כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    עליס בארץ הפלאות

    0

    ריצ'רד השלישי

    0 תגובות   יום שבת, 14/7/12, 00:02

    עליס בליטנטל

    ''

    ריצ'רד השלישי

    בתיאטרון הקאמרי

    המחזה המוצג ביותר בעולם של ויליאם שייכספיר הוא "ריצ'רד השלישי". אם ב"ריצ'רד השני" הגיבור הוא מלך שהומלך באופן חוקי, אך בהמשך לא השכיל למשול, בזבז את כספי עמו, השית עליהם גזירות שלא יכלו לעמוד בהם, ובכך הביא לקץ מלכותו ובהמשך לרציחתו – הרי כאן לוכד אותנו הגיבור, ריצ'רד השלישי בנחישותו לזכות בכס המלוכה, ולא משנה כמה אנשים יירצחו בשל כך. הקהל תמיד מעריץ את הגיבור הרע. כמו ג'י אר. יואינג ב"דאלאס", או טוני סופראנו ב"סופראנוס".

     

    הבימאי המבריק ארתור קוגן מעלה בגירסה החדשה, המהודקת והסוחפת את המחזה הקלאסי בתוספות ורמיזות לימינו, ובאינטרפרטציה ייחודית משלו: כל רצח מתבצע לנגד עינינו ע"י 2 שליחי המצווה של ריצ'רד: גיל וינברג המפחיד, והרב-רוצח, יד ימינו של המלך, אלי גורנשטיין, שמקבל כאן במה לשלל כשרונותיו ויכולותיו, כשה"פעולה" מתבצעת לקול זמרתו המשובחת בקולו הייחודי, ובקטע אחד הוא גם מלווה את הרצח בנגינה בצ'לו. השילוב של המוסיקה והרצח מאזן את הסיטאציות המחרידות.

     

    ריצ'רד, דוכס גלוסטר, ובהמשך – ריצ'רד השלישי, כאן הוא שחקן-בימאי-ומתכנת את ההתרחשויות בחייו ובחיי עמו כמו מאסטר מיינד. הוא משכנע במתק לשונו בצירוף נשיקות צרפתיות לוהטות גברים כנשים; מבטיח הבטחות של מענקים בצורת אחוזות מפה עד הודעה חדשה, ולא מקיים אותן כאמור; מעביר סטיפות (מעטפות עם כסף בנוסח טלנסקי) לעושי דברו תמורת הפשעים שהוא מדיח אותם לעשות.

     

    איתי טיראן כדמות המובילה והעיקרית במחזה, הפעם כנבל המושלם - פותח את המחזה בוידוי אישי לקהל, בו הוא חושף בפניו את כל הקלפים, תוך סיפור תולדות חייו האומללים, כשנולד פגום, נכה, מה שעשה אותו לשנוא, וגרם לו לשנוא את כולם. כדי לשרוד - נאלץ להעמיד פנים כל חייו תוך ניצול כשרון העמדת הפנים שלו. כחלק מהעמדת הפנים, הוא מנשק בחום כל אחד על שפתיו, מה שגורם לרובם לנגב מיד את השפתיים. כה גדולים התיעוב והפחד ממנו. בהמשך, כשהוא כבר מותיר כמה נרצחים בדרך, ובכללם את אחיו (אורי רביץ מלא הרגש), וגורם שבץ לאחיו המבוגר המלך (יוסי גרבר), הוא מצליח לבעול עם הרבה להט ותשוקה את אלמנת אחיו הנרצח מעל גופת בעלה המת, תוך שהוא מדליק גם אותה, הוא משכנעה שהיא משאת חייו. והכל – למען המטרה: נזר המלוכה. כשהוא נוטל את ידו של הבישוף ושם אותה עם הכתר על ראשו בעת ההכתרה, זה מזכיר את הכתרתו של נפוליאון את עצמו לקיסר. אך חרף כל המניפולציות שלו – הקהל מוקסם מיכולותיו ומהמעברים הגמישים שלו: מהמתיקות והחביבות כלפי נשואי תכניותיו השטניות, אל קריצה לקהל והכנסתו בסודותיו האיומים ביותר ותיכנוני הרצח שלו. מה שמדגים אותו כמלך בשר ודם, ולא איזה אייקון, סמל למוסר גבוה.

     

    האלמנה שהופכת לאשתו, רותי אסרסאי המדהימה ביופיה, מרשימה ומשכנעת באיכות משחקה, לא נותרת זמן רב בחיים. גם אותה הוא מחסל לנגד עינינו, וממשיך לדהור למטרה. אל ה"טאואר אוף לונדון", מבצר האימה בו הומתו מאות בשנים כל אויבי המלכים, הוא משליך את כל קרובי המשפחה והידידים של משפחת המלכה אליזבת, אלמנת אחיו המלך. כמו טל וייס המצוין כאחיה, וליאור חקון החביב כבנה. הלנה ירלובה, האחת והיחידה, המלכותית והמרגשת, עושה תפקיד מהפנט, כדרכה, כמלכה שמאבדת את בעלה, את שני בניה (ליאור חקון ונועם טל) שנרצחים בפקודת ריצ'רד, ובסצינה נוקבת היא ואמו של ריצ'רד (מרים גבריאלי הוותיקה מלאת הכבוד) מבצעות טקס קללה על ריצ'רד. הקללה הזו, כמו סצינת החלום המסויט של ריצ'רד בלילה שלפני הקרב בו הוכרע גורלו – ובו נראים לפניו רוחות כל הנרצחים בסצינה מהפנטת בסוגה, מזכירים את נבואת המכשפות ב"מקבת", או הופעת רוחו של אבי-המלט שנרצח בפני בנו, וגורם לו לפעול בהמשך כפי שעולה מהמחזה, או אם תרצו – את בעלת האוב ושאול המלך שלנו.

     

    המחזה עשיר כל כך בדמויות, (שכולן זכו בשבחי בקורתי על תפקידיהם ב"ריצ'רד השני"), שראוי וכדאי לחזות בו פעם שניה, כדי להינות עוד יותר. כך הם אביהוד תדהר המצוין כנסיך אדוארד, אלון דהאן כלורד הייסטינגס, דודו ניב המופלא תמיד באצילותו כאחרון הנאמנים למלך שגם ראשו קופד, גיל וינברג המרשים כ-ברקנברי (מפקד המצודה והרוצח מזרה האימה בפקודת המלך) - שאף אחראי על עיצוב קרבות הבמה, גיא אלון כמזכיר המלך קטסבי, שעיצב את התנועה הנהדרת בהצגה, ואביב זמר כארכיבישוף שנאלץ לעשות כפקודת המלך. בכלל, הפחד שנשקף מעיני כול הדמויות מדמותו של ריצ'רד, הוא שמהווה את הקטליזטור לפעולותיהם. כביכול מסכימים ונכנעים לו, אך אלה שמצליחים לברוח מחיתיתו – עושים את המרד וצולחים לחסלו.

     

    במערכה השניה יש סצינות עשירות במופיעים ובהן מנוצל עיצוב הבמה הלכאורה מינימליסטי אך המתוחכם כ"כ של ערן עצמון, והמאפשר להדק את האירועים מתוך שאין צורך לבזבז זמן על חילופי תפאורה, היות ומספר הלוקיישנים רב. מה שאינו מפחית מהמשמעות של האירועים, להיפך, הכל מתוקתק וסוחף, מפתיע ונוגע. עיצוב התלבושות העשיר והמושקע של אורנה סמורגונסקי מעניק לבמה עושר והבעה.  יוסי גרבר חוזר במערכה זו בתפקיד ראש העיר לונדון, ומערה את החן והקסם שלו לבמה. לורן סביר מתאימה להפליא לתפקיד בתה הקטנה של המלכה אליזבת.

     

    הסמן של השינוי בגורלו של ריצ'רד השלישי הוא הנרי, רוזן ריצ'מונד, (ערן מור שמעולה בכל תפקיד, כמו כל יתר בוגרי "בית צבי" שממלאים את רוב התפקידים בהצגה) שבקרב המכריע ב-1485 בינו ובין ריצ'רד הוא מנצח, והופך למלך הנרי הרביעי. בכך מסתיימת מלכות שושלת בית יורק, ועימה גם מלחמת השושנים בת מאה השנים בין בית יורק ובית לנקסטר, ועולה שושלת טיודור, שתשאר על כנה עד מותה של אליזבת הראשונה בשנה 1603, כשג'ימס ה-1, בנה של מרי סטיוארט שהוצאה להורג בפקודת אליזבת ה-1, ירש את כסאה.

     

    מהסרט בכיכובו של סר לורנס אוליבייה הדגול אני זוכרת רק את המשפט my horse, my horse, all my kingdom for a horse. ואילו כאן, בתרגומו של מאיר ויזלטיר, נשמע המשפט שונה במהותו, ואולי איבד מעוקצו בשל כך. אך הופעתו הבלתי נשכחת של איתי טיראן שמצליח להקסים את כל הדמויות במחזה חרף צליעתו וכתפו העקומה, בעוד הוא נהנה לחשוף את נכותו, היא העיקר. כך גם הקהל נשבה בקסמו של השחקן האדיר הזה, שאין גבול ליכולותיו. ומי שלא רואה את שני הריצ'רדים בתיאטרון הקאמרי, מחמיץ חוויה שאין שניה לה. אך לא רק הודות לטיראן, כי כל שחקן פה יוצר חוויה, ושאפו לקאמרי על בחירת השחקנים, היוצרים ובימאי.

     

    בשביל הצגות כאלה קיים התיאטרון, ובעבורן כדאי להיות מבקר.

     בצילומי דניאל קמינסקי נראים למעלה: רותי אסרסאי ואיתי טירן. למטה: הלנה ירלובה כמלכה ובנה.

    ''

     

     

     

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל