כותרות TheMarker >>

    ברוכים הבאים לרשת החברתית TheMarker Café

    כדי להגיב לתכנים המופיעים באתר או לפתוח בו עמוד אישי, נבקש ממך לעבור תהליך הרשמה קצר.

    ההצטרפות לאתר תחבר אותך לעשרות אלפי חברים שגולשים בו מדי יום. לאחר תהליך הרשמה קצר, ניתן להזמין לאתר חברים שלך ולפגוש אנשים חדשים מכל הארץ, בכל הגילאים ומכל תחומי העיסוק.

    אנחנו מזמינים אותך להקים דף אישי ברשת האינטרנט. בדף זה ניתן לספר על עצמך, לכתוב בלוג (יומן רשת) ולהוסיף תמונות וסרטי וידאו. זו הדרך לבטא את עצמך, לקדם רעיונות עסקיים או חברתיים, ואפילו להיחשף למעסיקים פוטנציאליים.

    זה המקום לכתוב ולהשתתף בעשרות קהילות בנושאי כלכלה, אקטואליה, עסקים, תרבות ופנאי.

    ההרשמה לאתר לוקחת דקות בודדות, אם ברצונך להירשם לחץ כאן.

    בלוג

    מרקום בישראל

    מאת עינת אדר

    מרקום בישראל

    להיות מרקום בישראל זה לא קל. בחברות הייטק זה מסוג הדברים שחייבים אבל לא ממש רוצים, ואפילו לא ממש ברור מה זה.
    חברות מתחומים אחרים לא שמעו על מרקום או תקשורת שיווקית, למרות שלפעמים בדיוק את זה הן צריכות.
    אז מה עושים? אני פותחת בלוג!

    למה אנחנו מזניחים את הלקוחות הקיימים?

    13

    שיווק פרסום ומדיה  

    22 תגובות יום ראשון, 1/3/09, 15:31

    היתה לי טעות פרודוקטיבית - במאמר של ענבל אלוני-אופיר שנקרא גיוס לקוחות הוא רק חצי עבודה הפכתי את היוצרות בכותרת הביניים. היא שואלת מדוע להעדיף את הלקוחות הקיימים, ואני הבנתי בטעות שהשאלה היא מדוע להעדיף את הלקוחות החדשים.

    אני מניחה שברור ששימור לקוחות חשוב מאין כמוהו. מי שעוד לא יודע למה שימור לקוחות הוא חשוב מוזמן לקרוא את המאמר שמפרט את החשיבות הכספית, הארגונית והשיווקית של שימור לקוחות.

    למה אנחנו מעדיפים את הלקוח החדש על פני הקיים

    אז למה הטעות שלי פרודוקטיבית? כי למרות המאמרים והידע, הרבה חברות עדיין משקיעות את מירב המאמצים ברכישת לקוחות ומזניחות אותם לאחר מכן. כשהתחלתי לחשוב על זה צצו כמה סיבות למה אנחנו ממשיכים לעשות את מה שאנחנו יודעים שהוא לא משתלם:

    1.      אנחנו אוהבים חידושים – לקוח חדש נותן תחושה של הישג, בעוד שלקוח קיים כבר מוכר ולא מעניין.

    2.      ערך מדיד – בעיקר בחברות שלא נותנות שירות קבוע אלא נסמכות על קניות חוזרות. מספר לקוחות חדשים הוא ברור בעוד שלקניות חוזרות יש מספר מדדים וסטטיסטיקות שגורמות לערפול ועייפות אצל חלקנו.

    3.      קל יותר להבטיח מאשר לקיים – לקוחות חדשים מצטרפים על בסיס הבטחה, לקוחות קיימים נשארים בגלל שירות טוב ושביעות רצון. הרבה יותר קל להבטיח...

    4.      עודף ביטחון עצמי – לפעמים נראה שהלקוחות הקיימים כבר "אצלנו בכיס" ולא צריך להשקיע בהם עוד מאמץ.

    5.      קוצר ראייה – ישראלים ידועים כמי שמגיעים מהר לשוק, אבל לפעמים הם לא כל כך יודעים מה לעשות כשכבר הגיעו לשם. אחרי קמפיין מוצלח של גיוס לקוחות לפעמים החברה כל כך עסוקה בטיפול בפניות שאין זמן ליצור קמפיינים לשימור, מה שכמובן מצריך קמפיין גיוס לקוחות נוסף תוך זמן קצר יותר וחוזר חלילה.

    מה דעתכם? האם הסיבות הללו אכן משקפות את המצב הקיים, האם יש סיבות נוספות, או שאולי השקעת מאמץ בשימור לקוחות פחות משתלם מגיוס לקוחות למרות דעות המומחים?

     

    ועוד הפניה לקינוח: מאמר של השל רייחלביץ באותו הנושא מזווית קצת אחרת.

     

    addthis
    דרג את התוכן:
    13
    מומלץלא מומלץ

    תגובות

    עמנואל.
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    עמנואל. ‏1/3/09 18:57:

    לעניות דעתי - התשובה היא דווקא הרבה יותר פשוטה מזה - "כי זה מה שהמתחרים שלנו מעדיפים".

     

    שימור לקוחות, פירושו הקצאת יותר משאבים לשירות על פני המשאבים למכירות. קיימת הנטיה לחשוב שבעוד אני אטפל בלקוחות הקיימים, אלה שעדיין לא שלך, "ייגנבו" על ידי המתחרים שלך. אז מה אתה עושה? מגיב...

      

    - המתחרה שלך פותח נקודת מכירה בקניון. אתה לא תפתח ליד?

    - המתחרה שלך החליט לפרסם בעיתונים. מה אתה תשתוק?

    - המתחרה שלך החליט לצאת במבצע חיסול (של עצמו ?). אתה לא תעשה מבצע יותר אטרקטיבי משלו? וכו'...

     

    זירת הקרב עוברת לתגובות.

     

    העלאת רמת השירות (תיאורטית) תביא אומנם בסופו של דבר עוד לקוחות אבל זה לוקח זמן עד שהלקוחות הקיימים יבינו את זה ועד שהם באמת יפיצו את זה. בינתיים החושים שלך אומרים "תגיב - אם לא תצא פארש".

     

    עינת אדר
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    עינת אדר ‏2/3/09 00:15:

    תודה עמנואל, זו באמת נקודה חשובה בהרבה מקרים. נוסיף לרשימה.

     

    אמן סודי
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    אמן סודי ‏2/3/09 12:43:
    כי להיות נחמד, איכפתי ודואג באמת ללקוחות הקיימים זה לא עולה הרבה כסף, "רק" קצת מחשבה, ואיכפתיות אמיתית שלא רק לשם הכסף. כשעושים זאת נכון יש סיכויי סביר שיהיו לך עוד כמה מפרסמים - הלקוחות הנאמנים (והמרוצים) שלך.
    סבטלנה ו
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    סבטלנה ו ‏2/3/09 12:52:
    אוסיף עוד משהו לרשימת הסיבות (הנכונות) שאת מביאה. לנסות לזכות בלקוח חדש זה פשוט קל יותר - תפיסתית, ארגונית וכו'. עוד קמפיין פרסום, עוד מבצע, עוד יציאה של משווק לשטח... אין מה להשוות את זה לניסיונות לשפר את השירות, לבדוק שביעות רצון של לקוחות קיימים (ולטפל בממצאים), שלא לדבר על אמצעים פחות טריוייאליים של שימור.  אנשים נוטים לעשות את מה שהם רגילים אליו ומה שנוח וברור להם...
    השכן ממול
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    השכן ממול ‏2/3/09 13:49:

    כי הוא חתום על התחייבות ל 3 שנים?
    עינת אדר
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    עינת אדר ‏2/3/09 15:27:

    אני חושבת שצירוף התגובות של האמן הסודי, סבטלנה והשכן ממול מתארת את המצב בחברות התקשורת שלנו...

     

    בכל זאת, זה קורה לא רק בחברות גדולות וכבדות שמתקשות באמת לבטא אכפתיות ללקוח דרך מרכזי שירות עמוסים ומאות עובדים הנמצאים במגע עם לקוחות כל יום.

     

    זה קורה גם בעסקים קטנים שנמצאים עם הלקוחות כל הזמן במגע אישי, ועדיין מייחסים חשיבות רבה יותר ללקוח חדש מאשר אותו אחד שקונה אצלהם כבר שנתיים בסכומים קטנים כל פעם.

