כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אינטיליגנציה עסקית/ארגונית

    "גם למראה נושן יש רגע של הולדת" נתן אלתרמן

    ארכיון

    מתי בפעם האחרונה שאלת את עצמך:'מה עלי לעשות, מהו הדבר הנכון לעשותו ?' מנהיגות כאורדית-כאוסדר Chaordic Leadership

    11 תגובות   יום שבת, 11/5/13, 18:38

    ארגונים ואנשים בכאוסדר (כאוס+סדר).

     

    אני מאמינה שאנחנו נמצאים בחוד החנית של שינוי וכמו גדולים וחשובים , אם כי קטונתי, אפילו אני מצליחה  לראות שכיום בחוד החנית, בעין הסערה של שינויים ניתן לזהות, להרגיש ולהבין שאנחנו בסוג של תוהו ובוהו.

    רובנו חווים הפרה והפרעה של הסדר הקיים הרגיל לכדי תוהו ובוהו- כאוס, תוך חיפוש אחר פריצה מעוררת השראה לחדש, חלק אחר מנסה להתכחש, חלק אחריושב על הגדר בהמתנה , שמא זה ייעצר או אף יחזור חזרה.

    אך השיירה הכאוטית מפזרת עוד ועוד גלים בכל אזור בחיים.

     

    השינוי נוגע ראשית, באופן שבו בני אדם יארגנו את עצמם כדי להשיג את המטרות המשמעותיות עבורם.

    לא בכדי מופיעים בפנינו, ארגונים חדשים, מחאות מאורגנות באופנים שונים, משפחות חדשות, עסקים חדשים, מקצועות חדשים,  מוסדות חדשים, התארגנויות שלא הכרנו קודם.  

    הדפוסים הבסיסיים של אתמול נקטעים,  ורק לחלק מהם מגיחים להם כבר החדשים.

     

    וכך מופיעים על פני השטח להם שתי קבוצות של התמודדויות:

    האחת אחוזה פחד, חוסר תקווה, בדרך כלל עימה או/ולצידה קונפליקטים המשרים תחושת קצה דרך.

    השנייה מזהה בקטיעה מקור להשראה,  מתבוננת בשפת הקטיעה, בקצוות,  ומושכת לה חוטים משם,

    דקים עד בלתי נראים.

    השפה, הקצה היא/הוא פרקטלי/ת ומעוררת ומגרה את אותם אנשים המסוגלים להתנועע שם, גילויים של נטילת מחוייבויות, פעולות ,חקר, ועל ידי כך מזהים חומרים פחות עד לא מוכרים לבנייה של החדש.

    זו השנייה מתקיימת מתוך מודעות , תשומת לב פעילה ומלאה ברגש ובתחושות מובילות.

     

    בחוד החנית או ממש על הקצה מתקיים דבר אחד וודאי -שינוי בלתי פוסק בו, שהכל בו כאוטי, שם מתקשים לתת שמות לדברים הנצפים, התופעות לא ניתנות לניבוי, בלתי צפויות, בלתי נשלטות, לעתים קרובות אפילו לא יעילות, ועם זאת כבאורח פלא או סינגולרי מופיעות בדיוק שם,

    תופעות יעילות ומועילות לעידן שמונע על ידי שינוי.

    ומי יכול לזהותם? ומי יכול להבטיח שתופעה זו או אחרת תיטיב, תשפר , תיצור ?

    במקום הזה המדדים המוכרים לא עובדים ואין לדעת.

    ונדרש האומץ להתבונן, ללא ידיעה, לבחור שלא על פי הנסיון הקודם, הידע הקיים. ויש מי שזה מאיים עליו ויש מי שזה מאתגר אותו. שני סוגי האנשים חווים פחד, בלבול, אי סדר ותוהו ובוהו.

    ההבדל ביניהם הוא מה עושים עם הפחד.

    מי שיכול לחבר בין חששות לבין כמה רעיונות מרגשים הגזורים ממדע המורכבות ותורת האבולוציה,

    בידו הזדמנות ליצור באופן לא בטוח,

    את המענה המועיל ופורץ הדרך.

    כך, במרווח הצר והעדין בין סדר וכאוס מעוצבים יחדיו פעולות מוכרות יחד עם הזדמנויות עתידיות ,

    ובמקום הזה תחת לעקוב ולהגיב לשינויים, מתעצב נוף חדש ולתוכו מוכלים פתרונות החוצים עם חלקים מהישן, הידוע ויוצרים את החדש והמעורר. שלעיתים תכופות מרגיש זר ומוזר.

    (שימו לב למשל לשינויים בתחום המוזיקה, איזה מהם עבורכם זרה או מוזרה....).

     

    ''

    צורה של פרקטלהפרקטל הוא צורה טבעית נפוצה. מבנה עורקיו של עלה, כלי הדם בגוף, צורת קו חוף, צורת כפור או פתית שלג, בכולם ניתן לרדת לפרטים הקטנים ולהרגיש כאילו אנו מתבוננים עדיין בתמונה השלמה. ולפיכך זה מתעתע.

     

    "בתנאים כה נדיפים, מתעתעים ממש, האתגר העיקרי הוא לא לשרוד שינוי אלא לחבק אותו, להמציא מחדש ללא הרף, וזה הדרך היחידה לנווט במים הבוגדניים של הכאוס. ליישם את הלקחים והתובנות בזריזות ולזהות הזדמנויות המאפשרות לקבוע את קצב  התחרות ואף את מושאיו ".

    Competing the Edge, Strategy as Structured Chaos, Shona L. Brown ; Kathleen M. Eisenharst

     

    "...רוב האנשים מרגישים אבודים בארגונים בהם הם משתתפים ושותפים פעילים, מנהלים עמוסים לעייפה עם עודף מידע, פוגשים שינויים רבים מדי באופן תכוף ונתבעים להתמודד עם יותר ויותר קונפליקטים....

    מגיל צעיר מלמדים אותנו להתרחק מבעיות, לתרגם אתגרים לפעולות מעשיות, וזה מאפשר לנו לקחת משימות ונושאים מורכבים ולנהל אותם, אך אנחנו עם זאת משלמים מחיר סמוי משמעותי. איננו יכולים לעקוב על התוצאות המשתמעות של המכלול המורכב, ברגע שפרקנו אותו לפעולות....אנחנו מאבדים את אינסטיקט התחושה המחברת אותנו לשלם הגדול יותר... 

    ...הננו מתמודדים באתגר מרכזי בלמידה שלנו- אנו לומדים הכי טוב מניסיון, אך לעולם איננו מתנסים באופן ישיר בתוצאותיהם של רוב ההחלטות הכי חשובות שלנו... (אנחנו המחליטים ובדורות הבאים מתנסים בתוצאות שלהם)....

    ...כששואלים בני אדם במה הם עוסקים, הם מתארים את ביצועי המשימות הישירות שלהם ביום יום, ולא את המטרה של הפלטפורמה בה בהם משתתפים ומה התרומה הייחודית שלהם עבורה...


    וזאת משום, שרוב האנשים רואים עצמם חלק ממכונה ענקית, מ"שיטה" בה יש להם או מעט אחריות או בכלל לא.

    הם "עושים את עבודתם" במסגרת הזמן שלהם ומתמודדים עם כוחות שהם מחוץ לשליטתם...

     

    ...הורגלנו לשים דגש ולהשקיע מאמצים גדולים יותר שיאפשרו לאנשים לעשות את עבודתם טוב יותר כעקרון ראשי וגורם עיקרי באיכות עבודתם...בעידן הנוכחי בו מידע משחק תפקיד גדול יותר וגם המשחק התחרותי רחב יותר ומשתנה תדיר, השאלה אינה 'האם אני יכול לעשות את תפקידי טוב יותר' אלא 'מה עלי לעשות, מהו הדבר הנכון לעשותו'  " פיטר סנג'י , הדיסציפלינה החמישית

    ''

    כאוס - כאוס (ביוונית  Χάος)במיתולוגיה היוונית - מקורו של כל הקיים, ממנו נוצרו האלים הראשונים וחלוקת העולם הראשונה. המקבילה לתוהו ובוהו שבספר בראשית ובמיתולוגיה הכנענית התהום הראשוני. (ויקיפדיה)

     

    לאחר שנים בהם אנו עדים למעברים מדהימים מפחד, מחוסר תקווה, ומסכסוך לחידוש, למחויבות, ולפעולה, עדין מתקשים כולנו לזהות את  הדפוס המספק מסלול מתוהו ובוהו לקוהרנטיות - תאימות. ברגע שנצליח לזהות את זה וזה יהפוך הקבוע בתוכינו זה ישנה אותנו, ואת איך שאנחנו עושים את עבודתינו.

     

    שלוש פעולות קטליטיות, שמשנות את המהות להתחלת והכלת  התהליך על עצמינו:

    (אלו שתי פעולות המשמשות כלי לחדש ולאחר המבצבץ או נמצא עדין עבורינו בסוג של הסתר)

    1.                 1.     קבלה שלמה בהסכמה ובברכה של הפרעות וקטיעות 
    2.                 2.     שיתוף והשתתפות של כמה שיותר אנשים או במילים אחרות הזמנת אנשים במנעד רחב של                              שונות, שהמשותף להם הוא איכפתיות לצאת ולחקור את הלא נודע, לחפש את השביל האמיתי                            ל'טוב הכללי'.
    3.                 3.    להסכים לוותר על שליטה, בבחינת ידיעה מראש של תוצאה, ולהתנהל בתהליך מוקיר בבטחה                            שהתוצאה תיווצר, אם כי אין לדעת אותה מראש, לפעמים ניתן לסמן את המגרש בו היא עשויה                             לצוץ. להסכים לקבל שאנחנו רק מתחילים להבין את המציאות ומה שמחזיק                                                    אותה.

    .

     למעשה רק במוות, הכל צפוי, מסודר, ומאורגן. אבל שום דבר לא קורה. סדר הוא סוג של חיים, אבל לעתים קרובות לא הסוג המעניין מאוד של החיים. שיחי עגבניות בשורות ורואי חשבון בחדרונים, כל התפוקות צפויות שם. כאוס הוא בחיים המהות השופעת ביותר הפראית, בלתי מתוכננת, ובלתי מוגבלת. ההזדמנות שלנו נמצאת בטווח שבו הכוונה היא להחליף סדר, והאפשרויות לצאת מן הכוונות הללו. שווה להתבונן ולשאול את עצמינו, איפה תכנון מסודר מייצר תוצאות בלתי צפויות ופורות?

    האפשרויות הבונות עתיד נמצאות במקום בו אנו מאפשרים לכאוס להתקיים ואנו חודרים רק בנקודות רלוונטיות ויוצרים סדר מה שקרוי כאוסדר- כאורדי.

    ''

    כאורדר-כאוסדר - מערכת Chaordic בה מתקיים סדר מורכב ודינמי של קשרים בין אלמנטים היוצרים שלמות מאוחדת,  ההתנהגות של מערכת כאורדית היא בו זמנית גם בלתי צפויה (Cha-otic) וגם יש בה חלקים  המתקיימים בתוך סדר (ORD-erly).  לעיתים אותו חלק מתקיים בשתי צורות בהקשרים שונים. כאורדר הוא תמצית המדע הקוסמולוגי של תוהו ובוהו וסדר המתקיים בשפע בכל רחבי היקום.

     

     

    לעומת הכאורדיות אנו מכירים -שליטה, בקרה, וניהול של ארגונים-מקסום הרווח, מזעור כאב. מתאים בעיקר לארגונים היררכיים הדורשים צייתנות ורק ביצוע נאמן של הזמנות בסביבה בלתי משתנית, בלתי מאתגרת. אך אין זה מועיל לעידוד חדשנות המגיבה לסביבה משתנה.

     

    מה מועיל בסביבה כאוטית, מורכבת :

    • לקלף תדיר את ליבת העשייה, העסקית/הארגונית/האישית, לאוור ולחדד כל פעם כמחדש.

    • לבנות ולתכנן בכלים של התפתחות,  בדרך של צמיחה, ולא באמצעות הרכבה של חלקים מודולריים

    • להכיר בכך שנקודת ההתחלה של כל משימה או ארגון ואת סדר יישום אסטרטגיות שינוי, הוא בין גורמי תוצאה

    • להקדיש זמן משמעותי לחקר, ללמידה לבדיקות ניסיוניות

    • למקד את מפגשי התכנון הרגילים בעתיד

    • לנצל את היכולות הנוכחיות בדרכים חדשות

    • להרשות לאינטואיציה האישית והצוותית להתקיים ולהוביל

    • להסכים לקבל  חוסר קשר בין תהליכים מרכזיים ואלמנטים של חדשנות

    • להשתמש בגמישות ובהקשבה מלאה בהתאמה של משאבי האנשים הטובים ביותר עם משימות נדרשות, להקשיב בקפידה ליוזמותיהם ובקשותיהם.

     

    ומי במציאות מכיר מזה כבר את הכלים  והם חלק טבעי מחייו? ראשית הטבע שמסביבינו על כל תופעותיו....ובשנית, אומנים, סופרים, משוררים, פילוסופים, אנשי רוח ויצירה.

     

    אז.........

    איך אצלך? איך את/ה רואה את זה? איך את מתמודדת? איפה אצלך זה מופיע?

     


    דרג את התוכן:

      תגובות (11)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        2/7/13 16:22:
      הבאת התזמורת כדוגמה מעוררת בעיה. שם מדובר בקבוצת אנשים קטנה שכולם פחות או יותר ברמה שווה, כולם מוזיקאים וכולם כנראה מקבלים שכר שווה. בארגונים הרבה יותר גדולים, כמו למשל חברות סלולר, מגוון המקצועות וההתמחויות רחב וההשכלה שונה. מן הסתם גם ניידות עובדים גדולה. איך דבר כזה יכול להתבצע בתנאים כאלו? גם אופי האנשים שונה. יש אנשים עם רעיונות נפלאים שמפאת חוסר ביטחון עצמי לעולם לא יעזו לדבר. לעומתם ישנם הטיפוסים הדומיננטיים שתמיד ישתלטו על השיח ולהם כנראה יקשיבו יותר.
        18/5/13 01:37:

      צטט: Zvi Hartman 2013-05-17 22:39:14

      לטעמי אחד האתגרים בחיים הוא להבין ארועים. להבין את גורמיהם. ובעיקר להבין את ההתנהגות האנושית. הבנה זאת מקלה עלינו את החיים גם אם לא בהכרח נוכל לשנות את ההתנהגות של האנשים- אם נבין אותם נוכל להתנחם בזה שהרי אופי כזה לא נוכל לשנות

       

       

      צבי ראשית תודה והערכה, ברשותך הייתי מבקשת להדגיש,

       

      שבני אדם בונים מצבים, אירועים, ארגונים, קבוצות, עסקים, משפחות...ואפילו מדינות.

       

      וכל דוגמא שנתתי כאן היא יישות אנושית. הן משום שנבנתה על ידי בני אנוש והן משום שתצורתה גדולה וייחודית מכל צורה של סכום חלקיה.

       

      ולפיכך כל תצורה כזו עוברת תהליכים כמו שכל אדם עובר תהליכים. ופרופיל התהליכים הוא אבולוציה, המכונה אבולוציה, היא פס ייצור מדהים שניתן לזהות בו שלבים מובחנים ולהיעזר בהם כדי לחדד תהליכים, להעצימם, להפחיתם ובעיקר להשתמש בהם כמקור לחדשנות והתהוות.

        17/5/13 22:39:
      לטעמי אחד האתגרים בחיים הוא להבין ארועים. להבין את גורמיהם. ובעיקר להבין את ההתנהגות האנושית. הבנה זאת מקלה עלינו את החיים גם אם לא בהכרח נוכל לשנות את ההתנהגות של האנשים- אם נבין אותם נוכל להתנחם בזה שהרי אופי כזה לא נוכל לשנות
        13/5/13 13:39:

      צטט: שרה בכור 2013-05-13 01:16:45

      צטט: shabat shalom 2013-05-12 09:00:48

      נראה לי שהחלוקה בין הכוחות השמרניים שבנו לבין הכוחות הכאוסדרים שלנו עומדת בעיה שהגדרתה עשויה (או עלולה) לטמון בתוכה כבר את פתרונה: "האדם מחפש משמעות" לאלו בני האדם שהגדירו כבר את משמעות חייהם ולא מחפשים עוד, ולאלו בני אדם יש משמעות לחיים שלהם אבל כל הזמן הם נעים ברוח שמביאה ומציגה בפניהם משמעויות חדשות ושונות.

       

       

       

      תודה לך, משמעות איפה תמצא אותה? ובעיקר משמעות חדשה, פורצת דרך איפה היא נמצאת? ואיך אנחנו חשים כשמשהו חדש מופיע בנו או לנו? ומה הביאו?

       

      קראתי אתמול משהו בהקשר:

      אנשים לא מחפשים את המשמעות לחיים. הם מחפשים התלהבות שבלהיות חי (ג'וזף קמפבל כפי שמביא אותו פילוסוף מאוניברסיטת בר אילן ששמו נשכח ממני).

      כשאתה עושה סקס או קופץ באנג'י או מקים חברה או מפלגה באותו רגע אתה לא פילוסוף אלא עושה משהו שמהנה אותך או עשוי להנות אותך מאד...

        13/5/13 01:19:

      צטט: פיני יחזקאלי 2013-05-12 22:37:41

      כאורדר היא הדיאלקטיקה הבלתי מפסקת שבין כאוס לסדר... וההתמודדות עימה נגזרת מאופיינו. אוהבי העמימות חוגגים על ההזדמנויות שבה ולומדים לקבל את הסיכונים כמות שהם. אוהבי הסדר מתעלמים, כאילו אנו חיים בעולם ליניארי. והתוצאות - אינן קשורות, מפני שבעולם כיאורדי, ניתן להתנהג נכון ולהצליח; להתנהג נכון ולהיכשל; להתנהג לא נכון ולהצליח ולהתנהג לא נכון ולהיכשל... כיאורדיות בהתגלמותה!

       

       

      תודה רבה לך יקירי, כרגיל הפלאת להסביר ולמעשה אתה נותן כאן הצצה חשובה וקשורה בעבותות לכאורדר-כאוסדר, והיא המורכבות.

        13/5/13 01:17:

      צטט: אבו ג'ילדה 2013-05-12 21:49:40

      היי מגיע לך כוכב על ההשקעה והנכונות לקח לי הרבה זמן לקרא ולכן ....1. בכול אדם יש גנים המיוחדים רק לו 2. לא כול אחד מסוגל להוביל , להיות מנהיג , להיות רציונאלי , לקחת משימות ,לקחת אחריות 3. בעיות לא קימות בעולם האדם יצר אותם ולכן " מה שאתה לא יכל לתקן אל תקלקל " יש רק קונפליקטים בשרשרת המזון . 4. הפחד משתק . הוא משתק את ההיגיון ונובע מ " סל התרופות " שהיו בבית כלומר : התנהגות הוריו ! 5. אין הכושי יחליף עורו ונמר חברבורותיו ( חוץ מייקל ג'קסון לבסוף גם האף נפל לו ) 6. אנו חיים בחברה מטומטמת ביסודה " נעשה ונשמע " ???? אין הגיון ואז באים העונשים כלומר : תלמד תוך כדי נסיון . 7. בחברה כזאת נוצרות " חברות " למניהם אשר כאילו פותרת לאדם את הבעיות שלו ומראה לו איך ( הגיון בריא היה מונע ממנו מלהתחילה לעשות שטויות ) " קואצ'ינג " למשל עם תואר " אקדמאי " ???? " לופט גישפט " ( עסקי אויר ) ןהמטומטם משלם כדי לתקן את דרכיו אז מה השתנה 4000 שנה ? נוסעים במרצדס במקום על גמל ? אחלה שבוע

       

       

      תודה רבה לך, נשמע כמו שאתה אינך מאמין בלמידה...אבל אני לא מאמינה לך.

