סיפורים וטיולים ועוד כמה דברים

סיפורים קצרים, ושירים לעת מצוא פרי עטי, טיולים בארץ בכלל ובשביל ישראל בפרט.
    ועוד כמה דברים שפגשו אותי.

שביל ישראל מתבור ליבנאל

58 תגובות   יום שישי , 19/6/15, 10:51

‏05/06/15

שביל ישראל - מתבור ליבנאל

מזג האוויר – נעים לפעמים.

מרחק – 20.5 קילומטרים

דרגת קושי – בסדר גמור.

זמן – שש ורבע שעות .

חפץ דיסק .

שיר בלדה על סוס עם כתם על המצח – חווה אלברשטיין

שש ורבע בבוקר. צמת גזית למרגלות הר תבור. טיול סיום עונה חמישית בשביל ישראל.

בדרך לנקודת ההתחלה, ראינו עורב אפור מנקר בפגר בעל חיים דרוס על הכביש.  העורב, השתהה  קצת יותר מידי, איחר לדלג הצידה ונפגע מהרכב.

לתחילת הקטע התייצבנו בהרכב מלא !

כבוד הנשיא ירום הודו, שלומי.  דורון, האיש למשימות מיוחדות. ניר, בתפקיד שר השיכון והפיתוח לענייני הנגב הגליל והשביל. בני "שביליסט", המשמש גם גזבר בהתנדבות. שחר, הנווט הידוע כפילוסוף שבילי. אורי, המסרב לקבל על עצמו תפקיד המבוגר האחראי, משמש כ- "ג'ינ'ג'י".  אחרון חביב, עבדכם הנאמן מנכ"ל משותף , אחראי על אספקת הוויסקי ועל הכנת הקפה.

הר תבור התנשא מעלינו. ההר העגול והכנסייה שעל פסגתו, מזדקרים ובולטים במרחבי הגליל והעמקים.

התחלנו ללכת מזרחה בצד הכביש. ניר מצא דיסק ועליו כיתוב בערבית. הדיסק נבחר כחפץ המייצג את קטע השביל הנוכחי.

את פנינו קידמו מטעי  מישמיש ותאנים, כרמי ענבים, שדות חיטה ומקשות אבטיחים. אדמת הגליל התחתון כבדה ופורייה.  חקלאות השלחין  (השקייה) התפתחה מאד במאה השנים האחרונות על האדמה הנדיבה.

נפרדנו מהכביש וירדנו לאפיק נחל תבור המקביל.  צעדנו מזרחה עד לצמת בה הוא מתפצל לקיבוצים עין דור וגזית  ולמושב כפר קיש.

עין דור נזכרת בתנ"ך כמקום מושבה של בעלת האוב. כמלך , רדף שאול והסיר את היידעונים והאובות. כששמואל, המנהיג הרוחני של עם ישראל מת. נערכו הפלישתים לקרב בשונם שמעבר לגבעת המורה. בגלבוע, התייצבו מולם בני ישראל, בהנהגת שאול.  שאול, פנה אל אלוהים  כדי לכלכל צעדיו אך לא נענה. בצר לו, התחפש שאול ופנה לבעלת האוב מעין דור.

"בחשכת הליל בלי קשת ושלח, על סוס קל עין דורה בא שאול המלך"  שורר טשרניחובסקי שלושת אלפי שנים מאוחר יותר.

בעלת האוב תקשרה עם שמואל הנביא, שמשח את שאול למלך הראשון בתולדות ישראל. בחיזיון אותו ראתה בעלת האוב, ניבא שמואל את סופו הקרוב, הטראגי והאכזרי של שאול. למחרת התנוססו גופות שאול ובניו על חומת העיר בית שאן.

חצינו את הכביש ופסענו ליד מקשה גדולה ובה אבטיחים עגולים וצעירים. חלק מהאבטיחים נוקרו ונאכלו טרם הקטיף על ידי עופות או בעלי חיים אחרים. לעינינו נגלה מחזה מחריד. באמצע המקשה, על עמודים נתלו עורבים מתים לראווה. מעין דחלילים ביולוגים, שנועדו להפחיד את העורבים החמסנים ולהרחיקם מהאבטיחים.

העורב נפוץ בישראל ונחשב ל"מין מתפרץ". חי בלהקות ומקרקר בחוזקה "קרע, קרע". העורבים נחשבים ל"ערסים" של הטבע. קולניים ותוקפניים. לא כדאי להתעסק עם להקת עורבים. העורב אוכל כל, וידוע כגנב גוזלים וביצים של מינים אחרים. משליך מגובה רב ומנפץ שריוני צבים ואגוזים.

כנראה שזה לא היום של העורבים.

המשכנו ללכת במורד ערוץ נחל תבור , עד שהגענו לפארק מעלה קיש הסמוך לכפר קיש . קיש היה איש ימיני, אבי שאול שיצא לחפש אתונות ומצא מלוכה. אבל הכפר קרוי על שם בריגדיר גנרל פרדריק קיש, שהיה איש צבא בריטי ומנהיג ציוני.  קיש נולד בהודו ושירת בצבא הבריטי בשתי מלחמות עולם. בין לבין ניהל את המחלקה המדינית בסוכנות היהודית. נהרג בתוניסיה במהלך מלחמת העולם השניה. נכדו יואב קיש, נבחר לכנסת העשרים מטעם רשימת הליכוד.

הנחל התפתל וחצה את השביל  במעבר הכרחי.  מדרום ומצפון זרמו מים ומלאו את הערוץ בזרימה איתנה. חלפנו על פני בריכות חמצון או אגירה והגענו לתל רכש.

התל ממוקם במפגש נחל רכש עם נחל תבור.  התקיימה בו עיר, מתקופת האבות ועד התקופה הביזנטית. תל רכש, נשלט מהגבעות הסמוכות ובכך יוצא דופן מרוב התילים בארץ, השולטים על סביבתם.

פנינו צפונה ועלינו על המדרון שמעל לנחל רכש. חיפשנו מקום להפסקת אוכל. למטה בוואדי ראינו את עין רכש, פינה נעימה ומזמינה. ברם, השביל המשיך לטפס ולעלות לרמת סירין. רמה שטוחה המשתפלת ממזרח למערב  וחרוצה בערוצי נחלים הזורמים לנחל תבור, התוחם אותה מדרום. הרמה נשברת על ידי מדרונות ענק תלולים, הנשברים  במזרח לעמק הירדן ובצפון לבקעת יבנאל.  זו נחלת שבט יששכר, ששכן בגליל התחתון המזרחי ובעמקיו.

בקצה שדה חרוש, סמוך לעץ אלון ענקי עצרנו סוף סוף להפסקת הבוקר.  מה לעשות, הצבא צועד על קיבתו. הר תבור השקיף עלינו זוללים  כריכים, ירקות חתוכים, חלבה ותמרים. לקינוח שתינו קפה רתוח.

לאחר התקרובת התעורר דיון מעמיק על מוסד הנשיאות המתפורר. כיום,  מוצאים עצמם נשיאים בכלא,  בגלות או רחמנא ליצלן ערופי ראש. לפיכך, הצענו לנשיא החבורה שלומי ירום הודו , קידום. אולי אף  למשוח אותו למלך. שלומי סירב בנימוס וטען כי הוא מאמין בנשיאות אחרת. וברצונו להמשיך לכהן לפחות עד לסיום שביל ישראל הצפוי בשנה הבאה.

קמנו מההפסקה והמשכנו לצעוד על רמת סירין לאורך נחל רכש.

שטח הרמה מעובד  באינטנסיביות חקלאית מתקדמת. אפשר לראות כאן טפטפות, קןונוע, תיבות קינון לתנשמות. תירס, חמניות ושקדים מכסים את נופה.  חוטי תיל חשמליים תחמו את ערוצי הנחלים וגבלו החלקות החקלאיות על מנת למנוע מהבקר, לרעות ביבולים הדשנים.

סמוך לנו צמח שדה יוצא דופן. על צמחי בצל גבוהים התנוססו תפרחות עצומות. שלומי, אגרונום במקצועו, הסביר לנו כי זהו שדה זרעים. פרחי הבצלים בני שנתיים, מבשילים, נקטפים והיבול מועבר  לחברות המפיקות זרעים. כל  כמה שורות,  ראינו שורה קצורה. אלו בצלים  זכרים, שנועדו להפרות את צמחי הנקבות. כדי לשמור על איכות הזרעים , מותר לגדל בצל לזרעים, רק אחת לכמה שנים בחלקה מבודדת, שבסביבתה לא גדל בצל כבר כמה שנים.

בצד השביל ראינו את חורבת סירין,  ליד החורבה, בוסתנים נטושים ושרידי יישוב קטן שהתקיים פה לאורך השנים.  השביל פנה צפונה, לעין סירין . מי המעיין נובעים לבריכת בזלת מקורה המשמשת כשוקת. בצד השביל בין אקליפטוסים גבוהים, ראינו מספר מבנים לבנים, המשמשים למגורי בדואים המגדלים בקר. המשכנו לצעוד צפונה. רוח נעימה  נשבה. עננים כיסו את השמים והצלו מהשמש הקופחת.

חצינו כרם זיתים ובמפגש השביל עם נחל אולם, הגענו לעין אולם. בעין אולם יש שוקת מים מבטון לרווחת הבקר הרועה בסביבה. רוכב טרקטורון הופיע משומקום והחל להשתולל עם כלי המשחית שבין רגליו. הרעיש, העלה אבק, השחית ונעלם.

תחת עץ שיזף גדול עצרנו להפסקת קפה כריכים ושקט.

שחר וניר פצחו בשיר – "שיר בלדה על סוס עם כתם על המצח" – חווה אלברשטיין . אי, אי אי אי....הצטרפנו לפזמון. בחרנו בשיר לייצד את קטע השביל של היום.

מעין אולם שבערוץ נחל אולם, עלינו צפונה למרומי רמת סירין. הנוף הבזלתי הזכיר את דרום רמת הגולן. בולדרים ענקיים וטרסות מאבני בזלת, פני שטח צחיחים המעובדים באמצעות השקיה. בשיא הגובה הזדקר מבנה מוזר שנמצא בשלבי בלייה מתקדמים. זהו מצפה אלות, שממנו נשקפים נופי הגליל התחתון והעמקים.

בדרום נראה רכס הגלבוע. בצפון – קרני חיטין, בקעת יבנאל רכס פוריה והגליל העליון. במזרח, עמק הירדן ובעבר הירדן הרי מואב. נפרדנו מדמותו של התבור, שליווה אותנו במהלך היום וירדנו מעט מקו הרכס הנשבר בתלילות לצפון מזרח. הלכנו בשביל על קו  גובה אחיד מעל לבקעת יבנאל היפיפייה.

פרות מדושנות, רעו בשדות והתבוננו בנו בסקרנות. לאחר כמה דקות הליכה,  הגענו למצפה האלה האטלנטית.  שם פגשנו זוג צעירים. עלמה בשמלה ועלם חובש כיפה, עמוסים בתרמילים ומטיילים בשביל.

עמק הירדן נפרש מתחתינו כמו מפה. מהכנרת בצפון ועד לקיבוץ גשר החבוי אחרי צלע הר בדרום.  מכאן אפשר לראות את שרידי "תל-אור" תחנת הכוח ההידרו אלקטרית שפעלה בנהריים לפני קום המדינה. התחנה הייתה מיזם ציוני שהוקם על ידי פנחס רוטנברג, מהפכן רוסי שעשה הסבה לציונות ועלה לארץ . "הזקן מנהריים" ייסד את חברת החשמל, השיג זיכיונות ממשלת המנדט לייצור חשמל הידרו אלקטרי.  כשנשאל על ידי הברון רוטשילד מדוע הוא מפיק חשמל מזרימת נהר קטנה ולא כדאית, השיב – " אותי מעניינת השליטה במקורות המים".  לא רחוק מתל אור, ניצבים עדיין מספר מבנים לבנים. אלו בתי היישוב של עובדי התחנה שפונה ב1948. סבי וסבתי יעקב ושרה עולמי ז"ל היו מבוני תחנת הכוח בנהריים והתגוררו שם שש עשרה שנים. שם  נולדה וגדלה אימי רות עולמי, בקר לימים.

הנוף היפה וצל האלה האטלנטית הזמינו אותנו לשבת לנוח . לא יכולנו לסרב. פירות צמח לוף ססגוניים,  משכו את תשומת ליבנו. גם אנדרטה מרשימה לזכר חן כנרתי  לוחם בסיירת צנחנים.

ירידה תלולה וארוכה ומפרקת ברכיים, הביאה אותנו לבקעת יבנאל. שם חיכה לנו הרכב שהשארנו בבוקר על דרך העפר שבין מנחמיה ליבנאל.

כך הסתיימה עונת טיולים חמישית. 850 קילומטרים מאחורינו.

15/10/15 23:47:
      אנשי הארץ הטובה
        15/10/15 23:14:
      יופי של טיול ועושה חשק להתחיל את השביל מחדש...
        25/6/15 08:40:
      טיול וירטואלי
        23/6/15 07:50:
      מרתק!
        21/6/15 19:12:

צטט: יובלש 2015-06-21 17:35:40

יופי של סיום עונה.

כמה הערות-

1. המבנה המוזר זה לא מצפה אלות. הוא מכונה "ההליקופטר" והוא אתר המנוחה והאכילה של עובדי הגד"ש שמעבדים את השדות שם. מצפה אלות זה אפוא שנמצאת האלה האטלנטית שצילמת.

בוא נאמר שיש על זה ויכוח. גם אני חשבתי כמוך. מאידך יש מפות בהן טוענים  כי המצפה נמצא גבוה יותר.

2. התחנה ההידרואלקטרית בנהריים- צריך לזכור שבשנות ה-30 של המאה הקודמת לא היה סכר בדגניה ועדיין לא היטו את הירמוך. הזרימה שם הייתה מכובדת (אולי למעט שלושת חודשי הקיץ) ובהחלט הספיקה לצורכי היישוב הקטנטן של שנות ה-30. כמה מאות אלפים בסך הכל  שהשתמשו בחשמל רק למאור (מכשירים חשמליים עוד לא היו. אולי כמה מאות מקררים בכל הארץ. מחשב, טלויזיה, מיקרוגל וכו' עוד לא היו בתכנון)

באותה התקופה נכנסו לעבודה תחנות דיזל ומאזוט שהיו רווחיות בהרבה מתחנות הידרו אלקטריות. הברון רוטשילד שבבעלותו היו כמה תחנות כח מכל הסוגים,  ניסה לברר מה בדיוק רוטנברג מעולל. השיחה הזו התקיימה במציאות והיו לה עדים .....ממקור ראשון .

21/6/15 17:35:

יופי של סיום עונה.

כמה הערות-

21/6/15 11:01:
      אתם חבורה נפלאה, מקנאה בכם. תודה אחאב על המראות והסיפורים:))
        21/6/15 09:46:
      כך הסתיים עוד טיום מדהים, תמונות יפיפיות ומותר להגיד שאני מקנאת? ... שבוע נפלא ♥
        21/6/15 08:03:

צטט: גאיהגל0 2015-06-20 23:14:57

שאול הלך לחפש אתונות ומצא כתר... דמות הירואית - יצא למלחמה למרות שידע שייהרג במלחמה הזו מול פלישתים. אתה כותב מרתק והתחושה היא שטיילתי ביחד אתכם.

דמותו המרתקת של שאול מעוררת הזדהות ואהודה עלי מאד. שמואל, דוד, וילדיו לא עשו לו חיים קלים. עם זאת היישיר מבט לגורלו ומילא את תפקידו בחיי העם היהודי.

21/6/15 08:00:

צטט: P65 2015-06-21 01:21:20

כול הכבוד, מסלול מעניין .התבור המזדקר כשד של אישה עם הכנסייה בתפקיד הפטמה זאת כבר השראה מרגיע לטיול טוב. השילוב של סיפורי התנ"ך בטיול מוסיף הרבה, מחבר אותנו לארץ ומזכיר לנו שאף פעם לא היינו כאן לבד. מעניין הקטע עם העורב התלוי, עורבים זאת חיה נקמנית ויש להיזהר מהם. מוסד הנשיאות, מיצה את עצמו והגיע הזמן לפרקו ויפה שעה אחת קודם... מיזם תחנת הכוח ההדראולית במקום עם זרימה דלילה אכן תמוהה, אבל מעורר השראה. נראה אחלה קטע, השכלתי ונהניתי לקרא

התבור - הר אהוב הממגנט את המבט מכל מקום שתסתכל עליו. ולא בכדי. שבוע טוב  :)

21/6/15 01:21:
        21/6/15 00:16:

אחאב היקר.

איזה טיול מדהים.

תיאור נפלא ומרגש ותצלומים  נהדרים.

יישר כוח!

שבוע טוב ומבורך.

בברכה

אהובה

20/6/15 23:14:
        20/6/15 22:31:

צטט: פרח יפה 2015-06-20 22:28:20

שאול המלך כמה חבל לי עליו .

כל התכונות היו לו להיות מלך על ישראל ולא הצליח לו כי הסתכסך עם שמואל .

קראתי כל מילה

חוויתי חוויה

נשארה עכשו רק הצעידה .....עוד אעשה זאת מאמינה .

שבוע טוב

הרבה סימפטיה לשאול שיצא לחפש אתונות ומצא מלוכה. בעיני היה דמות הרבה יותר מוצלחת ומוסרית מדוד שבא אחריו.

20/6/15 22:28:

שאול המלך כמה חבל לי עליו .

כל התכונות היו לו להיות מלך על ישראל ולא הצליח לו כי הסתכסך עם שמואל .

קראתי כל מילה

חוויתי חוויה

נשארה עכשו רק הצעידה .....עוד אעשה זאת מאמינה .

שבוע טוב

20/6/15 22:26:

צטט: דוקטורלאה 2015-06-20 09:47:02

קראתי בהתרגשות עצומה את פרטי הטיול. סיבות אישיות ומשפחתיות אפשרו לי לטייל כך רק בתקופת הלימודים בבית הספר היסודי והתיכון. מעט גם בצבא, אחר כך טיילתי על המפה... תודה על הטיול !

תודה לך : )

20/6/15 22:25:

צטט: esty.d 2015-06-20 10:01:15

איזה שביל...
      איזה מסע...
      והכישרון הנהדר שלך לספר סיפור, לתאר חוויה, להביא תמונה, לחבר להקשרים.

תענוגות הווירטואל.
      תודה.

תודה לך :) שבוע טוב

20/6/15 22:25:

צטט: HagitFriedlander 2015-06-20 18:13:51

תענוג צרוף לטייל איתך ללמוד לצחוק ולהנות מצילומים יפיפיים! וטוב שלא הסכים נשיא החבורה לשנות את מעמדו וכואב לראות בכל היופי הזה גפ כיעור ורוע אנושי שתולה עורבים ... והצילום של הבצלים הזכרים המפרים חזק ומלא און...וההומור שלך כתמיד שווה שווה...סיום ה-850 שביל, לא אומר שתמו הטיולים עמך...נכון? תודה אחאב!

תודה :)

יש עוד עונה ...ויש חיים וטיולים גם אחרי השביל

20/6/15 22:17:
      התרשמתי מתפרחת הבצלים - איזה יופי
        20/6/15 19:40:
      אני לא מבין, אתה כל שבוע עושה טיול?
        20/6/15 19:17:
      איזה כיף!
        20/6/15 18:13:
        20/6/15 18:12:
      טיול מושלם..אהבתי!!
        20/6/15 17:45:
      נהדר :)
        20/6/15 17:02:
      יצרת פאזל מופלא שהתחבר למסע שגרם לי להתאהב בנופים במיטיבי הלכת ובך טווה הסיפורים.
        20/6/15 12:28:
      ובסיום העונה אין ספק - אתם מקום ראשון בטבלה.
        20/6/15 11:05:
      כייף לי לטייל איתך ... :))
        20/6/15 10:38:
      טיול מעניין ויפה , תודה :-)
        20/6/15 10:29:

תמונות יפות !!

חוץ מהעורב :(

אנחנו מתחת לתבור קבלנו גם מופע של סווסים

20/6/15 10:01:

איזה שביל...
      איזה מסע...
      והכישרון הנהדר שלך לספר סיפור, לתאר חוויה, להביא תמונה, לחבר להקשרים.

תענוגות הווירטואל.
      תודה.

20/6/15 09:53:
      אגב שוטטות בתמונות אחרות, נזכרתי כי היינו בחלק מאתרים אלה בניווטים עם שלושת בנינו, כאשר היו קטנים. זה כמובן מרחיב את היריעה.
        20/6/15 09:47:

שבת שלום :)

20/6/15 08:14:

צטט: debie30 2015-06-20 07:10:38

מסלול יפה , תודה על השיתוף (לא אוהבת את הרעיון של דחליל- עורב)

אכן נראה כמו מסרט של תעמולה דעאש...

20/6/15 07:53:

* תודה על השיתוף וכן ירבו טיולים כאלו ולנו השיתופים (-:

שבת טובה

20/6/15 07:43:
      כיף לטייל איתך דרך הפוסט :-)
        20/6/15 07:10:
      מסלול יפה , תודה על השיתוף (לא אוהבת את הרעיון של דחליל- עורב)
        20/6/15 00:09:
      סוף עונה ....ולא רק בקניון :)
        19/6/15 20:17:

צטט: איילתayeletא 2015-06-19 16:44:49

אי אי אי..כמו בשיר שלכם.

יצא לכם מסע מיסטיקני עם שאולובעלת האוב. עם המחזה המחריד של העורב.סביבה רווית היסטוריה.

שאול כנראה חשב על יהונתן בנו ברגעיו האחרונים ואח"כ נפל על חרבו.

אהבתי את האלה האטלאנטית והמבט לתבור. ויש גם את הסביבה עם ההיסטוריה המישפחתית נהריים.

תגיד מה התפקיד של הנשיא בשביל? הוא עושה שלום במרומיו?

אי אי אי..תודה ושבת נעימה:)

שבת שלום. טיול עם סימבוליקה. שאול, בעלת האוב, עורבים תלויים ושורשים. זו ארץ ישראל. כל רגב סיפור. כבוד הנשיא הוא המאחד המקשר המחבר ובעל החזון. יחי הנשיא!

19/6/15 20:14:

צטט: מכבית- coach לכתיבה 2015-06-19 17:43:04

אהבתי את הפוסט אבל הזדעזעתי מאד מתמונות העורב התלוי מת. אני דפקא קרובה אצל החבר'ה האלה, הם עושים מלאכה חשובה, אבל לא זה המקום (אינשאללה יהיה ספר אינטרנטי עליו אעמול...) תודה ושבת שלום.

לא בטוח שהעורב חיה מוגנת. עדיין מחריד לראות.

19/6/15 20:12:

המטייל המתמיד בשביל :-) איזה כייף שבת שלום
        19/6/15 16:44:

אי אי אי..כמו בשיר שלכם.

שאול כנראה חשב על יהונתן בנו ברגעיו האחרונים ואח"כ נפל על חרבו.

תגיד מה התפקיד של הנשיא בשביל? הוא עושה שלום במרומיו?

אי אי אי..תודה ושבת נעימה:)

19/6/15 15:25:
      יפה כתמיד - ההסברים והתמונות גם. אולי תאגוד טיוליך לספר
        19/6/15 15:23:
      מסלול נפלא , שבת מבורכת
        19/6/15 14:43:
      יופי לך אחיאב ואיזה כייף שאתה מטייל הרבה. ש"ש
      כל הכבוד תמשיך להנות ולטייל גם בשבילי :)
        19/6/15 14:42:

צטט: סיגלשטיבלמן דרעי 2015-06-19 12:03:30

עונג (ל)שבת (אם נתעלם מהעורבים המסכנים) ודרגת קושי "בסדר גמור" זה מרגיש לי לא קל בכלל, ולא רק בגלל אחת התמונות שהעלת לפה..:) שבת שלום.

שבת שלום :-)

19/6/15 14:41:

צטט: סיכון מחושב:) 2015-06-19 11:55:37

טיול מקסים :)

אבל , מי זאת בעלת האוב ? היא מתקשרת ????

תבדקי בספר שמואל א' פרק כ"ח

19/6/15 13:24:

התקליטור שייך לחנין זועבי.

הוא נפל לה במהלך הטיול שלה עם טיבי

כמה ימים לפני כן...

על התקליטור כתוב:

"פריצת הסגר הימי על ישראל, גיוס מתנדבים המרמרה חלק 2"

19/6/15 12:59:
      עברתם הרבה..אך בטוח שהיה כייף..
        19/6/15 12:19:
      מסלול מקסים - כל הכבוד!!! לשביליסטים המתמידיסטים.
        19/6/15 11:55:

טיול מקסים :)

אבל , מי זאת בעלת האוב ? היא מתקשרת ????

19/6/15 11:31:
      מספר ממש מכובד של קילומטרים.