כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע : תרומה

    1 תגובות   יום שישי , 28/2/20, 13:28

    תבנית המשכן כתבנית האדם האידיאלי

    לפי המופיע בספרים, העולם נקרא בשם אדם גדול , כלומר העולם עצמו בנוי באותה תבנית כמו שבנוי אדם , וכפי שיש אורגניות באדם הקטן , ולכל איבר יש תפקיד משלו , אך כל האיברים כולם הם חלקים של אותו שלם אחד , כך גם בעולם שבנוי מפרטים ויצורים רבים , בכל זאת יש אורגניות בעולם והעולם כולו הוא אחד .

    כך גם האדם עצמו נקרא עולם קטן , לכן האדם נברא בסוף הבריאה , באדם כלולים כל מרכיבי הבריאה , תמצית כל הבריאה כלולה באדם. כפי שבאדם יש נשמה אלוקית שהיא הרוח הרוחנית המחיה את האדם , כך גם יש נשמה שמחיה את העולם , הכח האלוקי שמחיה ומופיע בעולם הוא כמו הנשמה המפעמת בגוף .

    לולא הנשמה האדם הוא רק שברי עצמות מפוזרות , כך גם העולם , לולא האלוקות המתגלה בו , הרי הוא כאבק פורח .

    גם בתוך העולם הזה יש מקום שהוא מעין אדם קטן , ולכן הוא גם תמציתו של כל העולם. בית המקדש הנמצא בירושלים , בארץ ישראל , הוא המקום ממנו מתגלה האלוקות לכל העולם ומשם מושפע השפע האלוקי לכל העולם .

    לפני שנבנה בית המקדש ציווה הקב"ה את בני ישראל לבנות לו משכן , שכמובן בית המקדש ייבנה בתבניתו של המשכן .

    "ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן ואת תבנית כל כליו" .

    מסביר הרב שרקי , שאפשר להסביר את כוונת הפסוק , ככל אשר אני ה' מראה לך , למשה , כך תבנו את המשכן .

    אך אפשר גם להסביר באופן אחר , ככל אשר אני מראה אות , אתה משה רבינו הוא הדוגמא לבניית המשכן .

    משה הוא תבנית המשכן , המידות והתכונות של משה הינם התבנית לבניית המשכן , ומכאן הציפייה והאידיאל שמכאן יראו בני ישראל וכן יעשו גם הם בעצמן , ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם , כל אחד יבנה משכן לה' בליבו , כאותה תבנית של המשכן שבמדבר שנבנה בתבניתו של משה רבינו .

    מבנה המשכן , הוא מבנה הנפש של האיש האידאלי - של משה רבנו .

    בחדר הפנימי נמצאת התורה , בחדר האמצעי נמצאים שרשי החכמה והכלכלה בדמות המנורה והשולחן , ובחדר החיצוני - 'כל מעשיך יהיו לשם שמים' (אבות ב יב) , ע"י מזבח העולה .

    זהו המבנה הנפשי של האדם האידאלי , שמהווה דגם לחיקוי ע"י כל אחד מישראל .

    על זה נאמר 'ושכנתי בתוכם וכן תעשו' .

    בתוך קודש הקדשים נמצא ארון הברית , בתוכו הלוחות , בתורה שהיא מקור החכמה בעולם .

    זה כנגד המוח של האדם , שם נמצא מקור החכמה של האדם .

    בתוך הקודש נמצאת המנורה , השולחן ומזבח הקטורת , הנמצאים כנגד החלק העליון של האדם , זה מתחת לשכל , כאשר מרכזו של חלק זה הוא הלב .

    המנורה מסמלת את החכמה , והשולחן מבטא את הכלכלה .

    שניהם נוסעים מתוך הקודש .

    החלק השלישי הוא החצר בו נמצא מזבח העולה , החלק התחתון יותר של האדם שבו נמצאת הקיבה ומערכת העיכול .

    על המזבח מקריבים קרבנות , זה החלק המעשי ביותר של החיים , עיבוד ועיכול כל העשייה של האדם .

    עבודת האדם איננה המוח , היא איננה התורה עצמה , אבל בוודאי שהיא חלק מהמערכת , היא חלק מתפקידיו של האדם ושל העולם .

    משה רבינו מסמל אידיאל של תפקיד האדם בעולם , ואידיאל זה בא לידי ביטוי במבנה המשכן .

    כאמור , הקב"ה מצווה אותנו : "ועשו לי מקדש, ושכנתי בתוכם" ,

    בתוכו לא נאמר אלא בתוכם ,

    כל אחד צריך לעשות משכן לה' בליבו , וכאשר יכין האדם את עצמו לכך , אז אכן ה' ישכון בתוכו .

    וכיצד יעשה האדם משכן לה' ?

    על ידי הדבקות בדמותו של משה רבינו , הכוללת את תיקון המידות וחלוקה נכונה ומתאימה בין כל חלקי הנפש של האדם .    

     

    משמעות מבנה ארון הברית

    הכלי הראשון עליו מצווה הקב"ה את משה הוא ארון הברית :

    "ועשו ארון עצי שיטים , וציפית אותו זהב טהור , ועשית בדי עצי שיטים... ונתת אל הארון את העדות אשר אתן אליך . ועשית כפורת זהב טהור... ועשית שניים כרובים זהב... והיו הכרובים פורשי כנפיים למעלה סוככים בכנפיהם על הכפורת ופניהם איש אל אחיו... ונתת את הכפורת על הארון... ונועדתי לך שם ודברתי איתך מעל הכפורת מבין שני הכרובים אשר על ארון העדות , את כל אשר אצווה אותך אל בני ישראל" (שמות כ"ח).

    הארון עצמו מורכב מעצי שיטים ומצופה זהב טהור מבפנים ומבחוץ , על הארון נמצאת הכפורת ועליהם הכרובים .

    הרש"ר הירש מאריך בפירושו על התורה בהסבר על כל חלק וחלק מחלקי הארון . תפקידו והעניין שהוא מסמל .

    נביא לפנינו רק מעט מדבריו ונבין כך מעט יותר על מה שמסמל ארון הברית .

    הארון עצמו מסמל כמובן את קיומה של תורת ה' , הלוא בארון עצמו מונחים הלוחות . ציפוי חומר הזה מסמל יציבות , והעץ המסמל פריחה וגדילה מסמל את עליית המעשים הטובים היוצאים מתוך התורה .

    אך בכדי שהתורה אכן תהיה יציבה לעד ותוכל להצמיח עוד ועוד המשכיות , יש צורך בשמירה על התורה , זהו תפקיד הכפורת .

    הכפורת מייצג גם את התורה שבעל פה השומרת ומפרשת את התורה שבכתב ,

    ומצד שני גם את הסייגים והגדרות הנצרכים לשם  משמרת לקיומה של התורה .

    הכרובים המונחים על הכפורת אף הם שומרים על הכפורת , אך אנחנו רואים שדווקא מביניהם מדבר הקב"ה אל משה :

    "ונועדתי לך שם ודברתי איתך מעל הכפורת".

    הקב"ה לא מדבר אל משה מבין הלוחות , אלא דווקא מבין הכרובים המסמלים את השמירה וההגנה על הלוחות ועל התורה .

    התורה דורשת שמירה רבה , שלא יטעו בפירושה ובכדי שהאדם לא יפול יש צורך בסייגים .

    דווקא מתוך הסייגים הללו - מדבר הקב"ה אל משה , עבור כל העם .

    בכל מעשה שאנחנו שומרים על התורה ועל קיומה , בזה אנחנו בונים כרובים המגינים על התורה ובכך אנחנו בונים מקום שבו הקב"ה מדבר אלינו .

    שמירת התורה היא היא מרכבה לתורה .

    תורתנו נצחית , היא מתאימה לכל דור .

    בכל נושא , גם החדש ביותר , אפשר לחקור ולהעמיק ולראות מה יש לתורה לומר לנו . הכל טמון וגנוז בתורת ה' . אך יש צורך לדאוג ולשמור שהתורה לא תשתנה , שלא תסלק ממנה את שורשה , את מקורה ואת היותה התגלות שניתנה לנו מאת הבורא . כאשר נפעל כך , נזכה להיות בכך מרכבה לשכינה .

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS