כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    בשביל הזהב

    שישה שבועות לאוסקר

    0 תגובות   יום שני, 16/1/12, 12:32

    זהו, נכון ל-13 בינואר, לא ניתן עוד לשלוח את ההצבעות למועמדים לאוסקר. כל מה שקורה מעכשיו, יכול להשפיע אך ורק על שמות הזוכים ולא על רשימת המועמדים. ביום שלישי ה-24 בינואר, יוכרזו המועמדים הסופיים בשידור חי באיזור 15:30 שעון ישראל (ומוקדם במידה לא אנושית בבוקר שעון קליפורניה).

     

    - רגע לפני פקיעת מועד הגשת המועמדים, הכריזה גילדת הבמאים על המועמדים לפרס שלה. מדובר, לפחות בעיני, במעניין מבין פרסי הגילדות ובפרמטר המדויק ביותר למצב בדרך לאוסקר. הבמאי הזוכה כמעט תמיד זוכה גם באוסקר. הפעם האחרונה שלא הייתה חפיפה בין שני הטקסים הייתה כאשר גילדת הבמאים בחרה ברוב מרשל על בימוי "שיקגו" והאקדמיה העניקה את הפרס לרומן פולנסקי על "הפסנתרן". במצב בו האוסקר לבמאי הטוב ביותר הולך לרוב למי שיצר את הסרט הטוב ביותר, זכיה בפרס גילדת הבמאים מצביעה בברור לאן נושבת הרוח.

    המועמדים השנה הם: וודי אלן (חצות בפריז), דיוויד פינצ'ר (נערה עם קעקוע דרקון), מישל האזאנאוויצוס (הארטיסט), אלכסנדר פיין (היורשים), מרטין סקורסזה (הוגו).

    שלושה מהמועמדים היו צפויים וכנראה יהיו מועמדים גם לאוסקר. השניים שמפתיעים הם וודי אלן ודיוויד פינצ'ר. הנה מה שכתבתי בסוף ספטמבר לגבי סיכויי האוסקר של "חצות בפריז":

    "לא. אני יודע שאחותכם נורא המליצה על הסרט, או שלפחות שני חברים שלכן בפייסבוק שאלו מי רוצה לבוא איתם לראות את הסרט. עדיין, "חצות בפריז" לא הולך להיות מועמד לאוסקר לסרט הטוב ביותר. גלובוס הזהב? בהחלט יתכן. כמה פרסי מבקרים זניחים? בכיף. הסיכוי היחיד של הסרט למועמדות לאוסקר, היא בקטגוריית התסריט המקורי וגם זה כי הם אוהבים לעשות כבוד לוודי אלן. זה שהסרט הוא הצלחה מסחרית מפתיעה, לא אומר שיותר מחצי שנה אחרי יציאתו, הוא יהיה בעדיפות ראשונה אצל חברי אקדמיה רבים. גם המועמדות האפשרית על התסריט נובעת במידה רבה ממיעוט תסריטים מקוריים בתחרות השנה. אני לא רוצה לזלזל בסרט, במיוחד לאור העובדה שלא צפיתי בו, אבל אנשים שמנבאים לו מועמדויות רבות, אולי יודעים לקרוא את המפה, אבל מחזיקים אותה הפוך."

    אז... תתעלמו מזה. באותו הזמן, הסרט באמת נראה בדרך ללכת לאיבוד בים של סרטי סוף שנה משובחים עם מערך יחסי ציבור טוב ומשומן בהרבה ועם במאים יותר רעננים ורלוונטיים מוודי אלן הממחזר עצמו. כיום, קצת יותר משבוע לפני ההכרזה על המועמדים לאוסקר, בהחלט הגיוני ש"חצות בפריז" יהיה בקרב המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר. הוא מועמד אצל השחקנים, המפיקים, התסריטאים ועכשיו גם בקרב הבמאים. הסרט הקטן והצנוע הזה, שלא ממש נספר בתחילת השנה, הפך גורם משמעותי במרוץ. זה במיוחד מרשים כשחושבים על סרטים הרבה יותר מכווני אוסקר, כמו "מאניבול", "משחקי שלטון" ו"שיטה מסוכנת" שמראש נחשבו לבעלי סיכויים גבוהים ולא מסכנים כרגע אף סרט בדרכו לזכיה.

    הדבר המוזר הוא שגם אם "חצות בפריז" לא יהיה מועמד לאוסקר לסרט הטוב ביותר, וודי אלן בהחלט עשוי להיות מועמד על בימויו, חרף העדר חדשנות פורצת דרך מצדו. הוא עשה את זה כבר בעבר ולא פעם אחת. לא פחות מארבע מהמועמדויות של וודי אלן לאוסקר על בימוי היו כ"במאי בודד" – במאי שמועמד על סרט שאינו מועמד. אני מאוד מחבב את המשבצת של הבמאי הבודד, כי היא מוענקת לרוב לסרטים יותר יצירתיים ולא קונבנציונליים. זו הנקודה בה האוסקר נוטה להיות קצת יותר מעניין מפרס גילדת הבמאים. מבחינה סטטיסטית, המועמדים של הגילדה תואמים את המועמדים לאוסקר לסרט הטוב ביותר, יותר פעמים מאשר את המועמדים לאוסקר על בימוי. זאת אומרת שבמצב של חמישה סרטים מועמדים לאוסקר, יותר נפוץ שהם יהיו החמישה שהיו מועמדים לפרס גילדת הבמאים, מאשר שהבמאים המועמדים לאוסקר יהיו בדיוק חמשת מועמדי הגילדה. זו הסיבה שאני עדיין לא פוסל אפשרות שאחת המועמדויות לאוסקר השנה ילכו לשם לא צפוי, כמו טרנס מאליק, או ניקולס וינדינג רפן.

    השאלה האם "העזרה" יהפוך מתחרה רציני על האוסקר, כנראה הוכרעה כאשר במאי הסרט, טייט טיילור, לא זכה למועמדות מטעם עמיתיו. מאז שנות שלושים, רק סרט אחד זכה באוסקר מבלי להיות מועמד על בימוי. זה היה "הנהג של מיס דייזי" ובאותה שנה, וודי אלן היה אחד משני במאים בודדים שהיו מועמדים לאוסקר.

     

    - גם גילדת הצלמים פרסמה רשימת מועמדים. לאורך השנים, נוטים הצלמים לבחור רשימה דומה לרשימת המועמדים על הקטגוריה המקבילה באוסקר, אולם לא נראה שקיימת חוקיות כלשהי לגבי התוצאות. קורה שזוכים באוסקר צלמים שכלל לא היו מועמדים לפרס הגילדה ושהזוכים בפרס גילדת הצלמים כלל אינם מועמדים לאוסקר. זה בכל זאת עוזר לגבש תחושה לגבי מצב המרוץ, מאחר ורוב השמות המוזכרים בטקס אחד, יוזכרו גם בשני.

    המועמדים הם: גילם שיפמן (הארטיסט), ג'ף קרוננוות' (נערה עם קעקוע דרקון), רוברט רי'צרדסון (הוגו), הויטה ון הויטמה (החפרפרת), עמנואל לובצקי (עץ החיים).

    בשלב הזה, מתגבשת מגמה ברורה בקרב הגילדות. רגע אחרי שהספידו אותו כחסר סיכויים לאוסקר, "נערה עם קעקוע דרקון" החל לצבור באז בטרוף. הוא לא נחשב מועמד חזק יותר מ"הארטיסט", אבל הוא אהוב גם על הבמאים וגם על הצלמים. אלה מצטרפים למפיקים והתסריטאים שנתנו לסרט מועמדויות וגם אם הסיכויים לזכות נגדו, אי אפשר להתעלם מכך שהסרט של פינצ'ר נמצא חזק בעסק. עולה התהיה האם גורלו של הסרט יהיה כמו "האביר האפל" שהיה חביב על הגילדות, אבל לא היה מועמד לאוסקר לסרט, בימוי או תסריט. בכלל, אחת הסיבות שקשה לחזות איך "נערה עם קעקוע דרקון" יתקבל בעיני האקדמיה היא הנטיה של המכנה המשותף הרחב לבחור בסרטים קלים יותר לעיכול. בתור סרט קשה לצפיה שאין בו דמויות שאפשר להזדהות איתן בלב שלם, בהחלט יתכן שנערה לא יצליח למנף את אהדת הגילדות לכדי מועמדות לאוסקר.

    סרט אחר, שנמצא לכאורה בבור עמוק, הוא "סוס מלחמה". הביקורות על סרטו החדש של ספילברג מעורבות. הן לא רק סותרות אחת את השניה, אלא לפעמים את עצמן. מבקרים שונים לא בטוחים אם להמליץ על הסרט או לא. מצד אחד, הוא מרשים מבחינה טכנית ועוסק בסיפור הוליוודי קלאסי. מצד שני, הוא מאוד שמאלצי ויש שיאמרו שאף מעדיף צילומים יפים על פני אמירה כלשהי. בכל מקרה, עם מועמדות אחת בלבד, מטעם גילדת המפיקים, אפשר לסמן את "סוס מלחמה" ככשלון הגדול של עונת הפרסים. כשאפילו הצלמים לא חושבים שהוא שווה מועמדות, בהתחשב בכך שהצילום המרשים הוא הדבר היחיד שיש לגביו קונצנזוס בסרט הזה, הסוס של ספילברג בצרות.

    או שמא? צריך לזכור שלאוסקר לא מצביעים בדיוק אותם אנשים שמצביעים לפרסי הגילדות ושלפרס הסרט הטוב ביותר מצביעים אלפי אנשים. זאת אומרת שככל שיותר מצביעים (מכל תחום) מתחברים לסרט, גובר הסיכוי שלו להיות מועמד ואף לזכות. אני לא חושב ש"סוס מלחמה" יזכה באוסקר, פשוט כי הוא לא טוב מספיק בעיני חברי האקדמיה. זה לא ימנע ממנו להיות מועמד, אם פיצול הקולות ישחק בדיוק לידיו. זה כולל גם את קטגוריות הבימוי והצילום וגם את קטגוריית התסריט המעובד, עליו לא נתנה לו גילדת התסריטאים מועמדות.

     

    - עוד גילדה שהכריזה על המועמדים שלה השבוע היא של אנשי האפקטים המיוחדים. מדובר בארגון זניח יחסית, מאחר והייצוג שלו באוסקר לא מתקרב למימדים של כמה מהענפים האחרים. בכל זאת, כבר ציינתי עד כמה אני חושב שראוי לתת כבוד לקטגוריית האפקטים. חוץ מזה, בכמה טקסי פרסים השנה תראו קרב צמוד בין הדרקון מהארי פוטר לסיזר מכוכב הקופים?

    המועמדים לאפקטים הטובים ביותר בסרט: קפטן אמריקה: האוונג'ר הראשון, הארי פוטר ואוצרות המוות – חלק ב, שודדי הקריביים: זרמים זרים, כוכב הקופים: המרד, רובוטריקים 3.

    המועמדות של שודדי הקריביים קצת מפתיעה. הוא נחשב לסרט הרבה פחות מרשים ויזואלית מקודמיו וזה התבטא גם ברמת האפקטים. מצד שני, האפקטים ב"אקס מן: ההתחלה" גורמים לזרמים זרים להראות כמו סרט מסדרת מטריקס והוא (אקס מן) נכלל בשורטליסט של האוסקר.

    סביר להניח שגם כאן וגם באוסקר, "כוכב הקופים: המרד" יקח את הפרס. כל זוכה אחר יהיה מפתיע.

     

    - נעזוב את הגילדות ונחזור לדבר האמיתי. האקדמיה פרסמה רשימה של שבעה סרטים, מתוכם יבחרו שלושת המועמדים לאוסקר לאיפור הטוב ביותר. כמו תמיד, יש כמה שמות מפתיעים ושילוב מבלבל של איפור תקופתי ואיפור של סרטי מד"ב ופנטסיה. בתור אחת הקטגוריות הצעירות באוסקר (קיימת בערך שלושים שנה), עדיין מועמדים על האיפור פחות מחמישה סרטים. מאחר ויש בשנים האחרונות מגמה של הרחבת קטגוריות - במהלכה הורחבו קטגוריות עריכת הסאונד והאפקטים החזותיים משניים-שלושה מועמדים בכל שנה לחמישה - אני מאמין שבקרוב, תוגדל גם קטגוריית האיפור לגודל יותר מייצג. בשל קוטנה של הקטגוריה, קשה לנחש את רשימת המועמדים הסופית, אפילו אחרי שמתפרסמת שורטליסט. הרבה מהמועמדים לאורך השנים היו מפתיעים ורבים מהזוכים נבחרו ללא תחרות של ממש. בשנה שעברה, זכה "איש הזאב", סרט בו בניסיו דל טורו הופך מאדם ליצור חייתי מכוסה פרווה, כשהתחרות מולו הייתה "הסיפור על פי בארני" ו"הדרך חזרה". לא היה להם שום סיכוי מול החיה. לפני שנתיים, היה מועמד "האלוהי", סרט איטלקי שאף אחד לא זכר שהיה אפילו בשורטליסט.

    השורטליסט של השנה כולל את: אלברט נובס, אנונימוס, הארטיסט, גינסבורג, הארי פוטר ואוצרות המוות – חלק ב, הוגו, אשת הברזל.

    להערכתי, התחרות היא בין הארטיסט, הוגו והארי פוטר. כל אחד מהאחרים יכול להיות מועמד, אבל את הזוכה יהיה ניתן לנחש רק אחרי חשיפת שלושת המועמדים. זה הצד המוזר של קטגוריות קטנות, גם הסרט הכי נצפה יכול למצוא את עצמו בחוץ בקלות.

     

    - מכיוון שלא תמיד יש לי זמן לכתוב במועד המתוכנן, פוסט זה נכתב אחרי טקס גלובוס הזהב, כששמות הזוכים כבר ידועים. אני משאיר אותו לסוף, לא כי הוא הכי מיוחד, אלא כי הוא זניח ביחס לשאר הידיעות. ציינתי בעבר ואני חוזר ומדגיש שטקס גלובוס הזהב לא קשור לאוסקר, פרט ליצירת יחסי ציבור עבור מועמדים. הזוכים נבחרים בידי קבוצת עיתונאים שלא קשורה בשום צורה לאקדמיה וקיימת נטיה חזקה להצביע לפי מי שחושבים שיזכה באוסקר ולא לפי מי שהכי חושבים שמגיע לו. זה בולט במיוחד ברשימת הזוכים של השנה. "הארטיסט" ו"היורשים" זכו כצפוי בפרסי הסרט הטוב ביותר, אחד קומי/מוזיקלי ואחד דרמה. היה ברור שהם יזכו כי עליהם מדברים כזוכים. זו אולי סיבה לדאגה עבורם, מכיוון שבשבנים האחרונות, יש לגלובוס הזהב נטיה לפספס את הסרט הזוכה באוסקר. השניים גם חלקו ביניהם את הפרסים לשחקן ראשי (ז'ן דז'רדין וג'ורג' קלוני). לשחקנית ראשית בדרמה נבחרה מריל סטריפ על "אשת הברזל" ובקומדיה מישל וויליאמס על "השבוע שלי עם מרילין". ספוילר: אף אחת מהן לא תזכה באוסקר.

    מרטין סקורסזה נבחר לבמאי הטוב ביותר על "הוגו" – זכיה שלישית שלו בתוך עשור. רביעית, אם סופרים פרס על מפעל חיים מלפני שנתיים. וודי אלן זכה על התסריט של "חצות בפריז" ומדונה זכתה על השיר הטוב ביותר מתוך סרטה "W.E". כדי להשלים את המרדף אחר שמות גדולים, "טינטין" של ספילברג נבחר לסרט האנימציה הטוב ביותר. זו אולי הדוגמה הטובה ביותר עד כמה גלובוס הזהב לא קשור לאוסקר. עוד לא ברור האם "טינטין" יהיה כשיר להתמודד על אוסקר לאנימציה, מאחר ולפי תקנון האקדמיה, הוא לא נחשב לסרט אנימציה (ולא פורסמה שורטליסט סופית שמאשרת או מכחישה זאת).

    לכולם יש זכות לבחור את הסרטים והנפשות הפועלות החביבים עליהם. רק חשוב לזכור שלגלובוס הזהב יש אולי יחסי ציבור לא רעים בכלל, אבל הוא לא מעיד על המצב בדרך לאוסקר.

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אביעד שמיר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין