כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אריק גינזבורג מוזיקה, אומנות, ארכיטקטורה הגות ספרות ובכלל

    כותב על ומשמיע מוזיקה בעיקר קלאסית,, ג'אז אבל לא רק . הגיגים על אומנות , ארכיטקטורה אבל לא רק.

    0

    הרמוניה של מסה, חלל, חלל אורבני - רשת תלת מימדית ריד תלת מימדי

    0 תגובות   יום שלישי, 23/5/17, 15:10

    ''
    ''
    ''
    על מודולריות ובנייה סדרתית בראייה היסטורית פאזל'' – רשת מודולרית תלת מימדית– הגיוון באחידות הבתים היוסוניים פרנק לוי רייט בית הבורסה פטרוס ברלאג' - תכנון המבוסס על צרוף של מודולים הוא במהותו מה שאדריכלים מכנים : - "Additive Architecture"     "אדריכלות של צרוף". בתפיסת "אדריכלות של צרוף"אנחנו מתכוונים לתכנון המבוסס על צרוף או הוספה של חלקים זהיםה אחד לשני, בדומה להרכבת חלקי לגו עד לקבלת בניין שלם. החלקים הם יחידות נפח – במקרה שלפנינו יחידת הנפח נקבעה לפי גודלו של חדר שינה טיפוסי. ( 4.4 מ'X 4.4מ'X3.0מ'). במקרים מסוימים יש מקום - באותו הבניין - להשתמש ביחידות נפח משניות שאף הן חוזרות על עצמן ונגזרות מיחידת הנפח הבסיסית והמיועדות בד"כ לחללים קטנים יותר החוזרים על עצמם כגון חדרי רחצה, מזווים, מסדרונות וכד'. אבל למינוח ,כידוע,יש משמעויות ויש קונוטציות שאינן בהכרח משקפות את המהות ולמעשה עלולות להטעות: בתפיסת תכנון שמבוססת על צרופים  מבוסס לכאורה על התקדמות מהפרט לשלם . לא קשה להחטיא את התפיסה ולהבין את התכנון האדריכלי כתכנון שמקדש את הפרט על פני השלם. ולא הוא.  למרות שמדובר בתכנון יישוב קהילתי המורכב אומנם מיחידות דיור שונות, עדיין כל אחת מהן מבוססת על צרוף של יחידה בסיסית זהה האחת לשנייה, מדובר על יצירה שהסה"כ שלה (כל בניין לכשעצמו והיישוב כולו), גדול מסכום חלקיה; בתודעה ובזיכרון-היישוב כמקום. וזה (לכאורה) דבר והיפוכו , מאחר ובנייה באמצעות תוספת יחידות זהות האחת לשנייה ( piecemeal ) ,היא (לכאורה) האנטיתזה לתפיסה שבבסיסה עומדת ההוליסטיות של היצירה;כאשר נקודת ההתחלה היא המיקרו ( היחידה הבסיסית - המודול ) ולא המקרו ( הבניין כשלם ו/או היישוב כולו שבו יחידות הדיור הן פרטים ), הראייה קדימה מוגבלת, משל היה זה שחקן שחמט שאינו מתכנן אלא מהלך אחד קדימה. והשאלה שנשאלת היא איך להפוך את התפיסה התכנונית של חיבור יחידות נפחיות זהות האחת לרעותה לכלי או למנוף שבאמצעותו ניתן יהיה לתכנן שכונה אחת קוהרנטית והמשכית מחד ובאותו זמן, ליצור סביבה אורבנית רב גוונית מאידך, אך מבלי ליפול למלכודת של גיבוב קוביות שלעולם אינו מתחבר לשלם אחד ? רבגווניות מתקיימת באמצעות סוגי יחידות הדיור (בנייני דירות, קוטג'ים טוריים, בתים דו-משפחתיים, ווילות), באמצעות קנה המידה השונה של יחידות הדיור (גודל, גובה), בצורות, באופקיות, באנכיות, בצבעים בחומרים ובטקסטורות. רב גווניות מייצגת דמוקרטיות אינדיבידואליות ,גאווה של הפרט........ "הבית שלנו" –אופי חלל המגורים או יחידת הדיור שנבחרה על ידי כל אחד ואחד לפי טעמו האישי, צרכיו, גודל משפחתו וחלומותיו ושיש בו משהו ייחודי המייצג רק "אותי", "אותנו" או "את משפחתנו". בחירות נותנות ביטוי לאישיות.  בין השנים 1934 ו- 1944, במקביל ולפי רוח מדיניות ה"ניו –דיל" שהתווה הנשיא רוזוולט אחרי מלחמת העולם ה -ןן, הגה פרנק לויד רייט את פרויקט "הבתים היוסוניים"; "הבית היוסוני" כאב טיפוס ,נועד למגורים עבור ה"אנשים הרגילים".The common people. אחד השיקולים המרכזיים בפיתוח קונספציית הבתים היוסוניים של רייט היה השיקול הכלכלי: למצוא דרכים לבנות בית בעלות שמתאימה לכל'' כיס; הבתים הראשונים נבנו בעלות של 5500$ כל אחד. הרעיון נולד במוחו של רייט לאחר התוודעותו לאדריכלות היפנית ; רייט נשבה בהגיון שבבסיס האדריכלות היפנית המבוסס על "חזרתיות מגוונת"; מהיפנים למד רייט את סוד ההרמוניה של היצירה האדריכלית; הבתים היפנים הטיפוסיים מתוכננים על גריד אופקי שמוקרן למימד השלישי ושנמשך בצורה רציפה על הקירות, הארונות, מיקום וגודל פתחים ודלתות ומשם לתקרה ולמיקומם של גופי תאורה. המשמעות היא שכל חלקי הבניין מגדול ועד קטן מ"עיקרי" ועד "משני" , עד לעיצוב ומיקום הידיות של הדלתות, כולם בלי אף יוצא מהכלל ממוקמים על רשת תלת מימדית שעליה קיימים כל המסות, החללים והרכיבים של המבנה. "מצאתי את האמצעי המכני לייצר בניין בשלמותו שנראה בדיוק כמו שהמכונה יצרה אותו ; קשיח וקל אך לא דקיק ומתכלה.  הסטנדרטיזציה, שהיא נשמתה של המכונה, נרתמת לדמיונו של האדריכל ללא שום מגבלה למעט המגבלות שיש לבניין עצמו". למן הרגע הראשון תפיסתו של רייט היתה שבית הוא 'קיט' (kit) של חלקים שבסופו של דבר כל אחד יוכל להרכיב בעצמו לכדי בית אחד. ההרכבה נעשית בסדר עוקב מוגדר ומסוים. כל רכיבי הבניין וכל ה"תפרים" שמחזיקים את כל חלקיו יחד הם סטנדרטיים וניתנים לבחירה מתוך קטלוג. כל משפחה,מרגע שבחרה את אחד מ - 5 דגמי הבתים המתאימים להם יכולה לבחור מתוך מאגר של 966 של סוגים ועיצובים של מדרגות, ארונות מטבחים, חדרי רחצה, ריהוט built - in, חיפוי ריצפה, דלתות חלונות מעקות  ועוד. בסה"כ נבנו 100 בתים יוסוניים בכל רחבי ארה"ב. בתמונה הרחבה, מודל הבית היוסוני הוא הרבה יותר מארכיטקטורה; הבתים היוסוניים והעיר העתידנית שבה הם ייבנו,Broadacre City , מבטאים את ההשקפה הדמוקרטית - ליברלית של החברה האמריקאית בעידן שאחרי מלחמת העולם ה – II.כל רכיבי הבית היוסוני מגיעים לאתר כשהם במידה המדויקת - מוכנים להרכבה. אין צורך בניסור, חיתוך והתאמה וכך נחסך הפחת הנובע מחומרים שמגיעים לאתר הבנייה בגדלים סטנדרטיים ושיש לחתכם כדי שיתאימו לגודל הרצוי.

     

    חזיתות הבניינים מחוללות ומעצבות את המרחב האורבני : לרשת Network את המרחב האורבני :  האדריכל ההולנדי פטרוס ברלאג',באותו זמן, קירות הלבנים וגגות הזכוכית שמתחתם וביניהם מתנהלת פעילות המסחר בבורסה, הם המחוללים את מהות אופי ואישיות החללים שבהם מתקיים המסחר בבורסה. הבין שהקירות יוצרים את החלל הציבורי, קרי הרחובות; הרחובות הם "חללי המגורים של הקהילה" ; הקהילה חיה ונמצאת בין קירות בנין הבורסה ובאותה עת גם ברחובות שמסביב לבניין העצום הזה שמקפיד מאד לשמור על קנה המידה של סביב המגורים שבה הוקם. כשמבינים את החשיבות שברלאג' מייחס לחזיתות הבניין כמחוללות החלל הציבור, אפשר להבין מדוע טרח לתכנן את חזיתות הבניין על גריד (או מודול) המבוסס במקרה זה על "המשולש המצרי".ראה את החזית המערבית והגריד הקושר ומאחד יחד את החזית הלא סימטרית על ריבוי האלמנטים השונים בצורה ובגודל שלהם -  פתחים, חלונות, וצריחים  העדר סימטריות וריבוי חלונות ושאר אלמנטים אדריכליים אד הוק  - לא שולל מהחזית את שיווי המשקל המושלם שלה.................

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אריק גינזבורג
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין