כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    עליס בארץ הפלאות

    0

    צפיפות החומר

    0 תגובות   יום שישי , 20/7/12, 13:26

    עליס בליטנטל

    ''

    צפיפות החומר

    במוזיאון ת"א החדש

     

    רוב הישראלים מכירים את הודו דרך טיולי "אחרי השירות הצבאי". כשהם מגלים את גואה, קלילות השימוש בסמים, הסטלבט, הפשטות והחיים הקלים. אבל אלה המבקרים במרכזי תרבות כמו מוזיאון המטרופוליטן בניו יורק ( ה- MET) או במוזיאון ASIA SOCIETY, והכי הכי – במוזיאון רובין המוקדש כולו לאמנות הודית – אלה כבר מכירים את התרבות ההודית העשירה, הססגונית, והמרתקת שהודו יצרה במשך אלפי שנים.

     

    התערוכה החדשה במוזיאון ת"א החדש "צפיפות החומר" מביאה לקהל הישראלי את הטרנד האחרון באמנות ההודית. זה שהתקבל כבר במרכזי התרבות כעכשווי דיו, ולכן – כסחיר בגלריות.

     

    המעבר מהתרבות הגבוהה של האמנות ההודית המסורתית לטרנד החדש, קצת טראומטי למי שלא ראה את מה שהתרחש באמנות ההודית (ובמקביל – גם לתהליכים ההיסטוריים שעברו על הודו), במאה-מאה וחמישים השנים האחרונות. בתערוכה מרשימה שערך ה MET בשנה שעברה, בה הוצגו גדולי האמנים ההודים מכל הדורות, נחשף השלב המחבר בין הישן לחדש של היום. אמנים מרשימים ביותר מהמודרנייים, שלא רבים דיים הוצגו שם, גרמו להשתאות והכרה בשינויים שעברו הדורות האחרונים בגישתם לאמנות. מי שירצה להרוות את צמאונו לנושא – ידפדף אחורה לביקורת שלי על תערוכת רבינדרנאת טאגור שנערכה בסתיו האחרון באסיה סוסאייטי.

     

    גם אם האלמנטים המסורתיים מבצבצים בעבודות הגדולות והצבעוניות שראיתי ב MET, הרי הנושאים וסגנון הציור השתנו לחלוטין. כל אלה – היו המקדם למה שקורה היום באמנות ההודית. ומבלי להכיר זאת – המהפך נראה כאן פתאומי. אך לא. תת היבשת הודו, שמספר תושביה הוא כמעט הגדול ביותר בעולם, וכך גם מספר ענייה, הופכת עם זאת מיום ליום למעצמה עולמית בתחומים כמו ההייטק, היהלומים, המדע והמחשבים. מה שהעיניים רואות ברחובות הערים והכפרים – אינה התמונה לאשורה. וכך הביאה יוזמה של זוג ישראלי צעיר שחי כמה שנים בהודו, והתוודע להתפתחות המהירה גם בתחום האמנות, לקשר בין מוזיאון ת"א ויתר הגורמים, ולהביא לישראל לראשונה תערוכה של אמנות הודית חדשה ורעננה.

     

    אם ננתח את העבודות לפי הקריטריונים המקובלים מול כל אמנות חדשה – אז הביקורת מורכבת. חלק מהעבודות מרהיבות, כשהן עדיין מקבלות את הרעיון הראשוני ליצירה מהאמנות המסורתית (כמו הפסל “סיפוח”, של ג'יטיש קאלאט מ-2010). הודות להגדלת מימדיה של פתיליה ביתית מסורתית למימדי ענק, התאפשר לאמן לפסל מכל צידיה אלמנטים הודיים מסורתיים, כמו דמות הדרקון ועוד חיות טורפות – כשכל זה מרמז על המציאות הרוחשת במומביי, ועל אלמנט ההישרדות בתוך הזוהר הכוזב של העיר הגדולה.

     

    ב"מעלית מתת-היבשת" של ג'יג'י סקריה מ- 2011, נכנסים הצופים לכאילו מעלית, שה"נוסעים בה "יורדים" לעומק מגובה בו הם כביכול נמצאים, בעוד על קירות המעלית מוקרנים מראות העיר שכאילו נשקפים מקירות המעלית. ממעמקי מרתפי הבנין "עולים" לקומה העליונה עד לפנורמה של העיר כמטאפורה למיבנה החברתי בהודו הבנוי על קאסטות מהודקות, שגם כיום עדיין אין לגשר על הפערים ביניהן. ציורים מועטים ביותר מוצגים בתערוכה. רובם נעשו תחילה במחשב ואח"כ הועברו לבד. צבעוניות מלבבת מצויה בכולם, וכמו רוב העבודות בצילום, בווידיאו ובפיסול המוצגות בתערוכה, ברובם קיים במידה זו או אחרת, השילוב של מקורות התרבות העתיקה, המיסטיקה והמיתולוגיה ההודית יחד עם רעיונות מושגיים ופוליטיים.

     

    הקטלוג המלווה את התערוכה מכיל מאמרים מעמיקים שמבהירים לצופה פרטים שמעשירים את החוויה באופן מוחלט. המוצגים לוכדים את העין, מלאים ענין ומעוררים תהייה, ושילוב כל האלמנטים שהוזכרו קודם לכן, הוא שיוצר את תמונת הסצינה האמנותית בימים אלה בהודו.

     

    הדוגמה הבולטת ביותר למה שנאמר היא עבודתה של סאקשי גופטה מ-2008 “חופש הוא הכל". העבודה הנראית כמו שטיח ענק מסורתי, מורכבת משאריות חומרים תעשייתים שהשימוש בהם כבר כלה מן העולם. ברגים, אומים, מסמרים, טבעות וסלילים חלודים, כולם נארגים במלאכת מחשבת דקדקנית לשכדי שטיח יפהפה. אך אם תנסו להלך עליו – תחושו את קשיות החומר, בניגוד למראית העין.העבודה ממחישה את המעבר מטכנולוגיות תעשיות של פעם לטכנולוגיות דיגיטאליות, והפיכת מלאכת הכפיים למשהו ארכאי.

     

    כדי לקבל תמונה רחבה על התערוכה, חובה לבקר בה, כי רב בה המיגוון של הטכניקות והמוצגים, וכל אחד ימצא בה את מה שיאהב יותר או יאהב פחות. אבל חשיבותה של התערוכה בפתיחת אשנב לקהל היושב בציון, התרבות המתפתחת וכיווניה של תת היבשת הודו.

     בצילום נראית עבודתה של סאקישי גופטה "חופש הוא הכל" מ- 2007.

     

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 4 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל