כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    בשביל הזהב

    שבעה שבועות לאוסקר

    0 תגובות   יום שני, 9/1/12, 14:12

    שלוש גילדות פרסמו השבוע את רשימת המועמדים לפרסי סוף השנה שלהן.

     

    - הראשונה היא גילדת המפיקים, בה חברים גם מצביעי אוסקר רבים. אם קיים חשד שהמועמדים לגלובוס הזהב נבחרים על סמך סיכויי האוסקר שלהם, אצל גילדת המפיקים זה גלוי וברור לכל. באותה שנה בה נודע שיהיו עשרה מועמדים לאוסקר לסרט הטוב ביותר, הרחיבה גם גילדת המפיקים את רשימת המועמדים שלה מחמישה לעשרה. השנה, לא ידוע כמה סרטים יהיו מועמדים לאוסקר, אבל גילדת המפיקים נשארת עם עשיריה. מה שבטוח בטוח.

    מועמדי השנה הם: הארטיסט, מסיבת רווקות, היורשים, נערה עם קעקוע דרקון, העזרה, הוגו, משחקי שלטון, חצות בפריז, מאניבול, סוס מלחמה.

    אין כאן הפתעות גדולות, אולם מתעוררת השאלה האם "משחקי שלטון" שסיכוייו למועמדות כלשהי לאוסקר כבר הוספדו, בכל זאת נמצא במרוץ. סביר להניח שג'ורג' קלוני יהיה מועמד כשחקן על "היורשים", אבל האם יעשה כמו לפני שש שנים ויהיה מועמד במקביל גם על סרט שביים? אז היה מועמד כבמאי ותסריטאי "לילה טוב ובהצלחה", אבל זכה כשחקן משנה על "סוריאנה". את נאום הזכיה שלו פתח במילים "טוב, אז אני לא זוכה על בימוי". גם "נערה עם קעקוע דרקון" מרוויח מומנטום שאולי יביא אותו בכל זאת לרשימת המועמדים לאוסקר. אחרי צפיה בסרט (ביקורת ממש בקרוב), אני בהחלט מתקשה לראות אותו מועמד רציני לזכיה, אבל גם אותו עדיין לא כדאי למחוק מהתחזיות.

    רשימת המועמדים של גילדת המפיקים מעולם לא חפפה במאה אחוז לזו של האוסקר. כך למשל, בשנה שעברה נתנו מועמדות ל"גנב עירוני", אך לא ל"קר עד העצם" שהיה מועמד לאוסקר לסרט הטוב ביותר. גם רשימת הזוכים אינה תמיד תואמת, אם כי בארבע השנים האחרונות, הסרט שזכה אצל המפיקים, זכה גם באוסקר. למעשה, בשנה שעברה, היה זה הפרס הראשון בו זכה "נאום המלך", לאחר חודשיים בהם "הרשת החברתית" סומן כפייבוריט לאוסקר. במידה רבה, זה היה הפרס שסמן את העברת תפקיד המוביל בין הסרטים.

    בנוסף לרשימת המועמדים, נודע גם כי יוענק השנה פרס מיוחד לאנג'לינה ג'ולי על סרטה הראשון כבמאית ותסריטאית, "ארץ זבת דם ודבש" (In the Land of Blood and Honey). מדובר בפרס על שם סטנלי קריימר, המוענק מדי שנה לסרט העוסק בנושאים חברתיים ופוליטיים. חרף ביקורות פושרות, הסרט מועמד גם לגלובוס הזהב בקטגוריית הסרט בשפה זרה, אבל לא כשיר לאוסקר באותה קטגוריה, פשוט משום שהוא הפקה אמריקאית.

     

    - גם גילדת התסריטאים פרסמה את רשימת המועמדים שלה השבוע. מדובר בגילדה שאמנם זוכה ליצוג יפה בקרב חברי האקדמיה, אבל פחות יעילה בניבוי המועמדים לאוסקר. בניגוד לגילדות אחרות, גילדת התסריטאים דורשת שכותבים יהיו חברים בה או באחד ממספר איגודים מקבילים איתם מתקיים הסדר מיוחד, בכדי לקבל מועמדות. במילים אחרות, בעוד רוב הפרסים פתוחים לכל סרט שיצא במהלך השנה, בלי קשר לזהות יוצריו, פרס גילדת התסריטאים פתוח רק לחברים רשומים. כתוצאה מכך, נעדרים מרשימת המועמדים כמה סרטים בעלי פרופיל גבוה, בהם "הארטיסט", "בושה", "מרתה מרסי מיי מרלין", "דרייב", "החפרפרת" וכאלה שבכל זאת יכולים עוד להשתחל במפתיע, כמו "השבוע שלי עם מרילין" ו"התמוטטות". בשנה שעברה, הייתה זו היחידה מארבע הגילדות הגדולות (לצד שחקנים, מפיקים ובמאים) שלא העניקה את הפרס שלה ל"נאום המלך". לא כי הוא לא זכה למספיק קולות, אלא כי התסריטאי שלו אינו חבר איגוד. "התחלה" זכה בשנה שעברה במקום, מה שלא היה כזה נורא אם היה קורה גם באוסקר.

    מועמדי השנה של גילדת התסריטאים:

     

    התסריט המקורי הטוב ביותר – 50/50, מסיבת רווקות, חצות בפריז, ווין ווין, תקועה.

    התסריט המעובד הטוב ביותר – היורשים, נערה עם קעקוע דרקון, העזרה, הוגו, מאניבול.

     

    בקרב התסריטים המקוריים, התחרות די פתוחה. חוץ מ"תקועה", שנכתב בידי דיאבלו קודי (זוכת האוסקר על התסריט ל"ג'ונו"), כל אחד מהמועמדים נראה כמו זוכה אפשרי. גם באוסקר, שם יצטרפו הסרטים שנפסלו בידי גילדת התסריטאים, צפויה תחרות מעניינת.

    בין התסריטים המעובדים, הזוכה המצופה הוא "היורשים", שאמור להיות זה שמנסה לגנוב מ"הארטיסט" את האוסקר. אם לא יזכה, זה בהחלט יטרוף קצת את הקלפים, במיוחד בהתחשב בכך שכל חמשת המועמדים עשויים בהחלט להיות מועמדים גם לאוסקר בקטגוריה המקבילה. הנפגע העיקרי הוא "סוס מלחמה" שכמו עם גילדת השחקנים, כשיר למועמדות, אבל נעדר מהרשימה. האפוס ההיסטורי של סטיבן ספילברג סומן לפני מספר שבועות כזה שעוד יכול לנצח כנגד דעת המבקרים, מעצם היותו הכי קרוב לטעם האקדמיה (בדומה ל"נאום המלך" לפני שנה). כעת, קשה לראות אותו קוטף יותר מאוסקר או שניים בקטגוריות טכניות.

     

    - הגילדה השלישית שהמועמדים לפרסים מטעמה נודעו השבוע, היא גילדת המעצבים האמנותיים. מדובר בקבוצה פחות משמעותית בקרב חברי האקדמיה, אך בעלת הסיכוי הטוב ביותר לקלוע לחמישיית המועמדים לאוסקר. הסיבה אינה נעוצה בבחירות המדוייקות של חברי הגילדה, אלא בכך שיש לה שלוש קטגוריות שונות לסרטי קולנוע, מה שאומר שלפרסים מטעמה מועמדים 15 סרטים שונים. מבחינה הסתברותית, הרבה יותר הגיוני שיהיו ביניהם כל המועמדים לקטגוריה המקבילה באוסקר, מאשר בקרב כל גילדה הוליוודית אחרת.

     

    המועמדים בשלוש הקטגוריות:

     

    עיצוב אמנותי בסרט תקופתי – הארטיסט, הוגו, העזרה, אנונימוס, החפרפרת.

    עיצוב אמנותי בסרט עכשווי – נערה עם קעקוע דרקון, היורשים, קרוב להפליא ורועש להחריד, דרייב, מסיבת רווקות.

    עיצוב אמנותי בסרט פנטסיה – הארי פוטר ואוצרות המוות – חלק ב, קפטן אמריקה: האוונג'ר הראשון, הרפתקאות טינטין, שודדי הקריביים: זרמים זרים, הפלישה למערב.

     

    מאחר ועיצוב אמנותי של סרט תקופתי, או של סרט המתרחש בעולם אחר, הם לרוב מרשימים יותר לעין, רוב המועמדים לאוסקר יצאו משתי הקטגוריות האלה (תקופתי ופנטסיה – הגדרה שגויה מאחר ומועמדים כאן גם סרטי מדע בדיוני). המועמדות של "אנונימוס" מפתיעה במקצת. מדובר בסרטו הראשון מאז "הפטריוט" של רולנד אמריך בו כדור הארץ אינו עומד בסכנת השמדה וכנראה הראשון בקריירה ההוליוודית שלו שמתמקד בדמויות יותר מבהרס סביבתי. למרות שרוב סרטיו אינם מהוללים מבחינת תוכן, אני חייב להודות שכולם מאופיינים בהשקעה מדהימה בעיצוב האמנותי. אמנם הדיוק נועד בעיקר כדי לגרום למבנים מפורסמים להראות מרשימים יותר כשחללית עצומה משמידה אותם, אבל זו אכן קטגוריה בה ראוי לתת כבוד לסרטיו של אמריך.

     

    באופן מעניין, שני הסרטים היחידים עד כה שמועמדים לכל פרסי הגילדות הם "העזרה" ו"מסיבת רווקות". שניהם סרטי קיץ שנהנים מיבול דל יחסית של יצירות מרשימות השנה ולא נספרו כמועמדים רציניים לאוסקר עד לאחרונה. קשה לחזות כמה רחוק יגיע "מסיבת רווקות" בקרב חברי האקדמיה. הוא מסוג הסרטים שמפצלים את הקהל בצורה חדה בין אוהבים לשונאים (אני בקטגוריה השניה, למקרה שתהיתם) והיחס לקומדיות נוטה להיות מזלזל, כאילו הן קולנוע פחות רציני כי הן מנסות להצחיק במקום לרגש. היו קומדיות שזכו, אבל מעולם לא הוענק אוסקר לסרט הטוב ביותר לקומדיה וולגרית וצעקנית כמו "מסיבת רווקות". לא ברור האם דווקא הקומדיה הזו תשיג מספיק קולות בשביל להיות אפילו מועמדת.

    "העזרה", לעומת זאת, נמצא חזק בתמונת האוסקר. בשבוע הבא אדבר על המועמדים של גילדת הבמאים, כאשר השאלה הגדולה היא האם במאי "העזרה", טייט טיילור, יהיה בין המועמדים. נדמה שמה שמפריד בין הסרט לבין מעמד של זוכה פוטנציאלי באוסקר, הוא העדר שם גדול בכס הבמאי. לא שמישל האזאנאוויצוס הוא שם גדול (חוץ מבמספר ההברות), אבל הוא הולך ונהפך לכזה בזכות "הארטיסט". יותר ויותר מדברים ברחבי הרשת על האפשרות ש"העזרה" יפתיע ויתברר כגורם הרבה יותר משמעותי באוסקר מכפי שצפו. זה לא תסריט עד כדי כך בדיוני בשנה בה הפייבוריט הוא סרט צרפתי אלם בשחור לבן.

     

    - עוד קצת אוסקר, הפעם הודעה שהגיעה מהאקדמיה עצמה. השבוע פורסמה רשימת עשרת הסרטים מהם יבחרו חמשת המועמדים הסופיים לאוסקר לאפקטים החזותיים הטובים ביותר. בעיני, מדובר באחת הקטגוריות החשובות בטקס. למרות הנטיה להתעלם ממנה, כאן מועמדים שוברי הקופות הגדולים בהיסטוריה והסרטים שמשנים את עולם הקולנוע מבחינה טכנולוגית. זכו בה סרטים כמו "הגנב מבגדד", "עשרת הדברות", "בן חור", "מרי פופינס", "2001: אודיסאה בחלל", "מלחמת הכוכבים", "סופרמן", "הנוסע השמיני", "אי.טי", "מי הפליל את רוג'ר ראביט", "שליחות קטלנית 2", "מטריקס", "אוואטר", טרילוגיית "שר הטבעות" ועוד שורה של סרטים שמצוטטים עד היום בכל ז'אנר אפשרי. אפקטים פורצי דרך מתאפשרים בעזרת ציוד ותכנות שמפותחים במיוחד למטרה זו. ברגע שמסיימים להשתמש בטכנולוגיה, לא זורקים אותה. היא הופכת לחלק מתעשיית הסרטים ומהווה את הבסיס לפיתוח טכנולוגיות מתוחכמות ויעילות עוד יותר. זו הסיבה שאני חושב שתמיד כדאי להקדיש יותר תשומת לב לתרומה של המועמדים על האפקטים.

    עד השנה שעברה, היו באוסקר לא יותר משלושה מועמדים בקטגוריה זו. במשך עשורים, אפילו זה לא היה והסתפקו בהענקת פרס מיוחד ללא רשימת מועמדים רשמית. לפני שנה הורחבה הקטגוריה כך שתייצג בצורה טובה יותר את השנה הקולנועית.

     

    עשרת הסרטים שחצי מהם יהיו מועמדים לאוסקר:

     

    קפטן אמריקה: האוונג'ר הראשון

    הארי פוטר ואוצרות המוות – חלק ב

    הוגו

    משימה בלתי אפשרית: קוד הצללים

    שודדי הקריביים: זרמים זרים

    פלדה אמיתית

    כוכב הקופים: המרד

    רובוטריקים 3

    עץ החיים

    אקס מן: ההתחלה

     

    קשה לראות סרט כלשהו מלבד "כוכב הקופים: המרד" לוקח את הפרס. מעבר להיותו סרט מוערך ומצליח כלכלית, האולפן דואג לדחוף אותו כבעל אפקטים פורצי דרך שנראים מציאותיים להפליא, חרף התקציב הנמוך יחסית. יהיה מעניין אם "עץ החיים" ישיג מועמדות, בהתחשב בכך שהוא לא ממש "סרט אפקטים" אופייני.

    מה שבטוח, בקטגוריה הזו "מסיבת רווקות" לא יהיה מועמד.

     

    - ולסיום סיומת: הפרומו לשידור טקס האוסקר ה-84.

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אביעד שמיר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין