כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    בשביל הזהב

    למה לדחות למחר את מה שאפשר לדחות לשנה הבאה?

    0 תגובות   יום רביעי, 13/11/13, 13:57

    כל עונת פרסים מאופיינת במשחקי חילופי מומנטום. רובם אינם קיצוניים ומתבססים על אהדה שסרט מסוים רוכש במשך שבועות של הקרנות ועבודת יחסי ציבור יסודית. מעטות הפעמים בהן סרט בבת אחת הופך למועמד מוביל לאוסקר, או יוצא לחלוטין מהמרוץ. כדי להרוויח או לאבד מומנטום במהירות כזו, נדרש סרט טוב, או גרוע, במידה קיצונית, מה שכמעט ואינו מופיע בחלק הזה של השנה ללא התרעה ראויה מראש.

    עם זאת, יש גורם אחד שיכול לשנות בפתאומיות את התמונה ולהעלים לגמרי מועמד מוביל מהמרוץ: דחיה.

     

    לא דחיה של גועל, אלא דחיה בתאריך ההפצה. מדי שנה, נתקלים סרטים רבים בצורך לעכב את יציאתם במספר חודשים, לרוב משיקולים של מחסור בזמן, או שינוי בהערכות לגבי ביצועיהם הכספיים. זה חלק מהליך העבודה בהוליווד ובעולם הקולנוע בכלל. אף מפיץ לא רוצה לגלות מאוחר מדי שהסרט שכל כך השקיע בקידומו, לא מביא מספיק צופים לאולמות ואף מפיץ לא יבחר להוציא בסוף השנה את הסרט שפחות סביר שיהיה מועמד לפרסים.

    שני סרטים, שנחשבו חזקים בתמונת האוסקר של השנה, כבר יצאו ממנה משיקולי זמן. "פוקסקאצ'ר" של בנט מילר, על חקירת רצח של מתאבק אולימפי בידי חולה נפש, הוא שילוב של שני הנושאים בהם עסק מילר בסרטיו הקודמים: אכזריות האדם ("קפוטה") ועסקי הספורט המקצועי ("מאניבול"). צילומי הסרט החלו באוקטובר 2012 והיו אמורים להסתיים בתוך פחות משנה. פוקסקאצ'ר כבר הוזמן להקרנה בפסטיבל מכון הקולנוע האמריקאי, שנערך בשבוע שעבר, אולם עיכובים בהפקה הביאו לכך שנכון לרגע זה, הסרט עדיין נמצא בצילומים. הערכה זהירה מדברת על כך שהפקתו תסתיים בתחילת 2014, אולם לא ברור מתי יהיה מוכן להפצה. אני לא יודע האם העיכובים נובעים מקפריזות של במאי פרפקציוניסט, כפי שקורה לעתים, או מטעמים טכניים גרידא. אני רק יודע שאת פוקסקאצ'ר, לא נראה באוסקר השנה.

    הסרט הנוסף שיציאתו עוכבה ברגע האחרון, הוא "ציידי האוצרות" של ג'ורג' קלוני. לסרט כבר יצא טריילר שמגלה לא מעט פרטים על העלילה, יש לו קאסט עטור כוכבים וכבר סמנו אותו כפייבוריט אפשרי לזכיה באוסקר. קלוני הוא מחביבי האקדמיה בעשור האחרון, עם שתי זכיות (כשחקן משנה וכמפיק) ועוד שש מועמדויות כשחקן, תסריטאי ובמאי. העיסוק של ציידי האוצרות ביחידה שתפקידה להציל יצירות אמנות מידי הנאצים בזמן מלחמת העולם השניה, נשמע כמו משהו שידבר בקלות הן לחברי האקדמיה והן לציבור הצופים. אלא שבמקום לצאת בתאריך המתוכנן, 18 בדצמבר 2013, הישר אל תוך הקלחת של סרטי האוסקר, ציידי האוצרות נדחה בפתאומיות ל-7 בפברואר 2014. זו דחיה מפתיעה במיוחד מכיוון שמדובר בשנמוך משמעותי במעמדו של הסרט. דצמבר הוא ההזדמנות האחרונה להשיג את תשומת לבם של מעניקי הפרסים היוקרתיים והקרבה לחג המולד, אמורה להבטיח הצלחה קופתית. תחילת פברואר, לעומת זאת, זה בית קברות. לשם האולפנים מעבירים את הסרטים שאין להם אמון רב ביכולתם להניב רווחים ומנצלים את העונה החלשה שבין האוסקר והקיץ, בכדי להשקיע פחות בפרסום ויחסי ציבור. כך מוקטנות ההוצאות על שיווק הסרט ואיתן הסיכוי לנזק כספי.

    אז זה מה שהמנהלים בקולומביה חושבים על הסרט החדש של ג'ורג' קלוני? שלא רק שאין לו סיכוי להיות מועמד לאוסקר, אלא גם הקהל לא יטרח לראות אותו? נהוג לתרץ דחיה שכזו בבעיות של לוח זמנים. סרטים רבים מתעכבים עוד כמה שבועות, או חודשים, לפני יציאתם כי טרם הושלמו כל הצילומים הנדרשים ותהליך הפוסט-פרודקשן עוד רחוק מסיומו. במקרה של ציידי האוצרות, עולה חשד שהאולפן פשוט לא מאמין בסרט ומעדיף לדחות אותו לתאריך בו יגרום פחות נזק כלכלי.

    לא תמיד הדחיות האלה מבשרות על יציאה מוחלטת מהמרוץ. מרטין סקורסזה עובר כבר זמן מה על "הזאב מוול סטריט". אפילו יצא לפני כמה חודשים טריילר שלא נראה יוצא דופן במיוחד, אבל גם נמנע כמעט לחלוטין מלחשוף מידע על העלילה. יש שם את לאונרדו דיקפריו, מתיו מקונוהי וג'ונה היל ואת התסריט כתב טרנס וינטר, יוצר הסדרה "אימפריית הפשע". נשמע מבטיח, אולם פחות מחודש לפני יציאתו המתוכננת (יומיים אחרי כתיבת פוסט זה), נודע כי הסרט לא יצא בזמן. שמועות עקשות דברו על כך שהאולפן לא מרוצה מאורכו של הסרט ומעדיף להוציא אותו, בדומה ל"ציידי האוצרות", בתקופה פחות אטרקטיבית, מתוך אמונה שהקהל לא יבוא לראות סרט באורך מדווח של 220 דקות. זמן קצר לאחר מכן, הגיע הודעה מרגיעה, לפיה הסרט יהיה מוכן השנה ויצא לאקרנים בחג המולד. הוא יהיה קצר יותר, פחות משלוש שעות, אולם סקורסזה חוזר לתמונת האוסקר עם סרט שלפחות כרגע, אף אחד כולל הבמאי, לא ראה את הגרסה הסופית שלו.

     

    הרשו לי לציין שני מקרים של דחיה שדווקא עזרה לסיכוייו של הסרט בסוף השנה. "למצוא את ארץ לעולם לא" היה אמור לצאת לאקרנים בסוף 2003. משיקולים שונים, בהם יציאתו של סרט אחר שעוסק בדמותו של פיטר פן באותה שנה, החליטה חברת מירמקס לעכב את יציאת הסרט בשנה שלמה. הדבר לא פגע במעמדו של הסרט, שהיה מועמד לאוסקר בקטגוריית הסרט הטוב ביותר וזכה בפרס על הפסקול המקורי. באותה שנה, זכה בפרס הגדול "מיליון דולר בייבי", סרט שעשה את המסלול ההפוך. במקום לצאת לאקרנים כמתוכנן בתחילת 2005, הגיע סרטו של קלינט איסטווד לקולנוע כבר בדצמבר של 2004. הכניסה המאוחרת למרוץ סללה את דרכו לזכות בארבעה אוסקרים, כולל לסרט הטוב ביותר ובמידה רבה, תרמה לזכייתו שנתיים לאחר מכן של מרטין סקורסזה, שהפסיד לאיסטווד את פרס הבימוי ב-2004.

    עוד דחיה שהתבררה כרעיון טוב, היא של סרט שכרגע נמצא חזק בתמונת האוסקר. "כח משיכה" היה אמור לצאת בנובמבר 2012, אולם הפצתו נדחתה בכמעט שנה. הוא היה מוכן בזמן בכדי לפתוח את פסטיבל ונציה בקיץ האחרון, אבל הגיע לאקרנים בארה"ב רק לפני כחודש. ככל הידוע לי, לא ניתנה סיבה רשמית לדחיה הממושכת, אולם מי שראה את הסרט יכול לנחש שהדבר קשור כנראה לכמות העבודה העצומה שהושקעה בעריכת הסרט והשלמת האפקטים בו. נכון לעכשיו, כח משיכה אולי לא נראה כמו זוכה סביר באוסקרים לא טכניים, אבל הוא בהחלט אחד הסרטים המוערכים והמצליחים מסחרית של סוף השנה. מי שהסכים לא ללחוץ על אלפונסו קוארון להשלים את הסרט עד נובמבר דאשתקד, עשה בחירה נכונה.

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אביעד שמיר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין