סיפורים וטיולים ועוד כמה דברים

סיפורים קצרים, ושירים לעת מצוא פרי עטי, טיולים בארץ בכלל ובשביל ישראל בפרט.
    ועוד כמה דברים שפגשו אותי.

שביל ישראל - משיזפון לשחרות

49 תגובות   יום שני, 7/3/16, 20:55

25-2-2016

שביל ישראל -  משיזפון לשחרות.

משך - שש  חצי שעות.
    מרחק- 22  קילומטרים.

דרגת קושי – קלילה.

חפץ – בורג.

מזג האוויר- צח ובהיר.

שיר – "לכל אחד, כוכב יש בשמים"

שלוש שעות של נסיעה ממרכז הארץ הביאו אותנו לצמת שיזפון שבנגב. יכולנו להמשיך לאילת לסופשבוע בדירת מסתור . יכולנו  לעלות על סירת שודדים ולהפליג בים האדום או להמשיך לאפריקה לביקור בג'ונגלים. במקום זאת, בחרנו לצעוד בשביל ישראל, מצמת שיזפון לשחרות. חיש קל, פצחנו בצעדה נמרצת דרום מערבה  לאורך כביש 12. חלפנו ליד חורשת תמרים עבותה שצמחה בצד הדרך, בערוץ הזורם אל נחל חיון. כעבור שעה הגענו לצמת הכביש, הפונה דרומה לשחרות.

השביל עובר בתוך ערוץ נחל חיון מתחת לגשר גדול. את פנינו קידמו פריחה אדירה ושפע של ירק. אלפי פרפרים רפרפו סביבנו. שנוניות (לטאות) התרוצצו על הקרקע רוחשת החיים. שחאוריות (חיפושיות זבל) הזדווגו תחת כל עשב רענן.

התקדמנו קצת באפיק הרחב והירוק ועצרנו לארוחת בוקר ולכוס קפה.

מחר נסיים את שביל ישראל. עוד חזון למועד אבל האווירה כבר הזכירה סיום קורס בצבא.

בדיחות וחיקויים, בעיקר על חשבוני וגם נוסטלגיות מהדרך.

"מתי כבר מגיעים?"

"אוטוטו חמש דקות."

"כמה קילומטרים נשארו?"

"כמעט הגענו".

כך הקניטו אותי על התשובות המפוקפקות שקיבלו לאורך קרוב לאלף קילומטרים.

קמנו והמשכנו לצעוד דרומה אל בקעת עובדה רחבת הידיים.

בקעת עובדה נקראת על שם מבצע עובדה במלחמת העצמאות, בו נכבש הנגב הדרומי ונפרצה הדרך לאילת. הבקעה באורך 12 קילומטרים וברוחב של חמישה, מוקפת הרים וגבעות. במערב, צוקי עובדה, בדרום בקעת סיירים וצוקי תמנע. במזרח הר שחרות, הר גרופית והר ארגמן. בצפון הר שחרור והר פרוט. הבקעה השטוחה, מנקזת אליה את בקעת סיירים עם כמויות גדולות של משקעים מההרים סביבה.

חלק גדול מהבקעה תפוס על ידי בסיסי צה"ל. הגדול בהם הוא שדה התעופה עובדה. השדה הגדול הוקם בתחילת שנות השמונים של המאה הקודמת, על ידי הצבא האמריקאי, לאחר הסכמי השלום עם מצרים. השדה הצבאי משמש גם לקליטת טיסות בינלאומיות לאילת, השוכנת 60 קילומטרים דרומה. בקעת עובדה וההרים שסביבה, זרועים שרידים ארכיאולוגים בצפיפות רבה ומעידים על עושר תרבותי אנושי, שהתקיים בה לאורך אלפי שנים.

השנה ירדו כאן שלושה מופעי גשם חזקים, שלא נראו 20 שנה. הגשמים הרבים החיו את אדמת הבקעה וצבעו בירוק את הנוף החום צהבהב הצחיח.

המשכנו ללכת דרומה עד למפגש עם נחל כסוי.  חצינו את הכביש ופנינו מזרחה. שם פגשנו זוג מטיילים, גבר ואשה בגיל העמידה, עמוסים לעייפה בתרמילי שטח. לאחר הברכות ושאלות הנימוס התברר שהם מנס ציונה. בבוקר יצאו משחרות. מטיילים ברצף כבר כמה ימים.

המשכנו מזרחה, בנחל כסוי. השביל עלה על גבעה לא גבוהה שהתגלתה כדיונת חול מכוסה באבנים.

דיונות "חולות כסוי" ייחודיות  ונדירות. מרקם החול שלהן מורכב מגרגרים דקיקים מעורבים במאובנים זעירים.  טיפסנו לראש הדיונה.

במערב נפרשה בקעת עובדה. במזרח נשקף נוף מיוחד בצבעים רכים ונעימים. דיונות חוליות נערמו  על סלעי גיר בהירים וערוצי נחלים ירוקים.

למרגלות הדיונה חנו שני אוטובוסים של מטיילים, נערים אמריקאים מפרויקט "תגלית".

המשכנו דרומה למרומי הדיונה, עד שפגשנו אותם יושבים במעגל ומקשיבים ברצינות צייתנית להסברים.

הם הביטו בנו, אנחנו הבטנו בהם. לא יכולנו להתאפק. שעטנו בריצה, אל מורד הדיונה החולית. תוך שניות, פרק הנוער עול. עשרות נערים ונערות קיפצו והתגלגלו בצווחות אושר בעקבותינו, עד לאפיק הנחל.

ניערנו את החול הזך והמשכנו באפיק, עד שחזרנו לכביש המוביל לשחרות. כעבור קילומטר וחצי הגענו לאתר מוזר ומיוחד, "מקדש הנמרים".  לפני שבעת אלפים שנה התקיימה כאן תרבות לקטים ציידים שבנו מצבות וציירו נמרים. במקום נמצאו גם שרידי כירות להבערת אש. על פי בדיקות מעבדה זהו המקדש העתיק בישראל.

לא הרחק משם נמצא "הבית הנבטי", חורבה עתיקה מזמן הנבטים, ששלטו במדבר בתחילת האלף הראשון לספירה.

בורג מתכת שנשר מגדר בטיחות או מרכב צבאי נמצא ונבחר לחפץ המייצג את קטע השביל הנוכחי.

כמו החפצים הקודמים, נלקח הבורג, אחר כבוד למוזיאון חפצי השביל (בקרוב תצוגה דיגיטאלית).

עזבנו את בקעת עובדה.  ירדנו מהכביש וטיפסנו מזרחה להרים. צעדנו על שלוחה צרה שהפכה ל"סכין". גב השלוחה מכוסה בלוחות אבן שטוחים, שהתנדנדו ונקשו, תחת רגלינו  בסימפוניית פטישי אבן מהדהדת.

ירדנו מהשלוחה לערוץ נחל שחרות בו פסענו מזרחה. ליד עץ שיטה קטנה עצרנו למנוחה ארוכה ולהפסקת קפה של אחר הצהרים נעים ומחויך. הפתיע לטובה היום הזה. קטע "מנהלתי" ומשעמם לכאורה, התגלה כעתיר אטרקציות, שופע צמחייה, פריחה ודיונות קסומות בנופים רכים ונעימים. לקינוח, חצינו עמק  שטוח ורחב. שכבת בוץ יבשה כסתה אותו והתפצחה תחת רגלינו.

על קו האופק במזרח התנוססו מבנים חדשים של מלון בוטיק הנבנה על צוקי שחרות וצופה לערבה. חצינו את הכביש המוביל לשחרות בואכה חאן הנוודים של עמיר.

החאן הקטן והפשוט, ממוקם בפאתי העמק. קרון שינה וכמה אוהלים. מקלחות ושירותים והמון סימפטיה.

חלצנו נעלים והתיישבנו על מחצלות, מחכים לארוחת הערב האחרונה בשביל ישראל. בקבוקי יין נפתחו, פיצוחים נשלפו וחגיגת "לילה אחרון בשביל" פרצה. מהכיוון הנגדי, בזה אחר זה הופיעו שביליסטים שיצאו בבוקר מתמנע.

צבי, ישראלי שחי מ1980 בלונג איילנד שבארה"ב יחד עם שכנו כריס. שני הרפתקנים , מטפסי הרים וקרח, שיצאו לפני חמישה ימים מאילת.

עופר, טייס באל על, שלקח חופשה של חדשיים כדי ללכת את שביל ישראל.

גם יבגני הגיע. מדריך טיולי ראפטינג, מקמצ'טקה הרחוקה. קרא על השביל באינטרנט ויצא לדרך. הבחור דובר רוסית בלבד, מסתדר עם תנועות ידיים, מצויד במפה ונושא תרמיל במשקל של 25 קילוגרמים. חברנו בני, דובר מעט רוסית הצליח לתקשר אתו ולהדריך אותו על המשך הדרך.

שתי שביליסטיות דתיות וצעירות , הגיחו מהמדבר לחאן, ממש עם אור אחרון. הזמנו אותן להצטרף לחגיגה. הן עיקמו את האף והמשיכו לפינה שקטה יותר.

שחר הלך להתקלח, פשפש בתיק ולפתע מצא שקית לא מוכרת.  שרון אשתו, הגניבה  לתיק את השקית ובה שבע חולצות כחולות ועליהן שמות חברי חבורת הצועדים בשביל. על הגב הודפס מסר מיוחד.

"וזאת לתעודה כי לובש חולצה זו, הוא אחד משבעת המופלאים אשר סיימו את שביל ישראל, תוך דבקות במשימה, עליות וירידות והתמודדות עם הנחירות בלילה. תעודה זו מעניקה חברות בדירקטוריון מוזיאון חפצי השביל".

ארוחת ערב טעימה ומיוחדת, הוגשה באוהל המרכזי. בשמיים נדלקו אלפי כוכבים נוצצים.

עופר הטייס , פרט על כלי נגינה והשירים קלחו אל הלילה הקסום.

"לכל אחד כוכב יש בשמיים, כוכב המתגלה עם רדת יום. אחד מאיר , פחות שני כפליים, אבל לכל אחד כוכב ברום". שרנו את השיר שנבחר לייצג את קטע השביל הנוכחי.

שבעים, סבאים ומחייכים, נרדמנו בקרון השינה שבחאן, מצפים ליום המחרת הוא היום האחרון בשביל.