כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - בשלח , שבת שירה

    13 תגובות   יום חמישי, 9/1/14, 21:55

    לא רק מה לבקש אלא גם איך לבקש

    לאחר נס קריעת ים סוף מגיעים עם ישראל למקום ששמו אילים

    - "ושם שתיים עשרה עיינות ושבעים תמרים".

    משם נוסעים בני ישראל ומגיעים למדבר סין ושם הם מתלוננים למשה ולאהרון :

    "מי יתן מותנו ביד ה' בארץ מצרים בשבתנו על סיר הבשר באכלנו לחם לשובע , כי הוצאתם אותנו אל המדבר הזה להמית את כל הקהל הזה ברעב" .

    תגובת הקב"ה למשה היא :

    "הנני ממטיר לכם לחם מן השמיים..." (שמות טז, ד)

    - הקב"ה נותן לעם ישראל את המן, אוכל ניסי .

    לאחר תלונה כזאת של עם ישראל שכל כך צמודה ליציאת מצרים , שעם ישראל מדבר על התנאים הטובים שהיו להם במצרים , ושהיה עדיף להם למות במצרים , היינו מצפים שהקב"ה יעניש את עם ישראל או לכל הפחות יכעס עליהם .

    אך הדבר לא קורה כאמור , אלא הקב"ה נענה לבקשתם .

    אמנם משה ואהרון בדברם אל העם מזכירים שיש בעייתיות מסוימת בדבריהם :

    "ויאמר משה בתת ה' לכם בערב בשר לאכול ולחם בבוקר לשבוע , בשמוע ה' את תלונותיכם אשר אתם מלינים עליו, ונחנו מה לא עלינו תלונותיכם כי על ה'... כי שמע את תלונותיכם" (טז, ח- ט).

    אמנם גם הקב"ה מביע כעס כלפי העם , אמנם הדברים מכוונים כלפי חסרי האמונה שמשאירים מן המן עד הבוקר או שיצאו ללקוט מהמן בשבת :

    "עד אנה מאנתם לשמור מצוותי ותורותי..." (פס' כח) ,

    אך הדברים לא מכוונים כנגד התלונה על האוכל אלא על חוסר האמונה במן וחוסר שמירת השבת .

    מדוע הקב"ה לא כועס על בני ישראל בסיפור זה ?

    ואם אין כאן כעס או עונש , מדוע מופיעה הלשון 'וילונו' ?

    בזמן הליכתם של ישראל במדבר , הם אכן הגיעו למצב שבו לא היה להם אוכל , תלונתם הייתה מוצדקת ולכן הקב"ה מיד נענה לבקשתם ומביא להם את המן .

    לכן הקב"ה לא רואה צורך להעניש את עם ישראל כיוון שבקשתם הייתה מוצדקת .

    אמנם התורה וגם משה מזכירים את הלשון של תלונה כיוון שיש דרך לבקש דברים , גם אם הם מוצדקים .

    העם לא מבקש רק אוכל אלא מזכיר את ארץ מצרים ואת התנאים הטובים שהיו שם .

    העם אף מוסיף שהלוואי והיו מתים שם במצרים ולא כאן במדבר .

    יש כאן כפיות טובה כלפי הקב"ה שהוציא אותם מבית עבדים .

    אמנם הקב"ה לא מעניש אותם כי הבקשה מוצדקת ויתכן וקשה לצפות מעם של עבדים לסגל לעצמם בזמן כה קצר הרגלים של דרך ארץ , סבלנות ודיבור נאות .

    על דברים אלה הם יצטרכו לעבוד ולהתחנך עליהם במדבר , אך לעצם העניין אין כאן כעס ועונש כלפי העם .

    לכל אדם יש בקשות בחייו , גם מהקב"ה גם מבני משפחתו .

    גם כאשר הבקשות מוצדקות צריך לדעת כיצד לבקש אותם.ראשית באמת צריך לבדוק האם הבקשה מוצדקת , האם היא הכרחית , האם זה מותרות , האם יש לך כבר את מה שאתה מבקש ואתה רוצה עוד...

    אחר כך צריך לנהוג כבני חורין ולא כעבדים , לדעת איך מבקשים , איך מדברים בנימוס ובדרך ארץ , ללא כפיות טובה בטוב שקיים , לדעת להכיר בו ולהוקיר על קבלתו , גם כלפי שמיא וגם כלפי בני האדם .

    עם ישראל גם עבר תהליך דומה וניתן לראות זאת בתלונות שלהם שבסוף ספר במדבר, בהם נעמיק כשנגיע אליהם .

     

    מתי מגיע עמלק והכלים לנצחו

    עם ישראל יוצא ממצרים, עובר את ההתמודדות מול המצרים בקריעת ים סוף והנה כאשר נראה שמתחילים דרך חדשה , מסלול חדש של עם בני חורין , מגיע עמלק ונלחם עם בני ישראל ברפידים . חז"ל מסבירים שמקום זה נקרא כך כי שם רפו ידיהם מן התורה וכך הצליח עמלק להילחם בישראל . בכל מקרה , עמלק הוא העם הראשון שמעז להילחם נגד עם ישראל ואינו לומד ממה שקרה למצרים בעשרת המכות ועל הים .

    עם ישראל אמנם מצליח לנצח את עמלק בזכות כח האמונה "ויהי ידיו אמונה..." , אך ודאי שמלחמתו של עם ישראל הכניסה כוחות שליליים בעם ישראל , דבר שגרם לכך שמדרגתם לא תהיה כל כך גבוהה , ויש גם שמסבירים כך את העובדה שעם ישראל נפל בחטא העגל למרות המעמד הגדול של ההתגלות האלוקית בהר סיני .

    עמלק בגימטריה - ספק .

    יצר הרע בא ומכניס ספיקות בלב האדם בדיוק בשלב שבו האדם מקבל על עצמו להיכנס לתהליך של השתנות , של השתפרות , של הליכה בדרך הטובה .

    בכדי שלא יווצר רצף והתמדה בתהליך ההשתנות , דבר שיגרום להצלחת התהליך , אז מגיע יצר הרע ומטיל ספק בלב האדם ביכולתו להצליח ובאמת לחולל בעצמו שינוי .

    כשאנחנו מקבלים על עצמנו איזה מעשה טוב , איזו הנהגה טובה - בדיוק אז בתחילת הדרך מגיע יצר הרע .

    שתי ברירות בידינו - ליפול ולהיכנע לתחבולותיו ושכנועיו של יצר הרע .

    דבר זה קורה לרבים , שמתייאשים מיד עם תחילת הדרך עוד לפני שהם יוצרים רצף של התקדמות. האפשרות השנייה היא להבין שיצר הרע, כוחו של עמלק, הוא שמערער לך את הביטחון ומעלה אצלך מחשבות של ספק בדרך שבחרת וביכולת שלך להצליח.

    משה מרים את ידיו לשמיים, ואמנם הוא גם נדרש לעזרה ותמיכה בידיו על ידי יהושע וחור, וכך עם ישראל מנצח.

    כאשר האדם מרים את עיניו לשמיים, נושא תפילה, מאמין ביכולתו להצליח בגלל שה' איתו, ה' הוא הנותן לך את הכח לפעול ולהצליח- אז האמונה הזו בצדקת הדרך מובילה לניצחון ולהתגברות .

    ואכן לא תמיד יכול האדם להתגבר בכוחות עצמו וכפי שמשה היה צריך את תמיכתם ועזרתם של יהושע וחור , כך צריך לדעת שגם אנחנו צריכים עזרה , וצריך לדעת לא להתבייש לבקש אותה ממי שיכול לעזור לנו בעניין זה .

    נקודת המשבר מגיעה בדיוק בתחילת התהליך , שלב אחד אחרי שהאדם החליט לקחת את עצמו בידיים ולחולל שינוי קטן או גדול .

    תפקידנו אז הוא להתמלא באמונה בה' ובהחלטה שקבלנו על עצמנו , לזכור למה קבלנו אותה ועד כמה אנחנו רוצים את היעד שהצבנו לעצמנו .

    כוחה של האמונה ושל התפילה הם המתכונן לניצחון על הספק. 

    דרג את התוכן:

      תגובות (13)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        16/1/14 02:44:
      שלמה היקר! הפוסט שלך בעניין האמונה מעניין מאד שאוב מהמקורות. ''כאשר האדם מרים את עיניו לשמיים, נושא תפילה, מאמין ביכולתו להצליח בגלל שה' איתו, ה' הוא הנותן לך את הכח לפעול ולהצליח- אז האמונה הזו בצדקת הדרך מובילה לניצחון ולהתגברות'' . הנושא ''אמונה'' ככלל מה זאת אמונה איך היא נרכשת? עד כמה היא מוליכה קדימה? או ההיפך מוליכה את האדם לאחור? זו שאלה מורכבת מאוד, רבים ניסו להשיב עליה אפילו לחקור אותה. אני חושבת שאמונה נותנת המון כח. ובכל זאת האדם צריך לדעת את מגבלות גבולות יכולותיו. תודה לך. אסתר-חן
        13/1/14 07:14:

      כמה חוכמה תמונה פה !

        11/1/14 23:55:

      .

      "יד המקרה"?

      שם האמא של אריאל שרון - דבורה (ורה).

      .

      אריאל שרון ז"ל - אריק.

        11/1/14 23:44:
      גם אם אתה בעל אמונה וגם אם אתה מתפלל אינך נענה לעיתים .ולך שלמה תודה על דברי ההסבר על הפרשה .מעטים יודעים שהמנהג לפזר פרורי לחם לצפרים בשבת שירה זה בגלל חטא החוסר אמונה ללקט מן ביום השישי עבור השבת ..........
        11/1/14 19:27:
      אמן
      שבת שלום.
        10/1/14 14:04:
      שבת טובה ונעימה.
        10/1/14 10:48:
      שבת מבורכת
        10/1/14 09:13:
      נהניתי... שבת של שלום...
        10/1/14 07:18:
      נהניתי לקרוא פרשה ופירושה אלה...תודה רבה ושבת של שלום!
      שבת שלום
        10/1/14 04:37:
      *פרשה מקסימה אהבתי שבת מבורכת:*)
      אהבתי. סופ"ש נעים.