        13/5/13 01:16:

      צטט: shabat shalom 2013-05-12 09:00:48

      נראה לי שהחלוקה בין הכוחות השמרניים שבנו לבין הכוחות הכאוסדרים שלנו עומדת בעיה שהגדרתה עשויה (או עלולה) לטמון בתוכה כבר את פתרונה: "האדם מחפש משמעות" לאלו בני האדם שהגדירו כבר את משמעות חייהם ולא מחפשים עוד, ולאלו בני אדם יש משמעות לחיים שלהם אבל כל הזמן הם נעים ברוח שמביאה ומציגה בפניהם משמעויות חדשות ושונות.

       

       

       

      תודה לך, משמעות איפה תמצא אותה? ובעיקר משמעות חדשה, פורצת דרך איפה היא נמצאת? ואיך אנחנו חשים כשמשהו חדש מופיע בנו או לנו? ומה הביאו?

        12/5/13 22:37:
      כאורדר היא הדיאלקטיקה הבלתי מפסקת שבין כאוס לסדר... וההתמודדות עימה נגזרת מאופיינו. אוהבי העמימות חוגגים על ההזדמנויות שבה ולומדים לקבל את הסיכונים כמות שהם. אוהבי הסדר מתעלמים, כאילו אנו חיים בעולם ליניארי. והתוצאות - אינן קשורות, מפני שבעולם כיאורדי, ניתן להתנהג נכון ולהצליח; להתנהג נכון ולהיכשל; להתנהג לא נכון ולהצליח ולהתנהג לא נכון ולהיכשל... כיאורדיות בהתגלמותה!
        12/5/13 21:49:
      היי מגיע לך כוכב על ההשקעה והנכונות לקח לי הרבה זמן לקרא ולכן ....1. בכול אדם יש גנים המיוחדים רק לו 2. לא כול אחד מסוגל להוביל , להיות מנהיג , להיות רציונאלי , לקחת משימות ,לקחת אחריות 3. בעיות לא קימות בעולם האדם יצר אותם ולכן " מה שאתה לא יכל לתקן אל תקלקל " יש רק קונפליקטים בשרשרת המזון . 4. הפחד משתק . הוא משתק את ההיגיון ונובע מ " סל התרופות " שהיו בבית כלומר : התנהגות הוריו ! 5. אין הכושי יחליף עורו ונמר חברבורותיו ( חוץ מייקל ג'קסון לבסוף גם האף נפל לו ) 6. אנו חיים בחברה מטומטמת ביסודה " נעשה ונשמע " ???? אין הגיון ואז באים העונשים כלומר : תלמד תוך כדי נסיון . 7. בחברה כזאת נוצרות " חברות " למניהם אשר כאילו פותרת לאדם את הבעיות שלו ומראה לו איך ( הגיון בריא היה מונע ממנו מלהתחילה לעשות שטויות ) " קואצ'ינג " למשל עם תואר " אקדמאי " ???? " לופט גישפט " ( עסקי אויר ) ןהמטומטם משלם כדי לתקן את דרכיו אז מה השתנה 4000 שנה ? נוסעים במרצדס במקום על גמל ? אחלה שבוע
        12/5/13 16:30:
      פעם כאן ופעם שם. כל מצב על פי הזמן המקום והרגע.
        12/5/13 09:00:
      נראה לי שהחלוקה בין הכוחות השמרניים שבנו לבין הכוחות הכאוסדרים שלנו עומדת בעיה שהגדרתה עשויה (או עלולה) לטמון בתוכה כבר את פתרונה: "האדם מחפש משמעות" לאלו בני האדם שהגדירו כבר את משמעות חייהם ולא מחפשים עוד, ולאלו בני אדם יש משמעות לחיים שלהם אבל כל הזמן הם נעים ברוח שמביאה ומציגה בפניהם משמעויות חדשות ושונות.

      פרופיל

      שרה בכור
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      שרה בכור

      אינטליגנציה עסקית

      אינטליגנציה עסקית/אירגונית