כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    חג סוכות

    10 תגובות   יום רביעי, 4/10/17, 10:47

     למה לא חוגגים את סוכות – בפסח ?

           

    מיוחד הוא חג סוכות ומיוחדת היא מצוות סוכה, שהתורה מדגישה את החובה לדעת את משמעות המצווה בעת קיומה , צריך לדעת כי הקב"ה הושיב את בני ישראל בסוכות כאשר הוציא אותם ממצרים :

    "בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים כָּל הָאֶזְרָח בְּיִשְׂרָאֵל יֵשְׁבוּ בַּסֻּכֹּת. לְמַעַן יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, אֲנִי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם" (ויקרא כ"ג).

    מפסוק זה לומד רבי עקיבא בגמרא (סוכה י"א ע"ב) שטעם מצוות ישיבה בסוכה היא זכר לסוכות ממש שעשה הקב"ה לבני ישראל ביציאת מצרים . לעומתו , רבי אליעזר סובר כי טעם המצווה הוא זכר לענני הכבוד שבהם הגן הקב"ה על בני ישראל . הפסוק שממנו למדים זאת הינו מפרשת בשלח בספר שמות :

    וַיְהִי בְּשַׁלַּח פַּרְעֹה אֶת הָעָם... וַיִּסְעוּ מִסֻּכֹּת וַיַּחֲנוּ בְאֵתָם בִּקְצֵה הַמִּדְבָּר.

    וה' הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם בְּעַמּוּד עָנָן לַנְחֹתָם הַדֶּרֶךְ וְלַיְלָה בְּעַמּוּד אֵשׁ לְהָאִיר לָהֶם לָלֶכֶת יוֹמָם וָלָיְלָה . לֹא יָמִישׁ עַמּוּד הֶעָנָן יוֹמָם וְעַמּוּד הָאֵשׁ לָיְלָה לִפְנֵי הָעָם" (שמות י"ג) .

    בכל אופן , רואים שמצוות ישיבת סוכה היא זכר ליציאת מצרים , בין אם זה לזכור את ענני הכבוד , ובין אם זה לזכור את הסוכות הממשיות שעשה הקב"ה לבני ישראל , בכל מקרה זה היה ביציאת מצרים .

    וכפי שראינו , בפרשת בשלח , מיד עם היציאה ממצרים , בני ישראל מגיעים למקום שנקרא 'סוכות' ושם זוכים לענני הכבוד .

    מכאן מתבקשת השאלה , מדוע חוגגים את חג הסוכות בתשרי ?

    הרי היה ראוי שנחגוג את החג בפסח !

    בתאריך יציאת בני ישראל ממצרים , נעשה 'ליל סדר' , נאכל מצות , נאכל קרבן פסח – בסוכה , זכר לענני הכבוד או לסוכות שהיו לבני ישראל מיד עם יציאתם ממצרים !

    ה'טור' על ה'שולחן ערוך' שאל שאלה זאת  , ותשובתו היא שאם היינו עושים סוכה בתקופת האביב לא היה ניכר שזה לשם מצווה , כיוון שבתקופה זאת הרבה אנשים יוצאים החוצה לסוכות מפני האוויר , ולכן חג סוכות נחוג בתקופת הסתיו , שכך הדבר ניכר שיושבים בסוכה לשם מצווה .

    בכל אופ ן, מעבר לעניין הטכני , בוודאי שיש רעיון עמוק שבגללו חג סוכות הוא לא יחד עם חג הפסח .

    לחגוג את חג סוכות מיד ביציאת מצרים זה העניין השלם יותר , כיוון שכך היה .

    כנראה שהיה איזה חיסרון מסוים ביציאת מצרים , חיסרון שגרם להפריד או לדחות את חג הסוכות בחצי שנה .

    הרב שרקי מסביר שיציאת מצרים לא הייתה שלמה , לא רק עם ישראל היו אמורים לצאת לחירות ולחופשי , אלא גם המצרים עצמם ואף כלל העולם .

    "יציאת ישראל ממצרים תישאר לעד האביב של העולם כולו" (הרב קוק, מגד ירחים).

    כל העולם כולו היה צריך לצאת מן התרבות המצרית השואבת את האדם אל החומריות , השוללת מאדם את החופש , שהרי מצרים הייתה 'בית עבדים' - לא רק לעם ישראל .

    אך המצרים ובראשם פרעה לא הצליחו להגיע למדרגה הזאת , פרעה לא האמין בה' ולא שמע בקולו והמשיך בדרכו שלו .

    כך שלבסוף רק עם ישראל יצאו ממצרים .

    כל זאת העולם למד שצריך להאמין בשינוי , שצריך להאמין בהיותו של האדם חופשי ולא משועבד לשום דבר מלבד אמת העולם והיא אמונה בה' ועבודתו .

    אם כן , ביציאת מצרים היה חיסרון , לכן חג פסח אינו שלם ולא יושבים בו בסוכות .

    חג סוכות לעומת זאת , הוא לא רק חג של עם ישראל.

    במהלך החג אנחנו מקריבים שבעים פרים כנגד שבעים אומות העולם .

    אנחנו לא מתעלמים מהאומות ואף מתפללים עליהם ומקריבים עליהם קרבנות. גאולת העולם 'נדחתה' מניסן לתשרי.

    אכן עיקר הגאולה צריכה להיות בבחינת ניסן , בחודש האביב , חודש של אמונה בפריחה מחודשת כפי שנעשה בעולם הטבע .

    אמונה כי יש תקווה לעולם .

    לעומת זאת , חודש תשרי מסמל את תחילת הקמילה בעולם הטבע , דבר המסמל את דעת האומות גם היום כי לעולם אין תכלית משמעותית , העולם רק הולך ומדרדר מטה מטה .

    הבשורה של עם ישראל צריכה להגיע לכל העולם , כי הקב"ה הוא מלך מלכי המלכים ומוביל את העולם לתכלית טובה , לגאולה .

    " והיה כל-הנותר מכל-הגויים הבאים על-ירושלים , ועלו מדי שנה בשנה להשתחוות למלך ה' צבאו ת, ולחוג את-חג הסוכות ." (זכריה יד).

      

              

    http://cafe.themarker.com/image/2384336/

     

     פסגת הקיום של "ושמחת בחגך"

      

    "ושמחת בחגך והיית אך שמח". על מה צריך לשמוח האדם בחג סוכות? מתוך מצוות החג ניתן ללמוד זאת .

    האדם יושב בסוכה , ופשוט חי את חייו הרגילים שם . אוכל , שותה , ישן ומטייל בסוכה .

    אלא שאת החיים הרגילים האלה האדם לא עושה בבית הקבע שלו , במקום הבטוח ביותר של האדם במשך כל השנה , אלא בסוכה , והאדם נמצא שם תחת כנפי השכינה , צילא דמהמנותא .

    ודווקא בסוכה , בית הארעי , מקום שבו אין לאדם ארבע קירות יציבים ובטוחים , דווקא שם האדם בטוח הרבה יותר מאשר ביתו של כל השנה . וזאת משום שיש שכינה בחג הסוכות בסוכה , יש השגחה מיוחדת , והאם מגלה שכל בטחונו בחיים אינו מהונו ומרכושו , אלא מאת הקב"ה .

    חג סוכות מגלה גם על שאר השנה שהאדם גר בביתו כרגיל - שגם אז כל בטחונו ויהבו של האדם הוא על הקב"ה .

    אם כן שמחת חג הסוכות היא על הקשר הישיר שלנו עם הקב"ה . שמחה זאת שלמה יותר כאשר מבינים שהדבקות בה' היא יחד עם כלל ישראל , וזאת על ידי ארבעת המינים המסמלים את אחדות ישראל . שמחת הדבקות בה' איננה של יהודי פרטי הדבק בא-לוהיו , אלא של יהודי שמרגיש חלק מתוך כלל שלם שמחובר לה' יתברך.

    בחג סוכות כאמור האדם חי את חייו הרגילים , רק בסוכה . לומר שהשמחה היא על עצם החיים שלנו מאת הקב"ה על עצם החיבור . גם זוג שזה עתה נישא , עיקר שמחתם היא על היותם יחד , על עצם החיבור ביניהם .

    משמח חתן וכלה . כך חג סוכות הוא החופה שבין כנסת ישראל לבין הקב"ה , ובסוכה זאת נעשה החיבור החזק ביותר בין עם ישראל לבין הקב"ה .

    כתוצאה ממה מגיעה השמחה האדירה הזאת של החיבור הבלתי תלוי הזה בינינו

    לבין הקב"ה ?

    השמחה מגיעה רק לאחר הימים הנוראים , לאחר שעברנו את ראש השנה ,

    עשרת ימי תשובה ויום הכיפורים .

    אחרי שהקב"ה מחל לנו על עוונותינו , לאחר שחזרנו בתשובה ונטהרנו , אז מתבררת האהבה הגדולה .

    ובמה מתבטא הקשר בינינו לבין ה' בצורה החזקה ביותר ?  בתורה !

    הרי ביום הכיפורים כאשר ה' מחל לישראל על עוון העגל , ניתנו לישראל הלוחות השניים . התורה היא ספר הדביקות בינינו לבין הקב"ה !

    לכן , בסיום חג הסוכות אנחנו חוגגים את שמחת תורה , חג של פסגת ביטוי הקשר בין עם ישראל לבין הקב"ה .

    דרג את התוכן:

      תגובות (10)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        6/10/17 16:52:
      שלמה, הבאת דברים מלאי השראה אודות השמחה בחג הסוכות. מועדים לשמחה ושבת שלום לך ולמשפחתך.
        6/10/17 16:00:

      שלמה ידידי היקר, רעי ועמיתי, אלופי ומיודעי נ"י,
      שימחתני בפוועליך ובמעשי ידיך ארנן . אור יקרות
      הפצת בסוכותינו ונר לרגלינו היו דברי חוכמתך
      ויכולנו בזכותך  לקיים את המצווה הייחודית לעם ישראל -
      ושמחת בחגיך והיית אך שמח.
      חג סוכות שמח לך וליקיריך
      באהבה שאינה תלויה בדבר,
      ב ר ו ך




        6/10/17 07:55:

      משכיל ומעניין.

      חג שמח.

        5/10/17 23:51:
      מועדים לשמחה זמנים וחגים לששון שבת שלום שלוימה יקר לך ולמשפחתך :)
        5/10/17 19:10:
      העלית סוגיה מעניינת, שמעולם לא חשבתי עליה - העובדה שאין חוגגים את חג הסוכות בפסח, שמבטא את יציאת מצרים. אז תודה להבאת העניין וגם לפתרונות שניתנו. ולגבי ציווי השמחה - נימוקים מעניינים. כל אחד טוב בדרכו.
        5/10/17 18:41:
      חג סוכות שמח לך ולמשפחתך.
        4/10/17 22:14:
      חג סוכות שמח
      תודה. מאחר ואף חז"ל גרסו שחמסיני בסתיו גרועים מאלה של הקיץ, וכן, שבלילות הקיץ החמים שום דבר אינו קורה, מוטב ונשב בסוכה... ו...אפילו מתי כספי שר ככה ........................ https://www.youtube.com/watch?v=8rO9x9g064s.
        4/10/17 18:39:
      עד כמה שאני יודע... (ואני יודע מעט מאד) סוכות היה המקום בו בני ישראל חנו, במבנים ארעיים- זמניים. חג הפסח הוא רעיון החירות, ומשמעותו אני נוטל חירות- כלומר אחריות על גורלי, בתמונה הכללית יותר ברגע שבני ישראל לקחו אחריות למעשיהם הם הפכו לעם ישראל...
        4/10/17 17:56:
      ושמחת בחגיך....