כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אריק גינזבורג מוזיקה, אומנות, ארכיטקטורה הגות ספרות ובכלל

    כותב על ומשמיע מוזיקה בעיקר קלאסית,, ג'אז אבל לא רק . הגיגים על אומנות , ארכיטקטורה אבל לא רק.

    0

    קורס חדש

    0 תגובות   יום ראשון, 29/11/15, 01:38

    1

     

    הצעה ללימוד קורס :

     

    עקרונות תכנון אדריכלי

    אדריכל אריק גינזבורג

     

    מילה על עקרונות :

    "פלדה ואבן לעולם לא יהיו חברים למיטה"   [ וויולט לה דוק  1855 ]

    "האם ניתן לשלב בין פלדה לבין אבן ? בפרוש כן !"  [ וויולט לה דוק  1872    [

     

    נושאי הקורס:                                               

    הקורס איננו [עוד] קורס בהיסטוריה של ארכיטקטורה ; במהלך הסמסטר אכן אביא דוגמאות מבניינים ידועים יותר וידועים פחות אך אלה ישמשו כמודלים להמחשה של נושאי הלימוד ולא יהוו את עיקר הקורס או יבואו במקום קורס היסטורייה של ארכיטקטורה.

    למעשה המטרה היא הרבה מעבר לכך; כוונתי ללמד קורס שייעניק לסטודנטים כלים מעשיים לתכנון. דהיינו לימוד מההיסטורייה של ארכיטקטורה ככלי שניתן ליישם אותו בפועל . הסטודנטים ילמדו על גישות ותפיסות הוליסטיות שונות כיצד לארגן פרוגרמה נתונה לכדי בניין אחד.                                 

    1. ביסוס קשר בין האומנויות

    למרות שמדובר בקורס המתמקד בתכנון אדריכלי אני מתעתד גם להראות את הקשר שבין אדריכלות לבין אומנויות אחרות, להדגיש עקרונות שמנחים לא רק ארכיטקטורה ולבסס את הקשר שבין אדריכלות  וציור [ לדוגמא השימוש באור בציוריהם של וורמיר וקאראבג'יו ], אדריכלות ופיסול  ]רודן, אדולף לוס ועיקרון דחיסות החומר], אדריכלות ועולם התאטרון [האמפיתאטרון הרומי,חלל  התאטרון במהלך ההיסטוריה, תפאורות, איבסן ו"הקיר הרביעי" בהקשר לחשיבות הקיר החסר בקונפיגורציית ה- U ' '.הקשר הסיבתי שבין המחזות ההיסטוריים של שייקספיר ותנועת התחייה של האדריכלות הגותית ; אדריכלות ומוזיקה [פרופורציות ,אקוסטיקה, תהודה והקשר ההדוק שבין הלחנת מוזיקה לבין החללים הכניסייתיים שבהם אותה מוזיקה נועדה להיות מנוגנת[ .  

    2 . הרקע לעקרונות התכנון  זרמים בארכיטקטורה הם ביטוי להתפתחות טכנולוגית לא פחות משהם ביטוי לשינויים היסטוריים ולשינויים של פני החברה :

     

    2                                        

     

    עקרונות התכנון שבהם עוסק הקורס לא צמחו מאליהם והם גם אינם פרי גחמה. במהלך הסמסטר אתעכב על נושאים כגון : מסות, חללים, אור יום, יצירת  סימביוזה בין פנים וחוץ, ההשפעה שהיתה למאורעות היסטוריים כגון מלחמות, מגיפות, מהפכות, רפורמציות דתיות ושינויים דמוגרפיים וסוציולוגיים על ההיסטוריה של הארכיטקטורה.

    כמו כן אתעכב על השתנות הקריטריונים של יפה ומכוער, של "נכון" ו"לא נכון" בתכנון אדריכלי, על מוסריות ונכונות הרעיון של אפלטון ומנגד יופי לשם יופי. הטבע כמקור היופי: ארט-נובו והגיבעול

    3. קווים מנחים בתכנון

    בקורס אדגים שיטות אירגון חללים ששימשו חלק מגדולי המתכננים במהלך הדורות כגון: תכנון על צירים, שימוש בגריד בתוכנית בחתך ובחזית, תכנון מרכזני, תכנון לינארי, גריעת חללים ממסה, יצירת "חדרים חיצוניים חיוביים", עיצוב חזיתות לפי פרופורציות קלאסיות ועוד.

    כמו כן אציג דוגמאות של בנייני מופת ואצביע על ה-Raison D' Etre  שלהם - כלומר הגורם המחולל שעומד מאחורי המהות שלהם : לדוגמא תפקיד האח בתכנית הבית של פרנק לויד רייט, אור יום כמחולל תכנון והאוריינטצייה הצפונית של אולמות הסטודיו בבית הספר לאומנות בגלזגו של מקינטוש ועוד.

    הקורס יהיה ברובו עיוני ויהיה מורכב מהרצאות ומצגות –שירטוטים, רישומים ודיאגראמות שאת חלקן פיתחתי עבור הספר "ללמוד מהבית הכתום" אך חלקם יפותחו ספציפית לצורך הקורס אך לא פחות מכך אעזר בסקיצות ספונטניות במהלך השעור לצורך הסברים והדגמות וכמו כן אדאג לחשוף את    הסטודנטים באמצעות תמונות ודיאגרמות של פרויקטים בינלאומיים מוכרים יותר ומוכרים פחות שהיתה להם השפעה על מהלך ההיסטוריה האדריכלית.

    במקביל להרצאות העיוניות ישולבו במהלך הסמסטר תרגולים מעשיים שיבוצעו בקבוצות :

    הסטודנטים יידרשו לתכנן מספר פרוייקטים שכל אחד מהם מייצג אב-טיפוס של עיקרון תיכנוני אחר מתוך כוונה לתרגל הגדרת חלל, עיצוב חזיתות לפי קווים מנחים, יצירת אשלייה של גודל : איך "מגדילים" או "מקטינים" מסות  בצורה גרפית או באמצעות שבירת מסות מונוליטיות, יצירת חללים עוברים ועוד.

    אני רואה את הקורס כקורס מרכזי עבור כל מי שמתעתד לעסוק בתכנון.

    גם בגלל חשיבות  הקורס וגם בגלל החומר הרב שאני מתעתד לכסות ניתן לפצל את הקורס ל- 2 סמסטרים .

    במהלך הסמסטר יידרשו הסטודנטים לקרוא ספרים וטקסטים רלוונטיים ולהכין פרזנטציות בפני חבריהם לכיתה.

     

     

     

     

    3

     

                                 סילבוס

     

    אבות טיפוס של מערכי חללים

    1. צורות מרכזניות /התכנית הראדיאלית  

    [בית האסיפה בדקה, בנגלדש-לואיס קאהן,  פאלאצו פארנזה–וויניולה, ווילה קפרה –פאלדיו, בית משפ' קאופמן- נויטרה, בית משפ' גרין קונטיקט- פיליפ ג'ונסון, הטמפיוטו ברומא- ברמנטה, פרנק לויד רייט והבית שצומח מהאח המרכזית.]

    2. תיכנון על צירים [מוזיאון גוגנהיים בלוס אנגלס – ריצ'ארד מאייר]

    3. אשכולות Clusters]]

    3- א . אשכולות על ענפים [רחובות פנימיים] . [בית היתומים בהולנד של הרצברגר].

    3- ב . אשכולות כחלק מתוכנית מרכזנית .                                                       

                                                                                                                                                                                                                  4. תכנון לינארי : The Magical Mystery Tout

    יתרונות טכניים [ גמישות בהסתגלות לשינויים בטופוגרפייה.] וחווייה חושית הכרוכה  במעבר דרך חללים, חשיפה הדרגתית מול אימפקט מיידי ; חווית התנועה בחללים כהצגת תאטרון שעלילתה ניפרשת צעד אחרי צעד, רמפות [המוזיאון לאומנות מודרנית בברצלונה – ריצארד מאייר, המוזיאון לאומנות מודרנית קאראקס וונצואלה-אוסקאר נימאייר, מעונות הסטודנטים באם.אי.טי- אלוור אלטו, יוניטה ד' הביטסיון : לה-קורבוזייה, מרכוס האוס, דאלאס, טקסס- פרנק לויד רייט, פירסון האוס,רוברט וונטורי, בית מס. 10- ג'ון הדז'אק[  

    5. תכנון על גריד/גריד מסובב ושכבות גריד  [Gridoverlay ]

    גריד וקונסטרוקציה, גריד בתוכנית, בחזית ובחתך   [בית מס' 3 לרוברט מילר לייק- וויל, קונטיקט-פיטר אייזנמן, טאלייסן – ווסט, סקוטסדייל אריזונה-פרנק לויד רייט ,מוזיאון קימבל, פורת' וורת טקסס-לואי קאהן. מרכז לאומנות ולימודים בריטיים  בניו- היבן קונטיקט –לואי קאהן , "תאוריות השדה" משנות ה- 60 של אדולף נטש מ- S.O.M]

    6. תכנון באמצעות גריעה

    [בית בנגרף, פרינסטון - מייקל גרייבס, בית משפ גוותמי, ניו- יורק -  גוותמי סיגל  ,4  דופלקסים בת"א –אדריכל אריה גינזבורג]

    7. תכנון  נפחים בתוך מסה ג'נרית  

     [הראומפלן של אדולף לוס –תכנון נפחים בתוך מסה אלמנטרית [תיבה]

     

     

    4

     

    חדרים חיצוניים חיוביים ושליליים                                                 שטחי שארית [Left Over Space]

    חדרים חיצוניים חיוביים/חדרים חיצוניים שליליים : מה המאפיינים הדרושים ליצירת חדר חיצוני חיובי ? גודל, צורה, פרופורציות, חומרים, צבעים, טקסטורות [פיאצה דל קמפו סיינה, הקמפידוליו ברומא- מכאלאנג'לו, הכיכר והארקדה בסט. פיטר בוותיקן- ברניני, מכון יונה סאלק בלה-יולה קליפורניה- לואי קאהן, וויטרוביוס הפורום בפומפיי, המקדש היפני , בניין העירייה בסיינטסאלו פינלנד- אלוור אלטו, בניין עיריית בוסטון-קלמן, מקינל וודס.]

    צורות של חללים סמוכים : חלל שהצורה שלו מגדירה את הצורה של החלל הסמוך לו. המשמעות שיש לצורה של חלל אחד כמעצבת את הצורה של חלל[ים] אחר[ים] סמוך[כים].[אולם התאטרון והלובי בתאטרון בסינזוקו בפינלנד- אלוור אלטו ; חלל אחד שמגדיר חלל סמוך. ]

    גודל : חדרים חיצוניים אופטימליים [ גודל וצפיפות הולכי רגל ]. קריטריונים למידות אופטימליות בתכנון חדרים חיצוניים : השטח האופטימלי הנידרש לאדם כדי להרגיש בנוח בחדר חיצוני חיובי :  10 מ"ר- 15 מ"ר לאדם. קביעת גודל אופטימלי של חדרים חיצוניים חיוביים:  שטח "חי" : 100מ"ר ;  שטח "מת" : 60 מ"ר; שטח  "חצי מת" : 80 מ"ר.[Christopher Alexander : "A Pattern Language"]

    קונפיגורציות של חדרים חיצוניים שליליים 

    א. חצרות פנימיות ; כבודה של בת המלך פנימה

    ["בית האטריום, הרומאי, כיכרות עירוניות , קלויסטרים במנזרים,  ארקדות , הפורום בפומפיי -  ויטרוביוס, המקדש היפני , בניין העירייה בסיינטסאלו פינלנד- אלוור אלטו, בניין עיריית בוסטון-קלמן מקינל ווודס; קומפלקס המשרדים בלונדון .]

    ב.  חללים בקונפיגורציה של ' L'

    נקודת החיבור של 2 הזרועות כציר. היווצרות חלל חיצוני חיובי בין שתי זרועות והחשיבות שבהפניית חלל זה לכיוון דרום.  [הפקולטה להיסטוריה של סטירלינג, הבית בתערוכת ברון-מיס ואן דר רוה, הפקולטה להיסטוריה באוניברסיטת קיימברידג’- ג'יימס סטירלינג]

    ג.  חללים בקונפיגורציה  של U''

    [איבסן ו"הקיר הרביעי," וילה טריסינו- פלדיו, קווינס קולג- סטירלינג,  האוניברסיטה של ווירג’יניה-תומס ג'פרסון].

    ד. חללים בקונפיגורצ יה שלH' '  

    [בית החולים בגריניץ '– כריסטופר רן ].

    הירארכייה של חללים

    אירגון חללים לפי החשיבות שלהם. מה היא הירארכייה של חללים ? התפיסה ההירארכית [ בנייני המשרדים של תאגידי הענק; ריכוזיות כוח חברות הענק  וארכיטקטורה ולהבדיל ווילה רוטונדה], מול התפיסה האנטי-הירארכית, דמוקרטית  המעדיפה את האינדיבידואל על פני הקונצרן המיוצג על ידי הבניין. לעניין זה אתעכב על האדריכלות ההולנדית בשנות ה-60 שהיתה מיוצגת על ידי עבודותיו של אדריכל נורמן הרצברגר בהולנד.

    5

     

    כיצד יוצרים הירארכייה של חללים ? כיצד נימנעים מיצירת הירארכייה של חללים ? איזו השפעה יש לכ"א משתי הגישות על דפוסי השימוש והתנועה של החללים בבניין? על אופי הבניין ? או על הסימליות שלו ? וכיצד מתבטאת כל אחת משתי הגישות בניראות של הבניין ?

    מאפיינים צורניים, מאפייני גודל, מיקום ביחס לחללים אחרים וגיוון בגבהי החללים ובצורה שלהם [כגון רוטונדות כיפות ועוד.] וגם שינויים במפלס, בגובה,  ברמת הפאר, בכמות ואיכות האור בכל אחד מהחללים ושינויים בחומרים ובצבע. [ דוגמאות: משרדי התאגידים החל מבניין לרקין של פרנק לויד רייט ,דרך בניין.......-ראש ודינקלו דרך בניין המשרדים באיפסוויץ' שפירסם את נורמן פוסטר לעומת  גישתו המהפכנית [ושלא האריכה ימים ] של ההולנדי נורמן הרצברגר שיצר היעדר הירארכייה באמצעות תכנון  רחובות פנימיים. ]

    פרופורציות :

    סקירה כללית של תורת הפרופורציות החל מהתקופה היוונית לרבות פרופורציות המבוססות על משקלים מוזיקאליים וחתך הזהב.  במסגרת הנושא אביא דוגמאות ספציפיות ואדגים את מערכת הפרופורציות הכוללת בווילות של פאלאדיו ואת עיקרון "הקובייה הכפולה" בתכנון אולם :WhiteHall  בלונדון. המשמעויות של מערכת חללים המבוססת על מערכת פרופורציות; עדיפות הרעיון על פני המראה [ אפלטון,הסדר הקוסמי והצורות הנכונות.]  

    פרופורציות של חלל

    היחס שבין אורך/ לרוחב/ לגובה. היחס בין חלל אחד לשני. והיחס בין כל חלל לבין כל סה"כ החללים כשלם.

    פרופורציות של חזית

     

    עיצוב חזיתות / בניינים נטולי חזיתות

    צורה, גודל, פרופורציות, אנכיות מול אופקיות, קנ"מ, צללים, חומר, צבע, טקסטורה, חזרתיות      וקצב .החזיתות הפלסטיות של בורומיני בבארוק, החזית הקמורה של דוסנברג מול בניינים שהם נעדרי חזיתות [מוזיאון אוקלנד בקליפורניה  דינקלו וראש] .

    [לה-קורבוזייה עיצוב החזיתות של גורדי השחקים בידי לואי סאליבן. פיבודי טאראס-חוזה לואי סרט , בניין סיגראם ניו יורק-מיס ואן דר רוה, קאזה מילה,  גאודי והבניין כהר. המדיצ'י, מיכלוצ'י פירנצה , בניין סיגרם  בניו-יורק-מיס ואן דר רוה. בניין C.B.S.  בניו-יורק  ,ארו סאארינן, הבריסוליי שתכנן לה-קורבוזייה  D'habitation  , הכנסייה ברוצ'סטר ניו-יורק, לואי קאהן,  מרכז המחקר של אי. בי. אם.- מרסל ברואר, בנייני המטה של חברת ג'ון דיר- ארו סאארינן .לואי סאליבאן וחלוקת החזית ל 3 חלקים].

     

     

     

     

    6

     

    בנייה בטבע

    החל מהיוונים והפרתנון, דרך אדריכלות הרנסנס ווילה רוטונדה של פאלאדיו ועד החלטתו של פרנק לויד רייטTo Build On The Brow Of The Hill " :  " - אדריכלות אורגאנית, אנכיות, וחומרים.

    במהלך הקורס אביא דוגמאות ספיציפיות של האופן שבו אדריכלים מסויימים מגיבים לסיטואציות  שונות : דהיינו פתרונות שונים של אותם אדריכלים  לבניינים במיקומים גיאוגרפיים שונים.

    התפיסה העומדת מאחורי "בית רובי"- לעומת התפיסה העומדת מאחורי  "בית וויליטס" שניהם של פרנק לויד רייט; גדלים, שבירת מסות, מערך, קומפקטיות, מוגנות, חופשיות וביטחון; סימביוזה בין חוץ ופנים. [ בנייני המטה של מפעלי ג'והן דיר ].  

    אדריכלות וקונסטרוקציה

    קונסטרוקצייה כמחוללת צורה, התאפשרות החלל הפתוח, קירות המסך [ ר' דיאגרמת לה קורבוזייה   DOMO ] העמודים אצל וויטרוביוס כקיר מחורר. ראה עקרונות האדריכלות בתקופת ההומניזם מאת רודולף וויטקובר  [קראון הול ב .I. T .T  - מיס ואן דר רוה והפינות החופשיות, הקורה כזרוע של מנוף : במדיקל ריצ'ארדס-לואי קאהן, קאלאטרבה.]

