כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אריק גינזבורג מוזיקה, אומנות, ארכיטקטורה הגות ספרות ובכלל

    כותב על ומשמיע מוזיקה בעיקר קלאסית,, ג'אז אבל לא רק . הגיגים על אומנות , ארכיטקטורה אבל לא רק.

    0

    Rendering איור וציור של ארכיטקטורה

    1 תגובות   יום רביעי, 16/7/14, 18:28

    ''

    ''
    ''
    ''

     

    "לראות" - הדמיות אדריכליות כמספרות סיפור                                                                        הצעה להרצאה בפקולטה לארכיטקטורה במכללת אריאל  

    מרצה : אדריכל אריק גינזבורג 

     

    א.רקע היסטורי

    הפרספקטיבה המאוירת והתפקיד שמילאה לאורך ההיסטוריה החל מגילוי חוקי הרכבתה ע"י ברונולסקי [ [1337-1444] .רק מאמצע המאה ה-18 הפכו איורים אדריכליים גם למטרה וגם לאמצעי. כאלה שיש להם קיום בזכות עצמם. הציורים של פיראנזי  [ 1720-1778 ], התהפוכות בחשיבות שיוחסה לאיורים התלת-מימדים במהלך השנים ומה היו הסיבות לכך. [לדוגמא : ביטול השימוש בפרספקטיבות בתקופת הבאוהאוס על רקע אידיאולוגי אך גם מחשש שבניינים בינוניים מנצחים בתחרויות תכנון תודות להדמיות מחמיאות מידי שלהם.והצעות טובות יותר נידחקות הצידה כתוצאה מהדמייה פחות טובה שלהם; שובם של הפרספקטיבה והרנדרינג [גם] כדרישה בהשתתפות בתחרויות בתקופה הפוסט מודרנית ].                                                                          דוגמאות מעולם הציור הקלאסי והמודרני : איך עושים פרספקטיבה "לא נכונה" ואילו מטרות זה משמש : "סצנת הקרב בסן רומנו" [1450] של אוצ'לו, "חדר השינה של וואן גוך בארל" [ 1889 ]  ו"דומם" [ 1879] של סזאן .

        

    ב. הרנדרינג [Rendering ]  -  מה זה "רנדרינג" והחשיבות שיש לו בתכנון האדריכלי 

    המחשה - הרנדרינג הוא ציור שמתרגם שרטוטים דו-מימדיים [ תוכניות, חזיתות וחתכים ] לתמונה תלת ממדית של הבניין או של חללי הפנים בו.        

    בהדמייה האדריכלית  ישנה התייחסות לנושאים שלהלן :

    עומק - תלת מימדיות

    אור

    צללים

    חומרים וטקסטורה                                                                                           

    קונטקסט – הבניין בסביבה שלו                                                                                             אנשים,מכוניות,עצים וריהוט לצורך מתן קנה מידה לאיור

    שמיים ועננים                                                                                            

    השתקפויות [זכוכית ומים וכו']

                                                               

    ג. סוגים שונים של רנדרינג ולאיזו מטרה משמש כל אחד מהם :                                               1.ההדמיה ככלי שיווק – הדמיות מוגמרות ומלוטשות שמשמשות יזמים [ואדריכלים] כדי "למכור" פרויקט ללקוחותיהם או בתחרויות תכנון.                                                                                 2. תכנון "הפוך" – הכנת פרספקטיבות  כחלק מתהליך התכנון. הדמיות אדריכליות שנעשות תוך כדי התכנון הן כלי נוסף בידי המתכנן [ מעבר  לתוכניות, חזיתות וחתכים] שמעניק למתכנן בסיס רחב יותר לשקול פתרונות תיכנוניים. במילים אחרות תרגום שרטוטים דו מימדיים לתמונה תלת מימדית הוא כלי חיוני בקבלת החלטות .שרטוטים דו-מימדיים רק מייצגים חללים  ובניינים שהם בפועל תלת מימדיים . קבלת החלטות על בסיס של מידע חלקי היא יותר מבעייתית.                                         3.סקיצות ביד חופשית וללא קנה מידה [ בחלק מהמקרים של איזורים מסויימים בבניין כגון איזור הכניסה, פטיו, לובי וכו' ] , שנעשות בד"כ תוך כדי תכנון ומשתלבות בתהליך של סיעור מוחות ושמטרתן להמחיש ללקוח [ולמתכנן עצמו] סוגיות כגון קנה מידה, אופי,חומרים צבעים טקסטורה.       4. פנטזיות וחלומות : יו פאריס, סנט אלייה, שינקל : ,חלומות, תיקוות, נבואה, הרואיות, אידאליזצייה, עתידנות.הדמיות של פרויקטים דימיוניים ; פרספקטיבות של פנטזיות ונבואה.                                                                  

    ד. בניית פרספקטיבה  

    1. הרכבת פרספקטיבה בדרך מקוצרת וזריזה כאשר יש צורך להכין מספר רב של פרספקטיבות בזמן קצר.                                                                                                                         2. החשיבות שיש לקביעת מיקום נקודת המבט [station point ]: מה המשמעות של המרחק, הזווית והגובה ממנה "ניראה" את הבניין ? החשיבות שיש לבניית פרספקטיבה מנקודות מבט שמהן אפילו לא יראו את הבנין לכשיוקם.                                                                                                   3.הקשר בין התכנון האדריכלי לבין נקודת המבט של ההדמייה [ר להלן סעיף ז–2] : איזו נקודת מבט "תספר את הסיפור" בצורה הטובה ביותר.


    ה.מדיומים שונים של רנדרינג : התאמת שיטת הציור וסוג המשטח עליו מציירים לארכיטקטורה ולאופי האיור [ נינוחות, ריאליזם, חלום, דרמה והרואיות]

    פסטלים יבשים ופסטלים על בסיס שמן                                                                                   מכחול: אקוורלים אקריליים גואש שמן מברשות יבשות בדיו                                                         Air brush                                                                                                                         עפרונות [רגילים צבע פסטלים פחם]

    סוגים של נייר [נייר סקיצות, נייר אקוורל, משטחים קשים, קנבס ועוד.]

    1.דוגמאות מאיורים אדריכליים שנעשו בכל אחד מהמדיומים דלעיל וכיצד כל אחד מהם מותאם לתפיסה האדריכלית ולסגנון שונה של ארכיטקטורה.                                                                                    

    ''
                                    2.מה היתרונות והחסרונות של כל אחת משיטות הציור וסוגי הנייר [ מהירות ביצוע האיור, עלויות הציוד הנידרש, ספונטניות, נינוחות  ובאיזה אמצעי איור ניתן להשתמש מחוץ לסטודיו ולא על שולחן השרטוט, קרי עריכת רישומים בחוץ ובטיולים].

    ו. דוגמאות מההסטוריה של הציור האדריכלי

    1. הקו -תמצית הרעיון- הסקיצות שעשה מנדלסון כחייל בשוחות תחת הפגזות במלחמת העולם הראשונה : חיסכון, תנופה וספונטניות. הסקיצות של אוטזון בתחרות בית האופרה בסידני.                         2. הדמיות שהיתה להן השפעה על מהלך ההיסטוריה של הארכיטקטורה : אליאל סאארינן – אומנם רק מקום שני בתחרות למגדל השיקגו טריביון אבל פרספקטיבה ששינתה את מראה גורד השחקים .[ 1922] 

    3. הדמיות של מאיירים גדולים שממריאות מעבר לאיורים "נכונים" ומדוייקים ומה עושה אותן לכאלה . הדמיות וספרות הדמיות נבואיות הדמיות שמביעות התלהבות,                                            הרואיות, מסתורין, דרמה, תקוות וחלומות. החום בהדמיות שעשה וולקוט לבניין המושל של לוטיין בניו-דלהי  [ 1910-1917 ],  ההדמיות של המטרופוליס העתידני של יו פאריס [1889-1941 ] והתמונה הכללית במחיר הדיוק ושימת הלב לפרטים לעומת תדמית העיר העתידנית בסרט "מטרופוליס" [1927] של הבמאי הגרמני פריץ לאנג .                                                                                     

     

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ז. הסגנון המיוחד האופייני לאדריכלים מסויימים וכיצד הוא משקף את הארכיטקטורה הייחודית שלהם ?

    1. מפלצות ושדים - תקופת התחייה הגוטית והאיורים המלנכוליים .[אמצע המאה ה 18]
    2. פנטזיות ורומנטיקה: האידאל הגרמני באמצע המאה ה 18בידיו של האדריכל פרידריך שינקל : אדריכלות גוטית ונוף איטלקי .
    3. הפרספקטיבה הציוריות ממעוף הציפור, ביד חופשית, של ריצ'ארד נורמן שואו בלייסוודקארל [1868]  שמבטאת בצורה אופטימלית את קונספט מפלי הגגות.     
    4. בית המשפט של ההצעה של וויליאם ברג'ס לתחרות על בית המשפט  [1866] כפנטזיה מימי הביניים על עיר מוקפת חומה .                                           
    5. לואי קאהן ורישומי גירי השמן שעשה במהלך מסעותיו בשנות ה 60 .                                   ח.דוגמאות אישיות

    ההדמיה ככלי תכנון  [ ראה סעיף ג-3 דלעיל ] : דוגמאות מפרויקט עכשווי שלי : הכנת  הדמיות החל מהשלב הקונספטואלי של הפרויקט ; כיצד הדמיה בשלבים מסוימים עשויה ל"החזיר את המתכנן לשולחן השרטוט". [בחינת התקפות של התכנון האדריכלי באמצעות הדמיות תלת מימדיות בנוסף אך לא במקום תוכניות, חזיתות, וחתכים שאינם מספקים את כל האינפורמציה הנחוצה למתכנן על מנת לבחון את הפתרונות האדריכליים– השלמת החסר.                                                        

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
      לא הכרתי, תודה.

      ארכיון

      פרופיל

      אריק גינזבורג
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין