כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אריק גינזבורג מוזיקה, אומנות, ארכיטקטורה הגות ספרות ובכלל

    כותב על ומשמיע מוזיקה בעיקר קלאסית,, ג'אז אבל לא רק . הגיגים על אומנות , ארכיטקטורה אבל לא רק.

    0

    חלק 2 : אפקט בילבאו

    0 תגובות   יום שני, 20/5/13, 12:25

    ''
    חלק 2

    מחשבות  על "שינוי ייעוד" : [ המשך ל "אפקט בילבאו"]

    מאז שמשפחת גוגנהיים יזמה והקימה את הקמת המוזיאון הסנסציוני בבילבאו  נוהרים לעיר כמיליון איש בשנה רק כדי לראות את הבניין ה"מטורף" [ במרכאות או שלא ] . במילים אחרות בניית המוזיאון בבילבאו "העלתה את העיר על המפה" ויצרה את המונח "אפקט בילבאו" שמשמעותו הפוטנציאל שיש לבניין להיות אבן שואבת הממגנטת מבקרים לעיר או למקום שרוב הסיכויים שלעולם לא היו מגיעים אליו אלמלא אותו בניין היה מוקם שם. עבור אדריכלים כמובן שהתופעה שהמונים  נוהרים כדי לצפות בארכיטקטורה בזכות עצמה ולא בזכות מה שהיא מכילה נישמע  כחזון אחרית הימים. למעט הפירמידות במצרים, הטאג' מאהל, מקדשי המאייה ועוד מספר פלאי תבל שנוצרו בידי בני אדם ושאפשר למנות אותם על אצבעות יד אחת, תופעה כזאת כמעט ואינה מוכרת ועל פניו עלינו האדריכלים [כביכול?]לברך עליה.

    האומנם?

    האדריכל הצ'כי אדולף לוס שהוא עצמו כאדריכל לא בנה הרבה אך שלמשנתו נודעה חשיבות רבה על עולם האדריכלות טען כי אדריכלות אינה אומנות כלל וכלל למעט במקרה אחד : תכנון מצבות.בניין ניבנה כדי לתת מענה לצורך מסויים, מה שאנחנו מגדירים כפונקציונאליות שלו: בניין משרדים נועד להיות מקום עבודה, בניין דירות מיועד למגורים, כנסייה היא בניין שתוכנן עבור אנשים להאסף בו, להרהר, להתפלל, להרגיש קירבה לאל, ביח"ר הוא מבנה שאמור לספק חלל לייצור, בנייה והרכבה של מוצרים, אודיטוריום נועד לאפשר האזנה למוזיקה הרצאות וכיוב'.
    אבל מה קורה כאשר הפונקציונאליות של בניין ניתפשת כמישנית, בניין שהייעוד שלו בעיני מי שיצר אותו  איננו הדבר החשוב ביותר במקרה הטוב, בניין שלא תוכנן לפי הפרמטר של מה אמור להיות השימוש שלו ובמקום זאת הבניין עצמו כאובייקט שיש לו זכות קיום בפני עצמו הוא העיקר, שזאת היתה המטרה שלשמה תוכנן והוקם ואין בילתה . האם גישה זאת לא הופכת את אותו בניין [מעצם ההגדרה] ל"לא ארכיטקטורה"? , לאובייקט שזכות הקיום שלו היא היותו אובייקט או מונומנט ??? או שבעצם הפונקציונאליות שלו שונתה  לדוגמא ממקום שבו ניתן לראות אומנות לבניין שמטרתו להגדיל את מספר המבקרים בעיר ואולי לבניין שנועד לתת ביטוי לאגו של הארכיטקט? הרי גם  שני האחרונים הם סוג של מטרה [ולאנשים שונים יש מטרות שונות].

    אם לחדד את השאלה: מה הטעם בבניית אודיטוריום שהאקוסטיקה שלו איננה מאפשרת להאזין בו למוזיקה או שקווי הראייה שבו משורות מסוימות אינם מאפשרים לצפות במה שמתרחש על הבמה? האם יש סיבה לבנות אולם מופעים שאת המוזיקה המנוגנת בו נישמע הרבה פחות צלול וחד מאשר אילו הקשבנו לה במערכת המותקנת בפרטיות של מכוניתינו ואת המופע שהיינו הולכים לראות בו היינו רואים עשרת מונים יותר טוב  בנוחיות של הכורסא החביבה עלינו ובזמן שמתאים לנו בבית, בעודינו  לוגמים כוס שרדונה ?

    מצד שני האומנם אין  הצדקה להקים את אולם הקונצרטים כבניין שמתפקד כמועד עלייה לרגל ואפילו הופך להיות לאייקון ולסמל לא בנוסף לתיפקודו המושלם כאולם קונצרטים אלא במקום התפקוד שלו כאולם קוצרטים ? במילים אחרות האם אין הצדקה להקים בניין שממלא ב"ראייה רחבה" [האומנם רחבה ולא צרה ?] מטרה אחרת לחלוטין מהייעוד המקורי שלו בהנחה שאותו בניין מהווה קוריוז , פלא אדריכלי [ איזה פלא אדריכלי יש בבניין שהוא כישלון תיפקודי-שהרי מהגדרת המונח כבר אין זו אדריכלות ?] העומד בזכות עצמו?                                       האומנם אין היישות החדשה של ה"בניין" חשובה עשרת מונים [חשובה למי ובאיזה אופן? ללקוח? מבחינת הריווחיות שלו? וריווחיות עבור מי? עבור העיר כולה ? עבור החברות בעיר שמשכירות רכבים? עבור בתי המלון בעיר?] מאשר היותו [לדוגמא] במה למופעים ?          שהרי כאמור ממילא למוזיקה אנחנו יכולים  להאזין במקומות אחרים ובמופע נוכל לצפות באמצעות מסך הטלוויזיה בנוחות ובפרטיות שיש לנו בביתינו . ואם זה מה ש"נכון" אזי למעשה הגדרת הבניין כמוזיאון, אודיטוריום וכו' איננה אלא  שם תואר ריק מתוכן בלבד. 

    חייבים להודות, גם אם איננו מתלהבים מכך, שאת המטרה של הפיכת מקום אנונימי לאטרקציה בינלאומית לא ניתן היה להשיג, וודאי וודאי לא באותה רמה של הצלחה בדרך אחרת? 

    אבל כאמור השאלה היא : חשוב למי? הרי עדיין ישנם אנשים שנוהגים ואף אוהבים להסתובב במוזיאונים כדי להתרשם ולההנות מחפצי אומנות, או כאלה שבאים למשל למוזיאון עם הילדים שלהם [שלהם עצמם אין שום עניין בארכיטקטורה לשמה] כדי לפתוח ביניהם את עולם האומנות. וגם הפעם......יהיה המשך

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אריק גינזבורג
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין