוץ המדובר מוצע בכל תחומי החיים. לא רק בחינוך. למה את מציגה את המצב כאילו הוצע לפגוע דווקא בחינוך? גם הפגיעה בבריאות או בסעד או בביטחון כואבת וקשה.דבורה

    לדבורה,

    את בדיוק מדגימה את הבעיה!

    מערכת החינוך הייתה אמורה לתת מענה לכולם, גם לאותם הורים שסדר העדיפויות שלהם שונה משלך וגם לך, ולצערי היא לא נותנת מענה כזה , וכאן אכן נכנס התחום הפרטי.

    הבלמים הולכים ונחלשים, וכל קיצוץ מגביר את הסחף.

    למה ביבי?

    משום שהוא סחף וסוחף את נושא ההפרטה צעד אחד גדול קדימה

    למה אני לא מזכירה את הסעד והבריאות? משום שאני לא עוסקת בנושא, אבל לא משום שאין קיצוץ בהם. את צודקת.

    ובאשר לביטחון - הקיצוץ הרוחבי נועד על מנת להעבירו לביטחון.

    שושי פולטין
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    שושי פולטין ‏30/9/09 18:53:

    צטט: דבורהש 2009-09-30 09:56:18

    סליחה על הפיסקה הרציפה והלא ידידותית לקורא, לעיל.

    רשמתי תגובה במסמך וורד מרווח וקריא. העתקתי ושלחתי, וזו התוצאה.

    לדבורה,

    הפתרון לכך פשוט -

    במקום העתק הדבק צריך לעשות -

     העתק ואז ללחוץ על הסימן W בשורת הסימנים השניה -

    או שזה מעתיק אוטמטית או שאחר כך צריך לעשות הדבק.

    בהצלחה בתגובה הבאה!

     

    שושי פולטין
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    שושי פולטין ‏30/9/09 19:16:

    צטט: ריקי ogol 2009-09-30 14:56:11

    מדברים על חוסר כסף...

    אני מדברת על חוסר יחס וכבוד למורים ולמערכת החינוך בכלל (וכמובן קיצוץ בתקציב בשל אותו יחס)

    אם היו מבינים את הערך של מערכת החינוך בעיצוב הילד לאזרח טוב אולי הכל היה נראה אחרת.

     

     

     

    גם וגם וגם!

    שילוב של הכל יחד. (ובעיקר המשפחה!)

    תודה ריקי.

     

    שושי פולטין
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    שושי פולטין ‏30/9/09 20:39:

    צטט: בת יוסף 2009-09-30 15:05:28


    הקיצוץ בתקציב פוגע בדרך כלל באוכלוסיות חלשות , אלא שנראה לי שבשנים האחרונות מצליחים לפגוע גם במעמד הביניים ולדרדר אותו לאחור. הקיצוץ התקציבי המתוכנן ממשיך בזה. כך בחינוך, בריאות ורווחה.

    אין לי אלא להסכים.

    תודה!

     

    שושי פולטין
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    שושי פולטין ‏30/9/09 21:16:

    צטט: עדיאיתן 2009-09-30 15:42:53

    במחקר אקדמי שסיימתי לאחרונה בדקתי לאורך 30 שנה , בין היתר, החלטות ממשלה ואוצר מאז המהפך של 1977. ניתן לומר שלא היה הבדל מהותי בין ממשלות ליכוד לממשלות מערך. הליכוד אמנם התחיל בגישה הניאו-ליברלית, אבל זו היתה כבר תופעה כלל עולמית (תאצ'ר ואח"כ רייגן). חוק ההסדרים הראשון ((!!!) נחקק תחת שרביטו של ראש הממשלה פרס בשת"פ עם שר האוצר מודעי. דווקא הליכוד ב-1981 הצליח להעביר את חוק אבטחת הכנסה ולא המערך- לכאורה, מגן הפועלים. אלא ש-ההפרטה, כתופעה עולמית, פשטה גם בישראל בממשלות ליכוד או מערך ורואים את זה מאז, בולט ביותר במערכת הבריאות.

    לא הצבעתי ביבי, ואני עדיין זוכרת לו על את הקיצוצים האגרסיביים של הקצבאות כשהיה שר-אוצר, אבל קיצוצים בתקציב הממשלה יש בכל שנה שיש תקציב... ודווקא השנה חרב חוק הסדרים היתה חדה פחות, עם מספר סעיפים מצומצם יחסית(ברור שלדעתי חייבים לבטל את חוק ההסדרים ואין לו מקום כלל).

    כך שאינני חושבת שביבי לא יכול אחרת.

    אני חושבת שלתוך המערכת הציבורית חדרו בעשורים האחרונים נורמות עסקיות ואילו הן התוצאות של זה. ולכן הכלבים לא נובחים, כי גם כולנו התרגלנו לשיח הזה , גם בתקשורת, של התיעלות, עלק.

    אני מרצה בקורס ששמו: "ניהול עסקי במגזר הציבורי" ובקורס יש רק פקידי ציבור ומנהלים ממשרדים ממשלתיים, עיריות וחברות "ממשלתיות". המטרה היא ללמד את המגזר הציבורי להיות יעיל יותר ו"רזה" יותר.

    אלא שהמגזר הציבורי לא יכול להיות כמו המגזר העיסקי מהסיבה הפשוטה שיש לו מטרה שונה: מטרתו לשרת את הציבור וזה לא תמיד מסתדר עם מדדים עסקיים. ואילו ארגון עסקי מטרתו היא למקסם רווחים, וזה יכול לבוא גם על חשבון הלקוח, אבל במגזר הציבורי, הלקוח הוא אנחנו והצרכים והזכויות שלנו.

    ככלכלנית חברתית (בעיני עצמי (:) אינני בעד קיצוץ רוחבי משום סוג. קיצוץ רוחבי, גם כשהוא נעשה בארגונים עיסקיים, תמיד פוגע בחלשים. קיצוץ רוחבי הוא עבודה קלה, במקום לבדוק משרד-משרד ולראות במה אפשר לקצץ שם, כדי להגיע בסוף לקיצוץ המיוחל, או קרוב אליו. ואז, למשל, ניתן להחליט ש"בחינוך לא נוגעים" או "ברווחה לא נוגעים". וכל השאר זה , כמובן, פוליטיקה של כוח, או כוח פוליטי.

    לסיכום: ליכוד/מערך/ביבי/ציפי ליבני/אולמרט- כולם בעד הפרטה, שהיא לכאורה, השם הנרדף ליעילות וחסכון, וזה כשלעצמו, פשוט, לא נכון ולא מתאים אחת לאחת למגזר הציבורי, שתפקידו לשרת את הציבור ולא להתעמר בו.

     

    (הצעקנות של ציפי ליבני, שמאז הבחירות לא שמענו ממנה דבר אלא קול דממה דקה, מצחיקה אותי. בקדימה יושבים אנשי ימין כלכלי בדיוק כמו בליכוד אם לא יותר. ואם היא היתה ראש ממשלה, היא היתה עושה את אותו הדבר בדיוק עם שר האוצר שהיה נבחר. לי עצוב שאשה המגיעה למקום בכיר כל כך צריכה להשתמש בצעקנות ומניפולציות במקום לעשות, פשוט, משהו. הצעת חוק, התערבות לטובת... לא ראינו ולא שמענו)

    לעדי איתן,

    תודה על התגובה הרחבה, המלומדת והמעשירה.

    שימי לב גם לתגובתה של גליה אשר מזמינה אותך לפרסם את הדברים באתר 'עבודה שחורה'

     

    מיכאל 1
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    מיכאל 1 ‏30/9/09 21:58:

    שושי,

    חינוך למצויינות , תוך שמירה על אינטרסי המורים - לכך יש לשאוף.

    אבל במציאות שלנו, זה עובד אחרת ולאו דוקא בגלל אישיותו של ביבי, אלא בגלל אילוצי תקציב.

    כן, האיום האיראני מדיר שינה מראשי מערכת הבטחון. סופ"ש נעים !

    שושי פולטין
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    שושי פולטין ‏1/10/09 06:13:

    צטט: גלי ושות' 2009-09-30 17:01:08

    לשושי ולעדי - שתיכן צודקות .

     

    עדי, כל מה שכתבת אמת לאמיתה, אלא שביבי התחנך על ברכי אותה השקפת עולם, ולכן גם היום כאשר סימן שאלה גדול מתנוסס מעליה הוא לא רואה אותו.

     

    קחי לדוגמא את הרב מלכיאור, המושפע מהשקפת עולם סוציאל דמוקרטית סקנדינבית. לצערנו הרב לא יושב היום בכנס, אך לא בכדי הוא זכה להבחר כחבר כנסת חברתי וכאביר איכות השלטון.

     

    בכל מקרה, אם את רוצה לעזור לנו, להלחם בתופעה ולהסביר לחברי הכנסת את כשליה את מוזמנת

    גלי

    תודה גלי, אנחנו באותו ראש.

     

     

    shabat shalom
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    shabat shalom ‏1/10/09 06:43:

    צטט: רחל נפרסטק 2009-09-29 19:09:58

    צטט: שושי פולטין 2009-09-29 17:21:30

    צטט: רחל נפרסטק 2009-09-29 17:15:14

    אינני נגד הפרטה בכל מחיר. כשמדברים על חינוך שוויוני, אחיד, שוכחים את הקצוות ומחנכים לבינוניות. מדוע לא נטפח את המצוינים? האם יש בזה פסול?

    אינני בקיאה בנושא, אך לדעתי יש מקום להקצות משאבים ולטפח קבוצות מיוחדות.

    רחל,

    אין בטיפוח המצויינות שום פסול , אלא שהדבר לא צריך להעשות בהכרח באמצעות החינוך הפרטי.
    זו בדיוק הטעות! האם מצויינות מגיעה לעשירים בלבד?! מופתעלאה שידם משגת?!

     מדוע שלא נטפח מצויינות מתוך הכלל?!

     

     

    יש להניח שתמיד יהיה תקציב מוגבל. את התקציב ייתנו תחילה לדברים ההכרחיים. טיפוח מצוינות הוא מותרות, לצערי.

    יש הורים שמוותרים על מכונית יקרה, ואת הונם משקיעים בחינוך ילדיהם. זה הטוב במיעוטו. עדיף על מה שיקבלו בחינוך הממשלתי.

    ברוסיה היה טיפוח מצוינות ע"י הממשלה. ילד מצטיין, גם אם היה עני, קיבל לימודים מתוגברים בחינם.

    זה נראה לי חזון אחרית הימים אצלנו. ולא ביבי אשם בכל...

     

    החינוך הציבורי מטפח מצוינות מבלי לפגוע בבינוניים ומטה.

    החינוך הפרטי לא מטפח מצוינות אלא מסנן את התלמידים לפי היכולת שלהם ולפי הכיס של הוריהם.

    ילדים מצטיינים מזינים את הדימוי היוקרתי של החינוך הפרטי שלא צריך להתאמץ כדי שהמצטיינים יצליחו ( כי הם לא זקוקים לו).

    ביבי לא אשם בכל. הוא אשם רק בדבר אחד: הנסיון המלאכותי שלו להעתיק את התנאים ואת תפיסת העולם שמתאימים  לארצות הברית, מבלי להבין שיש הבדל תהומי (לטוב ולרע) בין ישראל לבין ארה"ב.

    shabat shalom
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    shabat shalom ‏1/10/09 06:55:

    צטט: עדיאיתן 2009-09-30 15:42:53

    במחקר אקדמי שסיימתי לאחרונה בדקתי לאורך 30 שנה , בין היתר, החלטות ממשלה ואוצר מאז המהפך של 1977. ניתן לומר שלא היה הבדל מהותי בין ממשלות ליכוד לממשלות מערך. הליכוד אמנם התחיל בגישה הניאו-ליברלית, אבל זו היתה כבר תופעה כלל עולמית (תאצ'ר ואח"כ רייגן). חוק ההסדרים הראשון ((!!!) נחקק תחת שרביטו של ראש הממשלה פרס בשת"פ עם שר האוצר מודעי. דווקא הליכוד ב-1981 הצליח להעביר את חוק אבטחת הכנסה ולא המערך- לכאורה, מגן הפועלים. אלא ש-ההפרטה, כתופעה עולמית, פשטה גם בישראל בממשלות ליכוד או מערך ורואים את זה מאז, בולט ביותר במערכת הבריאות.

    לא הצבעתי ביבי, ואני עדיין זוכרת לו על את הקיצוצים האגרסיביים של הקצבאות כשהיה שר-אוצר, אבל קיצוצים בתקציב הממשלה יש בכל שנה שיש תקציב... ודווקא השנה חרב חוק הסדרים היתה חדה פחות, עם מספר סעיפים מצומצם יחסית(ברור שלדעתי חייבים לבטל את חוק ההסדרים ואין לו מקום כלל).

    כך שאינני חושבת שביבי לא יכול אחרת.

    אני חושבת שלתוך המערכת הציבורית חדרו בעשורים האחרונים נורמות עסקיות ואילו הן התוצאות של זה. ולכן הכלבים לא נובחים, כי גם כולנו התרגלנו לשיח הזה , גם בתקשורת, של התיעלות, עלק.

    אני מרצה בקורס ששמו: "ניהול עסקי במגזר הציבורי" ובקורס יש רק פקידי ציבור ומנהלים ממשרדים ממשלתיים, עיריות וחברות "ממשלתיות". המטרה היא ללמד את המגזר הציבורי להיות יעיל יותר ו"רזה" יותר.

    אלא שהמגזר הציבורי לא יכול להיות כמו המגזר העיסקי מהסיבה הפשוטה שיש לו מטרה שונה: מטרתו לשרת את הציבור וזה לא תמיד מסתדר עם מדדים עסקיים. ואילו ארגון עסקי מטרתו היא למקסם רווחים, וזה יכול לבוא גם על חשבון הלקוח, אבל במגזר הציבורי, הלקוח הוא אנחנו והצרכים והזכויות שלנו.

    ככלכלנית חברתית (בעיני עצמי (:) אינני בעד קיצוץ רוחבי משום סוג. קיצוץ רוחבי, גם כשהוא נעשה בארגונים עיסקיים, תמיד פוגע בחלשים. קיצוץ רוחבי הוא עבודה קלה, במקום לבדוק משרד-משרד ולראות במה אפשר לקצץ שם, כדי להגיע בסוף לקיצוץ המיוחל, או קרוב אליו. ואז, למשל, ניתן להחליט ש"בחינוך לא נוגעים" או "ברווחה לא נוגעים". וכל השאר זה , כמובן, פוליטיקה של כוח, או כוח פוליטי.

    לסיכום: ליכוד/מערך/ביבי/ציפי ליבני/אולמרט- כולם בעד הפרטה, שהיא לכאורה, השם הנרדף ליעילות וחסכון, וזה כשלעצמו, פשוט, לא נכון ולא מתאים אחת לאחת למגזר הציבורי, שתפקידו לשרת את הציבור ולא להתעמר בו.

     

    (הצעקנות של ציפי ליבני, שמאז הבחירות לא שמענו ממנה דבר אלא קול דממה דקה, מצחיקה אותי. בקדימה יושבים אנשי ימין כלכלי בדיוק כמו בליכוד אם לא יותר. ואם היא היתה ראש ממשלה, היא היתה עושה את אותו הדבר בדיוק עם שר האוצר שהיה נבחר. לי עצוב שאשה המגיעה למקום בכיר כל כך צריכה להשתמש בצעקנות ומניפולציות במקום לעשות, פשוט, משהו. הצעת חוק, התערבות לטובת... לא ראינו ולא שמענו)

    שכחת לציין את שתי התקופות של יצחק רבין אשר במודע העלה בצורה משמעותית את תקציבי החינוך במיוחד לתגבור החלשים (מבלי לפגוע במצטיינים שבחינוךהציבורי).

    לפי המגיבים פה מסתבר שאין דגמים יעילים ומצטיינים פרט להפרטה נוסח ארהב.

    ביבי אשם בזה שבהשפעתו (פעמיים כראש ממשלה וכשר אוצר), נמחקו היתרונות של המשטר הסוציאל דמוקרטי החברתי-כלכלי, סימנו את השרות הציבורי (שעליו אחראית הממשלה...)כשורש כל רע, והעלו את תורת השוק החופשי כדי להותיר בידי הממשלה את מנעמי החיים ולהתיר לכוחות השוק הרעבים לאכול מכל הבא ליד. 

     

    שושי פולטין
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    שושי פולטין ‏1/10/09 17:20:

    צטט: מיכאל 1 2009-09-30 21:58:48

    שושי,

    חינוך למצויינות , תוך שמירה על אינטרסי המורים - לכך יש לשאוף.

    אבל במציאות שלנו, זה עובד אחרת ולאו דוקא בגלל אישיותו של ביבי, אלא בגלל אילוצי תקציב.

    כן, האיום האיראני מדיר שינה מראשי מערכת הבטחון. סופ"ש נעים !

    למיכאל,

    אני מבינה את נושא האיום האיראני , אבל צר לי, נושא החינוך הרווחה וכו' לא עומדים בראש מעייניו של נתניהו. זה ברור וניכר.

     

    עמותת כמוך
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    עמותת כמוך ‏2/10/09 16:51:
    גלית עינב
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    גלית עינב ‏4/10/09 20:32:
    אני זוכרת שהיגבתי בפוסט אחר שהעלת. הייתי די מיואשת ואת לא הירפת. אני שולחת לך כוכב* עידוד גדול עבור ההתמדה, הרצון והנחישות להצליח. תודה, גלית.
    גלית עינב
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    גלית עינב ‏4/10/09 20:37:
    אני זוכרת שהיגבתי בפוסט אחר שהעלת. הייתי די מיואשת ואת לא הירפת. אני שולחת לך כוכב* עידוד גדול עבור ההתמדה, הרצון והנחישות להצליח. תודה, גלית.
    אור-ית
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    אור-ית ‏5/10/09 17:43:

    צטט: בת יוסף 2009-09-30 15:05:28


    הקיצוץ בתקציב פוגע בדרך כלל באוכלוסיות חלשות , אלא שנראה לי שבשנים האחרונות מצליחים לפגוע גם במעמד הביניים ולדרדר אותו לאחור. הקיצוץ התקציבי המתוכנן ממשיך בזה. כך בחינוך, בריאות ורווחה.

     

    כך בחינוך , בריאות ורווחה .

    רוקמת התחרה
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    רוקמת התחרה ‏6/10/09 08:40:


    כמו תמיד, כל מילה נכונה.

     אוהבת את המלחמות שלך .

     

     

    פרופיל

    שושי פולטין

    שושי פולטין

    אני מורה לביולוגיה בתיכון בנתניה, מלמדת בחטיבה העליונה, משמשת כמחנכת כיתה, רכזת מחויבות אישית ורכזת ביולוגיה. בעלת תואר M.Sc
    התחלתי את כתיבת הבלוג בעיצומה של שביתת המורים הגדולה, שהביאה אותי לכתי...

    רסיסי מידע

    תכנים שיתווספו לעמוד זה יופיעו ישירות כהודעות דואר, בעמוד האישי שלך או בקורא RSS חיצוני, על פי בחירתך.
    RSS בלוגRSS תגובות

    rss פוסטים אחרונים