     

    moshe.s
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    moshe.s ‏2/3/09 16:30:

    כל מישהו שהוא משהו בתעשיית ההון סיכון בהי-טק יאמר לך כי: "הבעיה העיקרית של החברות הישראליות היא שהן לא מתרכזות מספיק בשיווק - שהוא 99% מהמשחק". ואמנם, הצורך המתמיד של החברה להביא עסקים חדשים, גורם למנהלי השיווק להשקיע משאבים ניכרים באיתור לקוחות פוטנציאלים, תוך הזנחה של קהל הלקוחות הקיים. דווקא בעיתות משבר, יש לשמור על איזון מושכל בין ההשקעה בשיווק ללקוחות פוטנציאלים, לבין המאמץ לשימור והעמקת הקשר עם הלקוחות הקיימים. נכון – חברה נמדדת, בין היתר, על סמך גודלו של בסיס הלקוחות שלה, אבל: לקוח לא מרוצה, ו/או לקוח שנטש, עלולים לפגוע בשמה הטוב של החברה, ולהפוך לרועץ בתהליך המכירה ללקוחות חדשים. תנאי השוק הנוכחיים וההאטה/מיתון הגלובליים יצרו שוק של מוכרים, אשר מקשה את תהליך המכירה ללקוחות חדשים. זהו הזמן לחבק את הלקוחות הקיימים: לשמור עליהם מכל משמר, לטפח ולהעמיק את הקשר עימם, ובשפה עסקית, להפוך אותם ל- Reference customers, תוך מכירת פרויקטי המשך ושירותים נלווים במידת האפשר. תהליכי קבלת ההחלטות בשוק ההי-טק מושפעים במידה רבה מחוות דעתם של הלקוחות הקיימים. נצל את התקופה הנוכחית על מנת לחזק את הקשר והאמון בינך לבין לקוחותיך. כך תמנע נטישת לקוחות, ותיצור בסיס איתן של רפרנטים שידבר בשבחך לכשיבשילו תנאי השוק, בחלוף המשבר הנוכחי. הכותב הוא מנהל שיווק בחברות תוכנה גלובליות מזה 20 שנה. ShamirM@Bezeqint.net
    wishingwell
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    wishingwell ‏2/3/09 16:45:


    אולי כי החיזור יותר אטרקטיבי ויותר פשוט מהזוגיות עצמה...כמו  בחיים, לא?

    רותי.

    ירון גרינמן מטפל
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    ירון גרינמן מטפל ‏2/3/09 21:46:


    אולי זה המקום הנכון ואולי לא...

     

    אני מעוניין לשווק את הטיפולים ההוליסטים שאני נותן כהטבה ללקוחות קיימים/חדשים לחברות.

     

    מה הצעד הבא?

    Stepin
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    Stepin ‏3/3/09 08:08:

    אז הנה לכם סיפור אקטואלי...ממש מאתמול..

     

    בחצי שנה האחרונה רכשתי מבסט-ביי 2 מסכי

    מחשב סמסונג....

    רציתי לציין שבשני המקרים טיפל בי במסירות

    וביעילות שלא תיאמן אותו איש-מכירות.

    אני נחשב לצרכן טוב המבצע סקר שוק לפני

    כל רכישה.

    אתמול ניגשתי שוב לבסט-ביי ע"מ לרכוש מסך

    נוסף (דגם חדש שלהם שרק יצא לשוק).

    איש המכירות שטיפל בי בשתי הרכישות הקודמות

    לא היה נוכח.

    בלית ברירה פניתי לאחר, שבאמצע זנח אותי

    לטובת סיגריה בחוץ....

    ליטפתי גאוותי הפגועה ופניתי למוכר פנוי אחר...

    הנ"ל הציץ במסך המחשב שלפניו, סח לי באדישות:

    " מצטער, אין את המסך-דגם המדובר שרצית...".

    פשוט כך....(לא ניסה אפילו לברר אם ניתן להזמינו).

     

    בסט-ביי הפסידו מכירה והפסידו לקוח טוב.

     

    העניין הוא לדעתי ברמת אנשי/נשות המכירה בארץ.

    דומה שהבעלים לא מצליחים להחדיר בעובדים,

    את מידת חשיבות הלקוחות והטיפול בהם, ובמיוחד

    אלה החוזרים לקניה שניה ושלישית....

    העוסקים במכירות בארץ זקוקים לניעור וטלטול

    רציניים מאוד.

     

     

    thundercow
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    thundercow ‏3/3/09 08:43:

    בכל ספר לימוד בסיסי של שיווק מביאים את תוצאת המחקרים הקודמים, שהיא- למשוך לקוח חדש עולה יותר מלשמר את הישן בעשרות אחוזים וכן שההפסד עקב עזיבתו של לקוח ותיק גדול בעשרות אחוזים מהרווח שניתן "לגרוף" מלקוח חדש.

    עינת אדר
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    עינת אדר ‏3/3/09 09:37:

    תודה לכל המגיבים.

     

    למשה ו- thundergirl שהוסיפו לנו עוד רקע מקצועי. אני מגיעה מתעשיית ההיטק ולכן מזדהה מאוד עם מה שמשה כתב. לקוחות מרוצים הם מפתח למכירות בתחום הזה ויש הרבה כלי מכירה שנשענים עליהם - case studies, סיפורי לקוח בכנסים, ועוד.

     

    רותי - רעיון מעניין. בעצם גם חברה שעובדים בה מאות ואלפי אנשים בסופו של יום נתפסת כבעלת אישיות אחידה, בדיוק כמו בן אדם, וכך יחסי מוכר-לקוח הופכים לחיזור. תודה.

     

    אינרסנס - אני לא מכירה את הטיפולים שלך, אבל אם אתה יכול לכתוב מאמר קצר שמסביר איך הם יכולים לעזור לחברות לשמר את הלקוחות שלהם, תוכל לפרסם אותו כדיון בקהילת התקשורת השיווקית (גילוי נאות: אני מנהלת-משותפת בה) ובקהילות אחרות הפונות למגזר העסקי, עם הפניה לכרטיס או לאתר שלך בסוף.

     

    ולבסוף, Stepin מזכיר איך נראים הדברים מנקודת המבט של הלקוח. זה נוגע גם בנושא אחר שכתבתי עליו פעם - החשיבות של העקביות.  אמנם שם התייחסתי לשיווק ולא למכירות, אבל כפי שאפשר להסיק מהסיפור, איש מכירות טוב אחד, בדיוק כמו פרסומת טובה אחת, לא מספיק כדי להפוך לקוח למרוצה. צריך שהחוויה תהיה חיובית לכל אורך הדרך.

     

    irina zegerman
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    irina zegerman ‏3/3/09 10:54:


    לקוח חדש זה ללא ספק אתגר, רוח צח, אפשרויות חדשות ועוד אבל לקוח קיים זה כבר כמו חבר. את מכירה אותו, את הצרכים שלו, את היכולות שלו ושלך כלפיו. במידה ומדובר בארגון גדול, את מכירה שם כבר את אנשי המפתח ואנשי הקשר אשר בנית איתם מערכת יחסים קואופרטיבית ואשר מעבירים לך מידע במהירות.

     

    זה לא אומר שצריך להתייחס ללקוח קיים כאל מובן מאליו ולא לחשוב על דרכים חדשות לקידומו - בשום פנים ואופן לא. כדי לשמר את הלקוח צריך כל הזמן "להשפריץ" רעיונות ולהמשיך לספק תוצאות אחרת...

    אבל צריך לזכור שלקוח קיים זה נכס שצריך לטפח אותו.

    דן רנון
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    דן רנון ‏3/3/09 17:21:

    תשובה לאינרסנס (2 טיפים קטנים לתחילת הדרך):

     

    1) הגדר קהל יעד מדויק - לאילו לקוחות אתה פונה? איזה טיפול אתה נותן במדויק, כלומר מה ההתמחות וכיצד היא עוזרת לאנשים?

     

    2) מכאן תוכל לגזור את החברות שיתאימו לרצון שלך - לתת טיפולים כהטבה. הרעיון הוא נכון ככלי לקידום מכירות. חדד אותו מעבר לרמה הראשונית.

     

    לגבי שימור לקוחות. זוית נוספת היא כמובן העובדה שחברות פועלותונמדדות בכלים מדידים. ביצועי מניה, גיוס לקוחות, שינויים במכירות ונתח שוק, הקטנת הוצאות וכו'.

     

    בנוסף שאלה מהותית אצל הנהלות רבות היא יצירת מקורות רווח עתידיים, בהנחה שהחברה מיצתה את המוקורות הנוכחיים, הגיע לרוויה.

     

    עזיבת לקוחות היא תופעה שקשה לשלוט בה ונתפסת כהכרח קיומי. נכון שלקוח קיים זול יותר מלקוח חדש, אך תפעולית קל יותר לנהל תהליך של גיוס לקוחות משימור. שימור דורש תאום בין חטיבות שונות בארגון, פעולה משותפת שלא אחת מחייבת שינויים בנהלים פנימיים, חלוקת אחריות בין גורמים שונים ועוד. מה שמנסה בעצם לומר הוא שרעיונית אין ספק וכולם יודעים כמה חשוב להשקיע בשימור לקוחות. תפעולית זה לא כל כך פשוט לביצוע.

    עינת אדר
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    עינת אדר ‏3/3/09 18:11:

    דן, תודה רבה על הסבר הגיוני לקושי הכרוך בשימור לקוחות.

    לגבי הביצועים, יש מדדים כמותיים לאחוזי נטישה, ARPU וכן הלאה, ובאמת במקרה של חברות שנסחרות בבורסה ההנהלה מתמקדת במה שהשוק רואה כחשוב.

     

    מבחינת הקושי התפעולי, מסכימה איתך לגמרי. נקודה חשובה מאוד שהחשיבות שלה עולה ככל שהחברה גדולה יותר.

     

    eyal44
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    eyal44 ‏3/3/09 23:07:


    שם המשחק הוא שימור הקיים.

    ברור שהשאיפה היא לגדול ולגדול .

    אך הבסיס הוא קהל הלקוחות הקיים והותיק

    אותם חייבים לטפח ולא להזניח .

    מאחר ואין ודאות לגבי שרידות החדשים כמו ההכרות

    עם

    eyal44
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    eyal44 ‏3/3/09 23:07:

    הותיקים
    עינת אדר
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    עינת אדר ‏4/3/09 09:05:

    מסכימה איתך. אסור להזניח את מה שיש רק בגלל שנראה שהוא כבר ברשותנו.

     

    ענת אבירן-כץ
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    ענת אבירן-כץ ‏6/3/09 04:23:


    בהמשך לכל התגובות שנאמרו כאן ושאני מסכימה אם כולן, רציתי להוסיף היבט נוסף של הקושי לשמר לקוחות - הצורך והיכולת להתבונן באופן "אובייקטיבי" בתהליך/בקשר של חברה לקוח.

    שימור לקוחות מחייב יכולת של החברה לבדוק את עצמה ואת התנהלותה מול לקוח בצורה הנייטרלית ביותר וזאת על מנת לעלות מראש על כשלים או לחילופין לתקנם לאחר שקרו. יכולת זו קשה מאוד להשגה מכמה היבטים:

    1. בהנחה שהחברה פעלה מראש לטובת הלקוח ועשתה מה שהיא מבינה על מנת שכך יקרה - תיקון = שינוי תפיסתי, דבר שקשה מאוד לעשותו (כל אחד עם המבט הסובייקטיבי שלו).

    2. מאחורי "החברה" נמצאים האנשים. אין יותר אנושי מלא לאהוב שמבקרים אותך (גם אם זה לא בוגר במיוחד, בסופו של דבר הילד מצוי בכל אחד מאיתנו).

    3. הרבה פעמים טיפול בלקוח נופל על אי תאום ועל אינטרסים שונים בין המחלקות השונות באותה חברה. לכל אחד הדד-ליין שלו , העומס הוא רב (כי הרי ידוע שבמקומותנו עובד אחד עושה עבודה של שלושה) ובמקרה זה כל אחד שומר על האחוריים שלו. וכך יוצא שבמקום לפעול ביחד לטובת קידום הלקוחות השונים כל אחד פועל לטובתו....

    עינת אדר
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    עינת אדר ‏6/3/09 12:33:

    אני מסכימה איתך שאף אחד לא אוהב ביקורת, אבל בחיים אין לנו ברירה.

    הדרך הפשוטה ביותר לדעת אם הלקוחות מרוצים היא לשאול אותם - את הלקוחות הקיימים האם הם מרוצים מהשירות, ולקוחות שלא חזרו תקופה מסוימת - למה לא?

    מניסיוני זו גם דרך מצוינת לחדש קשר עם לקוחות שאולי קצת שכחו מאיתנו, אבל זה רק בונוס. הכי חשוב להבין למה קונים מאיתנו, ולמה לא.

     

    alon_brenner
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    alon_brenner ‏6/3/09 14:22:

    מקסים. יכול להיות שאנשי שיווק הם אנשים תחרותיים, ולכן מה שמניע אותם הוא "לנצח את הצד השני". לכן, הם תמיד יעדיפו להשקיע בלקחת לקוחות למתחרה...
    עינת אדר
    דרג את התוכן:
    0
    מומלץלא מומלץ
    עינת אדר ‏8/3/09 14:26:

    יש משהו בזה.

    חשוב למדוד את עצמנו לעומת המתחרים, אבל לפעמים זה יכול להזיק.

     

    פרופיל

    עינת אדר

    עינת אדר

    מנהלת מרקום עצמאית, מנהלת תקציבי שיווק וקופירייטרית. עוזרת לחברות מתחומים שונים להגיע ללקוחות בשווקים חדשים ולחזק את הקשר עם לקוחות קיימים.
    הטלפון שלי: 03-5298627

    לא ממלאת את השאלון כי יש...

    רסיסי מידע

    תכנים שיתווספו לעמוד זה יופיעו ישירות כהודעות דואר, בעמוד האישי שלך או בקורא RSS חיצוני, על פי בחירתך.
    RSS בלוגRSS תגובות