כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אשרי תמימי דרך ההולכים בתורת השם

    על פרשות השבוע והקשר לימנו אנו, חסידות, סיפורי צדיקים, שמירת השבת, על דברים שבין אדם לחברו ולסביבה, על דברים שבין אדם לבוראו

    לא יהיה כלי גבר על אשה - פרשת כי תצא

    0 תגובות   יום חמישי, 15/9/16, 21:59

    ב"ה 

    ''

     

    מלחמה ברוע

    הפרשה השישית בספר דברים, כי תצא ממשיכה את נאום הפרידה השני של משה רבנו לבני ישראל. משה רבנו ממשיך לחזור על רבות ממצוות התורה, ופותח בדינים הקשורים ביציאה למלחמה. משה רבנו מבהיר לבני ישראל שאחרי כיבוש ארץ כנען מיושביה, יהיה מותר להם לתקוף, במקרה הצורך, ארצות שכנות המהוות סכנה לביטחונם.

    [דברים כ"א א'] "כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וּנְתָנוֹ הָשֵם אֱלֹקֶיךָ בְּיָדֶךָ וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ"

    המלחמה הפיזית מסמלת גם את מלחמת הנשמה ביצר הרע. כאשר אנו מתעמתים עם הרע, אנחנו במצב של "יציאה". כי אנחנו יוצאים מהסביבה הטבעית של הנשמה בטרם ירידתה אל הגוף, שהיא סביבה של שלווה ומודעות אלוקית אין סופית.

    אלול

    אמנם כבר בתחילת הדרך אנו מובטחים על הניצחון "וּנְתָנוֹ הָשֵם אֱלֹקֶיךָ בְּיָדֶךָ". המלחמה מוכרעת כבר מראשיתה, משני טעמים: האחד, כיוון שנשמותינו מושתתות בעצמות השם יתברך – ושם אין לרע כל אחיזה; והשני, כיוון שעצם בריאת הרע הייתה על מנת שנוכל לנצחו. זה פשר הביטוי "כי תצא למלחמה על אֹיבך" – ידינו על העליונה כבר בשעת היציאה לקרב. אם כן, התורה מלמדת אותנו שעל מנת לנצח במלחמה נגד הרע, עלינו להזדהות ולהתעצם עם נפשנו האלוקית. במצב זה, הקב"ה בכבודו ובעצמו מגבה אותנו במלחמתנו.

     

    שוויון בין המינים

    משה רבנו מפרט דינים שונים ביניהם דינים הקשורים בלבוש.

    [דברים כ"ב ה'] "לֹא יִהְיֶה כְלִי גֶבֶר עַל אִשָּׁה וְלֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה כִּי תוֹעֲבַת הָשֵם אֱלֹקֶיךָ כָּל עֹשֵׂה אֵלֶּה"

     

    משמעותה הפנימית של הוראה זו שלנשים ולגברים יעודים אלוקיים שונים בעולם, ועל כל אחד מהמינים לממשם בהתאם לטבעו. כידוע, בכל גבר קיימת גם תכונות נשיות, ובכל אשה קיימות גם תכונות גבריות; אמנם המין הביולוגי קובע איזה צד צריך להיות דומיננטי, והתכחשות להכרעה זו כמוה כהתכחשות לייעודם האלוקית של הגבר או האשה.

    נדמה שבעולם המודרני תופעת 'כלי גבר על אשה' רווחת יותר מן התופעה ההפוכה. כלפי רוח זאת יוצאת התורה באמירה בדבר מהותו של 'שוויון הזכויות' וקובעת ששוויון זכויות אמיתי הוא הזכות להגשים את מלוא הפוטנציאל האלוקי הגלום בנו ללא תלות בשיקולים חיצוניים של לחץ חברתי. כאשר אשה חושבת בטעות שבמסגרת המאבק לשוויון זכויות עליה להתנהג כמו גבר או לחזר אחרי קרירה גברית, היא מחזקת בלא יודעין את הדעה שנשים נחותות במהותן מגברים, וכי ערכן העצמי יעלה באם יתחרו עם הגברים בתחומי החיים האופייניים להם. התורה רואה זאת כעלבון למעמד האישה. במקום זאת, היא מעודדת נשים לפתח את תכונותיהן הייחודיות ובכך לתרום את חלקן המיוחד להן בתיקון העולם ובהחשת הגאולה השלמה.

     

    עצות לזוגות טריים

    משה רבנו מפרט עוד מצוות בין השאר מצוות עשיית מעקה לגג.

    [דברים כ"ב ח'] "כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ כִּי יִפֹּל הַנֹּפֵל מִמֶּנּוּ"

    ניתן לפרש חוק זה כנוגע לזוג צעיר היוצא למסע מרתק של הקמת ביתו. בפתחם פרק חדש זה בחייהם הם עומדים להיכנס למציאות חדשה, הנושאות בחובה אחריות ואתגרים חדשים שטרם נודעו להם. כניסה דרמטית זו לעובי הקורה של החיים הגשמיים היא בבחינת 'נחיתה' אל קרקע המציאות, ביחס ל'שמימיות' האוורירית של חיי הרווקות. ולפיכך טומנת בחובה סכנת נפילה רוחנית.


    לשם כך מייעצת התורה לבני הזוג לנקוט באמצעי זהירות: לעשות 'מעקה לגגם', כלומר: לאמץ לעצמם הידורי מצווה מיוחדים שישמרו על חיי התורה והמצוות שלהם, ולא להסתפק בהישענות על מדריכת עבודת השם הקודמת שלהם. חיזוק אורח החיים התורני הוא הדרך הבטוחה ביותר לוודא כי השמחה וההתעלות של יום החתונה יישמרו לאורך כל חיי הנישואים.

     

    שנזכה לגאולה השלמה תיכף ומיד ממש

     

    דברים בשם אומרם:

    כ"ק אדמו"ר הרבי מליובאוויטש   
    מקור הציטוטים:  ויקיטקסט

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אריהאלוני1
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין