כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מהלב, מהבטן ושאר ירקות

    מעל הכוכבים

    16 תגובות   יום שלישי, 16/12/14, 02:00

    הזמן, הוא זה שמקיים את המקום

    אילולא הזמן, המקום לא היה קיים.

    כשאלך לעבודה. כש- זה זמן, הוא הכרח על מנת שתתקיים עבודה. בלעדיו, הייתי עכשיו בעבודה, בבית, בכל מקום, כלומר בשום מקום. המקום לא מתקיים ללא זמן, והזמן הוא גבול, נמדד, מפה עד פה יש זמן. עבר הווה עתיד. העבר היה, רגעים שהיו ואינם. כלומר לא מתקיימים. העבר לא קיים.

    העתיד יהיה, מהו? מחשבות על רגעים? כלומר העתיד מתקיים רק בראש, החומר העליון ביותר שקיים, אך עדיין חומר. כאן, עכשיו. מחשבה. הוא בפני עצמו? איננו קיים.

    וההווה?

    מתי קורה ההווה? ברגע זה ממש? כבר לא, הוא עבר. אולי עכשיו? ועכשיו..? ועכשיו?

    העבר ההווה והעתיד מתקיימים בעולם הזה

    העבר והעתיד נגועים בחומר.

    ההווה נשאר.  בכל מקום.

    בעולם הזה ובעולם "הבא".

     

     

    הווה..

    מה זה מזכיר לכם, המילה?

    שני קווים בין ה' ל- ה'..

    דרג את התוכן:

      תגובות (16)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        16/9/16 04:06:
      על פי חז"ל, מעמדה של המגילה כחלק מכתבי הקודש כלל לא היה ברור בתחילתה, וזמן רב לאחר חתימת המקרא התנהלה מחלוקת בין בית הלל ובית שמאי האם להחיל עליה את טומאת כתבי הקודש ולבסוף הוכרעה המחלוקת לטובת בית הלל והוחלט לקדשה כשאר הספרים. במסכת שבת כתוב שבשלב מסוים החכמים אף שקלו לגנוז לחלוטין את המגילה . ואף ספר משלי בקשו לגנוז. ואת הספרים של ה רמח"ל דנו לקבורה ואת מיעוטם לשריפה. עותקים בודדים של חלק מספרי רמח"ל שרדו בכתבי יד, ומהם התפשטו והועתקו בסתר עד הדפסתם במחצית השנייה של המאה ה-20. הרמח"ל כתב כשמונים ספרים וחלק מספריו עוסקים בקבלה, חלק במוסר, ואף חלק הם מחזות, וספרי שירה. 40 מספריו אבדו, והיום ידועים לנו רק כ-40.
        16/9/16 02:29:

      צטט: נירוואנה 2016-09-16 00:50:36

       

      קהלת זה אחד הספרים האהובים עלי למרות שזה לא בדיוק ספר זו מגילה.

      אין חדש תחת השמש זה פסוק שהגדשתי לו שנים של מחשבה .

      בעיניי הפסוק אומר ש החידוש הוא לא חדש לדוגמא : בתקופת המלך שלמה היו עגלות עם סוסים ואז המציאו עגלות

      חדשות יותר מפותחות אז אין חדש תחת השמש החידוש הוא לא חדש הוא תמיד היה ותמיד יהיה .

      ולדעתי עם נכנס יותר עמוק הוא  מתייחס לא רק לעולם הגשמי אלא גם לבני האדם לדוגמה : לא משנה כמה האנושות

      תתפתח בני האדם לא השתנו ,לא יהיה בהם כל חדש .

      המציאות שאנו חיים בה היא פיקציה בדמיון שלנו לגמרי.

      לכן העולם נקרא עולם מלשון העלם,המציאות הועלמה .

       

      (:

      גם אני הקדשתי לו שנים, למגילה כולה. הייתי קוראת אותה ברצף, כמה פעמים. לרוב פשוט מאזינה ברצף לעמיר בניון ששר- מדקלם אותה. כמה סודות פרושים בדברים שלו ובאיזו פשטות הוא שוטח הכל, כאילו ממש הכין לנו מתכון פשוט שמסביר לנו איך העולם בנוי- הבריאה, מה אנו בתוכו ואיך לחיות אותו.

       פלא פלאים

      זה מול העיניים ולא רואים

        16/9/16 00:50:

      צטט: אלו-נה 2016-09-15 22:39:31

      צטט: נירוואנה 2016-09-15 09:59:16

      הכנסת אותי למחשבות עמוקות . מה זה קיים? אם העולם הגשמי זה קיים אז הזמן לא קיים השעון קיים.

       

       

      נכון, זו המצאה שלנו, ולא חושבת שהמצאנו אותה כמו שהמצאנו את הדפוס, נניח, שפשה בעולם, אלא שזה היה שם קודם, גלום בתוך אור וחושך, יום ולילה, תופעות שהפכנו לסימנים ומשם זה התגלגל לזמן. מצד שני, גם הדפוס זה משהו שהיה מעולם כי אין משהו שהמצאנו מתוך עצמנו, כל רעיון שאי פעם נולד בעולם, נולד מתוך התבוננות שלנו על הקיים ומשחק של הדבר בראש שלנו, כמו נניח אווירון שנולד מהתבוננות בציפור, תורת הגרביטציה שנולדה מתפוח שנפל לניוטון על הראש וכן הלאה לגבי כל דבר בעולם.

      (קהלת א', ט) מַה-שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה וּמַה-שֶּׁנַּעֲשָׂה הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה וְאֵין כָּל-חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ: 
      (י) יֵשׁ דָּבָר שֶׁיֹּאמַר רְאֵה-זֶה חָדָשׁ הוּא כְּבָר הָיָה לְעֹלָמִים אֲשֶׁר הָיָה מִלְּפָנֵינוּ: 

      ואם הזמן, שנראה לנו אמיתי כל כך, הוא פיקציה בדמיון שלנו, אז איך אתה יודע שהעולם והמרחב והמציאות שאנחנו חיים בה היא לא פיקציה בדמיון שלנו?

      ----------------------------------------------------------------

      קהלת זה אחד הספרים האהובים עלי למרות שזה לא בדיוק ספר זו מגילה.

      אין חדש תחת השמש זה פסוק שהגדשתי לו שנים של מחשבה .

      בעיניי הפסוק אומר ש החידוש הוא לא חדש לדוגמא : בתקופת המלך שלמה היו עגלות עם סוסים ואז המציאו עגלות

      חדשות יותר מפותחות אז אין חדש תחת השמש החידוש הוא לא חדש הוא תמיד היה ותמיד יהיה .

      ולדעתי עם נכנס יותר עמוק הוא  מתייחס לא רק לעולם הגשמי אלא גם לבני האדם לדוגמה : לא משנה כמה האנושות

      תתפתח בני האדם לא השתנו ,לא יהיה בהם כל חדש .

      המציאות שאנו חיים בה היא פיקציה בדמיון שלנו לגמרי.

      לכן העולם נקרא עולם מלשון העלם,המציאות הועלמה .

        15/9/16 22:39:

      צטט: נירוואנה 2016-09-15 09:59:16

      הכנסת אותי למחשבות עמוקות . מה זה קיים? אם העולם הגשמי זה קיים אז הזמן לא קיים השעון קיים.

       

       

      נכון, זו המצאה שלנו, ולא חושבת שהמצאנו אותה כמו שהמצאנו את הדפוס, נניח, שפשה בעולם, אלא שזה היה שם קודם, גלום בתוך אור וחושך, יום ולילה, תופעות שהפכנו לסימנים ומשם זה התגלגל לזמן. מצד שני, גם הדפוס זה משהו שהיה מעולם כי אין משהו שהמצאנו מתוך עצמנו, כל רעיון שאי פעם נולד בעולם, נולד מתוך התבוננות שלנו על הקיים ומשחק של הדבר בראש שלנו, כמו נניח אווירון שנולד מהתבוננות בציפור, תורת הגרביטציה שנולדה מתפוח שנפל לניוטון על הראש וכן הלאה לגבי כל דבר בעולם.

      (קהלת א', ט) מַה-שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה וּמַה-שֶּׁנַּעֲשָׂה הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה וְאֵין כָּל-חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ: 
      (י) יֵשׁ דָּבָר שֶׁיֹּאמַר רְאֵה-זֶה חָדָשׁ הוּא כְּבָר הָיָה לְעֹלָמִים אֲשֶׁר הָיָה מִלְּפָנֵינוּ: 

      ואם הזמן, שנראה לנו אמיתי כל כך, הוא פיקציה בדמיון שלנו, אז איך אתה יודע שהעולם והמרחב והמציאות שאנחנו חיים בה היא לא פיקציה בדמיון שלנו?


        15/9/16 09:59:
      הכנסת אותי למחשבות עמוקות . מה זה קיים? אם העולם הגשמי זה קיים אז הזמן לא קיים השעון קיים.
        20/12/14 00:20:

      צטט: אלו-נה 2014-12-19 02:20:08

      צטט: n1free 2014-12-16 23:00:24

      אם מדברים על פיזיקה תנ"כית, אני יכולה לתרום פרשנות משלי.

      מיקום המאורות יחסית לכדור הארץ קובע איפה יש שקיעה ואיפה זריחה, באותו זמן עצמו.
      המאורות נבראו באותה נשימה, אך לא באותו מקום יחסית לכדור הארץ.
      "ויהי-ערב ויהי-בוקר"' כלומר קודם היתה שקיעה ואחר כך זריחה.
      איפה היתה שקיעה לפני זריחה? - בגן עדן, שמקומו ידוע (1).
      מדוע דוקא בגן עדן? - כי העולם נברא עבור האדם (2).
      (1) "וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן, לְהַשְׁקוֹת אֶת-הַגָּן; וּמִשָּׁם, יִפָּרֵד, וְהָיָה, לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים. יא שֵׁם הָאֶחָד, פִּישׁוֹן--הוּא הַסֹּבֵב, אֵת כָּל-אֶרֶץ הַחֲוִילָה, אֲשֶׁר-שָׁם, הַזָּהָב. יב וּזְהַב הָאָרֶץ הַהִוא, טוֹב; שָׁם הַבְּדֹלַח, וְאֶבֶן הַשֹּׁהַם. יג וְשֵׁם-הַנָּהָר הַשֵּׁנִי, גִּיחוֹן--הוּא הַסּוֹבֵב, אֵת כָּל-אֶרֶץ כּוּשׁ. יד וְשֵׁם הַנָּהָר הַשְּׁלִישִׁי חִדֶּקֶל, הוּא הַהֹלֵךְ קִדְמַת אַשּׁוּר; וְהַנָּהָר הָרְבִיעִי, הוּא פְרָת." (בראשית ב', י-י"ד)

       

      (2) "לפיכך נברא אדם יחידי, ..........לפיכך כל אחד ואחד חיב לומר, בשבילי נברא העולם" (משנה, סדר נזיקין, מסכת סנהדרין, פרק ד, משנה ה)

       

      פיזיקה תנ"כית זה שם נחמד (: פעם ראשונה ששומעת אותו

      מה שכתבת החזיר אותי לתגובה שכתבתי לשלויימלה ואל הציטוט של הרבי מילובביץ', חזרתי לחפש אותו

      ''

      זה אומר שלא ניתן להכריע אם כדור הארץ סובב סביב השמש או השמש סובבת סביבו.

      ויהי ערב ויהי בוקר,יום אחד. ואם רצה לאמר בזה שרק ביחד הם אחד?

      לכן הזריחה והשקיעה יתכן שנוצרו באותו הזמן. לא ניתן להכריע מי קדם למי, לא בהכרח כי אף אחד לא קדם למשנהו, אלא כי פשוט לא ניתן לדעת מי מסתובב. ואפילו אם ניתן היה לדעת, זה סיבוב.. איך תדעי מה נגע במה בפעם הראשונה? האור או חסרונו?

      "דע, כי טרם שנאצלו הנאצלים ונבראו הנבראים, היה אור עליון פשוט, ממלא כל המציאות." (עץ חיים) 

      אבל אור בפני עצמו לא ניתן לראות.

      תחשבי על דף לבן, מה את רואה? אין שם כלום, יש שם הכל.

      מתי מתחילים לראות? כשהדף מוכתם.

      כשקרן האור נשלחת מהעין ופוגשת עצם, רק אז היא חוזרת חזרה. רק אז מתגבשת ראיה של האור.

      ואם היה רק אור, מוכרחת הייתה שקיעה להיות קודם, אבל הכל האיר עוד קודם (:

      בנקודה (1) הוכחת שהיה עדן, זה לא נוגע לזריחה ולשקיעה.

      את נקודה (2) אני אוהבת, אע"פ שלא הבנתי את השייכות שלה לזריחה ולשקיעה. אולי בעניין שהכל יחסי, כל איש והעולם שלנגד עיניו.. (:

       

      (מתקנת את המשפט שכתבתי קודם מהזכרון ותיקנתי ע"פ הציטוט)

        19/12/14 02:22:

      צטט: מיכל..shalev 2014-12-17 12:30:15

      חג שמייח אלונה

       

      חג אורים שמח ומבדח (:

        19/12/14 02:21:
      אגב, n1free, תודה, אין לך מושג לאין התגובה שלך לקחה אותי (:
        19/12/14 01:24:

      צטט: דוקטורלאה 2014-12-16 17:23:02

      מושג הזמן זכה ל"טיפול" מירבי. במקרא- בספר קוהלת- נקרא "לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמיים.עת ללדת ועת למות" וכן הלאה עד "עת מלחמה ועת שלום". ואחריו - רבים, רבים שהתבטאו בקשר לזמן. אלברט איינשטיין דיבר על יחסיות הזמן - כאשר מבלים עם בחורה יפה, שעה נראית כמו שנייה, אבל כשמושיבים אותך על גחלת בוערת - שנייה נראית כמו שעה. וסנקה דיבר על איכות הזמן - הוא מרפא מה שהשכל אינו יכול לרפא. יש גם הערכות זמן לגבי תהליכים מסויימים בטבע ובמדע. לסיכום, הזמן אינו מושג חד-חד ערכי. הוא מושג התלוי במעריך ובעיסוקו.

       

      כמובן (: ואני דשה בקיומו, מדשדשת (:

        19/12/14 01:20:

      צטט: עט סופר 2014-12-16 15:34:32

      הזרימה של הזמן היא מעגלית אין סופית

      כי מה שהיה הוא שהווה, והוא שיהיה....אין חדש תחת השמש ,

      הזמן נקבע על פי האור ... והאור הוא כמו הרוח

      "וזרח השמש, ובא השמש; ואל-מקומו--שואף זורח הוא, שם.

      הולך, אל-דרום, וסובב, אל-צפון;

      סובב סובב הולך הרוח, ועל-סביבותיו שב הרוח".

       

      ממש תיאור של שעון.

      אבל הרוח מתקיימת תמיד, גם מעל הזמן, מעל הכוכבים, לא?

      ''

      חשבתי על זה, שהזמן נע כמו עיגול, וזה גם נשמע לי נכון, אבל משהו שם לא מסתדר לי. העולם חוזר על עצמו אבל.. ב"ורסיות שונות".. אולי זה בכלל כמה עולמות. אולי זה כמו עיגול אבל יש עיגולים נוספים, במרחק מילימטרים אחד מהשני. רוצה לאמר מאוד קרובים. משהו שם אפילו משיק, מחבר בין כולם, ככה שהאינסופיות נשמרת ונשמר העיגול, רק שיש יותר מעיגול אחד.

      איינשטיין כבר אמר שהזמן הוא יחסי. מילובביץ' כבר אמר שאם עומדים על גוף אחד ומסתכלים על גוף אחר, אי אפשר להוכיח איזה מהם נע.

      זה מעניין..

        17/12/14 12:30:
      חג שמייח אלונה
        16/12/14 23:00:

      אם מדברים על פיזיקה תנ"כית, אני יכולה לתרום פרשנות משלי.

      מיקום המאורות יחסית לכדור הארץ קובע איפה יש שקיעה ואיפה זריחה, באותו זמן עצמו.
      המאורות נבראו באותה נשימה, אך לא באותו מקום יחסית לכדור הארץ.
      "ויהי-ערב ויהי-בוקר"' כלומר קודם היתה שקיעה ואחר כך זריחה.
      איפה היתה שקיעה לפני זריחה? - בגן עדן, שמקומו ידוע (1).
      מדוע דוקא בגן עדן? - כי העולם נברא עבור האדם (2).
      (1) "וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן, לְהַשְׁקוֹת אֶת-הַגָּן; וּמִשָּׁם, יִפָּרֵד, וְהָיָה, לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים. יא שֵׁם הָאֶחָד, פִּישׁוֹן--הוּא הַסֹּבֵב, אֵת כָּל-אֶרֶץ הַחֲוִילָה, אֲשֶׁר-שָׁם, הַזָּהָב. יב וּזְהַב הָאָרֶץ הַהִוא, טוֹב; שָׁם הַבְּדֹלַח, וְאֶבֶן הַשֹּׁהַם. יג וְשֵׁם-הַנָּהָר הַשֵּׁנִי, גִּיחוֹן--הוּא הַסּוֹבֵב, אֵת כָּל-אֶרֶץ כּוּשׁ. יד וְשֵׁם הַנָּהָר הַשְּׁלִישִׁי חִדֶּקֶל, הוּא הַהֹלֵךְ קִדְמַת אַשּׁוּר; וְהַנָּהָר הָרְבִיעִי, הוּא פְרָת." (בראשית ב', י-י"ד)

       

      (2) "לפיכך נברא אדם יחידי, ..........לפיכך כל אחד ואחד חיב לומר, בשבילי נברא העולם" (משנה, סדר נזיקין, מסכת סנהדרין, פרק ד, משנה ה)

        16/12/14 17:23:
      מושג הזמן זכה ל"טיפול" מירבי. במקרא- בספר קוהלת- נקרא "לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמיים.עת ללדת ועת למות" וכן הלאה עד "עת מלחמה ועת שלום". ואחריו - רבים, רבים שהתבטאו בקשר לזמן. אלברט איינשטיין דיבר על יחסיות הזמן - כאשר מבלים עם בחורה יפה, שעה נראית כמו שנייה, אבל כשמושיבים אותך על גחלת בוערת - שנייה נראית כמו שעה. וסנקה דיבר על איכות הזמן - הוא מרפא מה שהשכל אינו יכול לרפא. יש גם הערכות זמן לגבי תהליכים מסויימים בטבע ובמדע. לסיכום, הזמן אינו מושג חד-חד ערכי. הוא מושג התלוי במעריך ובעיסוקו.
        16/12/14 15:34:

      הזרימה של הזמן היא מעגלית אין סופית

      כי מה שהיה הוא שהווה, והוא שיהיה....אין חדש תחת השמש ,

      הזמן נקבע על פי האור ... והאור הוא כמו הרוח

      "וזרח השמש, ובא השמש; ואל-מקומו--שואף זורח הוא, שם.

      הולך, אל-דרום, וסובב, אל-צפון;

      סובב סובב הולך הרוח, ועל-סביבותיו שב הרוח".

        16/12/14 09:10:
      יצא לי לחשוב על כיוון הזמן, לא במונחי עבר עתיד אלא כיוון- תנועה.
      לא חושבת שהזמן הוא ליניארי, זו סוג של מהתלה "אשליה".
      (בראשית א') "ויאמר אלוהים, יהי מאורות ברקיע השמיים, להבדיל, בין היום ובין הלילה; והיו לאותות ולמועדים, ולימים ושנים. טו והיו למאורות ברקיע השמיים, להאיר על-הארץ; ויהי-כן. טז ויעש אלוהים, את-שני המאורות הגדולים: את-המאור הגדול, לממשלת היום, ואת-המאור הקטון לממשלת הלילה, ואת הכוכבים. יז וייתן אותם אלוהים, ברקיע השמיים, להאיר, על-הארץ. יח ולמשול, ביום ובלילה, ולהבדיל, בין האור ובין החושך; וירא אלוהים, כי-טוב. יט ויהי-ערב ויהי-בוקר, יום רביעי."
       מה קדם למה, הזריחה או השקיעה? שניהם נבראו "באותה נשימה"..
        16/12/14 04:40:
      יצא לך לחשוב פעם למה הזמן זורם בכיוון אחד בלבד? למה תמיד מהעבר אל העתיד ואף פעם לא מההווה אל העבר? סתם חומר למחשבה