כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - ויגש

    1 תגובות   יום שישי , 14/12/18, 15:20

    מה משמעות ההבטחה "אנכי ארד עימך מצרימה" ?

    וַיִּסַּע יִשְׂרָאֵל וְכָל־אֲשֶׁר־לוֹ וַיָּבֹא בְּאֵרָה שָּׁבַע וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵאלֹקֵי אָבִיו יִצְחָק .

    וַיֹּאמֶר אֱ-לֹקִים לְיִשְׂרָאֵל בְּמַרְאֹת הַלַּיְלָה וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי .

    וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָאֵ-ל אֱלֹקֵי אָבִיךָ אַל־תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה כִּי־לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם .

    אָנֹכִי אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה וְאָנֹכִי אַעַלְךָ גַם־עָלֹה וְיוֹסֵף יָשִׁית יָדוֹ עַל־עֵינֶיךָ" (בראשית מ"ו) .

    יעקב אבינו מגלה כי בנו יוסף חי והוא שליט במצרים , והוא מכין את עצמו לקראת הירידה למצרים לפגוש את בנו יוסף .

    הקב"ה צריך 'להרגיע' את יעקב ולומר לו שלא ירא מלרדת למצרים , ומכאן ניתן ללמוד שיעקב אכן חשש מהסכנות הרוחניות והגשמיות הקיימות בירידה לגלות .

    אך כאמור הקב"ה מרגיע את יעקב ואומר לו שלא לפחד , כיוון ששם במצרים הוא יהיה לגוי גדול , אך לא רק זה . "אנכי ארד עמך מצרימה" , הקב"ה בכבודו ובעצמו , כביכול נמצא עם יעקב אבינו , עם עם ישראל , בכל מקום שהם נמצאים , לא רק בארץ ישראל אלא גם בגלות .

    כיצד ניתן ללמוד ולהבין את דברי ה' ליעקב "אנכי ארד עמך מצרימה" ?

    יש שתי דרכים להסביר את משמעות הדברים הללו .

    הדרך הראשונה היא שהקב"ה אומר ליעקב אבינו :

    אל תדאג . כאשר עם ישראל נמצא בגלות , גם השכינה נמצאת איתם , וגם שם בגלות יש להם שמירה והגנה של הקב"ה .

    בארץ ישראל המפגש של האומה עם הקב"ה הוא בשיא עוצמתו , אבל גם כאשר העם כולו בגלות , הקב"ה נמצא איתנו , הוא מגן ושומר עלינו , והוא גם דואג להעלות אותנו מן הגלות , "ואנכי אעלך גם עלה" .

    אך יש משמעות נוספת , עמוקה עוד יותר להבין את דבריו של הקב"ה ליעקב כאן .

    כאשר עם ישראל נמצא בגלות , כאשר עם ישראל סובל ונמצא בצער , לא רק שהשכינה נמצאת איתם ומגינה אליהם , אלא אף השכינה עצמה נמצאת בגלות . אף הקב"ה עצמו שרוי בצער ובסבל גדול . 

    כאשר עם ישראל בגלות אזי הם בזויים בעיני האומות     ונרמסים  , אך גם חילול ה' רב מאד בזמן כזה .

    כבוד ה' מתמעט ח"ו בעולם , הופעתו של הקב"ה בעצמו בעולם חסרה ולפעמים אף מעוותת בעיני הרואים , כאשר בניו נמצאים בגלות .

    העניין העמוק פה הוא לא רק שהקב"ה מגן על ישראל בגלות , אלא שהופעת ה' עצמה בעולם לוקה בחסר .

    דברים אלו של הקב"ה מחזקים את יעקב אבינו עוד יותר , כיוון שאם השכינה עצמה נמצא בגלות , אם השכינה עצמה בצער והופעתו של ה' בעולם חסרה , אזי בוודאי שהקב"ה יזרז את הגאולה , בשבילו עצמו , למען כבודו ושמו בעולם .

    מטרת הגאולה כעת היא לא רק גאולתם של ישראל , אלא של כל הופעת ה' בעולם !

    כאשר עם ישראל נגאלים , כאשר עם ישראל חוזר לארצו , לא רק הכבוד הלאומי חוזר , לא רק שעם ישראל נמצאים במקום בטוח יותר , לא רק שעם ישראל מתקדם מבחינה גשמית וגם רוחנית , אלא גם השכינה עצמה נמצאת במצב גבוה יותר .

    כבוד ה' מתרבה בעולם .

    הקב"ה מחזיר את שכינתו לציון ואין קידוש ה' גדול מזה !

    לכן אנחנו מתפללים "לישועתך קיוויתי ה'" , לא לישועתנו אנחנו מקווים , כי אם לישועתך , לגאולת השכינה , לא רק להחזרת הביטחון והכבוד הלאומי , אלא להחזרת הכבוד לקודשא בריך הוא !

    כאשר אנחנו שומעים בצער על האירועים בימים האחרונים , אנחנו מבינים שגם עם ישראל נמצא בצער , אך גם השכינה בצער גדול !

    ומתוך כך אנחנו מתפללים לה' על החזרת הביטחון והכבוד הלאומי , אך גם על ישועה וגאולה לשכינה , ומתוך שיגאל ה' את שכינתו מצער , כך ניגאל גם אנחנו בע"ה .

       

     

    ויגש אליו יהודה"- אל מי ?

    ביתו של יעקב אבינו ידע הרבה סבל .

    הכאב והצער של יעקב על שנאת האחים ומכירת יוסף למצרים מלווה את יעקב כבר עשרים ושתים שנים .

    ואז מגיע הרגע שבו מישהו מחליט לקחת אחריות , מחליט לקחת את העניינים לידיים , וזה יהודה .

    עוד כאשר היו האחים בביתו של יעקב שמסרב לתת לאחים לחזור למצרים עם בנימין כדבר שליט מצרים , יהודה לוקח אחריות ואומר לאביו :

    "אָנֹכִי אֶעֶרְבֶנּוּ מִיָּדִי תְּבַקְשֶׁנּוּ אִם־לֹא הֲבִיאֹתִיו אֵלֶיךָ וְהִצַּגְתִּיו לְפָנֶיךָ וְחָטָאתִי לְךָ כָּל־הַיָּמִים" (בראשית מ"ג) .

    יעקב הבין שיש לו על מי לסמוך , יהודה לוקח אחריות אמתית .

    וכעת , לאחר שהאחים כבר הואשמו בריגול , נמצא הגביע באמתחתו של בנימין , עליו ערב יהודה כלפי יעקב , שליט מצרים רוצה לקחת את בנימין לעבד .

    אך יהודה מתעלה וניגש לדבר אל אותו שליט מצרים , הלא הוא יוסף אחיהם , כפי שיגלו האחים עוד מעט : "וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה" (בראשית מ"ד).

    מה פירושה של הפעולה שעושה יהודה "ויגש" , הלוא גם קודם לכן הוא עמד לפני שליט מצרים , יחד עם אחיו ?

    אפשר להסביר באופן פשוט שיהודה ניגש אליו , אל יוסף .

    יהודה וכל האחים עמדו שם כל העת , אך יהודה מבין שעליו לגשת , לקחת צעד אחד קדימה ולקחת אחריות על הנעשה .

    הוא ניגש אל יוסף , הוא ניגש למשימה , אל האחריות , יותר מאשר שאר כל האחים .

    אך השפת אמת (שנת תרל"ו) הולך קומה נוספת , השפת אמת חושף לנו רובד נוסף , עמוק יותר :

    "האדם ערב על הנשמה בת מלך להחזירה לאביו שבשמיים , ואף שנתלכלך כל כך בחטא , עם כל זה על ידי תשובה מעומקא דליבא 'איך אעלה אל אבי' וכו'... ובאמת בני ישראל... אף על פי שחטא , ישראל הוא , לכן יכול להתחזק לגשת לכח אלוקי אשר נסתר בקרבו , ועל זה נאמר 'ויגש אליו' - לעצמותו... וכשמברר האדם זה המכוון באמיתיות ליבו , אף שנתלכלך בחטא יכול למצוא פתח התשובה" .

    השפת אמת מסביר שיהודה ניגש כאן אליו , לעצמותו , לפנימיותו של יהודה עצמו , אל תוך נפשו פנימה .

    האחים הבינו שעליהם לחזור בתשובה על מכירת יוסף , לכן הם הצטערו על מכירתו של יוסף , ויהודה כעת נלחם על בנימין , בכדי שלא לחזור שוב על מכירתו של אחד האחים , בנה של רחל .

    אך בכדי לעשות חזרה בתשובה אמתית , צריך לגשת אל הנפש פנימה .

    לא אל יוסף , לא אל משהו חיצוני העומד מולך , אלא קודם כל להסתכל פנימה , אל תוך הנפש , אל תוך 'האני העצמי שלך' .

    הרב קוק מסביר שחטאו של אדם הראשון היה באיבוד 'האני הפנימי' שלו .

    האדם עזב את הקול הפנימי שלו והלך אחרי עצת הנחש .

    לכן שואל אותו ה' לאחר החטא : "איכה ?" , היכן האני הפנימי האמתי שלך ?

    הלכת אחרי קולות חיצוניים... עיקר החזרה בתשובה היא שישוב האדם אל נפשו פנימה , אל הקול הפנימי , הנקי מקולות חיצוניים .


    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        15/12/18 23:20:
      שבוע טוב :)