כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - חקת (חוקת) - חיבר בני הבכור צביקה נ"י

    4 תגובות   יום שישי , 1/7/11, 07:18

    קידוש ה' באמצעות התפילה

    "יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל".

    פעמיים בתקופת המדבר ביקשו עם ישראל מים , ובשניהם נתבקש משה לקחת איתו את המטה.

    אלא שלקיחת המטה בשתי הפעמים לא הייתה לאותה מטרה .

    בפעם הראשונה ציוה ה' את משה שיכה בסלע באמצעות המטה ויצאו ממנו מים ומהם ישתה העם.

    כעת , לקראת סוף תקופת המדבר לא אמר ה' למשה להכות בסלע ,

    אלא "ודברתם אל הסלע לעיניהם ונתן מימיו".

    מדוע קיים הבדל בין ציווי ה' למשה בין שתי הפעמים , שהרי המטרה לכאורה דומה בשתי הפעמים , נתינת מים לעם בדרך ניסית מן הסלע !

    הנצ"יב מוולוזי'ן בפירושו על התורה 'העמק דבר' מסביר מה הייתה המטרה לדיבור אל הסלע .

    "קַח אֶת הַמַּטֶּה וְהַקְהֵל אֶת הָעֵדָה אַתָּה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ וְדִבַּרְתֶּם אֶל הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם וְנָתַן מֵימָיו וְהוֹצֵאתָ לָהֶם מַיִם מִן הַסֶּלַע וְהִשְׁקִיתָ אֶת הָעֵדָה וְאֶת בְּעִירָם" (במדבר כ').

    אומר הנצי"ב שלהבדיל מהמקרה הראשון במדבר הרי שכאן בשנת הארבעים ללכתם במדבר , עם ישראל צריכים להיות מוכנים לקראת המעבר מחיי המדבר לחיי ארץ ישראל .

    מקרה זה של הוצאת מים מן הסלע אמור להתוות לעם ישראל דרך כיצד לפעול במצב של עצירת גשמים או בכל שאר הדברים שחסרים להם .

    בזמן עצירת גשמים מכנסים את כל הקהל ואומרים בפניהם דברי התעוררות בכדי שהם יזעקו ויצעקו לפני ה' ואז ה' יושיע אותם .

    במדבר בתנאים הניסיים לא הורגלו בכך ישראל וכעת לכיוון זה רוצה ה' להוביל את העם כהכנה לכניסה לארץ.

    האם יש טעם בדיבור אל הסלע ?

    - ודאי שהסלע איננו שומע והדיבורים אליו לא יעזרו , אלא אומר הנצ"יב , שזהו העניין להקהיל את כל העדה והדברים שאותם אמור משה לדבר , אלו דיבורים לפני העם ,

    דברי מוסר שיגרמו לעם לצעוק בתפילה לפני ה' על חוסר המים .

    אלא שמשה חוטא בכך שבמקום לדבר דברי התעוררות הוא אומר כך לעם :

    "שִׁמְעוּ נָא הַמֹּרִים הֲמִן הַסֶּלַע הַזֶּה נוֹצִיא לָכֶם מָיִם" , דברי תוכחה לעם שכמובן גורמים לעם להסתגר ולא לעורר את ליבם לתפילה לה'.

    אמנם משה הוא שהיה צריך להוציא לעם מים מן הסלע : 'והוצאת' , אך שתיקתו של אהרן אל מול דברי משה היא שגרמה גם לו להיות שותף ב'לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל'.

    ומהו אותו קידוש ה' שהיה צריך להיות כאן ?

    - לימוד הדרך לעם ישראל כיצד להתפלל לה' במצב של צרה בארץ ישראל.

    עבודת האדם הינה הרבה יותר נדרשת ובאה לידי ביטוי בעבודת ארץ ישראל.

    לא רק בעבודת הכפיים בהוצאת הפירות והיבול מהאדמה , גם לא רק בניהול חיי חברה תקינה , ריבונות , משטר וכלכלה.

    גם עבודת ה' של ארץ ישראל איננה כפי שהיו רגילים בני ישראל במדבר.

    בנוסף למאמצים הגשמיים על מנת לקבל את השפע האלוקי צריכים כעת בני ישראל ללמוד את הצורך בהתקהלות בעיתות צרה ובקריאה וצעקה אל ה' שיושיע אותם . במדבר הדבר הזה בא לידי ביטוי בדרך כלל על ידי משה רבנו מנהיג העם שדיבר אל ה' פנים בפנים , היה מעביר לה' את בקשות העם ומתפלל עליהם במצב של חרון אף על חטאיהם .

    אמנם דבר ה' כפי שהיה אל משה במדבר כבר לא יהיה קיים באותה מדרגה בארץ ישראל , אלא שדווקא עובדה זו דורשת מהעם יותר יזמה ולקיחת אחריות בעבודת ה', בתפילות ובבקשות.

    ההשלכה המעשית מכאן אלינו היא שנדע להכיר את כוחה של התפילה ואת היותה הכרחית בעבודת ה' שלנו , בקבלת השפע האלוקי הגשמי אלינו כאן בארץ ישראל.

    כפי שכל אחד משתדל לסמוך רק על עצמו לעניין פרנסתו , ידע גם להתפלל ולבקש על דבריו האישיים וירגיש כעומד לפני מלך שאכן יכול לספק את כל צרכיו .

    פניה אל צדיקים שיתפללו עבור חולים וכדומה היא דבר מבורך , זכותם של צדיקים עומדת לכל הדור ובוודאי שתפילותיהם קרובות אל ה' בזכות תורתם ומעשי החסד שלהם .

    חיבור זה שבין גדולי הדור לבין העם בעניין התפילה הינו דבר מבורך ויסוד חשוב , אך אל ירגיש אף אדם פטור בעקבות זאת מן התפילה האישית שלו , ואת חובתו להדבק בה' דרך התפילה הכללית והפרטית .

     

    ''

     Gerard Hoet (1648-1733)

     

     

    השפעת הצדיקים על הדור

    "...ותמת שם מרים..."

    אומר המדרש :

    'למה נסמכה מיתת מרים לפרשת פרה אדומה ?

    - לומר לך מה קרבנות מכפרין, אף מיתת צדיקים מכפרת' .

    ואמנם פרה אדומה איננה קרבן ממש , אך אומר בעל 'שפתי חכמים' שזאת בדיוק ההשוואה בין פרה אדומה לבין מיתתה של מרים , כיוון שכמו מיתת צדיקים אינם קרבנות ממש וגם הפרה אינה קרבן ממש , ולמדנו אחד מהשני שכמו שזה מכפר כך גם השני מכפר.

    אומר ה'כלי יקר' שיש ארבעה מקומות שבהם למדו חז"ל מסמיכות פרשיות על מיתת צדיקים שמכפרת , ומכל אחד מהם ניתן ללמוד על דרכי השפעתו של הצדיק בעולם :

    מיתתם של נדב ואביהוא בני אהרן נסמכה ליום הכיפורים , וכפי שיוה"כ מכפר כך גם מיתתם של צדיקים מכפרת , ומכאן למדים על כך שהצדיק מכפר על עם ישראל במיתתו.

    סמיכות מיתת מרים לפרשת פרה אדומה , כאן בפרשתנו . אהרן ומשה וכמובן מרים היו אלו שבזכותם עם ישראל ניזון במדבר , בזכות מרים הייתה לעם ישראל את באר במדבר.

    המשל שהפרה אדומה מכפרת על חטא העגל הוא כמו שהאם באה ומקנחת את צואת בנה , וכאן מרים היא בבחינת האם , שהרי בזכותה הייתה הבאר וכך השקתה את העם, שמכפרת על העם - 'תבוא האם ותקנח צואת בנה'.

    סמיכות מיתת בני אהרן לעניין בגדי כהונה , לומר שכפי שהבגדים מכפרים כך גם מיתת צדיקים .

    זכותו של הצדיק שומרת על העם כפי שהבגדים שומרים על האדם מחום וקור ,

    וכאשר האדם ערום ללא בגדים אזי הוא חשוף יותר לפגיעות , וזוהי הסמיכות לבגדי כהונה שכך מגינים הצדיקים על העם.

    סמיכות מיתתו של אהרן לשבירת הלוחות , כפי שמופיע בספר דברים י' , ומכאן למדים שקשה מיתתו של צדיק כשבירת הלוחות .

    שהרי יש שיכולים להזדעזע מנפילת ספר תורה ח"ו , אך בהסתלקותו של הצדיק אין הם מרגישים כלל , וכאן הלימוד הוא שהסתלקותו של הצדיק קשה לפחות כשבירתם של הלוחות שנכתבו באצבע אלוקים בניסים גלויים .

    ומיתתו של הצדיק דומה לשבירת הלוחות , כיוון שהצדיק מורה לעם את דרך ה' ואת קיום המצוות לכן הוא בבחינת לוחות הברית עבור העם ומיתתו קשה כשבירת הלוחות .

    זכינו בשנים האחרונות בהתפתחות טכנולוגית אדירה , כל עולם הספרים נגיש הרבה יותר מאשר בדורות קודמים , הן בספרים עצמם וכמובן באמצעות מאגרי המידה הטכנולוגיים המפותחים .

    אך אל לנו לשכוח את היסוד החשוב להמשכיות תורתנו והוא אמונת חכמים , שימוש תלמידי חכמים , הדבקות בהם , במידות שלהם , בתורתם , בדרך ארץ הנלמדת מהם . הצדיקים לא לחינם נקראים 'יסוד עולם' , מכיוון שדרכם עוברת ומתפתחת מדור לדור תורת משה ובכך מקיימים הם את העולם , וכן בזכות מעשיהם ומעלתם הם מגינים על הדור בכל המעלות הנזכרות .

    דרג את התוכן:

      תגובות (4)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        6/7/11 02:11:
      תודה לך על הפוסט המעניין והחשוב שרה קונפורטי
        3/7/11 16:51:

      בא"ר...

      בידך אפקיד רוחי.

      *

      ג' בתמוז

      יום פטירתו של הרבי מליובאוויטש' זיע"א.

      .

      http://cafe.themarker.com/post/2247451/

      הרבי מליובביץ ברכת שנה טובה

      בברכה להצלחה ולחדשות משמחות באופן מתמיד,

      ''
      חתימת יד קודשו של הרבי מנחם מנדל שניאורסון

        2/7/11 22:32:
      אכן התפילה מחברת בין כל שכבות העם... בהחלט מיתת צדיקים מכפרת...
        1/7/11 11:54:
      תודה ושתהיה לך ולמשפחתך שבת נעימה ומבורכת.