    אור יום בבניין

    אור כמגדיר חללים ומפריד בין חללי משנה בתוך אותו חלל [ כנסיית "איל-רדטורה" בוונצייה- פלאדיו]

    מאפיינים של אור יום.        

    1. מסלול השמש בחורף ובקיץ. הקשר שבין מסלול השמש וזווית הקרינה לבין עומק החלל.

    2 האור כמגדיר חללים. אור הופך חלל לנהיר.

    3. הצל כקישוט                                                        

    4.המשמעות של מיקום פתחי אור בחלל .                                                         

    5.איכויות של אור ואוריינטצייה [כנסיית איל-רדטורה, וונציה- פאלדיו. מקינטוש בית הספר לאומנות בגלזגו, [                     

    6. מניפולציות של אור [ איל רדטורה וונציה - הכנסייה של פלדיו בוונצייה : הגדרת חללים באמצעות איכות משתנה של אור יום.  כניסת אור במוזיאון קימבל בטקסס - לואי קאהן.]

     משטחים         

    1. משטחים אנכיים  [קירות חופשיים]

    תכנון שמבוסס על הגדרה של חללים משתלבים באמצעות קירות [בד"כ קונסטרוקטיביים] שאינם ניפגשים. קירות חופשיים מנוגדים לכיוון התנועה. קירות חופשיים בכיוון ניצב אחד לשני המגדירים חלל. התמוססות פינות החלל. [ביתן ברצלונה-מיס ואן דר רוה, האדריכלות של לואי באראגן]

     

    7

     

    2. משטחים אופקיים :התקרה

    תקרה כמגדירה חלל : תיקרות בגבהים/צורות/ חומרים/צבעים וטקסטורות משתנות שמחלקים חלל אחד לחללי משנה מבלי ליצור מידור [ כנסיות הצלב היווני -הספינה והחללים משני צידיה, ה"ראומפלן-אדולף לוס, [ראה "עקרונות הארכיטקטורה בעידן ההומניזם" רודולף וויתקובר[.         

    תקרה וקונסטרוקציה [אולם הכנסים בשיקגו – מיס, המכון לאומנות ולימודים בריטיים- לואי קאן, מבני האוהל של אוטו פריי.]

    3.ריצפה

    ריצפה כמגדירה חלל. החשיבות של קצוות  הריצפה . [בית הזכוכית בניו – קאנאן קונטיקוט פיליפ ג'והנסון .]

     

     

    תרגילים ומשימות

    1.תרגילים בתכנון אדריכלי על פי עקרונות התכנון שנילמדו במהלך הסמסטר.

    במהלך הסמסטר יתחלקו הסטודנטים לקבוצות. כל אחת מהקבוצות תקבל משימה לתכנן בניין ציבורי כגון: בית ספר לאומנות, ספרייה, בית משפט וכו'  על פי פרוגרמה אחידה שתימסר לסטודנטים.      כל אחת מהקבוצות  תידרש לתכנן את אותו הבניין אך על פי אחד מעקרונות התכנון שפורטו לעיל. [תכנון לינארי, תכנון מרכזני וכו]

    2.תרגילים בתכנון אדריכלי המשתמש בשיטות קונסטרוקציה שונות : ההשפעה שיש לשיטת הקונסטרוקציה על התכנון האדריכלי ולהפך

    3. תרגיל בפרופורצייה: תרגילים מקומיים מצומצמים לקביעת אחת המידות [אורך רוחב וגובה של חללים חיצוניים] אם נתונות 2 מהמידות.

    4. תרגילים בעיצוב חזיתות לפי קווים מנחים פרופורציות או עקרונות עיצוביים אחרים שנילמדו במהלך הסמסטר.

     

     

                                                     ביבליוגרפיה

     

    Architecture – form space and order  Francis D.K. Ching

    Christopher Alexander Sara Ishikawa Murray Silverstein Apattern Language oxford University Press 1977

                                                                                                                                                                   8

     

     

    Exterior Design in Architecture Yoshinobu Ashihara Van Nostrand Reinhold Company 1981

    Paul Hayer Architects on Architecture Walker and Company New York 1966

    Hasan Uddin Khan International StyleTaschen 2009

    לקראת ארכיטקטורה/ לה קורבוזייה

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אריק גינזבורג
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין